Olof på ETC

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

De spelade med mycket characters.

Så nu sitter jag själv vid ritbordet och försöker fatta vad som göra characters > enheter. Ngt småte ju finnas där.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av LillePer »

Jag tror att en stor del av är att karaktärer är sjukt tåliga mot skytte. Det kan lätt skapas situationer där du får väldigt dålig "valuta" för dina skott. För du måste avsluta denna gubben först, eller inte kan skjuta på gubben som spelar roll osv.
Är nog inte hela sanningen heller men en start.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

refabricated skrev:De spelade med mycket characters.

Så nu sitter jag själv vid ritbordet och försöker fatta vad som göra characters > enheter. Ngt småte ju finnas där.
Spelade de karaktärer som gjorde hästjobbet själva, dvs inte främst buffade andra enheter, och använde enheter som skydd mot skytte för karaktärerna eller spelade de karaktärerna främst som buffare till andra enheter?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

@Per
Mm, ngt åt det hållet.

@Elevator
Jag spelade inte mot nån av de kreativa listorna. Det var johan och hylander som fick smaka på dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Olof på ETC

Inlägg av Jonke »

Underhållande och lärorik läsning. Uppskattas mycket! Gillar verkligen den lite fördjupade analysen av lista/taktik/motståndare.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match #6 - Schweiz
Får möta en trevlig men lite tystlåten kille(inga problem, jag kan prata för oss båda).

Han har med sig alla båtar i hela världen.
6-7 Waveserpents
3(?) Falcons
2 Crimson hunters
1 Autarch med vingar

Denna matchen vet jag precis hur den kommer gå. Iaf om han inte siezar. Serpent shield är jättebra mot saker som gör mer än 1 i skada, mindre bra mot spammande av dakka med rerolls.

Jag ställer upp i klump mot mitten med alla ravens långt bak, förmäter noga och proxxar Gullimans framtida position med en burk vaselin. Detta är ngt som jag gjort i alla matcher, har med mig 4 extra flygbaser och en gullieman proxie.
I deployment så lägger jag burken där jag vill gullet ska stå, sedan mäter jag bara in alla flygbaser och ställer ut ravens så de kan flyga till nämnda platser. ==> Inga misstag i deployment.

Han sprider ut sina båtar, men de tar så mkt plats att hela min arme kommer kunna panga, vilket sällan slutar bra för den som tar emot.

Han missar siezen och off we go!

R1 Olof
Glassar fram enligt plan och sänker 1 Crimson hunter, 2 falcons och 1 serpent.
R1 Eldar
Skyfflar runt sina saker och dödar 1 raven.

R2 Olof
Dödar 1 Crimson, 1 Falcon & 2 Serpents.
R2 Eldar
Skadar en raven.

R3 Olof
Whipar honom.

Detta är vad som skulle hänt om jag tryckte gasen i botten.

Istället så var vi överens om vad som skulle hända och hade lite roligt istället. Telion skjuter hans autarch i skallen, denne blir jätte arg och spenderar 2 rundor på att jaga ifatt telion och en vild fight under Gullimans överinsenede bryter ut. Autarchen är snabb och smidig och repar telion flera gånger, men hans rustning håller. Telion å sin sida inser snabbt att en sniper-bolter inte är det bästa sättet att klubbar eldarer. Fighten avbryts r6 av att Papa-smurf tycker att nu får det vara nog och gör köttmos av sagda autarch.
Lite serpents och ravens spenderade större delen av matchen med att stå i ring runt boxningsmatchn på planens mittpunk och heja på. Önskar jag tog bilder...

20-0 till Svea som avslutning och jag har lassat in 117/120pts på ETC. Nytt personbästa.
Många räkmackor och har fått surfa en del på orker, men ändå. Jag halkade aldrig bort poäng och fick till ett par snygga manövrer, men framförallt så har jag haft det riktigt roligt.
Jag kan bara rekommendera alla som är det minsta sugna på att spela som satan kommande år och försöka knipa en plats i laget. Det är riktigt roligt att åka och representera samt att få träffa världens bästa 40k spelare.

Till sist vill jag även jätte-bamse-tacka våra hangarounds. Fy fan va mkt tråkigare resan skulle vara utan er. Jag älskar Kjelle och våra glada rockers från stockholm och inte minst Lyngarth(missade jag någon så sorry(älskar dig med)).

@Mattias
Riktigt bra kaptenade! Hoppas du ställer upp på den rollen kommande år med. Som 6a kan du inte lägga ned, minst en pallplats ska vi ta under dig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Olof på ETC

Inlägg av petrus »

Tack för att du tagit dig tid att skriva rapporter Olof, extra intressant att du även kommer med analyser.
Har du några generella tankar runt det okompade metat vilket ETC mycket är?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

:)

Metat? Vart det är på väg? Säg det. ETC är nästa obsolete IOM ändringar till flyers, chapter tactics och mkt annat nytt. Men att leta guldkorn bland de mer udda listorna som gick bra känns värdefullt.
Kolla tourney keeper.

Tror starka (uppenbara) builds är:
- CD, 'nerfen' på 1pts extra per brimstone gör varken till eller från.
- Imperium-blåbärs-fest. Plocka alla blåbär från imperiet (Celle + seraphiner, drop-scions, billig köttmur i conscripts + flavor)
- Astra-horder, måste vara minst lika trist som demonerna. Men lycka till att förlora om man spelar en astra lista lik frankrikes med 400 conscripts. Dock kommer varje match ta slut r3 och du kommer hata livet varje sekund.

Det bör finnas ost/mys i:
- Nids, Swarmlords dubbelmove måste gå att använda
- Eldar, soulburst...
- CSM, Warptime är väl kanske den bästa magin i spelet? IK + warptime? Deepa CC-gubbar + warptime, osv osv.
- Reanimation protocol borde vara riktgt värdefullt. Bränn CP för att klara moral, återupliva halva enheten, profit!

Och säkert mkt annat. Det fina i kråksången är att GW aktivt ändrar i spelet för att förbättra. ==> Spontant är det mest värde i att bli riktigt bra på den typen av lista man gillar att spela. Själv håller jag på och försöker få Eldar att funka(äga alla som på den gamla goda tiden), lyckas inte det så har jag lite blandade imperie-gubbar på ingång...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Olof på ETC

Inlägg av Enochia »

bra rapporter gubben, också sjukt nice att ta 117 poäng på ETC, det är en bedrift som förtjänar att uppmärksammas
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof på ETC

Inlägg av Gonka Koff »

Tack så mycket för de sköna rapporterna!

117 poäng är väl historiskt rekord i ETC? Eller har jag missat någon kanske?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar