Olof på ETC

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Finns terminus ultra att köpa ens eller kör folk med konverteringar alternativt spartan assault tanks från FW som counts as? De har ju i alla fall åtta lascannons på modellen :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Det som denna killen spelade med var en Godhammer med twin-las-turrets från razorbacks på. Det och nån randomlascannon.
Den ena vart snygg, den andra var ful.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Olof på ETC

Inlägg av Jonke »

Modellen är en vanlig land raider, tl lascannons i bakre dörrarna, lascannon-sponsons från en predator i främre dörrarna och en tl lascannon från razorback fram. Fanns att köpa när apocalypse släpptes i 4e.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match #4
Team Scotland och ännu en stackars ork. De 'offrade' honom, vi slog med mig och kickern, de valde mig.

Tyvärr inte så mkt att säga om matchen. De skulle bli whip i princip hur man än spelar den. Han har en anti-demon/flock lista med massa slugga-pojkar. Inte direkt super mot ravens.

R1 dödar jag Nästan hälften av alla boys.
R1 för honom så ropar han whhhaaag! och springer med Gaskull mot Gullieman och försöker sig på en Advance-6" + 11" charge. Han failar men jag bestämmer mig för att ha lite roligt så senare chargar jag in Gullet i Ghaz. GÅr inte så bra för ghaz...

Vidare så funderar jag på hur mkt boys Gullieman dödar så han får hoppa in i en Ork-mob och veva runt. En skadad gullieman kommr ur det hela.

20-0 och det vart mest en skrattfest där vi lät våra modeller banka på varandra. Gullieman tog 30 skalpar + ghazkulls :D
Bjöd honom senare på en bira och så bytte vi tröjor. Jäkla trevlig prick.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Verkar som du har idel trevliga motståndare den här gången?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Elevatorlake skrev:Verkar som du har idel trevliga motståndare den här gången?
Jag vill tro att om man spenderar en mindre semesterbuget på att åka och spela med tennsoldater så har man en viss inställning. Och då blir det trevligt.

Sedan tror jag skarpt på att om jag gör mitt yttersta för att vara en glad skit så kommer jag få det tillbaka från mina motståndare. Jag gissar det är svårt att vara sur och tvär mot någon som hejjar på dig, skämtar en massa och som får dig att skratta :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Olof på ETC

Inlägg av Max »

Håller helt med, har lyckats få in några tråkiga matcher på ETC när folk väldigt gärna vill vinna, men generellt så är alla medvetna om att man har lagt rätt mycket resurser på att spela matchen och försöker ha så trevligt som det bara går.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Olof på ETC

Inlägg av Nurgle »

Jätteroligt att få del av - mycket uppskattat :) Och lärorikt! En tackar å bockar.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match #5 Ryssland!

Lottnigen ser på papper riktigt bra ut. Synd bara att vi inte fattar vad deras listor verkligen gör...

Jag landar mot en DA list av gaska populär typ:
Azarel
Dread(Auto/Las)
Razor(Twin-las)
Darkshroud
7 Darktalons
Så en flygfest. Inte mkt att säga om listan, har testspelat en del mot denna typen av listor. Allt kommer ned till:
1; Kan jag undvika siezen.
2; Kan jag göra tillräcklig skada r2. Finns det mer än 3 flygplan kvar så loosar jag.
Tyvärr så är det TIGHT med hur mkt skada jag kan få in. Azrael är bra som få.

Mission: Relik och lite kort.
Deploy: Typ spetsig hammer&anvil

Han bygger bord med alla sina saker, Azrael & Darkshroud i mitten.
Jag ställer mina flygplan längst bak så att jag får så mkt tid som möjligt innan han är framme. Han plan skjuter 24" & 18". Värt att notera är att jag infiltrerar Telion på reliken som första drop så den kommer närmre mig i r1. Den ska han inte springa bort med. Deployar även 5 Devs så de kan skjuta på shrouden r1.

Han missar siezen!

R1 Olof
Mina flygplan byter plats och kramar gullet. Skjuter 8 Stormstrikes & 2 lascannons i Darkshrouden. Den dör för 1st blood. Party! Telion Advancar hemåt med reliken i högsta hugg.
R1 Ruski
Borgen glassar frammåt. Dread + Razor skjuter in 9w i en raven. Alla flygplan mega-mördar Telion & mina 5 Devs på backen.

R2 Olof Game on!
Make or break i denna rundan. Landar 2 ravens, 2 flyger (alla måste inom bubbla). Devs disembarkar och kollar all LOS noga. Man är noggrannare i vissa lägen och mot vissa än i andra...
Och så brassar det loss! ~600 tärningsrull senare så har jag sänkt 4 flygplan för ryssen. När man skjuter ~200 skott med rr to hit och w så blir det mkt tärning... So far so good.
R2 Ruski
Han ställer upp sig för countern och rullar som en gud. Alla lascannon gör 4+ i wounds. Jag tappar 2 ravens och har 1 kvar när han är klar. Och detta var skytte från 3 flygplan, 1 razor och en dread.

R3 Olof
Gullieman ställer upp för att charga 1 fågel. De andra 2 ska dö pangpang döden. Planen går i lås. Gullet hackar ned ett flygplan, och mitt skytte sänker de andra. Dock så sprängs en av hans på efter en commandreroll på explodes => 1 av mina ravens dog. Listigt!
R3 Ruski
Han backa med azrael som inte vill bråka med gullet(som nu är rätt nära honom). Razor + dread dödar mitt sista plan.

Efter R3 har vi dödat alla varandras flygplan. Jag har Gullet + 3 enheter devs kvar. Han har Azrael, 5 Scouts, Dread & Razor kvar.

R4 Olof
Frågar Mattias hur jag ska spela, safe på 15-5(jag har reliken och liten ledning i kort) eller pusha för whipe. Han säger pusha.
Så Gullieman ränner mot Azrael och ahns dreadkompis.
Skjuter alla mina skot i dreaden. Gör nada mellan 3 lascannons & 6 heavy bolters + gullieman. Jäkla 4++... Sedan missar jag min 8" charge med command reroll.
R4 Ruski
Han backar, blockar gullet med dread, hoppar in i bil med Azrael och kör mot hörnen för att ducka whipe.

R5 Olof
Dödar dread, drar lite kort. Ber till gudarna om 7 rundor.
R5 Ruski
Gömmer sig.

Vi får en R6 som inte ändrar ngt. Jag tar nått kort extra och sedan tar det slut.

17-3 till Svea.

Hade riktigt trevligt mot ryssland. Även kul att prata med dem efter matchen. Killarna verkade faktiskt riktigt trevliga. Det "roligaste" var att de körde över oss riktigt grundligt och att det på ngt sätt kändes rättvist.
De hade stenkoll på sina listor som för övrigt inte liknande ngt annat. De var pålästa och visste precis hur spelet skulle spelas. Medan vi inte fattade hur deras listor skulle spelas. Tror det var denna omgång som verkligen fick upp mitt hopp för 8th. De visade väldigt övertygande att bra spel och trixiga listor > miniräknar-matte-listor.
Spenderade för övrigt större delen av hemresan med att läsa på deras BA och deras Eldar listor. Hur fn får de banshees att leverera så bra? Parings?

We got schooled!

Som sagt, stort grattis till Ryssarna som sedan vann allt. Väl värgida vinnare som inte bara spelade 300+ gubbar i alla arméer utan de spelade verkligen spelet. Hatten av!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Listan som du mötte verkar ha fungerat ungefär som du trodde den skulle göra men var det något genomgående tema på överraskningarna i de andra listorna? Var det oväntade synergier, enheter som fungerade annorlunda än tänkt eller som användes på okonventionella sätt?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar