Olof på SM2017

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Länge sedan jag sker en battle report, och någon ville ha lite kommentarer från SM. Så varför inte?

Jag spelade:
Aeldari - Altaioc - Brigade

Farseer (Doom + (executioner eller guide))
Warlock (Jinx/Protect)
Warlock (Quickening/Restrain eller Empower)
Autarch (Reaperlauncher, Warlord(Sniper-trait), Faulchu's Wing(relik - 12" movement))

3x 5 Rangers - Stå ivägen
3x 8 Storm guardians - Stå ivägen

3x 5 Swooping hawks (Exarch) - Dakka och ta obj

5 Banshee (Exarch, executioner) - Hota binda upp viktiga enheter(obbar eller annat som vill skjuta)
5 Banshee (Exarch, executioner)
6 Firedragons (Exarch) - Deepa med stratagem och knäcka farliga saker

9 Reapers(Exarch, Tempest) - Damage dealers
3 Reapers(Exarch, Tempest) - Tempest launchers för att hantera eldar-mirrors
3 Reapers(Exarch, Tempest)
Brigade för att få så mkt command points som möjligt.

Stratagems jag generellt spelade innan matchen var:
- WW-assault med 1 enhet(drakar), ibland 2 (drakar och stora reapers)
- Redeploy, men med så många enheter ställde jag ut mina fina gubbar efter FI var klar så det var inte lönt att redeploya.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Match 1 - Mille med Necrons
Möter en ung kille med sina necrons. Övervägande skytte från honom är tesla, som inte mår så bra av att få -1 på att träffa => Inga tesla hits...

Lord
Cryptek
28(?) Imortals, 2/3 med tesla
3 Annihilation barges
Monolith

Mission är att stå på knappar och klara kort. Jag väljer sida, han har första rundan. Hammer and anvil.

Jag deployar så att inga imortals kan skjuta utan att advanca => de har -2 to hit. Han deployar så långt fram det går.

R1 Crons
Deepar in monoligt och skjuter ned 4 Reapers från min stora enhet samt klipper nån Guardian.
R1 Eldar
Drakar deepar på monolith(som jag doomade). Banshees springer upp för att binda imortals i CC. Dödar monolithen, gör en drös med skada på characters med snipers och autarch. Binder imortals i CC, men i den ena enheter plockar Mille bort gubbs och låter bli att pila så de inte är låsta.

R2 Crons
Anihilation barges ränner frammåt. Lord hoppar på banshees, whiffar och blir själv hackad av banshee exarchen. Lite randomgubbar dör och en del imortals kommer tillbaka på reanimation.
Efter denna rundan tror jag att alla banshees och nästan alla stormguardians är döda. Samt lite reapers.
R2 Eldar
Drakar med magi-hjälp dödar en barge, reapers en annan och resten av armén börjar moppa upp infanteriet.

R3 Crons
Skjuter med en ensam annibarge och slåss med nån imortal i CC.
R3+ Eldar
Moppar upp det sista.

20-0 till Eldar.

Sne mis-match för necrons. Finns inte mkt att göra för dem med -1 to hit. Att jag sedan har 2x antalet enheter i min lista, längre range på vapen och "rätt" skade-profiler på mina bössor för att döda crons hjälper inte heller. Och Tempest lanuchers är bra på att klippa den sista gubben som gömmer sig i väntan på reanimation...

Första gången jag spelade mot Mille. Ung talang från Uppsala-trakten, riktigt roligt att se att det inte bara är gubbar som leker med soldater!
Shout-out till dig grabben!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Match nummer 2 var mot Staffan Enberg.

Han spelade:
Gullieman
6 Agressors
10 Primaris plasmadudes
3x Scouts
1 Fräsig command rhino
Lite deepande strike-squad

Mission är hålla knappar där en är fin och en är ful.
Jag får första rundan.

Reapers är superbra på att mörda primaris marines. 2w i skada och -2 i ap samt s5...

Vi deployar båda ganska uppenbart. Han bunkrar runt gullieman i en skog. och sprider ut sina scouts för att deny:a bräde för mig.
Jag sprider ut mig för att OM jag får r1 kunna döda alla scouts samt skjuta på hans borg från trygt avstånd.

Olof börjar, vilket är dåliga nyheter för marines.

R1 Eldar
Banshees och knatter döda alla utom 1 scout som ringas in så den inte kan springa bort. Dödas inte denna i CC i Staffans r1 så kommer dessa 4 töser binda upp ngt annat fint i CC.
Reapers går bananas på Aggressors och klipper alla utom 1. Hökar deepar lite överallt och jag äger hela brädet utom en skog efter min r1.
Drakar deepar in bakom en kulle och kan i r2 hota gullieman. Vill tvinga honom att gå mot drakar ELLER mor reapers & jinx.
R1 SM
Gullet lullar fram, kommer mörda loss scouten. Plasma dudes dödar av lite hökar, rangers och en enhet banshees. Ensamma aggressorn fräser bort en enhet storm guardians.
Är lite överraskad av hur mkt som dör av så lite modeller. Är glad aggressors inte är fulltaliga. Med gullieman är de läskiga!

R2 Eldar
Gullet gick mot drakar som springer fram och mha jinx smälter honom första gången(han kom tillbaka).
Resten av min armé dödade plasma dudesen och de flesta strikesen. Fortsätter kontrollera bräde.
R2 SM
Gullet mördar drakar. Aggressor gör något jag inte minns. Inte så mkt gubbar kvar.

R3+
Handlar mest om att moppa upp de få modeller som finns kvar. Rhino ryker av 1000 raketer, gullieman gå samma öde till mötes i r4.

20-0

Första rundan är ganska viktig. Den gör att jag kan döda av en hel del gubbar som annars ev. skulle kunna LOS-gömma sig för mina reapers.
Drakar vill jag ha in r1, jag vill verkligen döda G r2. Kunde inte deepa på honom r1, men de skulle kanske kunna blockas r2 med(om de deepade). med 7" move och 1CP för 6" advance hotar de tillräckligt långt för att de ska vara värda att droppa ganska safe bakom terräng.

Staffan är en mkt noggran spelare som inte sätter bort pjäser i onödan. Gemytlig kille och det var roligt att spela mot honom för första gången.
Man blir lite sugen på egna aggressors...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Match 3 vs Tröger och Eldar
Han spelar:
Autarch med reaperlauncher
Farseer (doom, exec)
Warlock (protect/jinx?)
3x 5 Rangers
10 Reapers
10 Reapers
9 Reapers
Serpent (Shuriken cannons, Cannon, spriritstones och nått mer)
Serpent (Shuriken cannons, twin-cata, spriritstones och nått mer)

Så, 29 Reapers. Detta är för mig en bra matchup, bara på den enkla saken att jag har tempest launchers på mina reapers.Gör ganska stor skillnad i mirrorn att kunna gömma mig och fortf skjuta. Visst är de sämre mot annat. Men det betalade sig här :)
Terrängen är troligen fördelaktig för mig, det är inte en golfbana så det finns gömställen för mig.

Han väljer sida och han kommer senare börja.

Tröger deepar in 9? Reapers samt deployar 2 båtar med reapers & characters. Rangers infiltrerar.
Jag deepar drakar och stora reapers. Detta för att jag inte kommer kunna gömma den stora enheten. Resten av mina reapers gömmer jag så gott det går. Infiltrerande rangers eller deepande reapers kan hitta vinklar. Ställer även ut banshees så de hotar charges om tröger committar mot mig och inte hanterar banshees.

Tröger vinner slaget om infiltrate(rangers), kan inte riktigt hitta en bra vinkel och låter mig sätta ut mina gubbar först så han kan kontra mig.
Jag ställer mina djupt ned på hans sida brädet. Mest för att stå på lite mer objektiv, dels för att "alltid retar det någon".

R1 Tröger
9an deepar in och ställer sig så de kan skjuta på båda mina 3or reapers. Jag stratagemmar med en 3a och dödar 3 reapers för honom.
Restan av han killar disembarkar och städar bort massa banshees, nån ranger och lite stormguardians. Tar bort lite boardprecense för mig.
de 6 reapers som hoppar på mina 3or splittar 4 på en, 2 på en. han skjuter kass och dödar bara 2 i var enhet.
I snitt ska han väl ha 2,4 i den ena enheten och 1,2 i den andra. Snitt kan man säga, men vi är överens om att han behöver flyt i matchen för det ska funka så det är en bra 'gamble'. Nu hade han flyt mot fel enhet och jag har i riktig mening inte förlorat ngt.
Han autarch hoppar även på lite rangers för mig.
När han är klar har han dödat:
9 banshees
4 reapers
3-4 rangers
5-6 stormguardians.
R1 Olof
Min 9a reapers rasar in, ställer sig så alla kan se en av hans 10or, men bara en modell så han inte kan eldar-interceptra med mer än en gubbe. Dessa skjuter sedan ned enheten till 4 modeller och 'fire&fade:ar' sedan 7" in i gömsle så de inte kan bli skjutna. Drakar chillar i reserv, hökar droppar in för att döda hans deepande reapers och autarch. Mina reaperlaunchers och lite snipers jagar den andra reaperenheten och drar ned den till 5 modeller.
Efter min runda har han tappat:
20 Reapers(3 på intercept)
Autarch

R2 Tröger
Inte mkt att göra, embarkar alla modeller och åker bakåt med dem för att jag obj. Tror vi båda vet vart det barkar, han behövde flyt och får det inte. Ena serpenten åker frammåt med en warlock för att kanske överleva och ställa till med bus. Iom att de tål så mkt så är det inte helt osannolikt.
R2 Olof
Skyleaper alla hökar. Deepar drakar mot serpent, trollar quickening på dem så jag får melta range. Min Autarch hoppar även frammåt för att charga i värsta fallet. Reapers travar runt huset för att mörda båten. Riktar hela arméen mot den. Inte mkt annat jag kan göra. Det är långt mellan våra arméer och tempestlaunchers har ngt begränsad räckvidd.
Meltor mördar båten och 6 gubbarna trillar ut, dock så dör 2 på 1or... Mellan charges och tempest launchers så dödar jag dessa med.

R3 Tröger
Deffar hemma och konserverar poäng. Jagar ned mina rangers i sitt 'backfield'.
R3 Olof
Avancerar och jagar poäng.
Advance 6" stratagemmet är rätt bra. Det + quickeing gör att drakarna springer över halva planen och tillsammans med resten av min armé så har hans sista serpent 1w kvar efter min runda.

R4 tröger
Hoppar ut ut bår, tar lite sista poäng.
R4 Olof
Dödar reapers och båt samt trögers sista rangers. Bara farseer kvar.

R5
Jag klipper farseern

20-0

Vi visste båda vart detta lutade. Rickard behövde tur med tärning eller bord. Bordet vart balanserat(fanns gömsle i typ alla deployments) och ingen av oss rullade över snitt. Utom jag med att få tillbaka singel commandpoints från min autarch. Drog väl 4 6or i rad :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Match 4 - Johan Persson med CSM + CD

Johans lista:
Demon prins (2+ save, 4+ fnp, Nurgle)
Demon prins (Warptime, Tzee)
Demon prins (Precience, Tzee)
Changeling (-1 to hit mot alla Tzee demoner inom 6")
9+1 Bimstone/Blue Horror
9+1 Bimstone/Blue Horror
9+1 Bimstone/Blue Horror
38 Cultister (Alphalegion)
3 Obbar(Tzee, Alpha legion)
3 Obbar(Tzee, Alpha legion)
3 Obbar(Tzee, Alpha legion)
Upphackat i 3 detachments.

Jag har byggt min lista för att döda av obbar. Banshees som kan charga dem, reapers som interceptar, hökar som chargar, drakar som deepar och inget jättefint för obbar att skjuta på. Samt stratagem som ger dem totalt -2 to hit. Och jag har tränat en hel del mot denna typen av listor hemma vid. Dels mot Johan Edvinsson men även puttat runt gubbar ett par timmar för mig själv när familjen sover. Jag _vet_ vad jag behöver göra.
Det största problemet är att Johan är en mkt kompetent spelare.

Mina mål för matchen:
1; Döda av alla cultister som kommer infiltrera och stå ivägen. Jag vill kontrollera brädet.
2; Klippa obbar
3; Prinsar
Däremellan döda nån enhet horrors där det finns skott över.
Kommer det ned till att jag förlorar en massa gubbar så ska han bara ha ett par prinsar kvar och inte kunna stå på så mkt kanppar. Spelar Scouering & Cloak & shadows.
Min första tanke är att detta är ett SUPER-mission för mig, som ger honom -1 to hit till bortom 18". Men i realiteten kostar det honom sannolikt bara nån CP den rundan han skjuter. Det är absolut till min fördel, men inte så mkt som jag först trodde.

Så, game-plan! Döda småskiten, ta bräde, vinna kort, minst drawa obj. => bör alltid bli hygglig seger. Men motståndaren är duktig.

Johan deployar allt i klump långt fram med 38 infiltrerande kultister.
Jag vann välja sida och fick en super-ruin. Bakom solida väggar gömmer jag mina fin-bitar. Smutsen(guardians & rangers) sprider jag ut för att tvinga bak obbar.
Jag vann "infiltrera enheter först slaget", ställer ut rangers för att få hans cultister i mitten, framför demon-högen, förhoppningsvis snubblar de över varandra.
Johan vann börja slaget och tar försa rundan.

R1 CSM
Cultister ränner frammåt, vi mäter och konstaterar att johan kan komma åt en 3a reapers med en 6" charge OM warptime sitter(igenom farseer-deny). Eller så kan han hoppa på massa småskit. Funderar en del och ställer sina gubbar för att kunna göra båda, småskiten behöver han inte warptime för, så missar den har han en plan B.
Warptime skiter sig, får inte ens av magin med 1rr. Lite osäker på oddsen, men trolla 6a med en reroll och så ska jag inte komma över med farseer(hans inneboende reroll). Känns lite grovt som att jag denyar typ 35% och att han lyckas trolla 70% av fallen. Bör landa på en cointoss om magi funkar eller ej.
Johan bränner av Veterans på skytte med cultister och mördar en drös rangers + guardians.
2 Obbar stannar i reserv, en deepar in i närheten av changeling i det öppna för att jag inte ska kunna melta dem(i en ringa av horrors).
Han missar sedan en 5" charge för att döda av 4 rangers och 4 guardians. Fint för mig, 2 enheter extra att stå ivägen med. Då ahn går med armén i klump och inte fick superkort så tar han 0 och kastar 1.
R1 Eldar
Kliver upp med alla reapers och characters en våning i min super-ruin, deepar 2 enheter hökar mot cultists, smådudes rör sig också mot cultister(de ska döden dö). En enhet hökar droppar långt bort för att skjuta lite horrors(kommer även slänga tempest launchers på dessa), har defend på obj de landar på. Samt, många enheter på plan => svårt för obbar att landa.
Trollar quickening på reapers som klättrar en våning till. Jinx på cultister, de har nu 7+ save, samt även doom på dem. De ska ju döden dö...
Skjuter alla små skott i dem och de ryker all världens väg. Så gör även den bakre 10an horrors. Dödar även av 3an obbar vid changeling.
Drakar stannar i reserv.
Banshees kliver ut lite lagom för att garanterat nå alla obbar som vill skjuta på min borg.

R2 CSM
Demonhopen kliver frammåt. Lyckas warptime så kommer en prins att kunna charga ngt fint. Obbar hoppar ned, johan hittar lite vinklar där jag inte kan intercepta med mer än ett par gubbar, jag försöker och whiffar.
Obbar dödar av 4&1 hök i 2 enheter, samt 4&1 banshee i 2 enheter. Brännde -1 to hit strata på en banshee enhet. Warptime missar igen, tror han rullade kattpiss eller så blockade jag. Prins chargar banshees, och dödar ned dem rätt bra. 1 gumma överlever. Men prinsern står i det öppna. Annan prins mördar ranger som överlevde r1.
R2 Eldar
Min förhoppning nu är att döda av 2 prinsar och resten av obbarna. 1 banshee + 5 hökar + 2 ranger och en del skytte kommer ta ena enheten, 4 banshees + 1 hök och skytte kommer ta andra. 6 drakar ska smälta prins och reapers ska skjuta andra prinsen. Fummlar ock i tanken, prinsar e characters. den DP som drakar skulle ta fick reapers, men det är annat skit ivägen så de får inte skjuta den... ==> jag kan inte skada den. Hade jag bytt targets mellan drakar och reapers så hade det funkat. Anyway, resten av planen gick i lås. Det som är kvar nu är:
- 1 obbe i CC
- 2 Prinsar som kommer hitta på bus med min arme
- 10 horrors
- 1 Changeling

R3 CSM
Prinsar hoppar in i min borg och mina drakar. Kommer döda drakar + 3a reapers. Smågubbarna ställer sig runt changeling på knapp.
R3 Eldar
Drar domination + supremacy, ställer mig på alla knappar, dödar horrors + 1 prins.
Johan har 1 Prins & en changeling kvar och jag drog nyss in 8VP på 2 kort.

20-0 till mig.

En såndär match där jag anser johan behöver tur för att få ngt med sig. Jag fick den fina terräng-sidan och han missade en charge som gav 2 av mina småenheter 1 runda extra liv att arbeta med.
Men det är en match jag tränat en hel del och som jag vet bör gå bra i typ alla lägen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Serpent »

Får en lägga Veterans of the Long War på kultister?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Serpent skrev:Får en lägga Veterans of the Long War på kultister?
Jepp, de kommer med rätt key-word.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Elevatorlake »

Som vanligt intressant och kul läsning från dig!

Om man ska koka ihop det här till en hollywoodbanal nivå och bortse från det faktum att du är otroligt bra på att spela, kan man sammanfatta det med "dark reapers is the shit"? :)

De är inte hela din lista och kanske inte ens majoriteten men de verkar vara ryggraden i den och många matcher verkar mycket ha gått ut på vad reapers gör och vad resten av listan gör för att hjälpa reapers?

Vet att du skrev någon rad här och där i din lista om vad tanken med de var men det vore kul, om det inte är för stora affärshemligheter, om du kan tänka dig skriva ihop lite mer om dina övergripande tankar med listan, spelplan och ungefär vad du har tänkt dig hur de olika enheterna lirar ihop för oss som det inte är uppenbart för när vi läser listan, dvs sådana som mig :)

Är det här en lista som du väntar dig att se mer av i 8:e om det inte sker något stort på regelfronten?

Tack för att du tar dig tiden och skriver här!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Alltid kul att skriva, tvingar ju en att själv fundera igenom varför man gör vissa val. Nyttigt.

"Dark reapers is the shit"
Vet inte det. De är bra. För mig handlade valet till SM om att jag ville kontra obbar och ravens. Reapers träffar alltid på 3or vilket är super och har en stabil skada vilket gör det lätt att räkna på hurmkt dmg man gör. 3 i skada dödar dessutom en obbe rätt och slätt.
Min plan B var fireprisms som också känns bra. Stratagemet "Forwarning"(eller vad det nu heter... Intercept-grejen) var det som fällde avgörandet.

De är inte ryggraden i lista, ryggraden är att jag har så många enheter som alla gör någon form av nytta. Vet inte ens om de är mina "main damage dealers", tror Doom & Jinx är den stora grejen.

Den övergripande tanken med lista är att kunna spela mot det mesta. Antingen genom att jag har för mkt enheter som kan vara på för mkt ställen. Eller att jag valt 'rätt' enhet för rätt jobb. Reapers vs Primaris marines eller obbar. I alla lägen där jag inte känner jag har bra verktyg kan jag kompensera med magier. Som t.ex. mot kalles tyranider. Jag är INTE bra på att döda t4 med 5++ & 5+ fnp.
Men sänker man deras save till 6++ och lägger rr to wound på dem så är även hökars s3 farlig. Allt(tror jag) handlar om att välja rätt magi på rätt ställe, rätt gubbe som deployas rätt vid rätt tillfälle.
Ex. mot Johans CSM/CD lista. 1, ta in hökar och mörda cultister samt sitta och hålla på drakar tills rätt tillfälle ges. Inte heller helt uppenbart att dubbel-debuffa cultister. Men utan det dör de kanske inte.

Men mot kalle har jag flyt som får första rundan, annars förlorar jag troligen(mer om det i kommande BR). Så det är nog inte en super-dominant lista. Men den är rolig att spela, kan _nog_ alltid vara med och leka.

Tror inte heller det är en lista som passar alla. Tappar man bort vissa viktigare enheter tidigt(vilka beror på matchup) så kan jag tänka det snabbt går söderut.
Men jag kommer sannolikt spela liknande listor en tid till, iaf tills jag vet vad som vankas på ETC, men det kommer bli lite ändringar.
Intressanta enheter: Warwalkers, Wraithlords, Warpspiders, Shining spears, spiritseers, Eldrad, Fireprisms.
Det finns så mkt poängvärda val, den interna balansen i boken är riktigt härlig!

För att säga en sak till om reapers, de är bra nu. Men vad händer när meta ändras och folk börjar spela med dedikerade "anti-reaper"-enheter?
Den stora saken för mig med listan var att ha många enheter, många magier och många poäng att lägga på rätt stratagems vid rätt tillfälle. Samt som alltid en hink med tur.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Elevatorlake »

Kul att listan inte är ett självspelande piano utan kräver att rätt enhet appliceras på rätt ställe vid rätt tillfälle för att vara effektiv. Många andra 8:e-listor som fått mycket rampljus (guilliman-derivat, storm ravens, conscriptspam) har ju mer sett ut som om man ställer ut på liknande sätt varje gång och sedan följer ett förutbestämt manus för hur listan ska spelas. Det är mycket bättre för spelet när det krävs skicklighet att använda listan men för sådana som mig är det lite sämre (om man ser det ur ett strikt win/loss-perspektiv) eftersom jag kan netlista en guillimanlista med massor av assault cannons men jag kan inte netlista din med lika stor framgång. Däremot har nog alla roligare om det spelas mer med sådana listor som din som du visar här eftersom det blir "mer spel" och mindre "rulla tärningar och hoppas på det bästa".
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar