Olof på SM2017

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

Match 5 : Kalle med nids

Spelar en lista som inte ser ut som ngt, men som gör allt.

Flyrant (-1 to hit relik)
Neurothrope
Neurothrope
30 Hormagaunts
20 Hormagaunts
20 Genestealers
18 Gargoyles
3 Hiveguards
1 Biovore
1 Biovore
Mawlock
Mawlock
Mawlock
1 Lictor
Mawlocks & biovores var Jormungar för cover savet. De andra var Kraken(?) fallback+charge killarna.

Detta är en pissig matchup. Iaf när man funderar mer på den. Mitt största problem är att jag inte vet hur den spelas. Så jag frågar Kalle och får en 15min lektion. De flesta som spelat mot Kalle vet att han svarar ärligt på alla frågor man ställer till honoom sålänge svaret går att utläsa i hans codex. Detta gör att jag inte måste läsa en massa och fundera i timmar. Det gör även att man inte förlorar mot honom för att man inte kan hans codex, man förlorar för att han är grym på spelet.
Ju mer han förklarar desto mer inser jag att jag har problem.
Hormagaunts som rör sig 8", advancar 10" i snitt och sedan chargar. Dödar de en enhet kan de göra en ny move, sedan aktiveras igen i fightphase => de pilar in i allt de kommit nära vilket troligen är hela min arme. Stealers kan göra samma sak...

Jag vet ganska exakt hur mkt jag kan skjuta ut på en runda. Typ alla hormagaunts. Vilket innebär att om jag börjar kommer det nog gå vägen, börjar Kalle kommer jag INTE kunna hantera 50 gaunts, 20 stealers, 18 goyles, 1 flyrant & 3 mawlocks. Inte ens nära...

Bordet vi spelar på har en bra ruin, men kalle vinner välja sida slaget. Han lägger sina 3 obj i det hörnet jag INTE kommer få. Jag måste spegla honom. Värt att veta inför matchen är att han måste vinna 18-2 för att kommar före mig på turneringen. Jag behöver ta 4pts i matchen för att vinna turneringen. Därför måste han committa för vinsten.
Rullar sedan fram dawn of war.
Jag sätter 6 enheter i reserv, han gör samma sak. Han ställer sedan ut biovores och neurothropes i sitt hörn. Jag bygger en "du kan inte mawlocka ngt fint ruta" med stormguardians. Splashar sedan in banshees och reapers i gröten. Hans horamgaunts hamnar rakt över bordet tillsammans med hiveG. Jag ställer farseer så han kan dooma 30manna horma r1.
Han reserv: 20 Stealers, flyrant, 18 goyles. Min reserv: 3x 5 Hökar, 6 drakar.

Jag vinner sedan börja-slaget vilket gör allt mkt mkt lättare. Vinner han slaget så har jag lite varianter med att phantasm-redeploya enheter, ngt som kan göra det lättare för mig att jaga hans warlord mm. Men det behövs inte nu.
Infiltrerar rangers för att blocka ev. charges. Fan vet om inte detta i efterhand är ett misstag. Det är enheter han kan overrunna på... å andra sidan så vill jag ha så mkt skott på hormas som möjligt => jag måste ha ngt som finns lite frammåt. Ngt som jag kanske kunde kompenserat med fire&fade... Skulle vara intressant att spela matchen igen.

Anyway...

R1 Eldar
No-brainers. Farseer travar upp för doom. Dock så vandrar jag bort från reapers(idiot) så jag kan inte intercepta. Var väl för upptagen med att hålla reda på allt han kunde göra mot mig... Hökar dyker in och allt ställer upp för att klippa 50 hormagaunts. Det tar mit säkert 35min att göra min movement. Mellan att fråga honom vad han kan göra och klura på hur jag håller ihop allt så är det inte helt lätt. Dock så är vi båda snabba på att spela när vi väl bestämt oss för hur vi ska spela så det kommer vara chill med tiden.
Doomar och skjuter ned 26/30 samt 17/20 Hormas, resterna finns långt bak och gömmer sig. Pangade även bort 2/3 hiveguards och tog bort 2 infestation nodes. Bra r1.

R1 Nids
Kalle påpekar att jag inte kommer kunna intercepta med reapers, jag håller med och hatar mig själv lite. Han lictor ska in, stealers kommver via denna. Sätter de sin 9" charge så har jag dem alla i knät. Goyles & flyrant hoppar också in, ställer sig för att skjuta hökar och sedan charga/overrunna rangers som står långt fram och blockar.
Mawlocks kommer in och röker lite banshees/hökar. Det är rätt uppenbart att han vill förinta all min mobilitet.
Han får FnP igenom min deny på stealers, skjuter ned 50% av mina hökar och sätter 2/3 charges. Tack och lov var det stealers som missade... Har för mig han flunkade lite i CC mot mina rangers, eller om jag tog bort rätt gubbar. Men han kunde inte overrunna ngt vettigt.

R2 Eldar
Denna rundan vill/måste jag döda alla småkillar. Doom & jinx på stealers, riktar alla små-vapen mot dessa. Drakar ska skjuta en mawlock och de andra skiter jag i eller chargar för att binda dem. Springer upp till gargoyles med meraprten av mina kvarvarande stormguardians.
Stor-bössorna siktar in sig på flyrant och mawlocks men kan även säkra upp att döda stealers.
Executioner-magin dödar 5 stealers efter ett spenderat CP, magier sitter och party!
Drakar wiffar på mawlock. Gör 5w och lite randomskott gör 1w till så vart den halverad och lite sämre. Alla världens småskott dödar av alla stealers. Skjuter även lite barrage på hiveguards(misstag! skulle satt dem i goyles). Hivtyranten blir också haverad.
Här känner jag att jag nog har turneringen klar.
Chargar goyles med stormGs och flyranten med lite banshees. Aktiverar banshees först och hackar in nått w på tyrant. Kalle funderar lite och interveenar sedan med golyes(bra spel). Goyles dödar av så mkt gubbar att jag inte dödar av eller ens halverar enheten. Dessa kommer sedan kunna fallbacka och hitta på massa skit. Kan kosta en massa fläsk.

Värt att nämna, jag drar alla "säkra obj i kalles zon"-kort i hela min lek. Kalle har inte heller mkt tur, skönt det...

R2 Nids
Mawlocks chargar en del saker, flyrant likaså och så även goyles. Hade jag inte halverat flyranten så hade dess movement räck fint för att hoppa in bland mina reapers. Det är ok, har stratagem för att skutta ut, men vill använda det på mina numera bundna drakar. Inte reapers...
Alla mina hökar dör, så även mina banshees bortsett från en exarch. Har exakt 0 snabba enheter kvar.

R3 - 7
Drakar dödar Tyrant och mawlock nr1. Reapers dödar mawlock nr2. goyles plockas bort. Mawlock nr3 sitter i CC.
Från denna punkten manöverar vi mest om maelstrom. Ingen kommer kunna ta den andra obj, vi är på diagonalen motsatta sidor om brädet. Visst har jag kvar mer av min arme, men kan inte röra kalle.
Jag försöker ta mig frammåt med quickening, kalle blockar mig med biovore minor. Fan va bra han är på spel med den gubben...

Vi får max rundor och jag hade flyt med 2 bra kort r5 => 12-8 till mig.

Nu när jag läser/skriver detta känns det som att det var lättare än vad det var. Men det ska sägas att OM kalle börjar så vinner han matchen och det skulle vara riktigt kämpigt att få med sig sina 3pts... Det är även så att en missad 9" charge med stealers vart viktig.

Riktigt rolig match, det är få människor jag har så roligt att spela mot som med kalle. Det är ALDRIG nått strul och vi har lite samma syn på spelet. Släpper igenom allt och svarar på alla frågor, fin 40k avgör matcher och inte misstag eller missuppfattningar av codex.

Troligen min roligaste match hittils i 8th ed.

Jag gjorde 2 missar:
- Rangers i deployment. Frågan är om jag måste blocka eller om det räcker att hålla mig borta och skjuta lite mindre effektivt r1.
- Inte ha reapers nära farseer kostade mig en massa potentiella skott i enheter som kom från reserven.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Jacobi
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 mar 2014, 09:03
Ort: Vallentuna

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Jacobi »

Grattis till segern och tack för spännande läsning!

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Enochia »

Grattis till en välförtjänt SM vinst, kul att läsa om hur du uppfattade våran fight, håller med om att gå ifrån med farseer är en miss, och att skjuta på hive guards, däremot så gör du helt rätt som låser bräde med rangers.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på SM2017

Inlägg av refabricated »

@Kalle
Mm. måste spela mer mot dina baggar...

Är det rätt prio-ordning med:
#Jag börjar
1; Klister / alla smågubbar som bråkar ihop CC
2; Angry-bits (stealers & hiveguards)
3; Monster & Support-gubbar
4; Mawlocks (tål så mkt så det känns inte lönt att jobba mot dem)

#Du börjar
1; Angrybits (stealers & hiveguards)
2; små-skiten
3& 4 enligt ovan.

Känns som att man förlorar mot dig när du knyter ihop allt till en bamsig familj i CC med stealers som mördar ett par enheter var runda.
Känns som att det är skitsamma om monster lever eller ej. ==> det är bättre att skjuta raketer och skit i stealers än i monster(även flyrant).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: Olof på SM2017

Inlägg av Jesper77 »

Grymt kul läsning! Bra jobbat!

Skriv svar