Kalle ska till Gothcon

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Jag har skrivit lite battle reports tidigare, mest ifrån ETC, men jag gillar att visa lite hur jag tänker och försöka förklara vad det är som gör att mina listor fungerar.
Var i helgen på en endagars 1750 ITC turnering, eftersom jag gärna spelar samma sak länge istället för att byta hela tiden tänkte jag att det var en ypperlig chans att få se vad min Gothcon lista går för.
Jag spelade

16 drops
10 Command Points

Kraken Battalion
HQ
Hive tyrant
Vingar, klor, 2x devourers, Chamelionic mutation, adrenal glands

Hive tyrant
Vingar, klor, 2x devourers, Adrenal glands

Troops
30x Termagants
30x Devouers

20x Genestealers
5x Acid maw, 20x Scything talons

25x Hormagants

10x Termagants

Heavy
Trygon
Adrenal Glands

Kraken Spearhead Detachment

HQ
Neurothrop
Warlord, +6 synapstrait

Heavy
Biovore
Biovore

Carnifex
4x Devourers, Enhanced senses, Spore Cysts

GSC Battalion
HQ
Magus
Magus

Troops
10x Neophytes
10x Neophytes
10x Neophytes

Listan ser inte ut som så mycket, men den gör precis allt jag vill att den ska göra, den är snabb, den slår hårt, den tål förvånansvärt mycket, även om den är ganska långt ifrån en optad Tyranid lista så känner jag mig aldrig chanslös, även mot dom hårdaste listorna.

Match 1. Elias Roos
Voldus
4x Grandmaster Dreadknights
Celestine med tjejer
3x5 ratlings
Astra warlord med regga alla commandpoints i världen kittet.

cirkel i mitten deployment
Jag ställer upp min hormagant screen rakt överbrädet för att pusha bort hans deepande Dreadknights, har det mesta värdefullt i reserv

R1 Elias
Han turbohoppar in celestine innanför min mur, dimper ner 3 dreadknights, skjuter bort dom flesta hormagantsen, celestine chargar min carnifex och en dreadknight sätter en charge in i resten, fexen överlever celestine, 2 hormagants står kvar.

R1, Kalle
Ploppar ner min flyrants defensivt, slänger ut stealers för att ta hand om celestine, plockar in mina dakkagaunts med trygon tunnel och lite GSC för att börja rensa bort hans ratlings (dom enda gubbar som håller objektiv), ner med en dreadknight till hälften, celestine dör sin första gång (reroll på 1:an för att komma tillbaks) låser 2 dreadknights i närstrid så dom inte ska få skjuta

R2 Elias
Celestine deepade in defensivt för att döda mina kultister som hotar warlord, Voldus och sista dreadknighten kommer in, slentrianskjuter in i flyrants och gör ganska dålig skada, plockar en av mina biovorer med en dreadknight som gatear ut ur combat

R2 Kalle
Stealers och flyrants går in och slår ihjäl en dreadknight och voldus, fler kultister kommer in och dödar dom sista ratlingsen, Trygonen hoppar in i en dreadknighten som var låst och sätter massa wounds

R3 Elias
Celestine rensar sin flank från alla kultister, dreadknights skjuter vilt omkring sig och tar bort resten av kultisterna från brädet, samt plockar Trygonen

R3 Kalle
Plockar en till dreadknight, missar charge med stealers in en annan

R4 Elias
2 Dreadknights och celestine kvar på brädet, en dreadknight gatear in bakom mina stealers, den andra hoppar upp framför, dom skjuter bort alla utom 3, celestine pushar upp i mot mina linjer

R4 Kalle
Flyrants och mina 3 stealers backar, slår ihjäl den dreadknighten som var bakom mina linjer.

Vi har bara ett par minuter kvar så vi skakar, en skadad celestine och en halv dreadknight kvar mot 30 dakkagaunts, dakkafex och 2 flyrants, jag kommer inte kunna nå hans warlord så vi säger 18-2 till mig.

Slutsats
Jag tycker att Celestine är awesome, och jag förstår verkligen inte varför nästan alla jag möter suicidar henne R1, visst hon kommer tillbaks, men att hålla henne defensivt och börja pushen R2 måste vara bättre.
Annars finns inte mycket att säga om den här matchen, Jag har 105 obsec wounds, Elias har 0, han kommer aldrig få ta ett maelstorm mot mig, och i ITC så har jag nästan redan vunnit då, hans chans är att gå på wipe, men med på tok för lite skada mot mina smågubbar känner jag mig safe, stealers är som vanligt bäst, och kombinationen mellan horror och mass hypnosis för -2 to hit + ingen overwatch gör att tillochmed en 10 termagants håller dreadknights låsta länge.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Lottomannen »

Kul läsning!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Nurgle »

Tack för batrep :)

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 2
Tobias Rundström Chaos deamons

Tobias spelar en riktigt fin demonlista med mer obsec, tunga hårda enher, det här vill jag helst inte möta.

2x30 deepande letter
2x30 plaguebearers
2 skogar
massa nurglings
alla buffkaraktärer
demonprins som skapar nya plaguebearers.

Dawn of war deploy

Jag ställer ut genestealers denna gång, risken är för stor att tobias sätter alla charges med letters och får bort mina spawn points, bygger även min vanliga köttmur av hormagants, är noga med att lämna typ 6" mellan hormas och gubbar bakom så att jag inte kan bli låst i närstrid med alla hans letters.

R1 Tobias
Han deepar in bägge sina letterbomber 9" bort från min screen, nice, jag fick helt plötsligt en lättare match än om han hade hållt en kvar i reserv för countercharge.
Han missar sin första charge och är tvungen att spendera ett commandpoint för att sätta den, nu är det party på riktigt, uppenbarligen kostar det så mycket fläsk att bygga hans arme att han endast har 2 commandpoints att leka med under matchen, att inte kunna autopassa moral längre gör att han får uppförsbacke.
Han väljer att inte charga med den andra letterenheten. I fighten sen så dödar han alla utom 3 hormagants och låser sig i combat med dom sista.

R1 Kalle
Tar in mina dakkagaunts mot den ena letterenheten, flyttar fram stealers till den andra, dakkagaunts + dakkafex har inga problem att skjuta bort 30 letters, och stealers hugger lätt ner den andra enheten. 60 stenhårda gubbar bort min R1, nu är det plötsligt en bra match.

R2 Tobias
Skyfflar omkring lite nurglings för att ta objetktiv, och sprider ut sig på längden med sina plaugebearers

R2 Kalle
Kommer in med resten av min arme, 2 flyrants går ner i hans vänstra hörn, skjuter bort nurglings som håller objektiv, skickar in en 10 kultister för att ta det ifrån honom, sätter lite småskott in i hans buffade plaguebearers.

R3 Tobias
Dödar av mina kultister, småavancerar nurglings

R3 Kalle
skjuter in allt jag har i en 30 mannablob, trots -1 to hit dödar jag av 20ish och resten exploderar på ledarskap

R4 Tobias
Nu börjar pushen, på tok för lite och på tok för sent, plaugebearers hoppar upp i brädet för att blocka bort mig från hans karaktärer.

R4 Kalle
Skickar in allt jag har i hans andra plaguebearer squad och mosar den också, overrunnar stealers för att ställa dom brevid alla hans karaktärer, flyrants har tagit sig fram till chargerange.

R5 Tobias
Försöker fly undan, kommer inte hinna

R5 Kalle
jag har charge in i alla hans karaktärer med stealers och flyrants, ett rimligt utfall av denna rundan är 1 enhet nurglings som överlever, vi skakar hand på max till mig.

Slutsats
Tobias spelar för aggressivt med sina letters, och när han förlorar dom så vill han istället fega med sina plaguebearers, hade han pushat allt R1, eller hållt en letter enhet i reserv, eller tillochmed deepat säkert med letters och bara haft 120 obsecgubbar ståendes, då hade det blivit fight av det hela, nu får jag göra vad jag vill och kan fokusera en enhet per runda, precis det som min arme gör som bäst.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 3 Majbjörn Isbjörn (Martin isdal)

Martin kör en stenhård lista som jag verkligen har problem mot
Ynnari
Katttjejen
Farseer
10 reapers
alaitoc
farseer
warlock
dire avengers
2x3 reapers
2 wave serpents
2 rangers
och det värsta av allt 2 hemlocks

Hemlocksen är inte standard i denna lista men dom förstör för mig totalt, har inget riktigt bra svar på dom och kan inte gömma mina stealers R1 då dom utan problem kan plocka alla mina spawn points och döda stealers.

Deployment är hammer and anvil, ännu en tråkig grej för mig, jag vill verkligen börja

Jag ställer ut mina hormagants på linjen, stealers lite bakom, dakkafex utanför range för dom reapers som är på brädet för att locka honom att deepa sin 10 reapers för nära.
förlorar slaget, missar siezen. Ok, detta kommer göra ont.

R1 Majbjörn
Deepar in sina reapers långt bak, ingen range till min fex, synd, istället flyger bägge flygen fram och mosar fexen och en biovore, reapers och serpents dödar 17 stealers och massa hormagants. ajaj

R1 Kalle
droppar in mina flyrants defensivt för att ta hand om flyg, ställer dom så att även om han går sin stora reaperenhet ska max 6 få skjuta (statistiskt krävs det 13 reapers för att sänka 1 flyrant). slänger in en enhet med kultister med mind control magus för att ställa till det i hans backfield.
Mina flyrants flunkar, 4x smites 24 s6 skott sätter inte ens 5 wounds i ett flyg, bägge charges missar, dödar lite reapers med mind control och lyckas få in en charge på rangers med kultister, som precis flyr. nära att jag blev helt utan maelstorm men klarade det precis, mina kvarvarande 3 stealers har gömt sig centralt.

R2 Majbjörn
skyfflar runt lite i sin deploy, flygen skrattar åt mina flyrants och flyger runt, 6 reapers skjuter en gång in i en Tyrant, 6 skott, alla träffar, 6 3+ wound, alla wound 6 4+ invo, 4 missar, slår om, miss. japp, där exploderade den första flyranten, sen plockar Majbjörns flyg 6 wounds på den andra flyranten och spränger min sista biovore. Just nu är det tugnt, jag har dödat 2 reapers och 5 scouts, har förlorat dakkafex 15 hormagants, 17 stealers, 1 flyrant och bägge mina biovorer.

R2 Kalle
Nu måste jag hitta på något, droppar in mina dakkagaunts utanför LoS till hans reapers, kan dock inte gömma deras transport trygon utan han får äta intercept, går ner på 3 wounds, planen funkar, jag spenderar commandpoints för att få slå fler tärningar på min Cult Ambush, lyckas med en 6:a och kan charga en farseer och consolidera in i hans reapers, mina dakkagaunts skjuter ner en 3:a reapers, mina 3 stealers dödar en 5:a scouts. sakta men säkert.
Min flyrant, lyckas inte döda hans skadade flyg, trots att skytte och chargen sitter.

R3 Majbjörn
Eftersom jag har hans reapers i närstrid och han har slut på commandpoints för att springa ut och skjuta så går majbjörn in för att smitea bort mina gubbar, det går utmärkt, men på grund av detta så står hans reapers dåligt till, har inga direkt bra mål, och dom får heller ingen skyddsmagi slängd på sig, dödar av alla utom 2 hormagants och tar ner trygon+ 9 dakkagaunts. det är lugnt, jag har lyckats denya nog med maelstorm för att det ska bli problematiskt för honom att komma tillbaks. skjuter även ihjäl min sista flyrant med flygen

R3 Kalle
Dakkagaunts gör det dom gör bäst, hoppar fram bakom cover, har range till hela hans obuffade reaper squad, 63 skott senare har alla reapers fallit, jag skjuter igen och plockar en farseer.

R4
Hela Majbjörns arme går ihop för att skjuta gaunts, jag har inga command points kvar för att rädda dom, och jag har heller inte synaps, min neurotrop chillar bak i min deploy. alla gaunts brinner upp, kvar har jag 2 genestealers bakom los block i hans hus, 10 termagants, 2 hormagants, 1 magus, min warlord neurotropen och lite random kultister.

R4 Kalle
Chillar, gömmer min warlord bakom en los block med 2 hormagants som mur, slänger fram mina termagants med dubbeladvance strategemet gör att ta bort hans DA från ett objektiv, jag är typ 4 upp på maelstorm

R5 Majbjörn
Kattkvinnan går på jakt efter stealers, resten av hans arme (2 wave serpents, warlock, farseer) går ihop och dödar mina gaunts som blockade skytte in i min magos, ett flyg dödar magos, det andra dödar mina 2 hormagants.

R5 Kalle
Jag har 1 stealer och min warlord kvar på brädet. Han kommer inte komma åt min warlord med mer än 1 flyg nästa runda, kollar snabbt, om jag offrar min sista genestealer för att döda hans sista DA så kan han inte komma ifatt på maelstorm, springer ur combat med kattkvinnan, sätter chargen genom 5+ overwatch, lyckas precis riva ner en DA och hindra honom från att ta objektiv.

Nu finns det bara 2 saker som kan hända.
1. Hans flyg lyckas med smite+2d3 s10 d2 skott döda min t4 3++ w5 gubbe, då är jag wipead och får 0 poäng
2. Hans flyg lyckas inte, och jag vinner matchen.

Flyger fram, ställer sig där han vill vara, drar in en 2 wounds smite jag missar deny på. ajaj
skjuter, 4 skott, 4 wounds, jag behöver missa 2 för att Majbjörn ska vinna turneringen, jag sätter alla.

kvar på brädet står en stackars Neurotrop på 3 wounds mot 2 Hemlocks, 2 Wave serpents, 1 reaper, 1 warlock, 1 Farseer och Kattkvinnan. känns som en rimlig 13-6 till mig?

Slutsats
Alaitoc/Ynnari är en bra arme, flygen gör den så skjut mycket bättre mot mig, att itne få gömma mina stealers gör att jag nästan måste börja för att kunna spela, det här var en fight jag nästan förlorade R1, efter det gick jag helt in i att vinna maelstorm med risk för att bli wipead, återigen så tar mina obsec gubbar hem det enbart genom att kunna stjäla maelstorm.
Detta räcker iallafall till en 2:a placering på en "okompad" turnering med min gothcon lista, ser fram emot att få spela den riktiga turneringen och hoppas att mina motståndare där kommer ha läst detta och kanske ha en liten bättre aning om vad jag försöker göra.
Återkommer med lite fler rapporter efter gothcon är avslutat
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av DHettNeck »

Väldigt trevlig läsning :)

Jag tror att nidz tar hem GC, men vi får se :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Nurgle »

Stort tack för mycket lärorik och spännande läsning. Och grattis igen till andraplatsen!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Elevatorlake »

Kul läsning och tack för att du tar dig tid att skriva. Grattis till andraplatsen!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Kaptenen »

Fascinerande att få resa med i en elitspelares huvud, tack för de här rapporterna! :wub:

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Foxen »

Kul läsning :-)!

Det var kul att möta dig men jag hade ingen susning om hur jag skulle hantera din lista ^_^.

Underskattade Genestealers extrema hastighet och brutala damage.

Skriv svar