Kalle ska till Gothcon

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Tillbaks efter Gothcon, spelade 6 riktigt trevliga fighter, drack precis lagom mängder grogg och sov kanske sammanlagt 8 timmar på hela helgen.

Match 1 mot Kim Rasmusson som spelade

Alaitoc Outrider Detachment +1cp
HQ
Farseer Skyrunner (warlord - seer of the shift)
(executioner, doom)
130p

5x Swooping Hawks
exarch, sunrifle
69p

5x Swooping Hawks
exarch, sunrifle
69p

5x Swooping Hawks
exarch
65p


Aeldari Battalion Detachment +3cp
HQ
Farseer
(fortune, doom)
100p

Spirit Seer
(protect/jinx)
psytronome of iyanden
45p

TROOP
5x Dire Avenger
60p

10x Guardians
80p

10x Guardians
80p

ELITE
8x Wraith Blade
axe+shield
360p

FA
9x Shining Spears
exarch
279p


Alaitoc Batallion Detachment +3cp
HQ
Spirit Seer
(quickening/restrain)
45p

Warlock
(conceal/reveal)
35p

TROOP
5x Rangers
60p

5x Rangers
60p

5x Rangers
60p

HS
3x Dark Reaper
exarch, tempest launcher
86p

3x Dark Reaper
exarch, tempest launcher
86p

1749p 10cp

bra stabil lista, skjuter massor, blockar, slår hårt i närstrid, mobil till tusen med shining spears och odödliga wraithblades.
mission är fasta knappar man ska stå på i slutet på varje runda, man vill alltså gå tvåa och styra spelet.

Jag gör som jag brukar och skickar in det normala i reserv, ställer ut stealers bakom los block, hans spears kan med hjälp av quickening ta sig in i hela min deploy och ta bort alla nodes, kan inte riskera att förlora dom utan att låta honom jobba för det. blockar av med hormagants.

Kim vinner slaget om att gå först och jag försöker inte sieaza

R1 Kim
Kim skickar in sina shining spears för att slå stealers, resten av armen dödar alla hormas, tappar alla hormas, 15 ish stealers och 1 biovore, det gör inget, Kim tog in alla sina reserver och jag kan börja pusha tillbaks.

R1 Kalle
tar in bägge flyrantsen mot spears, mellan dakkafex, 2 flyrants och resterande stealers får jag ihjäl alla, kommer in med dakkagaunts och kultister och dödar lite hökar och rangers
tar massa poäng på att hålla knappar

R2 Kim
Kim flyttar upp sina wraithblades för att döda saker, når dock inget vettigt, småskjuter bort lite kultister

R2 Kalle
Bort med hökar och rangers

R3 Kim,
wraithblades får quickening och hoppar på en flyrant och trygonen, trygonen exploderar men flyranten klarar sig fint

R3 Kalle
Bort med Avengers, Jag dansar mest runt wraithbladsen, slänger - to hit på dom och så

R4 Kim
Kvar är karaktärer, reapers, 1 ranger enhet och wraithblades oskadda.
får tar i en flyrant igen och slår ihjäl den.

R4 Kalle
Hoppar in och börjar döda karaktärer och reapers, har tagit massa poäng på att hålla knappar i slutet, maelstorm går dock sådär.

R5 Kim
kvar är typ 2 magiker, 3 reapers och en oskadd wraithblade enhet, han jagar runt lite

R5 Kalle
plockar bort lite fler karaktärer, wraithbladsen orkade jag aldrig ta hand om, men det är nästan det enda som finns kvar, mot 1 flyrant, 1 magos, neurothrop, lite gaunts och kultister, samt dakkafexen
vi rullar och matchen är slut.
kul fight, men när han ger bort sina spears R1 känner jag mig säker på vinsten, 15-5 till mig.
kul grej, mina 6 stealers blir dödade av 1 farseer under 2 rundor, dom fick ihjäl en warlock och en spiritseer tror jag, men den tredje magikerna slog/smitade ihjäl dom.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 2 mot Pärssi

Han spelar
Dark Angels Battalion

HQ
Azrael 180
Lieutenant, Heavenfall blade, plasma pistol 71

Troops
5 Scouts 55
5 Scouts 55
5 Intercessors, Power sword, aux. Grenade launcher 95
5 Intercessors, Power sword, aux. Grenade launcher 95

Elites
6 Aggressors, Auto boltstorm gauntlets/fragstorm grenade launchers 228
5 Reivers, bolt carbines, grav chutes 100

Fast Attack
6 Inceptors, Assault bolters 270
3 Inceptors, Plasma exterminators. 177

Heavy Support
8 Hellblasters, Plasma Incinerators 264

Flyer
Dark Talon 160

Stabil lista, men, jag har för lätt att låsa upp den med mina snabba småttingar.

Uppdraget är, springa av med gubbar från motståndarens deployment edge, dubbel poäng för troops, jag har 7 troops, alla är riktigt snabba, har även många fler enheter än Pärssi, vilket tippar det ganska hårt åt mitt håll.

Deploy
Jag ställer allt det vanliga i reserv, ut med stealers bakom los block, blockar av hela min deploy ifall Pärssi börjar, Han klumpar ihop Agressors och Hellblasters i mitten uppbackade av löjtnant och Azrael, scouts stänger bräde i mitten, troops tar varsin flank och allt som kan deepa går in i deep. Jag har ställt mig så attt hans R1 skytte från agressors är obefintligt.

Han förvånar mig och ger mig R1, Jag vill gå 1:a, inte så att jag måste, men med Strategem så kan jag lätt låsa alla hans gubbar med stealers R1 och sedan bara ta det lugnt.

R1 Kalle
Springar fram med stealers till en enhet scouter, Hormagants till den andra, Slår ihjäl bägge, börjar förklara för Pärssi exakt vad som kommer hända när Stealers dödar en enhet (Jag använder Overrun stratagemet, vilket betyder att min enhet går+ advancar igen, det tar fram mig till hela hans hemlinje, sen aktiverar jag slå igen stratagemet, eftersom jag redan har chargat får jag pilea in och consolidera, får inte slå eftersom jag inte har valt hans agressors el helblasters som targets men kan låsa dom så att han inte får skjuta alls). Pärssi och Jag diskuterar någon minut exakt vad vi tycker att Gothcon är för typ av turnering, och kommer fram till att ja, det är inte så roligt att inte få spela alls, så jag väljer istället att gömma mina stealers bakom en los block.

R1 Pärssi
Tar in alla reserver utom plasma gubbsen nere på min hemlinje, skjuter ihjäl alla mina hormagants med agressors+flyg, dödar en biovore och får ner en flygpappa till 6 wounds.

R2 Kalle
Nuså, nu skickar jag fram mina stealers för att göra kaos, chargar in i hans Helblasters och kommer consolidera in i Agressors, tar även in alla dakkagaunts för att rensa hemma, skickar in min oskadda flyrant i Helblasters och låter min dakkafex rensa upp Intercessors i sitt hörn, slå 2 perils med min skadade Tyrant och halkar ner på 1 wound, ajajaj, efter dubbelskytte med gaunts har han 1 Heavy bolter snubbe kvar på 1 wound, flyrant + stealers nackar alla helblasters och stealers consoliderar in i agressors

R2 Pärssi
Hoppar av med sin sista HB Incessor, Tar in sina plasma Incessors mot min oskadda flyrant, skickar in bägge karaktärerna in i Stealers, flyget dödar massa dakkagaunts. Plasma Incessors skjuter massor, aktiverar weapons of the dark age och overchargar, mellan -1 to hit, 4++ och FNP går min Flyrant därifrån relativt oskadd, förlorar lite stealers men har kvar ett klister

R3 Kalle
Har ihjäl Incessors, Löjtnant och Agressors, kvar är flyget som jag har struntat i, Azrael och en 5:a Intercessors

R3 Pärssi,
skjuter ihjäl lite stealers med flyg, dödar lite kultister med Intercessors

R4 Kalle
Dödar allt utom flyget, inga Boots on the ground, Pärssi är wipead och jag börjar springa av, blir en R6 så jag får av allt jag har kvar utom en Biovore som står och Linebreakar

17-3 till mig.
Slutsats
Här kan jag vinna 20-0 R1, Jag gillar Pärssi, jag tycker alltid att det är kul att möta honom, och Han har helt rätt i att sådana tricks som Jag kan göra inte gör spelet kul för honom, Hade jag mött någon som vet allt Jag kan göra det så skulle Jag gjort det, det är fortfarande en rejäl uppförsbacke för honom då min lista chargar längre än vad han skjuter med det mesta, när man sen lägger till LoSblocks stora nog att gömma alla stealers så är det inte fest någonstans. Däremot så ska han INTE ge mig R1, min lista är byggd kring att överleva en alpha, det betyder inte att Jag inte är sjukt mycket bättre om jag faktiskt får första rundan,särskilt inte i ett uppdrag där det inte finns särsäkilt mycket vits med att gå tvåa.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av CovenantGuardian »

Tack Kalle, nu får ingen ha roligt i Lincon på grund av detta :roll: :lol:

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 3 Johan Persson

Han spelar:

Chaos Daemons Battalion Detachment [+3 CP]
HQ
1 Lord of Change 330p (WARLORD - Incorpereal Form)
- The Impossible Robe, Rod Of Sorcery
- PSY: Gaze of Fate(6), Flickering Flames(5),Smite(5)
1 Herald of Slaanesh 66p
- PSY: Cacophonic Choir(6)

TROOPS
20 Bloodletters 165p
- Daemonic Icon, Instrument of Chaos
20 Bloodletters 165p
- Daemonic Icon, Instrument of Chaos
5 Nurglings 90p

Thousand Sons/Death Guard Battalion Detachment [+3 CP]
HQ
1 Death Guard Chaos Lord with Jump Pack 124p
- Combi-Melta, Powerfist
Ahriman on Disc of Tzeentch 166p
- PSY: Precience(7), Death Hex(8), Weaver of Fates(6),Smite(5)

TROOPS
5 Plague Marines 105p
- 2 Blight Launchers
12 Tzeentch Chaos Cultists 48p
- Autoguns
11 Tzeentch Chaos Cultists 44p
- Autoguns

FAST ATTACK
9 Tzaangor Enlightened 153p
- Fatecaster Greatbows

HEAVY SUPPORT
Plagueburst Crawler 146p
- 2x Entrophy Cannon, Heavy Slugger
Plagueburst Crawler 146p
- 2x Entrophy Cannon, Heavy Slugger

Mission är Secret Objective
man ställer ut objektiv som vanligt, efter deploy så väljer vi varsitt objektiv som är värt vanligt för oss men 8 för motståndaren, vanliga är värda 3, samt lite maelstorm och så.

deploy är dawn of war med en spets i mitten.

Jag ställer ut alla mina hormagants på linjen, deployar sedan stealers långt bak nog så han inte når dom med sitt R1 skytte, annars ankrar jag flanker med biovorer och har det mesta annat i reserv.

Johan gamblar hårt på att få första rundan och sätter bägge sina letterbomber i reserv, om jag börjar så straffar jag honom och ser till att han får spela utan dom genom screening.

Johan vinner slag och jag siezar inte.

R1 Johan
In med letters i hormagants, håller tillbaks en bomb i reserv (bra spel), dödar mellan skytte och charge alla hormisar

R1 Kalle
Skickar in stealers och skytte i letters, dödar dom lätt, in med magosar, kultister och flyrants för att rensa kultister och nurglings. Stealers overrunnar bakåt för att tvinga upp hans enlightened i banan om han vill skjuta (har satt -1 to hit på dom), dödar en enhet kultister och flunkar rejält mot nurglings, så rejält att min magos som sätter chargen blir ihjälslagen.

R2 Johan
In med nästa letterbomb mot flyrants (dåligt spel), Johan fegar och drar bort Ahriman från mina flyrants, alltså ingen deathhex. Ska inte förlora någon flyrant på det längre, däremot så skickar Johan fram sina Enlightened mot mina stealers, precis som jag ville, och slår på 18 skott, 14 wounds, 0 saves, 14 döda stealers, ajajaj. skickar in sina letters i en tyrant, den andra hoppar in, tar ner min flyrant på 3 wounds och förlorar lite letters. chargar in med LOC i min Dakkafex och drar ner den på 2 wounds

R2 Kalle
In med Trygon och dakkagaunts mot Enlightened, in med mind control magos mot Plagueburst (och heralden som gömmer sig bakom). Skickar även fram den oskadda Flyranten mot Tzangoors, resten av armen dödar massa letters
Dakkagaunts skjuter 90 skott in i Tzangoors, slår under medel och det är ett par kvar, skickar in smites flyrant där också, står 1 kvar, tappar typ 2 maelstorm när varken trygon eller flyrant sätter chargen in i den sista, däremot så sätter magosen sin mind control, tar över plagueburst och skjuter ihjäl herald, och lyckas sen ta sig in i combat och låsa. Johan låter sin sista Tzangoor explodera på moral

R3 Johan
Kaoslord, plaguemarines och Ahriman dödar av trygon och dödar massor med dakkagaunts (jag räknade med att sätta chargen så dom är typ 3" utanför synaps)
LoC dödar Dakkafex
Johan drar även objektivet advance, så bägge hans plaguebursts åker fram så långt dom kan.

R3 Kalle
Dakkagaunts kom ur combat på moral så dom omringar kaoslorden för att skjuta, sen chargar dom en kultistenhet, mina kultister chargar och omringar en plagueburst, min mind control magos tar över den andra och skjuter LoC, sen chargar mina 6 stealers den för att hålla den resten av fighten. även in med en 10 termagants i hans LoC

R4 Johan
Kvar på brädet finns Ahriman, LoC, 1 kultist som gömmer sig, 5 plaguemarines, Kaoslord och dom odödliga nurlingsen, samt 2 låsta plagueburst
Ahriman och Lorden slaktar min oskadda Flyrant (FNP spelar ingen roll om man är deathhexad), Locen slår ihjäl lite gants, plaguemarines dödar lite fler kultister

R4 Kalle
Skickar iväg mina sista dakkagaunts att döda den sista kultisten, missar en 4" charge, står på alla knappar, har låst mig i combat med bägge plagueburst, när vi kommer till min shooting phase så säger dom "inga nya rundor". Jag kollar ner, det ser bra ut, alltså riktigt bra, låter vi det ta slut så maxar jag garanterat objektiv, Johan tittar på mig med sina hundögon "vi hinnar en runda till va?" ... Klart vi gör gubben.
kör vidare på min runda och vet att det kommer att gå dåligt, Jag har 6 kultister och 4 dakkagaunts på en halva av brädet, där ligger 3 objektiv, och hela hans resterande arme. vilken som helst kan vara det Johan ska skydda (mitt är safe längst bort från honom)

R5 Johan
Det enda Johan behöver göra är att döda av 10 t3 gubbar, dom ena är låsta i combat, men att slå ihjäl 6 kultister med en lord och 5 Plaguemarines är inte svårt, den andra är 4 dakkagaunts som inte lyckades charga undan.
Dakkagauntsen dör direkt på skytte, ingen är förvånad, sen kommer chargen mot mina kultister, plaguemarines slår hårt och sätter 7 wounds mot min 5+, jag tar bara Johans tärningar och slår, 6 saves... Jag har 5 gubbar kvar, hans lord dödar av 4 till... 1 Gubbe som står och skriker högt när han lyckas med sitt moralslag, för vet ni vad, om man mixar en detachment med både Thousand sons och Deathguard, ja, då blir inte ens Plaguemarines Obsec.

R5 Kalle
Räknar lite snabbt, tja, det finns inget som spelar någon roll, utom kanske att göra skada på LoC, som har 3++ och är warlord. sätter lite smites, och han exploderar utan problem (var ganska skadad sen innan) och jag står på 4 av 6 objektiv håller bägge värda och vinner matchen 14-6

Slutsats:
Enda felet Johan gör är att han går in med letters mot flyrants utan att backa upp dom med deathhex, annars spelar han en bra tight match och hade vi fortsatt så hade det nog blivit jämnare (ingen av oss har någon punch kvar), Jag har extrem tur när han inte slår ihjäl mina kultister, däremot missar jag många viktiga charges och flunkar totalt på stealer saves, det är därför man inte ska bli nedstämd av dåliga tärningar, det brukar komma tillbaks.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 4 Rickard Nilsson

Armélista



CRAFTWORLD AELDARI 1749pts
2 Detachments
9 Command Points

-: Alaitoc Battalion #1 :-

HQ
Autarch Skyrunner 125pts
- Warlord: Seer of the Shifting Vector
- Artefact: Shimmerplume of Achillrial
- Laser Lance, Banshee Mask, Fusion Gun

Farseer Skyrunner 135pts
- Doom
- Executioner

Spiritseer 45pts
- Quicken/Restrain

ELITES
10 Firedragons 243pts
- Exarch with Firepike

TROOPS
5 Rangers 60pts

5 Rangers 60pts

20 Guardian Defenders 160pts

DEDICATED TRANSPORT
Wave Serpent 139pts
- Vectored Engines

------------------------------------

-: Alaitoc Battalion #2 :-

HQ
Farseer 100pts
- Guide
- Fortune

Spiritseer 45pts
- Protect/Jinx

Warlock 35pts
- Conceal/Reveal

TROOPS
5 Rangers 60pts

5 Dire Avengers 64pts
- Exarch with Two Avenger Catapults

5 Dire Avengers 64pts
- Exarch with Two Avenger Catapults

HEAVY SUPPORT
10 Dark Reapers 275pts
- Exarch with Tempest Launcher

DEDICATED TRANSPORT
Wave Serpent 139pts
- Vectored Engines


Ännu en Alaitoc eldar lista, jag känner att denna är bättre för mig då den inte har med hökar (min lista hatar verkligen hökar), däremot är blobben guardians bra.

Uppdrag är, 6 objektiv, dom i din motståndares zon är vära 4, mitten 3, din egen 1

Deploy är hammer and anvil, detta kan vara problematiskt mot eldar, men Rickard spelar bara 1 ranged enhet i sina reapers, det finns även ett par riktiga LoS blockers på bordet (Jag kan gömma en flyrant, det händer typ inte), så Jag förväntar mig en lätt match där jag kan slingshotta mig till hans arme och ställa till med kaos.

Jag ställer upp Hormagants på linjen, sätter stealers i reserv (vill inte råka ut för att ett gäng guardians med quickening får tag i dom), resten av armen gömmer sig så smått i min deploy, Rickard skickar in sina fire dragons och guardians i reserv och ställer upp resten av armén blockandes deepstrikes.

Rickard vinner slaget och jag missar sieze

R1 Rickard
Här blir jag förvånad, istället för att castla upp så chargar Rickard fram med nästan allt han har, farseers, avengers, autarcher och en enhet rangers. slår lätt ihjäl mina hormagants och står i min deploy, håller både guardians och fire dragons i reserv (bra spel)

R1 Kalle
Rickard har gått ifrån sina reapers med sina farseers, inget skytte in i mina flyrants när dom kommer från reserv, nice, däremot har han blockat så bra att jag inte kan komma in någon annanstans än i min deploy, går in och dödar en enhet avengers med dakkafex/hive tyrant, resten av armen får in 5 wounds i hans autarch, för enda gången på turneringen sitter mina charges från reserv med bägge flyrantsen, 1 in i en wave serpent och den andra in i autarchen, ingen av dom gör wounds, alltså 0 wounds när autarchen har 1 kvar, jaja. har även tagit in stealers och dubbelgått dom upp på motsatt sida av losblockern från reapers

R2 Rickard
In med fire dragons mot flyrant, ställer även upp reapers för att safea, håller fortfarande guardians i reserv (riktigt bra spel, tar han in dom slaktar jag dom med dakkagaunts, nu tvingar han mig att hålla mina gaunts i reserv).
skjuter in allt i min flyrant som har FNP och -1 to hit, efter all rök har lagt sig, så lever flyranten med 3 wounds (9 reapers som skjuter ska sätta 4 wounds i en flyrant med FNP, 10 fire dragons på long range ska sätta typ 4-5 till mot -1 to hit och FNP), däremot så slänger Rickard iväg Fire and Fade med sina Drakar och gömmer dom i en waveserpent igen (också riktigt bra spel)

R2 Kalle
Min skadade flyrant får ta sig an hela Rickards arme själv, uppbackad endast en magos som står och soloar en farseer (Han hade med sig 10 gubbar, men dom försvann mot lite olika saker), dakkafex och Flyrant gömmer sig från reapers och drakar bakom losblock, stealers springer upp och dödar avengers + en enhet rangers, lyckas inte blocka så förväntar mig att få guardians i huvudet. håller kvar i gaunts i reserv, flyrant lyckas inte heller denna gång döda autarchen

R3 Rickard
Tar in Guardians, inte mot stealers som jag antar, utan... mot... min stackars magos som slogs med en farseer, han dör givetvis hårt, men, jag har alla stealers i världen kvar på andra sidan los blocken. firedragons hoppar ur sin wave serpent för att döda min neurothrop, whiffar såklart, min neurotrop är odödlig, skickar in reapers i en wave serpent med fire and fade efter dom har skjutit ihjäl min skadade flyrant.

R3 Kalle
Nu äntligen kommer mina gaunts in, på fel ställe, det finns ju inget att skjuta på, Rickard har blockat mitt skytte med wave serpents och fire dragons, hans guardians står 19" bort och fnissar, kommer inte ens ihåg vad det var jag sköt på med dom, vet bara att det inte var något vettigt. som straff så slänger jag båda mina -1 to hit magier på guardians, chargar in med kultister för att låsa drakar, samt får in stealers i en magiker, dakkafexen rensar upp dom sista rangerserna, min andra flyrant totalskjuter ihjäl autarchen

R4 Rickard
Allt som Rickard har kvar går ihop för att skjuta stealers, sen chargar guardians, reapers och en wave serpent in, dödar runt 13, drakarna är låsta i närstrid, magikerna är lite för långt borta eller redan döda.

R4-6 Kalle
Dakkagauntsen skjuter och chargar hela Rickards arme, Stealers hoppar ut och sen in i combat med reapers + wave serpent. Min flyrant dödar hans sista farseer. Här är det slut, vi kollar lite, Jag kommer ta alla objektiv, dock har jag haft det dåligt med maelstorm så matchen slutar 16-4 till mig, Rickard har 1 Wave serpent och 1 warlock kvar på brädet

Slutsats
Rickard gör så mycket rätt i början, det är tillochmed så att han har en bra vinstchans i sin runda 3, sen fegar han ur och tar in sina guardians på fel ställe, hade han straffar bort mina stealers så hade jag varit tvungen att gå in med dakkagaunts mot bara guardians, och jag hade knappt haft några steaelers kvar, då hade hans reapers inte dött, och jag hade haft stora problem att kontrollera alla objektiv, nu vågar han inte riktigt, och det kostar honom matchen.
Däremot så spelar han så snyggt och bra fram tills dess, enda missen är samma som alla verkar göra, Farseers och Reapers hör ihop, finns en av dom på brädet, så ska dom stå tillsammans, forewarning eller vad den nu heter är så jobbig att spela emot.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 5 Majbjörn isbjörn (Martin Isdal)

Han spelar

Battalion Detachment: Craftworlds
HQ
Autarch, Star glaive, Forceshield, Faolchus Wing*Relic*: 77 (Warlord,Puritanical Leader)
Farseer Skyrunner, Singing spear(Doom, Executioner): 140
Troops
5x Rangers: 60
5x Rangers: 60
5x Dire Avengers, Dire sword(Exarch): 60
Wave Serpent, Twin scatter laser, Shuriken cannon, Spirit stones: 144

Battalion Detachment: Craftworlds
Farseer(Guide, Fortune): 100
Warlock(Protect/Jinx): 35
10x Guardians, Heavy weapon platform, Bright lance: 105
10x Guardians, Heavy weapon platform, Bright lance: 105
5x Dire Avengers, Dire Sword(Exarch): 60
Wave Serpent, Twin scatter laser, Shuriken cannon, Spirit stones: 144

Spearhead Detachment: Craftworlds
Spiritseer(Conceal/Reveal): 45
10x Dark Reapers, Tempest Launcher(Exarch): 275
Night Spinner, Shuriken cannon, Spirit stones, Crystal targeting matrix: 160
Fire Prism, Shuriken cannon, Spirit stones, Crystal targeting matrix: 180



Ännu en Eldar Alaitoc lista. Jag mötte Majbjörn på senaste turneringen, jag spelade samma lista som nu, Han spelade en mycket bättre, Lyckades få till en vinst där på rent djävulskap, nu känner jag mig mycket bättre

Mission Bomb Run
man ska i stort sett springa med reliker över till motståndarens deploy, detta passar min arme utmärkt, det passar inte Majbjörn att behöva ta sig fram till mig.

Deploy är Vanguard, återigen, det passar mig utmärkt.

Jag ställer upp det vanliga, skickar in stealers i reserv då Majbjörn inte kan döda alla nodes R1, Majbjörn kör en gamble och deeapar sina Reapers, fullt medveten att om jag går 1:a så får dom inte spela. Resten av armén sprids ut över hans deploy. Jag vinner slaget, Majbjörn sieazar inte. Majbjörn kör ett eldar stratagem och får redoplya sina armé, in med allt i hörnet längst bort från mig, ställer även sina rangers längst in i hörnet för att blocka deep där.

R1 Kalle
Känns ovant att ha en första runda, det händer nästan aldrig, skickar fram mina gaunts på självmordsfest, droppar in bägge mina flyrants, en centralt för att gå efter en Tank, Den andra långt ner mot hans sida för att gå efter den andra, blockar även av precis hela brädet (tack vare en gentlemens agreement där jag och Majbjörn går omkring och pratar om alla möjliga ställen han kan komma in med reapers, och jag flyttar för att blocka den, vi missar dock bägge att han kunde stå högst upp på ett hus, detta kommer Majbjörn på i slutet på sin runda, men är så sportmannamässig att han håller med om att han inte kommer ställa sig där, jag hade lätt kunnat blocka det genom att flytta 1 gubbe upp en våning).
Sen skjuter jag mina biovorer, missar såklart och ställer ut spore mines för att blocka det sista av brädet, majbjörn skjuter ner den första spore minen med intercept, men jag skjuter igen med min skjuta dubbelt. dödar av lite smågubbs, sätter ett gäng wounds i en tank med en chargande flyrant

R1 Majbjörn
Finns inte mycket att göra, tar in alla sina vapen mot min centrala flyrant (hade missat eller fått FnP denyad), sätter en jinx (-1 ap, även på invo) men jag lyckas denya doom, sen skjuter han helt sonika ner min stackars flyrant från 12 wounds till död, men bara 60ish shurikens som träffar på 4+, woundar på 5or, och jag har en 4+ el 5++, det är inte så noga

R2 Kalle
Min andra flyrant och mina stealers går rakt in i Majbjörns arme, tar även in mina dakkagaunts och skjuter bort alla avengers och dubbelslår för att döda alla guardians, här klantar jag mig, och glömmer skjuta minor först, så jag kan inte blocka hela majbjörns deploy, alltså kommer reapers komma in

R2 Majbjörn
Majbjörn har 2 wave serpents, sina karaktärer, några rangers och reapers kvar. Går på att döda alla mina monster, och som vanligt när någon går efter overkill så händer inget, flyrant överlever, trygon överlever, dakkafex överlever, det är bara stealers som dör, och det först efter att dom har brutit in i combat och slagit ihjäl en warlock och en spiritseer. ingen av Majbjörns reliker har lämnat hans deploy, alla mina 3 ligger gömda i ett hus i hans deploy

R3 Kalle
Dödar av lite reapers och alla karaktärer utom Majbjörns Autarch, finns även en 5:a rangers kvar

R3 Majbjörn
kommer inte ihåg hur, men Majbjörn dödar alla mina dakkagaunts, och min flyrant.

R4-6
Jag dödar av det som ska dö, Majbjörn försöker med sin Autarch och rangers springa ner mot min zon, han sköldar charges från Trygonen med sina Wave Serpents så det är i stort sett kultister och min Odödliga Neurotrop som står för motståndet, tillslut lyckas jag få LoS och range med 3 smites in i autarchen som dör och tappar reliken precis utanför min deploy, sen slår jag ihjäl hans rangers och wave serpents, Wipe R6 20-0 till pappa

Slutsats:
Majbjörn gamblar på att deepa sina reapers, det är fel, dom ska stå längst bak i hans deploy, jag har itne range i detta uppdraget för att komma åt dom, då kan han säkra att han iallafall får spela med dom, nu så möter jag en arme som saknar det som gör mest skada, och kan välja och vraka ibland vad jag vill döda, Hade han fått gå 1:a hade det sett annorlunda ut, men Jag tror ändå att jag hade haft denna matchen, kanske inte 20-0, men det skulle vara svårt för Majbjörn att ta mer än 5 mot mig tror jag, Majbjörn får en av mina sportsmanships, verkligen sjukt trevlig, även när det går åt helvete, och ger inte upp, utan trots att jag styr spelet så försöker han gnaga till sig dom där poängen.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

WarCry2
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 feb 2018, 12:46

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av WarCry2 »

Kul läsning som attan!

Tack.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Enochia »

Match 6 Finalbordet mot Mikael Christensson

Tyranids 1750

battlaion detachment: Kraken adaption

hive tyrant with wings 170pts (warlord)
2 devourers with brainleech worms 14pts
2 devourers with brainleech worms 14pts
adrenal glands 5pts
Warlord trait. Hightened senses
Relic: Chameleonic mutation
203pts
psychic powers: Catalyst, the horror

hive tyrant with wings 170pts
2 devourers with brainleech worms 14pts
monstrous rending claws
adrenal glands 5pts
189pts
psychic powers: psychic shriek, Catalyst


30 hormagaunts 150pts

30 hormagaunts 150pts

3 ripperswarms 33pts

Spearhead detachment: Kraken adaption

Neurothrope 70pts
psycic powers: Onslaught

6 hiveguards 288pts
impailer cannon

5 hiveguards 240pts
impailer cannon

exocrine 216pts

mawlock 104pts

mawlock 104pts

En gunline Nid lista, han skjuter något djävulskt, men, om jag kommer fram till hans armé är det typ game over, även om vi kör samma codex och till och med samma hive fleet kunde vi nästan inte spelat mer annorlunda listor.

Mission är dra massa kort R1, sen dra färre och färre kort varje runda, samt i slutet av matchen ska man vara den enda som har en hel enhet innanför 6" av sidlinjerna.

Deploy är Dawn of war.

Micke har färra deploys och kommer ha +1 på att börja, om han inte får börja kommer det inte vara match alls, jag kommer ta bort alla hans gaunts och komma in i hans firebase, efter det kommer jag döda allt, Micke vet detta och deployar väldigt aggressivt med hela sin firebase i mitten, och bägge enheterna gaunts exakt på linjen.
Jag ställer ut mina gaunts exakt på linjen sen ställer jag ut resten av min arme så att han måste gå för att få skjuta om han börjar, ställer ut stealers då hans mawlocs utan problem kan ta alla nodes.

Micke får börja, jag missar sieaze.

R1 Micke
Slänger dubbeladvance på en av sina hormagant enheter, flyger upp i brädet så som bara en tyranid kan göra, går med hela sin firebase för att söka skott in i stealers + dakkafexen, tar sen in alla sina reserver, bägge mawlocsen upp i min deploy, och bägge flyrantsen in i mina stealers. Sen gör han ett gravt misstag i sin magi och slänger onslaught (springa och charga) på sin 5:a hive guards, vilket gör att dom får skjuta som om dom stått still på mina dakkafex (fortfarande -2 pga mission och spore cysts), men det gör även att han inte kan charga med sina hormagants, alltså har han tagit bräde, men kan inte ta sig ändå fram, sen dubbelskjuter han in 6 wounds i dakkafexen och dödar 19 av 20 stealers, över snitt, men jag hade räknat med att förlora åtminstone 15. tar 2 av sina 6 kort.

R1 Kalle
Nuså, nu ska vi ge igen, jag lägger också dubbeladvance på mina hormas, dom är oskadda, och ska utan problem kunna charga hela hans firebase, drar även in -1 to hit och ingen overwatch magos mot 5:an hive guards, mina dakkagaunts mot hans hormas som är långt upp i brädet, mina flyrants defensivt mot hans flyrants. sen går det åt helvete, jag missar min onslaught trots reroll, jag missar min ingen overwatch, jag flunkar mitt skytte in i hormas och dödar dom inte, jag missar alla mina charges och min magos blir dödad på overwatch mot hans 5:a hive guards och ger bort first blood. tar typ 1 kort och diskar min hand.

R2 Micke
är noga med att poängtera att han inte advancar sin oskadda 30:a hormas, jag vet, den ska inte och döda mina hormas, har kvar korten att, stå i sin deploy, döda en psyker, döda en flygare, döda en karaktär. Min hiv tyrant ser nog väldigt inbjudande ut där. går upp med rippers för att blocka trygonen, hoppar runt med sina flyrants (icke warlord tyranten åkte på ett par wounds i min runda), och går med sin firebase för att döda den tyranten som inte har FNP och -1 to hit... en mawloc gräver ner sig, den andra står i combat med 10 kultister och 1 biovore. Sen skjuter han bort min flyrant, är tvungen att poppa strategem för att göra det dock, skjuter och chargar ihjäl alla mina hormas samt plockar min dakkafex och den sista stealern. tar alla sina kort, leder kort med typ 7-1

R2 Kalle
hmm, det där gick ju inte så bra, Micke är glad, jag är också glad, att slå ur underläge är lite av min specialitet. går och dubbeladvancar mina dakkagaunts, främst in mot hans 30 hormas, men ett par gubbar tar en 18" avstickare rakt emot hans firebase, nuså, tar även in resten av mina reserver, 2x10 kultister och mind control magosen, min magos vill inte vara med, utan hamnar längst ner i mitt hörn, mina 2 neophyte units dock, dom är så sugna åp att att slåss att bägge slår 6:or, kommer in bakom Mickes firebase och har 4" charges fram, min trygon ställer sig och ser argt på hans rippers, och sen har jag bara min flyrant, 10 gaunts och en zoantrop att leka med. både flyranten och zoantropen ställer sig för att smita hans skadade närstrids tyrann. jag sätter ett par wounds in i den med skytte och smites, sen chargar jag in och gör nåt wound till, nere på 3 tror jag, jag missar även min onslaught igen. det är helt enkelt inte meningen att jag ska få iväg den denna runda, lyckas ändå skjuta ihjäl alla hormas med dakkagaunts och kultister, samt sätter bägge charges in i hans gunline. Trygonen slår lätt ihjäl rippers och använder overrun (får gå och advanca efter att ha dödat en enhet), till att springa ner mot hans skyttegubbs, nu är dom låsta, här kommer klubban för att klubba. tar lite kort och vaskar handen igen, jag ligger efter som fan och behöver gambla på att dra kort värda 2.

R3 Micke
Med hela sin gunline i närstrid (även låst så att han inte kan gå ur combat) och det mesta mobila dött så skickar micke in ena flyranten mot dakkagaunts, och den andra (den som skjuter mycket, för att döda min 10 gaunts + kultisterna som slogs mot hans mawloc, har slängt -1 på att träffa på hans skadade, så den skjuter och slåss som en kratta, dödar lite dakkagaunts men inget farligt, förlorar dock min 9 av 10 vanliga gaunts och min enhet med kultister, slåss i combat och dödar av en av kultistenherna.

R3 Kalle
Här kommer smärtan, efter att han insett att jag inte kan använda onslaugt så går jag bara mina gaunts, dom kommer att charga och låsa hans 6:a hive guards, neuroptrop och Exocrine, lämnar över 5:an till min trygon som har vässat klorna, min mind control magos går och springer, det finns fuffens att göra, drar iväg en mind control på hans warlord, skjuter 24 s6 skott in i hans skadade tyrant, som preciiiiis klarar sig, innan min tyrant avslutar den med skytte, för att sen charga in i 6:an hive guards. Trygonen moppar upp sina gubbar och tyranten knäcker ett par av sina. börjar hämta in poäng på korten

R4 Micke
Micke börjar svettas lite, det här var ju en solklar vinst för en halvtimme sen, nu ser det brunt ut, flyr med sin warlord tyrant ner i ett av hörnen, ser till att min magos är närmast och skjuter bort den, nästa runda ska han döda min biovore som står och håller objektiv 4:a, samt hålla warlorden vid liv och ta poäng på att defenda 4:an.

R4 Kalle
Flyranten hoppar ur combat, rakt bakåt för att plocka objektiv, trygonen tar hans plats i strid med neurotrop, exocrine och hive guards, uppbackad av min neurotrop och resten av dakkagauntsen, trygonen klipper neurotrop och den sista hive guarden dör på smites + skytte.

(Nu när jag skriver detta så känns det som att vi spelade 6 rundor, jag hade för mig att vi bara spelade 5, men det kan vara så att vi bägge antingen tappade kollen och glömde slå för R6 eller så hände det mer saker per tur än vad jag tror)

R5 Micke
Mickes tyrant skjuter ihjäl min biovore och pustar ut, han känner sig safe med sina 5ish wounds, min tyrant är cirka 40" bort, kvar på brädet har han 2 mawlocs i varsitt hörn, en flyrant i ett tredje så långt bort från min som möjligt och en exocrine i combat med mina gaunts och trygon

R5 Kalle
Jag står som sagt 40ish" bort från hans warlord tyrant, jag har kvar korten att döda en flyer, samt att ta objektivet han står på, vet ni hur långt en tyrant kan gå på en runda med stratagem? cirka 44" för att vara exakt, i vad jag anser är ett av dom snyggaste moven jag gjorde på hela Gothcon skriker min tyrant "JIHAD" hoppar 44" och ställer sig precis på knappen som Micke ska hålla, drar in en smite i Mickes tyrant som halkar ner på 3 wounds. springer även iväg med mina gaunts för att denya en sida

R6(?) Micke
Inget att göra, 2 mawlocs, 1 låst exocrine, 1 warlord som inte har närstridsvapen, skjuter allt han har in i min flyrant, sätter något wound, vågar inte charga.

R6(?) Kalle
Inget att göra, Min flyrant skjuter, smitear och chargar precis ihjäl Mickes warlord, tar 2 poäng, mina dakka gaunts är cirka 1" ifrån att komma in med hela enheten inom 6" från kanten och denya den, vi slår tärningen, fighten slut, jag vinner kort tillslut, micke vinner kortsida, en perfekt 10-10

Slutsats
Nu när Jag skriver detta så känns det verkligen som om vi spelade 6 rundor istället för 5, kommer dock inte ihåg ett fortsätta slag, det är synd, hade det slutat en runda tidigare så hade Micke nog vunnit över mig.
Om matchen dock, Micke begår ett misstag när han slänger onslaught på fel enhet, han vet detta, kommer tillochmed på det själv i sin assault phase, sen spelar han så bra han kan, Jag är inget fan av Hive Guards, tycker att dom är på tok för statiska, visst, dom har potential till att göra massa skada, oftast tycker jag dom bara står där och är tvugna att spendera sin shooting phase med att gå ur combat. Jag förlorar egentligen R1 när min charge inte sitter, att jag sen lyckas ta tillbaks det handlar om 1, tur, 2, Genestealer cult ambush regeln, 3, lite mer tur.
Jag tycker alltid det är kul att spela mot saker som inte är metat, det är bra mycket intressantare med Nidz i topp än med Eldar.

Hursomhelst så räcker inte 10 poäng till att jag ska vinna, Tröger tar hem det hela och Jag slutar som 2:a, delad poäng med både Kicki och Micke, och kniper 2:an på tiebreakers. Har däremot haft en fantastiskt rolig turnering och lyckades med konststycket att ha målat 2 av dom 3 armeérna på gothcon som fick sämst målning (Johannes Wadin spelade mina White Scars), tycker att till nästa år så kan vi ha en vandringspokal som är just worst painted.

Nästa stora turnering blir Fantasia, Jag kommer nog spela typ samma sak där, finns eventuellt lite poäng över, så är det något ni vill se spelas kan ni få wishlista det, så ska vi se vad jag kan hitta på.

Tack till alla som orkat läsa
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Jacobi
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 mar 2014, 09:03
Ort: Vallentuna

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Jacobi »

Tack för att du tar dig tid att skriva - dina reports är alltid spännande läsning!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Kalle ska till Gothcon

Inlägg av Kaptenen »

Tack Kalle!
Bästa lördagsmyset att läsa!

Skriv svar