Return of "Mork". Lincon 2018.

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Return of "Mork". Lincon 2018.

Inlägg av Mork »

Ok...nu kan man ju tro att det borde vara en fin berättelse om grönskinn som härjar fritt. Men nej!
(jag hade ifs gröna svärd och andra "lightning-effekter").

Det här är en "kort" redogörelse över min återkomst till 40k. Efter ett uppehåll sedan 5:th edition. På den tiden var det gosigt varmt i solen.
Saker och ting var bättre, som alltid, förr i tiden. Och Grey Knights var något man fruktade....typ.

Nu gäller 8:e editionens regler. Saker och ting är....annorlunda. Och jag känner inte längre igen varenda namn i deltagarlistan.

Nåväl. Jag hade förberett mig ordentligt! Målat upp större delen av armén på de sista 3 veckorna innan Lincon. Sista enheten blev klar
ca 23:30 kvällen innan. Hade totalt sett nu spelat ca 15 matcher med 8:th regler varav 5 med Lincon-formatet. (sarkasm-varning...).

Vaknar 05:45, övertygar mig själv att allt är packat. Sätter mig i bilen och river av de ca 25 milen ner till Linköping.
Min lista består av:
1 GM med Fury of Deimos (boostad stormbolter) och warding stave.
1 GMDK, heavy psycannon, gatling psilencer och teleport.
3x5 Strike squad med stormbolters och mixade meleevapen. 1 hammare i varje.
5 Purgators med 4 psilencers.
1 Dreadnought med twin heavy bolter(!!!) och fist.
1 Venerable dread med twin lascannon och twin autocannon.
1 Razorback med twin lascannon.

Match 1 vankas och jag ska tydligen möta någon noob jag aldrig hört namnet på förut, Martin Isdal hette han visst! :shock:
Top-notchad eldarpower med 2 farseers (1 på jetbike), 10 reapers, 10 Avengers, 2x7 rangers (?), 2 serpents, 2 flyers (1 hemlock), 1 Viper.
Så, min första match blir alltså mot Sverige-ettan. Bra start!
Jag deployar ven-dread, 1 strikesquad, dread, razorback och gående GM. Som en liten firebase. Halvdant i cover / utanför LOS.

Martin har ju gjort det här förr. En något försiktig deployment men väl utstuderad. Jag kör lite mer på chans eftersom jag kommer få startbonusen...
Nu är det så att matematik och verklighet krockar i mitt huvud och jag har inte alls ställt ut först. :) Dessutom läser jag inte ordentligt hur
man scorar. Dumt!
Detta resulterar i att Martin både får bonusen OCH slår högre på vinna-slaget, slaget. Ok...Hur mycket kan han döda på en turn?

Det visar sig att Eldar kan döda jättemycket på en turn. Rangers poppar upp på varsin flank. Bedövar ett par marines. Hemlock + allt annat
som skjuter kaststjärnor, laser eller annat bös slår ut större delen av min "firebase" efter att ha avancerat en ansenlig bit över bordet.
GM och skadad ven-dread står kvar om jag minns rätt.

Min turn ett börjar och jag skickar ner allt som är kvar i min egen deployment. Måste rensa bort så mycket som möjligt medan tid är.
Tyvärr innebär en massa "- to hit" att man inte rensar så bra. En rangergrupp wipas dock i melee efter att de beskjutits av totalt 40
stormbolter skott...
Några få wounds på Hemlock. Sedan är allt det roliga över. Att "börja" striden med strax över halva poängen kvar är aldrig ett bra tips.

Eldar, turn2.
Kan inte hindra att Martin tar poäng igen. Av någon magisk anledning dör inte allt för mycket. Dock är det kämpigt för det stackars mål
som får Doom mm på sig. Guidade reapers gör sällan dåligt ifrån sig heller. Att inte kunna deep-strika i motståndarens deployment (eller nära)
gör det också rätt omöjligt att ens försöka stoppa all boost-magi.

Min turn två är i sin bästa beskrivning....dyster! :)
Några få wounds på en flyer, fail på att döda en skada serpent i melee med en dreadknight...yeeeah. Inte ens de små Avengers som står bredvid
verkar bry sig att de smackas i huvudet av en 6 ton tung "Babybjörn".

Eldar, turn 3. Här är det mest precisionsmördande som inleds. Metodiskt och bra spelat av Martin som tar ut säkra mål istället för att kasta sig över allt
på en gång. Beräknat in i minsta detalj för att försöka få några extra poäng innan slutet.

Min turn släcker ljuset för en Viper och gnuttar in lite småskador här och var. Har skrapat ihop några poäng men kan ju inte springa ifrån 2 flyers och
alla snabba Eldar hur länge som helst.

Eldar, turn 4 och 5 är avlivning medelst kölhalning. En enhet i taget. Vilket inte är så många nu. Ett fåtal marines är kvar på ett hörn.
Innan sista grå-knekten drar täcket över sig så stannar poängen på 18-6 till Eldar. (tror jag , minnet är bra men kort).

En förlust men ganska väntat med tanke på metat och min totala "startar om igen efter långt uppehåll"-känsla.
och första matchen är man alltid lite nervis också.

Phew! Grattis Martin! Och till vinsten på Lincon också. Var skoj och du tycks verkligen ha rätt inställning till spelet.
Hoppas vi möts igen...då ska du få!


Match 2...följer eventuellt.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Return of "Mork". Lincon 2018.

Inlägg av Lottomannen »

Mer, mer!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

WarCry2
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 feb 2018, 12:46

Re: Return of "Mork". Lincon 2018.

Inlägg av WarCry2 »

Lottomannen skrev:Mer, mer!
+1

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Return of "Mork". Lincon 2018.

Inlägg av Mork »

Ojoj.

Jag är en dålig ork....eeeh, människa. Mitt minne är sådär på äldre dar. Men ska väl kunna
återge ett par matcher till.

Efter en mycket god lunch med några bekanta ansikten så närmar sig match 2.

Match 2.
Pinsamt nog minns jag inte namnet på näste motståndare. Han hade solglasögon...
Listan var, udda, minst sagt.
Ultramarines med Guilliman, Repulsor tank, Contemptor dread, Redemptor dread, Vindicator m Chronos(?), 5 hellblaster dudes och en apotechary på bike samt lite scouts.

Vi deployar på kortsidorna i varsinn spetsformation. Gullet flankad av sina dreads. Tanks på varsinn flank. Marines håller en ruin längst bak. Jag sätter mina dreads, razorback och GM bakom skogar mitt i min zon. Känner att detta kommer bli en slakt utan like om ryktena kring Gullet stämmer (aldrig mött honom innan).

GK1
Jag får börja. Står kvar bakom skogarna, skjuter endast med ven-dread via astral aim som ger hans stor-dread en hel del rykande färska ventilationshål. Den lever dock. Snabbaste rundan jag någonsin spelat!!!

UM1
En något bakis motståndare (var ett lite italiensk-klingande namn...) avancerar rakt fram och har range men missar att jag deployat helt bakom skogarna. Ingen shooting. Dock är det bara en tidsfråga innan smärtan levereras. Även här en galet snabb runda. Tror vi båda spelade klart vår runda 1 inom 4 minuter totalt.

GK2
Droppar ner 2 strikesquads och purgators längs med hans bakre bordkant för att deala med plasmagänget och apotecharyn. I övrigt bara minimalt shufflande för att få bra firelanes.
Båda dreadknightsen dimper och ner, på varsin sida av bordets långsidor. På behörigt avstånd från Gullet. En strikesquad klamrar sig fast vid mitt hemobjektiv - tydligen gillade de färgen på markern eller nåt.
Det mesta går riktigt bra. Stor-dreaden smäller tokhögt när den belyses med mer laser från min röntgensynförsedda ven-dread. Repulsor förvandlas till icke-svävande skrot. 2w per marine räcker inte när man beskjuts av 40 stormbolterskott (där hälften är s5, -1 save) och 24 psilenserskott som gör d3 per unsaved wound. Otroligt nog överlever en marine och jag når inte för melee. Vindicatorn får 2-3 w kvar efter att min vanliga dreadknight testat svärdets härdning på den. Perfekt inför kommande runda.
Känner mig lite smått skyldig....men galet bra runda.

UM2
Gullet försöker nå nåt av värde men inget presenteras. Lill-dreadens twin multimelta gör dock 10w på min vanliga dread. Poff!!
Apotecharyn chargar heroiskt en av de 3 squadsen i de bakre linjerna. Men tar själv skada. Inga dör.
Vindicatorn retirerar men i övrigt händer inte mycket.

GK3
Känns som att det nu inte finns några direkta hot utom Gullet. Apotecharyn dör, sista hellblastern dör, sista scoutsen dör, vindicatorn dör, lilldreaden dör....
Jag kör på. Chargar en lätt skadad Guilliman med min GMDK. Han måste ju visa var skåpet ska stå.
Vi har båda 3+ invo...slutar dock med att Gullet är oskadad och min boss dör i pinsamma plågor.
Aaaaalrightyyy then!

UM3
Gullet försöker nå nåt annat. Går inte. Chronos(?) springer planlöst omkring. Slut på ronden.

GK4
Chronos äter stormbolterskott i hundratal....ok, drygt 20.
Gillar inte smaken - dör med magsmärtor.
Allt annat skjuter Gullet som tar det hela väldigt illa. Avlider och vägrar återupplivas.

Objektivmässigt kan jag relativt obehindrat plocka det jag vill ha. Tror det slutade 27-5 eller däromkring. Kul med vinst även om det kändes lite för effektivt bitvis.
Kudos till min halvt bakfulle kombatant som tog allt med ett leende trots motgångar.

1/1 i matcher. Och det börjar kännas bra igen.
Mork, the articulate ork!

Skriv svar