Rapport från Kinna

Berättelser från slagfälten och turneringarna
egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Rapport från Kinna

Inlägg av egge »

Andra turneringen i M-wolfs räkning. Liten men väldigt god.

1850 pts
Min lista:
Tyrant med 2+ sv, old adv, regen, 2 livvakter, prime med två svärd
3 zoans
2+1 hive guard
15+15 hormagaunts med poison
Lite termagaunts
Tervigon
5 stealers
Tyrannofex
Trygon

Jag fixk fixa lottnignen för hand, dock. Men det funkar bra på 12 deltagare.

Första matchen: Patriks Orks
Det "slumpar" sig att vi får äntligen mötas på en turnering. Dawn och war. Putte sätter upp en vagn, meganobs och en ghazghul. Första rundan händer ingeting och han sätter upp för att plocka in en fin charge mot nidsen. Jag sätter upp och förbereder mig på en charge jag inte kommer hinna hindra. Jag slår 12 på night fight slaget så tyrannofexen skjuter sönder hans enda trukk.

Runda två skjuter putte med de där med T3 skott och gör inget wound på min trygon. Han förbereder sina meganobs och ghazghul på att charga sönder mig. Men det får han inte! Ha! Han skjuter med sin /&#%¤ shokk attack gun på min trygon och slår dubbelsexa. Som tur var så scattrade den...

...och dödade 8 hormagaunts...

...och 2 zoanthropes...

...och trygonen...

...och min tervigon.

Skiten scattrade 100% perfekt för att snudda allt och alla! Helt sjukt. Dock får inte nobsen någon bra charge och dödar endast en liten enhet termagaunts. Jag omringar ghazghul med hormagaunst och chargar inte honom med dem så att dödsstjärnan endast är i kontakt med nobsen. Ghaazghul blev nedsprungen.

Väldigt modfälld så skjuter han på min dödsstjärna runda 3. Han slår 12 igen...

...men scattrar bort! Tack! Vid det här laget är jag skrämmande rädd för den där kanonen och är glad att den inte gör något. Patrik har å andra sidan kvar sina hopparkillar. Men de chargar min tyrannofex, vilket är dumt (visar det sig senare) och de blir låsta där. För att sedan bli sönder chargade.

På något sätt så så slutar det med att det blir lika på sekundära och att jag vinner primära. Jag kan bara säga att denna match kändes sjukt tung efter att shokk attack gun sköt bort nära 600+ poäng andra rundan. Att jag då vann var...väldigt förvånande.

2 Öl in i turneringen.

Sedan blev det grillad varm korv med bröd. Väldit enkelt och väldigt gott. Stämningen är på topp.

Match 2 Tobbes IG
Skicklighet som det är så spelar vi quarters på ett bord där det står en stor fin terrängbit som blockar LOS i mitten. tobbe sätter upp för att ta första rundan...

...och jag siezar. Ren skicklighet. Någon immobiliserad tank senare blir det en dålig skytterunda tillbaka. Jag fortsätter sedan avancera samtidigt som han blästrar på dödsstjärnan (jag hade FNP på den) och precis när vi båda är övertygade om att den aldrig kommer komma fram så regenererar tyranten 2 wounds. Samtidigt får jag in något skott som förstör fordon precis så att hormagaunts hela tiden blir uppbundna i närstrid och Tobbe är dum nog att lyckas klara sina LD slag helt fel runda hela tiden. I slutet dör tyranten (har jag för mig) men jag har 5 Troops inom mitten och vinner det primära. genom hela slaget kände jag mig rätt bra hjälpt utav Tyrannofexens eld-understöd.

4 Öl in i turneringen.

Match 3 blir mot Per nånting Eldar.
Här bevisas det att dödsstjärnan helt och hållet går att döda. Doom, guide och ignorera cover är några egenskaper som hjälper med det och de är döda runda 2. Eldrad är "rätt" duktig. Per göra några misstag som hela tiden gör att jag kan pressa framåt med mina hormagaunts och det hjälper gigantiskt mycket. Två enheter dödar 21 Guardians och en wraithlord...

...och eldrad med dire avengers. ha! Tyrannoefxen står för en dubbel-femma-pen på falconen.

Jag vill förklara något av Pers misstag med mängden öl som började påverka oss. Jag hade själv jobbat natt, sovit i bilen tre timmar och sedan börjat dricka vid ankomst. Lättpåverkad är ett milt ord. Och båda spelade så avslappnat att ingen egentligen brydde sig. Och jag spelar (precis som mot Olof på LinCon) en självgående armé (titta på rankingen så förstår ni att jag spelar med en armé man inte behöver taktiskt kunnande för) så det är klart förståligt.

Trevlig stämning på kvällen med grillade fläskkotletter och potatissallad. Kanske en öl också.

Match 4 blir, efter frukost, Alex BA med två raiders, mephisto, 7 assault termosar med en FNP-präst. Med hjälp av en devestatorenhet och predator så blir det 5 lasrar iväg per runda vilket borde hjälpa en del på vägen. Hans runda börjar med att peppra zoanthropes och ställer upp land raiders för att hoppa fram och charga. Min runda så immobiliseras hans crusader med mina hive guards. I några rundor står vi så tills tyrannofexen börjar förstöra land raiders. När Mephistos raider dör så blir han chargad av först hormagaunts samtidigt som han får Ws1 och nästa runda av dödsstjärnan. Ingen invul save eller möjlighet att slå först blir slutet för han. Samtidigt skjuter tyrannofexen sönder crusadern och termosarna chargar och dödar trygonen för att själva dö genom att stå i mitten av en bitter tyranid armé som skjuter med allt och chargar med tre monster+karaktär vilket räcker för att döda dem. Och därmed är striden avgjord.

Jag skall inte köra hem så det blir någon öl på vägen hem också.

Överlag väldigt trevligt. Helt klart värt att köra en bit för, trots att det inte var så många deltagare och även om jag nämner öl så blev det kanske 7 öl på hela lördagen vilket inte är så mycket i tidspespektivet. Det var inte på något sätt ett fylleslag utan det blev bara en sjukt lugn och avslappnad stämning. Jag rekommenderar starkt alla att närvara nästa gång!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Rapport från Kinna

Inlägg av Hylander »

Måste se till att dyka upp nästa gång. Tackar för rapporten!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Rapport från Kinna

Inlägg av LillePer »

Det var en klart underhållande match, även om ölen satte lite käppar i maskineriet :lol:

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Rapport från Kinna

Inlägg av Asplund »

Nästa år ska jag helt klart dit.

Skriv svar