Snabba summeringar från mina ETCmatcher

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Snabba summeringar från mina ETCmatcher

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Eftersom jag lovade Olof att skriva en utförligare rapport på Vox novus så sparar jag analysen ett tag, men eftersom jag antagligen kommer att glömma detaljer från matcherna om jag inte skriver ner dem så postar jag lite snabba sammanfattningar.

Efter en hel del intensivt metagameande hade vi bestämt att jag skulle spela SM med uppgift att bli utställd först, dvs kunna ta mig an allt motståndaren hade att erbjuda utan att förlora allt för mycket. Eftersom ETC släpper in alla listor utan restriktioner eller komp så beslutade jag mig efter testspel att bygga en lista som kunde ta en hel del stryk, men som samtidigt kunde leverera en herrans massa skada om jag fick första rundan vilket vi tänkte skulle avskräcka motsåndarens IG och WHlistor. Jag blev väldigt nöjd med listan som visade uppfylla båda mina krav och som visade sig kunna ta sig an det mesta. Eftersom jag alltid blev uppställd först fick jag alltid välja bord vilket var väldigt viktigt (inte för att några bord var så väldans bra, utan för att vissa var riktigt dåliga).

Jag spelade:
Librarian (TA, Gate, Nullzone)
8 Dunderhammarterminator
Dread, pod locatorbeacon
Dread
2x5 tacticals, razorback
5 scouts, meltabomb, combimelta
2x2 typhoons
storm, multimelta
2 dakkapreds
TFC

Match 1 Spanien
Dawn of war, 5 objektiv
Får möta dubbla lashprinsar, 8 obbar, landraider, 3 termosar med c-melta 2x5 plaguemarines och lite zerkar
Han väljer att jag skall börja och jag reservar mina troops. Flyttar in hela armen 6 och kramar cover så gått det går. Försöker gillra en multimeltafälla för raidern med poden. han gör inget överaskande och går mot mittobjektivet med sina zerkar i LR Jag kontrar med att flytta upp mina tremosar mitt emot (de andra objektiven var i våra DZ). Sen har jag maxflax och lyckas immobilisera raidern med krakmissiles. Där efter följer lite ineffektivt skytte där jag mobbar hans scoring med dakka och han försöker komma åt mina speeders i cover. mina tremosar springer mot objektivet men lashas bakåt och gatear fram (beacon på poden)Efter riktigt thight spel från min sida så har jag runda 5 tappat lite speeders och ett gäng termisar och han har kvar typ allt utom termosar och en enhet PM Jag gatear fram termosarna och springer fram på mitt objektivet. Han har bara en lash tillgänglig då den andra prinsen var tvungen att contesta ett objektiv. Han försöker lasha bort mig men lyckas inte riktigt så han blir tvungen att assaulta med prinsen för att kitea mig. Prinsen flunkar och studsar på termosar. Det fortsätter till runda 6 och efter att jag dakkat ner den andra prinsen kan termosarna ha lekstuga. i runda 6 och 7 dödar jag hela hans arme utom 5 PM och 3 obbar. Själv tappar jag typ 500 - vinst 17-3 (eller 16-4) men matchen som helhet slutar matchen lika

Match 2 - vitryssland
longedges, 2 objektiv
Jag blir matchad mot en BA lista, 2 librarians med fear, librariandread i pod, präst, 2x10 ass.mar 5 scouts, 3x2 attackbikes (MM) 2 AC/LCpreads 6 devastators 3 ML. Jag får börja och scoutar fram och dödar en AB enhet och en pred med scouts. Dakkar ner det mesta av hans scouts och gör lite random wounds. Han försöker feara mina termosar som sprungit ut ur DZ och spränger min TFC. Min dread chefar hans sista scouter. dödar 1 assaultmarine med hela armens skytte och ställer mig i countercharge position med termosar mot hans dread. I hans runda kommer hans deepstrikeande meltaass.mar ner och med lite medrul lyckas han spränga båda mina RB och 2 typhoons han fearar och dödar 2 termosar. Här gör jag en miss som kom att kosta mig matchen, om jag hade valt att falla tillbaka med termosarna hade jag eventuellt sluppit att gå igenom diff för att assaulta hans dread, efetsom jag fick för mig att denna skulle med sin assault ha en chans att komma inom 6. Senare insåg jag han hade varit minst 6 bort och måste gå genom diff, behöver en trea för att låsa upp dreaden men slår 1 och 2. Därefter lyckas han feara bort mina termosar (enda gången de var inom 6 från en motståndare, lätt bittert). För att försöka rädda upp situationen hjälpligt assaultar min dread hans prästsquad men flunkar bort alla sina attacker och blir counerchagead av han libbe med Sword. De sista rundorna handlade sedan bara om att gg försökte rädda upp så mycket VP som möjligt och matchen slutar 4-16 men vi vinner matchen

Match 3 - Tyskland
Quarters killpoints
Man hade kunnat skriva en hel uppsats om tyskarnas beteende men jag sparar det åt David då ha n hade det mest målande exemplet och fokuserar på vad som ände i matchen.
Tyskarna ger mig en ganska lurig och i mina ögon läskig nidlista bestående av dödsstjärna med dakkamamma, tervigon, 2x5 ymgarlstealers, 2x14 termagaunts, 2 hiveguards och en trygon. Jag vinner vinna slaget slaget och han reservara allt utom dödsstjärnan, gauntsen och tervigonen. Jag börjar med att ösa allt skytte på dödsstjärnan och fyller upp så mycket terräng jag kan för att hindra hans ymgarls. Jag lyckas hyffsat och dödar på så vis en enhet när den vill koma in i runda 2 tillsammans med den andra enheten och alla stealers. Den ena stealerenheten kommer in fel och den andra assaultar en dread och en RB utan att göra någon egentlig skada. Efter en ganska hetsig diskussion där jag näst intill tappar humöret för ett spel så pangar hans mamma en speeder och hans ymgarls försöker bomba min librarian, dock får han bara in 2 efter min countercharge och studsar, termosarna sweepar och gör slut på dödsstjärnan. min dread fortsätter låsa hans stealers och med 5-1 i KP faller jag ner i defensiv. Sen handlar resten av matchen om att jag pangar allt som sticker fram snoken och jag vinner komfortabelt med 17-3. Laget vinner till slut väldigt övertygande vilket var extra skönt då tyskland var ett av topplagen.

Resten kommer i morgon!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Snabba summeringar från mina ETCmatcher

Inlägg av Andy Grey »

GO Johan GO! Nyfiken på återstående summeringar! :P
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Snabba summeringar från mina ETCmatcher

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Match4 USA
DoW, 2 objektiv.
Jag får möta orker med 1 bikebos, 5 megisa med WB, 3x30 boys grots 12 warbikes, 10 lootas, 3 kannons (typ). Jag får börja och pushar så långt det går. Poddar ner dreaden för att searchlighta hans bikeboss och sedan blastar den, podden scattrar dock och hamnar framför 30 boys som kan assaulta honom och få lite gratismove.ag pangar och pangar och pangar men får bara ner 30 boys och lite warbikes innan runda 4. Scouterna kommre in i runda 2 och får in en sweet assault på lootas, men flunkar och flyr efter att ha grindat i några rundor. i min runda 4 försöker jag stoppa hans trukk med meganobs men lyckas bara shakea den för att få ner antalet fistar med möjlighet att få in fistar i min DZ assaultar jag hans sista warbikesmen kommer inte undan med mina tremisar som blir counterchargeade av 30 boys. på andra flanken försöker jag binda upp de andra 30 boysen med den andra dreaden men han flunkar och studsar direkt. boysen väller in i min DZ och börjar gå lös på mina bilar och meganobsen springer in på mitt objektiv. jag gatear in mina termosar från närstriden och går upp för att contesta hans hemobjektiv. de sista rundorna går ut på att jag försöker köra in bilar på mitt objektiv för att contesta men dessa whackas i närstrid undertiden som mina speeders och marines läxar upp så mycket packade boys det går. Det slutar med en fantastiskt blodig draw i VP och att han håller mitt hemobjektiv. torsk typ 5-15 Matchupen kändes inte dåligt, men lite motrull i viktiga lägen och en hel del snyggt spel från min motståndare gör att hela matchen känns väldigt motig . Jänkarna var överlag fruktansvärt sympatiska ochverkade ha en väldigt sund inställning till spelet och hobbyn. Jag hoppas att jag får möjligheten att springa på dem någon mer gång!

Match 5 - Italien
5 objektiv quarters
ställs upp (som i alla matcher) först och matchas mot en WH lista med inkvisitor, lite scoring i rhinos, 3 exorsister, 9 speeders (3 typhoons, 3 dubbla HB, 3 mm/HF). Han får börja och ger ig en riktig skitquarter. Jag svarar med att reserva allt utom TFC och 2 typhoons som baitar fram hans typhoons. md lite flax lyckas jag oskadliggöra 2 av och han retalierar. I hans runda 2 verkar han inse att jag inte kommer att ge honom något gratis och får lite panik för min storm som kan komma in och potentiellt whacka alla hans exorsister och kör 12 tum in mot mitten. i minrunda 2 kommer termisarna in och börja plöja en wedge för att skärma av honom från två av objektiven. Genom lite bra reserverolls lyckas jag fånga initiativet och kan hålla en del av hans bilar nedstängda. Termosarna gör sitt bästa för att whacka så många bilar som möjligt. Matchen utkristaliseras till en katt och råttalek runt objektiven som jag, genom att termosarna kan härja ganska ostört i mitten tillslut vinner. I mina ögon var det här en av de svåraste matchupsen i turneringen och jag är väldigt nöjd med hur jag lyckades lösa det och profitera på de tillfällen när jag fick lite medrull. vinst 17-3 (?)

Match 6 Polen på ledarbordet.
long edges killpoints.
det tog den polske kaptenen mindre än en sekund att bestämma vem jag skulle möta (polen har under hela turneringen haft en kille som noga följt och antecknat våra matchningar och secret challengers). Jag matchas mot IG (helmech, 6 hydror, 2 vendettor en manicore, PBS och ett gäng chimeror. Ig kan vara ok om jag får börja, och kan hålla hans bilar stunnade tills termosarna tittar ner. . Dock vinner han vinna slaget-slaget och jag möter alltså värsta motstånd, i värsta mission och han får börja. Ha deployar efter en klassisk modell med bilarna i 2 klumpar på vardera flank och boxar dem med infanteriet. jag funderar ett slag på om jag skall chansa på en seize men då vi verkar få hyffsade matchups väljer jag att gå på en säker liten förlust och försöker undvika 20-0 och reservar allt. Jag får in sakerna lite fel och får inte in några "damage dealers"tidigt så hans armé är i princip intakt när termosarna behagar titta ner. Vid det laget är KP redan kört och jag kör in termosar och stormen i muren av bilar för att försöka plocka så mycket poäng som möjligt. Det lyckas hyffsat och matchen slutar med en torsk 4-16 . IG är verkigen inget drömmostånd för mig men jag är ändå tämligen förvånad över match-upen eftersom det kan smälla ganska högt på IG sidan om jag skulle råka få börja. ;)


Överla är jag helnöjd med turneringen och eventet som helhet. Klimatet var visserligen ganska hårt, men bortsett från vissa tråkiga intermezzon så kan uppfattade jag det som schysst även om det inte bjöds på särskilt mycket freebees. Domarna gjorde ett jättejobb och gav klara och snabba besked, oavsett o frågan gällde en LoS eller en komplicerad assault ruleing. Sedan är det klart att det ger en viss besk eftersmak att snubbla på mållinjen resultatmässigt och framför allt tyskarna seglade förbi oss i sista rundan. Om jag får förtroendet att representera Sverige på ETC någon mer gång är det fan i mig pallen som gäller!

Vad gäller listan så var jag väldigt nöjd (tack till Hylander för inspirationen ;)) Om jag skulle göra om den hade jag slängt in ite laserkanoner för att få obbarna att svettas lite och försökt få in lite stabilare scoring. den ickepoddande dreaden skulle nog haft annan beväpning eller fått göra sorti.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Snabba summeringar från mina ETCmatcher

Inlägg av imp »

Bra jobbat, kul läsning :ugeek:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar