En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Herr Avatar
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2010, 17:41

En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av Herr Avatar »

Så bar det iväg för 4:e gången till Borås för vårt kära lag.
Denna gång skulle vi spela Chaos Marines, Deathwing, Daemonhunters samt mina kära Eldar.

Min lista såg ut som följer:

Eldar
HQ
Eldrad 210 -18
Avatar 155 -15
ELITE
Striking scorpions x7 112
Firedragons x5 80 -3
Howling banshees x8 300 -7
+exarch
+acrobatic
+executioner
+waveserpent
+tl brightlance
+spirit stones
TROOPS
Dire avengers x8 96 -1
Dire avengers x8 96 -1
Dire avengers x8 96 -1
HEAVY
Falcon 175 -11
+holofield
+scatterlaser
+spirit stones
Warwalkers x3 180 -11
+scatterlasers x6
Fordonsminus -4
Komp 38

Då jag, trots ett antal omräkningar och att vår kapten publicerade våra listor på forumet för att få hjälp med att kontrollräkna kompen, lyckades räkna fel med 1 poäng (till vår nackdel dessutom men det straffades ju lika hårt) började vi turneringen på -10.

Min lista skulle få det enormt svårt mot hel mechade armeer på grund av lite anti-tank så det var mitt enda önskemål att få undvika det när Kapten Örjan gjorde matchningarna.

Match 1. Beaver Fans
Jag möter en Ork-lista, Ghazghkull med en massa Mega Nobz i en Battlewagon samt 60 Stormboyz och en hel del andra Boyz. Inte roligt. Läser missionet, Dawn of War och när jag sen vinner slaget om att få börja så känns det inte så illa ändå. Jag ställer fram ett Dire Avenger squad för att få till maximal push back och tänker mig sen att de ska retirera bakåt till resten av min trupp som ska rulla in samlat. Seize the initiative - en sexa! Helvete! 60 Stormboyz seglar raskt fram och mördar mitt Avenger Squad samt är i position för att charga igen nästa turn. Det känns tungt. Skjuter ihjäl några men långt ifrån tillräckligt. Ställer min Falcon ivägen så att Stormboyzen inte når mina trupper. Den dör men det är värt det då den köper mig tillräckligt med tid för att i nästa turn göra processen kort med Stormboysen. Ännu större problem är dock på ingång Ghazghkull och hans Mega Nobz. Jag bestämmer mig för att denna gång offra mina två resterande Avenger Squad även om det innebär att jag inte har några troops kvar och de får bilda en sköld framför resten av min armé. De dör förstås. Men gett mig chansen till en mäktig counter charge och efter att ha mjukat upp dem lite med skytte från walkers och fire dragons och lagt doom på dem chargar jag med Avataren,Eldrad, Scorpions och Banshees. När röken lagt sig har jag förlorat 3 Banshees medan Orksidan bara har en ensam Mega Nob kvar. Hoppet tänds. Nu ska jag bara contesta hans objektiv så kommer jag att vinna tack vare mer VP. När vi ska till och rulla om det blir en turn 7 ringer dock arrangörernas klocka och vi får avbryta. Attans. Förlust 8-12 men känns ändå bra med tanke på hur mörkt det såg ut ett tag. Min motspelare var en mycket entusiastisk herre, med gott humör i både med och motgång och som lärde mig ett och annat kring hur man ska tänka vid multipla-charges. Tack för det Patrik!

Vår Chaos lista vann stort men annars gick det dåligt, så som helhet torskade vi matchen.

Match 2 följer inom kort

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av RobinF »

Tack för en episkt skön match 4, DH-spelaren! (Pär?). Så otroligt tight, och avslappnad match.

Herr Avatar
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2010, 17:41

Re: En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av Herr Avatar »

Match 2

Vi möter Lag Nörderi och dekandens och blir snabbt deprimerade då vi inser att deras komp 39 ger dem ett försprång på 22 poäng mot oss. Vi måste vinna våra matcher med typ 16-4 för att vinna totalt. Svårt svårt även om listorna är snälla. Jag får möta Tyranid listan så mera hord fighting. Det är quarters och han vinner slager och vill börja. Han ställer upp sina hårdingar på min vänsterflank och omger dem med critters. Jag svarar med att ställa upp majoriteten av min armé mitt emot honom med ett Avenger squad och Fire Dragons i Falk på andra fronten för att säkra den quartern. Mycker snyggt skiftar han snabbt en himla massa critters och skyslashers mot min svaga flank och jag får svårt hinna dit med hjälp då Hive Tyranten och Tyrannofexen binder upp mig. I turn 4 ser det dock mycket ljust ut min avatar dödar Hive Tyranten och min avengers har överlevt en otrolig mängd skytte från småttingar och besegrat skyslashers i närstrid. Min falk tank chockar sen bort småttingarna. Turn 5, några småttingar skjuter på mina avengers och en dör. Leadership slag - 11 - Helvete, de springer av banan. Quartern är förlorad. Inga problem, jag ska bara skjuta bort hans sista troops så ordnar det sig. Avataren smäckar ihjäl Tyranofexen och resten av armén skjuter på hans scoring. De kör "go to ground" och några överlever. Inga problem, bara det blir en runda 6 så kommer inte en Tyranid att överleva. Helvete igen! En två och det är över. Slutar med en 12-8 seger till mig men så nära 17-3 så en viss besvikelse blev det. Himla kul match och han var grymt skicklig på att manövrera sin högkompade lista.
Vi vinner tre matcher och får stryk i en. Med komp-diffen inräknad får vi storstryk. Vi lovar raskt varandra att till nästa år ska Warhammer40K30+ ha minst 25 i lagkomp :-)

Herr Avatar
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2010, 17:41

Re: En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av Herr Avatar »

Match 3,

Vi möter Alliansen som spelar fyra olika Chaos listor. Vi vill hemskt gärna ha mig mot Emperors Children listan då den inte har några fordon och mina Runes of Warding kommer vara ett problem när han vill använda sin Lash.

Min motståndare vinner slaget om att få börja och väljer att gå först. Någonstans där slutar hans tur. Han har några autocannons som jag är orolig över att de ska skjuta ut mina walkers direkt. Han skjuter dock på avataren som tappar ett wound men det kan jag leva med. Sen öppnar jag eld och träffar och woundar som aldrig förr och min motståndare bränner helt otroligt många saves. I runda 4 har min Falcon och typ 2 Fire Dragons dött och allt han har kvar är ett Spawn i reserv. Spawnet kryper in mot min närmsta enhet och stendör och allt är över. 20 -0 till mig. En stor eloge till min motståndare som höll humöret uppe trots att allt gick emot honom.

Vi vinner matchen stort och rör oss för första gången lite uppåt i totalställningen.

Herr Avatar
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2010, 17:41

Re: En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av Herr Avatar »

Match 4,

Vi möter Mean Mountain Maniacs och lovar varandra återigen att spela med högre komp nästa år de de har komp 31 och vi därför börjar i ett 14 poängs hål.

Jag möter Tyranider och vi rullar våra tärningar. Han vinner och låter mig börja. Uppdraget är mest scoring i mitten så jag ställer upp allt mitt på min sida. Han reservar allt. Jag spenderar två rundor med att gå in med allt i mitten. Hans fyra Genestealers enheter outflankar och ställer sig bakom två enorma terrängväggar som blockerar LoS. Resten av hans armé droppar in allt eftersom och skjuts i bitar. Mitt enda fiasko är Avataren som anfaller 3 Hive Guards och lyckar inte wounda någon och går sen själv och dör. Herregud!
Turn 5 mitten är min och hans Stealers står och trycker och om det tar slut så vinner jag stort. Hans turn 6 alla Stealers rusar in mot mitten från sitt cover och om det tar slut nu så vinner han trots att jag har i princip hela min armé kvar. En åskådare får rulla om det ska bli en runda 7 och till min glädje blir det en 5a. Jag dödar 3 av 4 Stealers enheter och segern är min med 15-5. Grymt kul och väldigt spännande match trots att jag i princip hade hela min armé kvar.

Totalt vinner vi med några poäng men med komp diffen blir det stryk igen :-(

Herr Avatar
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2010, 17:41

Re: En BSK rapport från Warhammer 40K30+

Inlägg av Herr Avatar »

Match 5,

I sista matchen möter vi Norrland United. Ingen vill möta deras Komp 21 SW lista men jag får ta den pga min Runes of Warding då vi är livrädda för Living Lightning och Jaws.
Han får börja och ser till att jag får en quarter utan något större cover. Hans armé är extremt shooty, las cannons och missle launchers till förbannelse. Avataren avrättas omedelbart och halva scorpions squadet som Eldrad går med dukar under. Jag inser att jag inte har en chans att gå fram emot den eldväggen och backar in med Eldrad i det enda coveret som finns. Jag gör ändå ett försök till offensiv med Fire Dragons och Banshees. De får ihjäl hans terminator squad men sen sprängs både Falken och Wave Serpenten. Han tar inte ett steg framåt mot min quarter utan nöjer sig med att regna missiler över allt mitt som syns. Matchen är över på en timma och vi håller våra respektive objektiv. Han vinner med 9-11 då han dödat mer för mig. Min motsåndare är mycket trevlig men matchen är ändå rätt trist, tex inte en enda närstrid.

Jag kommer inte ihåg vad det blev totalt men jag tror de vann med några poäng.

Helhetsintrycket av BSK är som vanligt grymt skönt. Vi måste ta oss en rejäl funderare över kompen tills nästa år då det kostade oss enormt med poäng i flera matcher.
I min armé var mina Warwalkers MVP (beror dock till viss del på att jag mötte tre hordlistor) och jag måste ha mer scoring enheter till nästa år. Runes of Warding rules!

Sist men inte minst ett stort tack till arrangörerna och jag ser redan fram emot nästa år!

Skriv svar