GothCon 2009

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

GothCon 2009

Inlägg av HeadWar »

Mina Soul Drinkers

Match 1, Johan Bengtsson, Marines
Johans lista är ganska mycket snällare än den jag fick möta på Vinterslaget, huvudsakligen för att han har bytt ut Vulkan mot en bike-kapten. Känns som en ganska standard mobil lista, melta-tacticals i pod, scouter i Storm, bike-squad, attack bikes med melta, Typhoons, tactical i Razorback, dread, termosar, Whirlwind.

Podden dimper ner och meltorna MISSAR min Land Raider. Jag häller in allting jag har mot killarna som trillat ut, hans kapten och bike-squad counter-chargear, och min fist-tactical och terminators counter-counter-chargear. Succé! På andra flanken händer det inte så mycket, Telion lyckas dock snipea en laserkanon och en sergeant, vilket var den första av två vettiga saker han gjorde på hela turneringen. Vi tvingas bryta i runda fyra, precis lagom för att Johans Storm-scouter ska komma in och contesta ett objektiv, hans Razorback ett annat. Han håller ett objektiv, jag har dödat ganska mycket mer, en runda till hade förmodligen gett mig en vinst, men nu blev det inte så. 10-10.

Match 2, Andreas Stenback, Marines (Sjunde 3+ i rad, wohoo!)
Känns som en ganska standard mobil lista, melta-tacticals i pod, bike-squadx2, attack bikes med HB, dread i pod, assault squad och sju Vanguards med jump packs!

Dawn of War, jag börjar, min Land Raider rullar in och ser däcket på hans cykelkapten med hammare. 30" nightfightslag och ett misslyckat invo-save senare så tänker jag att det här ser ju bra ut. Hans dread poddar in och spränger min Land Raider... Mina Terminators missar ett 4" diffslag för att komma åt dreaden, så den vandrar vidare och kommer med ½" marginal fram till min Predator och dödar den också. Termosarna jobbar sig framåt på högerkanten och dödar två bikesquads.

I mitten hoppar min assault squad fram över en ruin och försöker slå ihjäl den sista bikesquaden, men blir counterchargeade av hans hoppisar och tokdör. Vindicator och MM-Razorback skjuter dock ihjäl de kvarvarande cyklarna. Hans Vanguards gör en vansinnesdeep och när dammet har lagt sig har de haft ihjäl tio tacticals, librarian och gående assault marines, men med en lite hjälpande hand från Telion och scouterna så får jag ihjäl dem.

Pod nummer två kommer in mitt emellan ett objektiv och mina två sista Terminators, och Andreas gör ett 600-poängsmisstag, han delar inte squaden. De skjuter allt vad de kan utan att göra någonting, och mina Terminators chargear. En dör, men jag vinner striden, och Andreas väljer att fly. 3 tum. Jag tvingas förklara att nej, inte ens Marines kan ralla när det är fiender inom 6". 12-8 efter det lite snöpliga slutet.

Match 3, Andreas Holm, Eldar
Avatar, 40 Guardians, Dark Reapers, D-cannons och Dire Avengers deployar i en defensiv formation där de effektivt gömmer sig bakom varandra. Autarch med spindlar, gående drakar, War Walkers och tre cyklar i reserv. Av någon oförklarlig anledning får jag för mig att det är en bra idé att försöka anfalla den uppställningen istället för att gräva ner mig jag också.

Jag "köper" Seize the Initiative genom att döda två combat squads, och tokrushar rakt fram med allting. Båda flamersquadsen får sina transporter sönderskjutna, men jag behövde ändå inte dem för att döda 40 Guardians... Den enda ljuspunkten är att Telion lite elegant lyckades ha ihjäl Dark Reaper-Exarchen genom att INTE skjuta honom. Två av Sniper Scoutsen fick nämligen in rendingträffar, medans Telion fick in två vanliga träffar. Genom att lägga de två vanliga träffarna på Reapers så blev Exarchen tvungen att ta en rending-träff, och dog. (Andra och sista gången han gjorde något vettigt. Verkligen sista gången, för han kommer inte få vara med och leka fler gånger. 76 mer felspenderade poäng har jag sällan skådat.)

Det är ju lite sent att ångra sig nu, så jag fortsätter framåt och får in termosar i närstrid där de står kvar. Som Andreas konstaterar efter slaget borde jag ha väntat till nästa runda med lasta ur. Allting hans kommer in från reserve, på precis lagom avstånd för att skjuta ihjäl min Librarian, hans livvakt och en combat squad. Avataren ger sig på termosarna och slår så småningom ihjäl dem och tar ett wound själv, efter otroligt saveande på båda sidor.

En Guardiansquad överlever och tar ett objektiv, hans Dire Avengers löper gatlopp över till min deployment där de är värda massor med poäng. Jag ger Andreas en extra runda på slutet så att han kan få slå ihjäl min Land Raider också. 1-19.

Match 4, Emil nånting, Orks
Skulle egentligen ha spelat mot en annan ork, men han och hans bror försvann, så jag fick spela mot Emil istället, som skulle ha spelat mot den andra brodern. Klo-boss, Nobz med bara en klo, dock med 4+ och FNP, i Trukk. Runt 50 boyz, Mek med KFF, 3+1+1 walkers, Tank Bustas i Looted Wagon, Trukkboyz, Deffkoptas.

I runda ett dödar jag några boyz och shakear en Deffdread. Det är dåligt. Telion gör ett wound på Big Meken. Det är bra. I runda två dör Telion, vilket negerar det enda som var bra i runda ett.

I runda två dödar jag en Killa Kan och Nob-trukken, men Vindicatorn missar Nobzen, så det var inte heller speciellt bra. I runda tre får jag in en charge på Nobzen med alla termosar och librarian med livvakt. Två termosar dör innan de får fista, men jag vinner ändå tillräckligt mycket för att tvinga fram ett moralslag på Ld5. Som han klarar.

Jag lyckas få lika på objektiven, men det slutar någonstans runt 6-14 tror jag.

Plats 80 totalt. Inte nöjd alls faktiskt. Mot Andreas Holm spelade jag bara fel rakt av, men i övrigt så ville det sig bara inte. Jag gjorde småfel här och där, och några lite större fel ett par gånger också, men det kunde ha gått mycket bättre om några kritiska tärningsslag gått min väg, och ½-tummarna varit på min sida istället.

Jag får be om ursäkt till mina motståndare, jag tycks ha tagit allt Linus gnäll, för han har varit på ovanligt gott humör. :P