Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av speedfreek »

Tidigt i våras bestämde jag och Johan att vi skulle åka till Umeå på Fantasia Fanatic.
Platserna var nästan slut redan då, flera månader innan turneringsdatumet.
Eftersom man inte skulle skicka in någon lista i förväg och jag redan hade "speltestat" 2000p med exakt samma lista i Frankrike, så var det ett ovanligt antiklimax innan avresa, eftersom jag inte hade gjort några förberedelser alls inför turneringen.
Jag kom inte ens ihåg att köpa ny ammo till min Grievous-PEZ, så det var tur att de inte hade Sportsmanship...

Avresan från Göteborg gick som planerat, förutom att jag packade, duschade, lagade och åt mat samt åkte till centralen på 52 minuter.
Tågresan gick förvånansvärt mycket bättre än jag någonsin trott. Lite spel och sömn och plötsligt var vi framme. Dessutom hade min nackspärr släppt under natten.

Så här kul är Umeå.
Vi visste verkligen inte alls vart vi skulle gå...
Bild

Kul terräng...
Bild

Första slaget var mot DA-Pontus.
Belial, Sammael, 4 DW, 1 RW, 2 WW, Land Raider Crusader
Bild
Bild

Jag satsade allt på bikes i första rundan och sen sköt jag på närmaste termosar med allt tills alla hans gubbar var slut.
Stillastående LR och WW, som även var utan vapen och en termos på ett objektiv var allt han hade kvar när vi bad Asplund slå en 3+.
Självklart såg han till att misslyckas, så att han skulle vinna större än jag.
11-0 som blev 24 turneringspoäng

Efter första slaget kunde man gå runt och titta på alla arméer som var uppställda.
Här är några ofokuserade godbitar:
Bild
Är detta ens en laglig enhet?

Bild
Har aldrig spelat Bioshock, men detta var tufft...

Bild

Bild

Bild
Egentligen inte Best Army-material, men de kom tvåa, så vad vet jag...

Bild
Enklaste ballaste gubbe jag sett.

Bild
Skarbrand!

Bild

Bild

Bild

Bild

Andra slaget spelade jag också mot DA, denna gång mot en Sven...
Belial, 3 DW, 1 tac, 1*10 hoppisar, 5 devs m 4 HB, vindi, LRC.
Bild
Bild

Jag börjar med att skjuta ut Vindicator, LRC och devs.
Sen blev det aldrig riktigt spännande även om hans tre enheter droppande termosar var läskiga.
Plasmabredisarna vann i stort sett hela slaget själva...

Efter två slag hade jag nu dödat 34 termosar, 2 Belial, Sammael och två LR och seglat upp i topp i turneringen.

Verkar först som om jag skall möta Jocke, men det blir 184 orker istället...
De anförs av en grön man som heter Ville.
Bild
Bild

Det är enbart Kill Points och jag har 20... Han har iofs hela 16, men jag börjar förbereda mig på stryk ändå.
Dessutom så börjar han...

Orkerna rusar framåt i täta led (tacksamt för min enda blast) med 2 trukks, 3 bikes och BW på ena flanken och Storm Boys på andra.
En dödskopter hoppar på mina 3 suits.
Jag har alla trupper i reserv och börjar plocka hans enkla KP i form av trukkarna.
Den ena dör pga immobilized+2 weapon destroyed, trots att det är tre bredisar som skjuter den...
Riktigt hur resten går till vet jag faktiskt inte riktigt, men hans Storm Boys blottar sig tidigt och dör och en enhet lootas med mek får smaka på sin egen medicin i form av ett gäng vilda snotlings.
Med ruskig flax och desperat manövrerande samt 30 droids som på en runda dödar 27 orker så lyckas jag utplåna orkerna till sista man och bara bli av med en enda enhet själv.
Fråga mig inte hur det gick till, för jag kommer inte kunna upprepa det...
16-1 i KP blev 28 turneringspoäng.

Efter första dagen leder jag nu turneringen överlägset, vilket känns lite overkligt med tanke på att jag spelar mina tauisar, som skall vara dåliga på att ta objektiv...
Vi firar med att gå till en pizzeria som är stängd och sen vela runt på stan en stund, för att slutligen sätta oss i alkisparken.
Bild
Bild

Sen går vi vidare till Kings Head (som heter något annat) och kollar på världens fulaste Axl Rose imitatör med världens grymmaste röst.
Vi har fortfarande inte ätit, så jag blir full och buggar med Jockes kompis. När vi sent på natten kommer hem så brottas jag med Axels axel. Jag vann.

Ny dag och nya tag...

Efter att ha klarat av turneringens tredje värsta måtstånd väntar nu det näst värsta.
Speedfreeks anförda av Norrlands duktigaste spelare, Mattias Hägglund.
Som en extra säkerhet på att han inte skall göra misstag så har han spelat massor mot sin bror, som spelar Tau.
Wazdaka, warboss, 8+8+5+5+5 bikes m fist o flagga, zagstrukk mfl, 2+3 death kopta, 5 mega nobz i trukk
Bild

Dawn of War, fyra objektiv och jag börjar. Allt hans utanför plan.
I min runda två (min första) så skjuter jag ut fyra bikes med hela min armé.
I hans första dödar han en fisk och binder upp stealth med dödskoptrar.
I min andra dödar jag nio bikes till, men eftersom jag slår som en kratta så inser vi bägge två att det aldrig kommer kunna räcka.
I sista rundan har han ett Ld7 med omrull för att få det sista objektiver, vilket han klarar.
Jag har hela slaget haft exakt koll på vad både han och jag skall göra och det har även han.
Efteråt kommer vi fram till att han gjorde en liten felcharge och att jag gjorde en tank shock i lite fel vinkel.
I övrigt var det mest bara mina tärningar som agerade utbrända efter urladdningen mot orkhorden kvällen innan.
Ett kul slag mot en duktig och trevlig motståndare, som jag aldrig hade en sucka av en chans emot...
0-14 gav 0 turneringspoäng.

Sista slaget ligger jag fortfarande topp5 eftersom många andra spelat lika.
Jag möter Niklas, en demonspelare med Skarbrand, 5 juggar, 2 slaaneshbilar, 9+9 horrors+changeling, 6 fiends, 3 flamers, 8+8+9 blodbrev, 2 grinders med pflegm.
Bild

Jag ställer upp som en sopa, men spelar bra efter det. Allt går som det ska i början och Niklas är på väg att ge upp i runda två/tre någon gång.
Sen är tärningarna emot mig och mina Bredsidor kostar mig slaget eftersom de skjuter på mig själv tre av fyra gånger Changleingen säger till dem det.
Dessutom verkar både jag och Niklas förlorat förmågan att kommunicera, eftersom nästan hela slaget går ut på att ha långa regeldiskussioner som bara baserar sig på att vi missförstår varandra.
Att tiden tar slut och att Changelingen och mina bredisar kommer lite för bra överens kostar mig turneringsvinsten.
Sjukt tråkigt slut på sista slaget, eftersom det var mest bara otur och kommunikationsmissar mellan oss som spelade som kostade mig slaget.
18 pulsskott dödar noll bloodletters på mitt objektiv och 24 sms blir som sagt istället 6 räls på mig själv, så han plockar mitt objektiv.
Det sista som händer är att en bloodletter står på hans objektiv, med fem droids, 4 stealth och 2 gun drones runt sig...
2 p för ett halvt objektiv gav mig 5 turneringspoäng.

Jag slutar på sjunde plats i turneringen, vilket jag egentligen är mer än nöjd med, trots massiv otur hela söndagen.
Dessutom vinner jag Best Army och får en Valkyria!

Tänkte skriva lite mer intelligenta kommentarer om det "kulturkrock" som vi hade i turneringsklimatet, men det orkar jag inte nu, så det får bli lite senare.

Snabbt sagt så hade jag fenomenalt roligt och ser fram emot att åka upp fler gånger.

Användarvisningsbild
NordBon
Inlägg: 229
Blev medlem: 18 maj 2009, 14:13

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av NordBon »

Jag är glad att ni bestämde er för att resa norrut och hällsa på oss goa norrdbor. Det kan bli lite ensamt ibland (2km till grannen ni vet) så det var trevligt att träffa några vänliga själar. ;) hehe
Nädå, vi står oss bra här uppe men det är synd att man inte beblandar sig oftare. (från båda sidor)

Jag fick ju äran att möta både Pär och Joakim match 4 och 5. Det ändå jag kan säga är att de är ju inte dumma inte. Tror vi alla 3 gjorde det vi skulle men matcherna var i stort avgjorda redan innan de började. De var fortfarande mycket trevliga och lärorika.
Jag måste säga att jag har aldrig i mitt liv som 40k spelare haft så lite att säga till om i matchen mot Joakim. Lite smart spelande gav mig en draw iaf men i vp var det 300p kvar mot hans 1900p efter turn 5.

Stort tack iaf att ni kom och deltog. (även de jag inte mötte)

Mattias
If you're the last man standing, you're not fighting hard enough

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av Asplund »

Till båda delar av landet så får jag hålla med Pär om att tåget är riktigt smidigt. Öronproppar, några öl och trevligt sällskap så går den på ett kick.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av speedfreek »

Du är en propp!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av Asplund »

Då är alltså du ölen och Jocke var det trevliga sällskapet.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev: Bild
Jocke, en kvinna i varje hamn.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av speedfreek »

Jon, lika dum som vanligt.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av the godfather »

kommentaren var lite lustig med tanke på skepparkransen
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Fantasia Fanatic - pelletaugoesnorth

Inlägg av Joakim »

Jobbar på skepparkransen så :) För övrigt, sjukt kul helg, roligt att se lite bilder, önskar att jag var bättre på att ta bilder.

Skriv svar