EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Ironjens »

Jag reserverar mig för eventuella poäng och listfel, bara så ni vet.

Inför turneringen
Jag var nere på DMF:s lokal och hjälpte en nyspelare i vår Mutantgrupp att göra rollperson och en massa folk stod och tittade på när Johan Bengtsson tog Hamzas efternamn, rejält. Jag kände ett visst sug i 40k-tarmen efter att knappt inte ha spelat sen Gothcon. Holm tipsade att det var endagars på lördag och jag visste att jag hade fått helgen ledig så varför inte? Jag funderade högt att min gamla pappraider kanske skulle få motioneras men de andra slog det ur hågen direkt. ”Hylander anser att Land Raiders är det bästa i hela spelet, du kommer att få sugkomp!”.

Jag gick hem och mejlade om man kunde anmäla sig och sedan petade jag ihop en lista. Jag vet inte vad jag tänkte (eller om jag ens tänkte över huvud taget) men istället för en närstridsenhet i en raider så blev det en skyttelista med väldigt lite fordon och ingen countercharge…

Listan
Unit - Wargear - Total
HQ
Captain - Plasma pistol, Relic Blade, Artificer armour - 160p
+Command Squad - 3 plasma guns, 1 meltabomb - 165p
+Rhino - Dozer blade - 40p

Master of the Forge - 100p

Troops
Tactical squad
9+1 Marines - Flamer, multimelta, powerwpn, meltabomb - 190p

Tactical squad
9+1 Marines - meltagun, missile launcher, powerfist - 195p
+Razorback - Twinlinked assault cannon - 75p

Scouts
4+1 scouts - Sniperrifles, heavy bolter, camo cloaks - 100p

Fast Attack
Land speeder Tempest (IA) - 120p

Heavy
Devestator Squad
9+1 Space marines - 3 Missile Launchers, 1 Lascannon - 250p

Whirlwind - 85p

Devestator Squad
9+1 Space marines - 4 plasmacannons - 270p

Totalt 1750p

På vägen upp så fastslog vi (jag och Gustav) att jag nog redan säkrat sämst-i-bilen eftersom han satsade på topp-fem och jag hoppades inte komma sist. Jag förbannade min lista men hoppades få möta lite roliga motståndare.

På plats var det komphysteri. Jag fick 18 av 30 vilket kändes lite lågt med min dåliga armé men jag antar att det var 520 poäng devestators som skrämde byxorna av arrangörerna ;) Holm blev ju så upprörd att han nästan svimmade. Han fick 11 trots att vi båda hade 70+ i kompmallen, hehe.

Första matchen – Hamza Licina
Hamza hade pratat mycket i förväg om att göra kaos med alla och klippa tungor och ta efternamn men när han plockade fram sin armé visade det sig att han inte ens hade orkat måla allt… Om jag minns rätt så hade han ungefär:

Chaos Lord – Wings, twin lightning claws
Dreadnought – Twin autocannon
Chaos Marines – 7st med en flamer
+Rhino
Chaos Marines – 9 st med p.fist champ, meltagun och ikon of chaos undecided
+Rhino
Chaos Marines – 5 st med kombimelta champ, meltagun
+Rhino
Lesser daemons – 5st
Lesser daemons – 5st
Obliterators – 2st
Havocs – 6st, tre autocannons, Ikon of Chaos Undecided
Predator – lassponsons
Också komp 18.

Dawn of War deployment, uppdraget var primärt två objektiv och sekundärt var en killpointvariant där enheter samlade killpoints och blev av med dem om de dog. Hamza började med att pusha (efter att jag tipsat honom) och jag deployade min fräserback med fisten i i skydd och missilhalvan på toppen av en kulle med fin utsikt. Allt utom speedern skulle komma in runda ett (dumt att reserva).

Sen satte slagget igång. I min runda ett körde och sprang saker in på lite dumma ställen och sen fick jag betala tungt för det. Dessutom klantade jag mig och gav bort kapten+command squad+master of the forge eftersom jag tänkte att de kunde rå på sju vanliga traitor marines i en noshörning. Tyvärr var de nio med melta, p.fist och lightningclaw lord i bilen, vilket jag egentligen visste… (hade hela min armés skytte knäckt den smokade rhinon så hade de ju dött plasmadöden istället som var min plan, ack ja).

Nu tuggade sig lorden genom halva armén istället, men jag hann döda en del så det blev 18-2 till Hamza. Vi hade samma komp dessutom så det var väl mest en fråga om kaossten, kaossax och sugarmé.

Andra matchen – Stefan Nordström
Chaos igen, men Stefan hade fått högre komp än Hamza. Han körde också en gott och blandatlista. Om jag minns rätt:

Daemon Prince – Wings, Warptime, Mark of Tzeentch
Greater Daemon
Possessed - 9st med Ikon of Tzeentch
Thousand sons – 9st med sorceror m. gift of chaos
Chaos Marines – 10 st med powerfist champ, plasmagun, Icon of Chaos Undecided
+Rhino
Chaos Marines – 10 st med powerfist champ, plasmagun, Icon of Chaos Undecided
+Rhino
Lesser daemons – 5st
Lesser daemons – 5st
Havocs – 7st med fyra missile launchers

Primärt uppdrag killpoints och sekundärt Quarters. Pitched battle som deployment. Jag vann vinna-slaget-slaget och valde sidan som hade en quarter inringad av en flod som vi sagt var difficult och dangerous terrain på förhand. Jag tänkte att där kunde mina killar stå och panga hela slaget. Mitt på brädet var en stor LOSblockande kulle.

Stefan spred ut sina killar och sedan började jag skjuta. I halvtid möttes possessed, ena traitor-enheten, greater daemon mot kapten, command squad, master of the forge och gående tiomannaenheten i mitten. Tack vare vår ömsesidiga episka tärningstur, stefans med o framför, segrade det goda och sen var det bara att panga vidare. Det är klart att det hjälpte att demonprinsen vägrade delta utan stod och tryckte på flanken i floden bakom en sten hela matchen ;)

18-2 till mig som blev 16,5-3,5 med komp

Tredje matchen – Adam Schmidinger
Plague Marines! Om jag minns rätt:

Daemon Prince – Wings, Warptime, Mark of Nurgle
Greater Daemon
Chosen – 8st, champ, tre meltaguns, en flamer
+Rhino
Plague Marines – 7st, champ, två meltaguns
+Rhino
Plague Marines – 7st, champ, två flamers
+Rhino
Plague Marines – 14 st, två plasmaguns, powerfist champ
Obliterators – 2st
Obliterators – 1st
Defiler med twin heavy bolter

Spearhead deployment, primärt quarters, sekundärt fyra objektiv mitt på mittlinjerna mellan kvadranterna. Det såg svettigt ut redan när vi tittade på listorna (Adam hade fått komp 12) men sen förlorade jag vinna-slaget-slaget och Adam gav mig kvadranten utan skog. Nu fick mina marines trängas i det öppna bakom en pyttebunker. Adam å andra sidan hade gott om skydd – för sina plague marines!

Våg efter våg slog över mina marines, nästan. Jag lyckades i den ena desperata skytterundan efter den andra plocka det ena läskiga monstret efter det andra (bl.a. prinsen slog dubbeletta för att storma plasmadevestatorsarna i pyttebunkern och dog för sitt snubblande) men jag hade ingen egentlig chans. MVP:n går till scouterna som satte ett wound på ensamma obben och lyckades binda upp fjorton gående plague marines (som förvisso också tog ett objektiv).

All min plasma lyckades döda lite så det blev 18-2 till Adam, men med kompen justerades det till 15-5.

Fjärde matchen – Otto Serholt
Chaos igen! Ondskans axelmakter hade tydligen möte i Varberg… Lite mer gott och blandat igen:

Daemon Prince – Wings, Warptime
Lord of Chaos – Wings, twin lightning claws, Mark of Khorne
Berzerkers – 8 st med powerfist champ, ikon
+Rhino
Chaos Marines – 10 st med plasmapistol/powerweapon champ, plasmagun, Icon of Chaos undecided
+Rhino
Chaos Marines – 10 st med plasmapistol/powerweapon champ, flamer, Icon of Chaos undecided
+Rhino
Lesser daemons – 8st
Havocs – 10 st, fyra autocannons, Icon of Chaos Undecided
Predator – Twinlas, heavy bolter sponsons
Defiler med dubbla närstridsvapen

Pitched battle uppställning, primärt flest scoring i mitten, sekundärt två objektiv på mittlinjen. Jag vann vinna-slaget-slaget och tog sidan med skogar för mina devestators, jippi! Otto deployade defensivt långt bak. Men sen siezade han…

Förlusterna blev inte allt för kännbara, en stunnad fräserback och raketerna på virvelvinden. Jag sköt tillbaka för allt vad tygen höll. Tyvärr hade Ottos marines laddat lustgas istf rökgas i sina smokelaunchers för varenda skott gick igenom. Och för första gången fick jag se ett perfekt genomförande av min onda plan. Dvs spränga rhinon med missiler och sedan döda bort varenda en med plasmakanoner. Berzerkerna tog den smockan och dog varenda en utom lorden. Men Otto var glad ändå och trots min fabulösa runda så var det slakt i varenda runda och vägde fram och tillbaka överallt. Hade det slutat runda fem hade otto tagit både primärt och sekundärt och vi hade nog fått lika på VP. Nu blev det sju rundor till min favör så att säga och slutade 18-2 till mig, som nog justerades upp lite pga komp(ingen aning egentligen?). En sjukt rolig match och spännande till det bittra slutet.

Resultat
Jag kom 12 av 30 vilket nog är något slags personligt rekord och detta trots mitt fatala listval. Iofs mötte jag bara marinelistor med min plasmafest men det gick ju sådär. I varenda match körde min countercharge (kapten+command sq.+master of the forge) fram för att baita fienden och ge mig en ytterligare skytterunda vilket innebar att de sköt väldigt lite med sina plasmagevär. Och det var bara mot Stefans abnorma otur som de faktiskt slog något i närstrid. Jag tror att en likadan enhet med lite lightningclaws eller andra närstridsvapen hade funkat bättre med armén. Och naturligtvis bort med master of the forge! För honom plus en meltabomb får man en dread som är tusen gånger bättre. Eller en TFC, herregud!

Sjukt rolig turnering hur som helst med roliga och lite annorlunda listor, och roliga motspelare. Enda negativa var att jag var dödentrött när jag körde hem och Max i Halmstad tycker att "nattöppet" är fram till klockan tolv en lördagnatt...
Senast redigerad av 1 Ironjens, redigerad totalt 22 gånger.
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av speedfreek »

Fantastiska rapporter!
Och snyggt att göra så mycket kaos av alla efternamn också.


Och nu saknar jag gammel-Asplunds krixrapporter, dessa är lika bra, men ju fler dessdå bättre.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Nu är det jag som blir 40k sugen. Korta trevliga rapporter. Låter som ni hade sköj!

Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Ironjens »

Tackar!

JAg glömde att nämna att LVP:n (Least Valuable Player) delas av master of the forge och min Virvelvind. Han boxade ihjäl några marines men virvelvinden dödade ingenting vad jag kan minnas, under cirka 20 skytterundor... Ge den pluskomp ;)

Coolast var min fantastiska Land Speeder Tempest. Den är en IA-pryl av den gamla skolan, dvs lite dyrare och lite sämre, men väldigt cool.
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
Schmii
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 apr 2011, 16:55

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Schmii »

Men nej. Nu känner jag mig dum. Du fick ju bara möta chaos marines, jag hade blivit tokig!

Kan ju säga att jag var ganska rädd för dina plasmadevastators men tur för mig att dom tuggade ihjäl sig själva. Sen den dära landspeedern var cool som fan men vad är det den gör?

Och sen en liten fråga. Det finns ju en hel del lirare i Lund men fixar dom aldrig någon turnering? Hade varit nära och bra.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av speedfreek »

Alla DMFare är kioskmongon.
Utom Tobbe, men han finns nog inte längre...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Asplund »

speedfreek skrev:Och nu saknar jag gammel-Asplunds krixrapporter, dessa är lika bra, men ju fler dessdå bättre.
Tyvärr har jag efter 3 år lärt mig att en marine har 4 i allt, förutom en sketen 3 nånstans.

Men efter Ume till hösten kan jag nästan lova att jag inte kommer ha nån koll när jag rapporterar igen ;)

Sjukt nice läsning btw. Yäh, ungdomsslang.

Användarvisningsbild
Warholm
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:28

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Warholm »

speedfreek skrev:Alla DMFare är kioskmongon.
Utom Tobbe, men han finns nog inte längre...
Du vet att du fortfarande räknas som DMFare...
Veni, Vidi, Rectum

Användarvisningsbild
Ironjens
Inlägg: 227
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:52

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Ironjens »

Det var göttans att slippa möta space wolves och blood angels, så jag klagar inte.

Land Speeder Tempest: Är lite dyrare men har rustning 11 fram ("this one goes to eleven!"), en assault kanon och en twinlinkad missile launcher.

Turneringar i Lund. Jag och Hamza började planera men sen var det tydligen kusinträff den helgen för min del och Stockholms spelkonvent också, så jag antar att Hamza tappade sugen.

Jag vet inte vad som gör Asplund speciellt gammal men jag ser också fram emot fler stridsrapporter.

Pär är ett kioskfån. I hans fall spelar föreningstillhörighet varken till eller från :)
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: EN lite mer snackig rapport från TOKs endagars

Inlägg av Asplund »

Ironjens skrev:Jag vet inte vad som gör Asplund speciellt gammal men jag ser också fram emot fler stridsrapporter.
Jag är en äldre pojke med respektabel, men inte överdriven, mängd jordevarv bakom mig ;)

Skriv svar