ETC 2011 - snabbrecension

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Joakim »

Mitt ETC var en blandad upplevelse, när jag insåg lite för sent att arméen jag valt att spela inte alltid kommer ge direkt roliga matcher att spela, den såg ut såhär:

Warboss, Megaarmour, Bosspole
Big Mek, KFF, Eavy Armour
3 Meganobs, Scorcha, Rokkit, BW, Rulle, Red Paint, Grot Riggas, Big Shoota
3 Meganobs, Scorcha, Rokkit, BW, Rulle, Red Paint, Grot Riggas, Big Shoota (Scoring)
17 Slugga Boys, PK, Bosspole, BW, Rulle, Red Paint, Grot Riggas, Big Shoota
17 Slugga Boys, PK, Bosspole, BW, Rulle, Red Paint, Grot Riggas, Big Shoota
17 Shoota Boys, PK, Bosspole, BW, Rulle, Red Paint, Grot Riggas, Big Shoota
11 Grots 43
2 Buggies, Twin-Big Shoota
2+2 Buggies, Twin-Rokkit

Match 1 - Italien - primary(kill points) och secondary(capture and controll). Spearhead

Giovanni "YODA" Paggi - Space Wolves

2 Thunder Wolf Lords, 1 PF, 1 WC, Saga of the Warriors och Majesty
2 Rune Priest, 2x LL, Jaws, Murderous, 2x Choser, 1 Talsimanne, Chooser of the Slain(10) [110Pts]
2x7+1 Grey Hunters, Melta, Combi-Melta, Flagga, Rhino
5 Grey Hunters Melta
7 Småvargar
3x6 Long Fangs, 1 Lascannon, 4 Missile, 1 Lascannon, 4 Missile, 5 Missile
Total [1750]

Runda 1
Jag får nöjet att börja denna matchen och delar upp armeen i 2 delar, 2 battlewagons rör sig mot 2 enheter Longfangs, längs ut på en flank och de andra 3 rör sig mot andra flanken med 1 enhet longfangs och 2 TW-Lords med småhundar. Jag försöker gömma mina Buggies då det är KP. Hans runda 1 består av lite förflyttningar och skytte som gör exakt ingenting.

Runda 2
Jag inser att om jag slår 2+ på min Waagh så når jag en enhet Longfangs och slår jag 4+ når jag båda. Så jag skickar iväg 17 Slugga boys ut på vänsterflanken och försöker få bort så mycket skytta som möjligt. Jag når båda enheterna och dödar väl totalt 7 Longfangs, men dör väldigt mycket själv. Som tur är sår jag på ett LD5 med Re-roll. På andra flanken vill jag också utnyttja waagen och chargar med 17 Slugga Boys på Longfags och dödar den enheten.
6 Meganobz och Warbossen ger sig på Småhundar och Lords. Warbossen ställer sig mot fisten och de vanliga mot WC samt småhundar. Det hela slutar med att en enhet Meganobz dör 2av3 killar innan de slår. Warbossen dör och missar alla sina attacker, samt 3 meganobz dödar totalt 4 Småvarjar. Dvs jag förlorar stort, men ena lorden tog i alla fall 2 wounds. Dock står jag även i denna närstriden med ena enheten!
I hans runda så räddar han upp vänsterflanken med greyhunters, men jag får ihjäl 1 enhet longfangs innan jag dör. Min BW på den flanken dör av en melta. Mina meganobz dör i hans runda.

Runda 3
Mina battlewagons, försöker rulla över TW-lords, dödar alla småhundar men ingen 1a rullas på deras save. Alla mina boys sitter nu uppe i bilarna igen. Så jag gör inte så mycket den rundan.
Han försöker charga ihjäl en BW men missar då den åkt fort och hans lilla skytte som finns kvar gör inget.

Runda 4
Jag försöker åter igen köra över en Lords, men denna gången har jag även tänkt träffa en Rhino med Greyhunters och en trollis. Lorden klarar sig tills det att jag spränger rhinon och han dör i explosionen. Gubbarna i klara sitt pinning för att det står en Saga i närheten. Ut hoppas slugga boys för att döda 5 Greyhunters på ett objektiv i hans hörn. 2 BW till försöker köra över lorden men misslyckas. Däremot är det en parkeringsplats nere i hans hörd nu. (i mitt hörs står det grots på ett objektiv bakom ett hus)
Jag slår ihjäl 5 greyhunters och mina sluggaboys skjuter och chargar hans Fist-Lord, gör noll wounds.

Hans runda 4 består av att han beltar ihjäl 1 BW till och försöker skjuta ihjäl mina Sluggaboys med de kvarvarande får slåss med Greyhunters och dör men tar med sig 3-4 stycken i fallet. Närstriden med Shoota Boys och Lorden slutar med att jag gör 1 wound på lorden.

Runda 5, Jag parkerar på hans objektiv och därmed vinner Sekundära. Vi slåss lite, jag halverar hans lord, lite skytte äger rum. tror en BW till dog, dvs nu är 4 stycken döda.

Summa. 6 KP till mig och 6 KP till honom. Så 14-6 Till mig.

Match 2 - Nordirland - Dawn of war, Primary(capture and controll), secondary(seize ground 2st)

Rowan "Row" Sheridan - Dark Eldar

Haemonculus
3x4 Truebonrs, 4 Blaster, Venom
9 Wyches, Hekatrix, Agoniser, Phantasm, Raider, Enhanced Aethersails, Flicker Field
4x5 Warriors, Blaster, Venom
3 Wracks, Venom
3x Ravanger, Flicker Field

Senast i Gamers Weekend hade jag blivit Wipad av Pelle i runda 7 så detta var ju inte lika ballt. Men jag fick pröva ändå. Han fick börja och ställde upp på bred front och jag gömde lite småsaker och reservade resten. Farligt men vad skall man göra.

Runda 1-2 vågar han inte riktigt komitta så han far omkring fram och tillbaka lagom långt bak.
Jag slår in 3 BW varav fältet och 1 enhet Meganobz (Scoring) Kör in dem långt ner på höger flank vid ett objektiv och ganska nära ett till. Får även in 2 Rokkit Buggies som skjuter ner en Venom med Warriors som dör ett par gubbar.

Runda 3 - Rowan kör fram och lastar ut 4 trueborns och blockar med sin Venom. Alla hans lansar och blasters som kan skjuta skjuter sig trötta, fram tills de sista skotten som gör 1 pen på en BW med Sluggaboys som exploderar och 1 BW med Meganobz som Exploderar, Meganogzen blir pinnade. Helt plötsligt fick alla Venoms något att skjuta på. Så hela orkenheten skjuts ut den rundan. De 12 som fanns kvar efter smällen.
Jag slår in resten utan grots och big shoota buggies och bestämmer mig för att ge honom alla mål som det går. Meganogz och Warboss kör 13" för att hoppa utan skrika Waagh och ge sig på 2 Ravengers som rört sig mer för att kunna skjuta i hans runda. 17 Slugga Boys Rör sig 13" ut på hans högra flank och passar på att slå ihjäl några warriors och fortsätta bot hans hörn med ett objektiv i. Jag skjuter lite, slåss lite och när dimman lagt sig har jag dödat 1 Ravenger, 1 Vapen på den andra, står kvar mitt i det öppna med mina Meganobz och warbossen. Truebornens venom är Immobiliserad och Stunned. Så jag står och hotar på lite olika ställen.

Såhär dags har Johan börjat komma förbi och fråga hur det går, jag säger att jag inte vet ännu, men antagligen så vet jag efter nästa runda. Han ser fundersam ut när han blickar ut över slagfältet. Säger att jag förstår ingenting.

Runda 4, nu blir det lite jakt, han har ju faktiskt bara 1000 skott kvar att använda nu. Men här börjar han prioritera lite konstigt, skjuta lite här och lite där, dödar lite boys, dödar 2av3 Meganogz i mitten, skjuter venoms på meganobz där inget händer. (boysen är rätt väl gömda) och någon lance på BWs i skydd. Så inte jättemycket händer, jag dör med lite boys här och där.
Min runda så hoppar Meganoben som klarade sig in i han BW och backar mot ett objektiv för att kontesta i slutet. Warbossen springer framåt för att hota men kan inte nå något. Mina 3 scoring-Meganogz, kravlar i cover fram till ett objektiv på min sida, Grotsen kommer in och slägner sig bakom ett staket på ett objektiv. Shootaboysen vaktar samma objektiv som mina Meganobz men diffar jättelågt så det måste springa för att kunna se eller göra något. Sluggaboysen på högerflanken springer fortsatt framåt mot hans hörn bakom en klippa och min BW åker bara framåt och leker vägg. Jag Waaghar fram på högerflanken så jag kan attackera och omringa Wracksen venom på hans objektiv, och inget händer, men han är omringad. Mina buggies gör inget lyckat men ställer sig sådär 15" från massa objektiv i skydd. Note: I denna rundan så får jag in 7 Penträffar på Venoms och alla säger Flicker Flicker.... dvs jag får 48 skott mer än jag förtjänar i nästa runda.

Runda 5, Johan kommer tillbaka och frågar igen hur det går, jag säger att tar det slut nu så vinner jag stort, han tittar som ett ? och går. Saker står högt, lågt, till höger och till vänster på hela spelplanen. Massa saker i transporter och jag är mest utspridd.
Här gör han en liten tabbe och åker fort bort från sitt eget objektiv för att inte bli slagen på i hans runda, men tänker att han skall kunna sätta dit en annan snabbt åkande venom, men det går inte då han inte kan ställa sig 1" från mig. Så just nu har jag hans.
Då försöker han istället ta alla neutrala objektiven genom att åka fort med en del och och vara överallt. Han dödar min Warboss, han dödar min Battlewagon på högerflanken, skjuter saken, stund, weapon på mina buggies, men de överlever. Dödar lite boys med venoms men inte tillräckligt. Hans Wyches åker 24 + 2d6 till mina grots och kontestar det just nu. Men jag har ju hans.

Jag i min runda åker 18" med alla buggies och kontestar 2 neutrala objektiv, parkerar min BW med 1 nob i på ett tredje och slår bort 4 trueborns i en venom på ett så jag faktiskt leder med 1. DVS jag vinner allt!

Men det fortsätter.

Runda 6, Han prioriterar åter igen dåligt men dödar en hel del figurer och modeller men inget viktigt förutom mina grots som får en assault på sig. De har dessutom blivit skjutna på av 4-6 Venoms i matchen med har grävt ner sig ordentligt.
Jag tar min KFF-bil som lever och åker för att kontesta mitt eget objektiv, slår ihjäl 4 trueboens till och det hela slutar med att jag har 1 Primärt och 1 Sekundärt objektiv, men han vinner VP.

Summa 14-6 till mig.

Match 3 - Irland, Piched Battle, KP och 5 Objektiv

Darragh Cullen - Hord Orks

2xBig Mek, KFF; Eavy, 5++, 1 med Scorcha
4x30 Sugga Boys, 3x Rokkit, PK, Bosspole
10 Grots
2 Deff Dreads, 4 CCwep, Riggas, Plates
2x3 Killa Kans, Grotzookas
2 Deffkoptas, 1 Buzzaw (som jag tror han glömde, för jag har inget minne av dessa)

Han väljer att börja vilket jag inte förstår och ställer ut sitt av grönskinn.
Jag ställer upp allt mitt på vänstersidan nära 3 objektiv.
Runda 1-2 Han går lite fram och tillbaka, jag skjuter big shootas och dödar kanske 3-4 Orks.
Runda 3 jag attakerar en enhet längst ner på vänsterflanken med 17 Slugga Boys och vinner knappt mot 30 slugga boys torts att han inte får slå med alla.
Runda 4, mina gubbar där och jag får slänga in 3 meganogz + warboss för att få lika i KP. Jag positionerar mig för att köra fram allt i kanske sista runda. En BW kör dock över 1 Deffdread men fastnar på Killakanz som tappar 1 arm bara.
Runda 5. Denna blir sedan attackerad av 116 Sty 4 Attacker, 4st9 Attacker och 3 Killakans i hans runda 5 och blir wrecked. Det är också det ända han gör i sin runda.
Jag kör över 3 Killakans med 2 BW, gör en dubbelcharg med 3 Meganobz och 17 Sluggaboyz mot 30 och vinner åter igen rätt knappt men står nu och håller 2 objektiv, kontestar 1, är neutralt och 1 har han. Leder med 3-2 i KP och matchen är slut.

Summa: Rätt tråkig match, vi var klara först, orks mot orks och jag vann 14-6

Dag 1 är över och jag har samlat ihop 44 av 60 poäng vilket känns bra. Vi ligger även bra till inför dag 2. Detta skriver jag en annan gång.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Jimmy Johansson »

Nu har jag inte codexen framme, men Majestysagan funkar väl enbart på Moral, alltså inte på pinning?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Serpent »

Jimmy Johansson skrev:Nu har jag inte codexen framme, men Majestysagan funkar väl enbart på Moral, alltså inte på pinning?
Om du har rätt har jag läst helt fel. Och spelat fel också. Damn!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Seregon »

Serpent skrev:
Jimmy Johansson skrev:Nu har jag inte codexen framme, men Majestysagan funkar väl enbart på Moral, alltså inte på pinning?
Om du har rätt har jag läst helt fel. Och spelat fel också. Damn!
Verkar inte bättre.
"Any unit within 6", including the character and his unit, may re-roll failed Morale tests."
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av theWatchman »

Pinning är väl ett moralslag?

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Jimmy Johansson »

Nej, pinning är ett leadershiptest.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: ETC 2011 - snabbrecension

Inlägg av Joakim »

Tur att det inte påverkade hur själva matchresultatet i laget blev.

Skriv svar