En liten "blog" kring testspelandet inför Fantasia Fanatic.

Berättelser från slagfälten och turneringarna
teknistmajjan
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2010, 01:01

En liten "blog" kring testspelandet inför Fantasia Fanatic.

Inlägg av teknistmajjan »

Tja. Jag tänkte försöka skriva ihop lite battlereports här och har hunnit med att spela några matcher sen tidigare så dessa får det bli mestadels recaps ifrån. Men eftersom ska jag försöka uppdatera efter matcherna är spelade då man har det lite bättre ställt med minnet.

Armélistan ser ut såhär inför Fanatic.

Baron Sathonyx

3 trueborns: 3 blasters i venom
3 trueborns: 3 blasters i venom
4 incubis i venom

5 warriors i raider
5 warriors i raider
5 warriors i venom
5 warriors i venom
8 wyches i raider
8 wyches i raider

2 beastmasters: 4 khyms, 2 razorwing
2 beastmasters: 4 khyms, 2 razorwing

ravager
ravager
razorwing jetfighter



Match 1: Mot Blood Angels.

Vi spelade ett av Fanatics scenarios där Objecktiv var det vesäntliga. Jag fick gå som tvåa och reservade hela armén då jag var upp emot dubbel land raider och dubbel storm raven. Listan han spelade var bara ett försök för att se hur det ens skulle kunna fungera tillsammans.

I den här matchen led jag av den allt för vanliga lanscursen då varje lans lyckades finna 1:an på tärningen när det gällde att träffa målen. Jag fick ta en hel del casulties innan mina lansar började göra nytta. Det var en underhållande match med många skratt och det som hindrade mig från en lite större victory var en dread som en storm raven hade i klorna fram tills runda 5 då han kom ner nära mitten objektivet och jag fick inte bort han helt enkelt.

Mina venoms gjorde nytta det får jag säga. Mina incubis fick göra precis det dom hade som uppgift, alltså rensa trupper som jag minimerat i de senare turerna. Dom kom in genom reserv relativt sent. Ett av misstagen som han gjorde mot mig var nog att lägga lite för stor energi på min Razorwing tidigt istället för att hantera de enheter som faktiskt hotade honom. Han satt trots allt rätt tryggt i sina välbepansrade fordon.

Jag lyckades säkra en sida i taget och utan att ha brottom fick jag honom att röra sig mot mitten så jag kunde fånga upp resterande objetivt och därav ta hem matchen.

Score DE: 1-0


Match 2: Logan Wing (Space Wolfs)

Polaren testade ut en ny version av sin logan wing även om han nu återgått till fjolårets variant då han knappast får vad som behövs målas klart innan dess. Att ha en motståndare som helt saknar fordon är lite som en dröm för en lista med 5 venoms och en Razorwing kittad likt min. Det första misstaget han gjorde var att ignorera min Razorwing i flera turer så den lyckades skörda på tok för många offer. Detta gör han nog inte om igen.

I den här matchen förlorade jag i stort sett alla mina close combat encounters och borde nog hållit mig tillbaka med dessa och försökt få honom att röra sig mer emot mig. Uppdraget var Annihalation så det var endast VP's som spelade roll här. Men jag ville samtidigt få lite mer action i matchen då det skulle vara mer underhållande, i en viktigare match hade jag nog suttit bra längre back på spelbordet och försök ta bort så mycket missiler som möjligt ifrån honom.

Slutsatsen är väl att jag kanske är lite för aggresiv med båtlistan än vad jag borde vara mot vissa matchups. Efter att ha spelat footdar är det en stor omställning. Där var det full fart framåt och ta fast så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Men det är alltid gott med nya lärdomar.

Denna match slutade med en jordskredsseger till Dark Eldar.

Nu är det Logan Wing V 1.0 som står som nästa kandidat vilket blir imorgon. Han har klart bättre koll på hur min armé fungerar och jag har väldigt väldigt dålig koll på hur hans fungerar så det ska bli spännande.

Jag tänkte försöka skriva ihop en mer fullständig battle report efter den matchen och de kommande inför FF. Kanske hjälper det en att analysera saker man kunnat gjort annorlunda och framförallt vore det underbart med lite input på saker jag kanske borde tänka på.

Mvh Jimmy

teknistmajjan
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 mar 2010, 01:01

Re: En liten "blog" kring testspelandet inför Fantasia Fanatic.

Inlägg av teknistmajjan »

Det har inte hunnit blivit något mer spelande med den här listan just nu. Då det kom en BSK inbjudan blev det 1500 och komp man fick börja fokusera på. Fyjävla roligt är det dock måste jag säga.

Men ett par matcher till innan Fanatic tänkte jag försöka hinna med. Vill prova mot polarens DE med 6 venoms och vect men han verkar redan vara uppbokad i veckan men man kanske hinner med det nästa.

Skriv svar