Eldrad vs Eldrad Fantasia

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Eldrad vs Eldrad Fantasia

Inlägg av Bronson »

Har inte skrivit nån battle report tidigare då jag kanske framförallt tyckt att jag inte haft någon som inte skrivits förr. Men på Fantasia i sista matchen så fick jag en intressant matchup som visade sig bli en ganska rolig tillställning om än lite skum.
Motståndet bestod av Axel Rydén så jag visste på förhand att det skulle bli förbannat svårt. Vi låg omkring 3e-5e plats inför den sista så det hade väl gått bra för båda. Jag hade tagit mig igenom en IG lista (14-6) DE (12-8) Orks (20-0) och Chaos (16-4).

Min lista: Eldrad, Avatar, 8 harlequins med Master, Seer och 6 kyssar. Wraithguards med conceal(troops), 3x10 guardians med 2 lansar och 1 scatter, 3 jetbikes, 3 jetbikes med en lock och embolden. 3 scatter walkers, 2 prismor med holofield.

Axels lista: Eldrad, Avatar, 10 harlequins med Master, Seer, Jester och 8 kyssar. 2x5 firedragons med exarcher och crackshot. 4-5 enheter(?) guardians med scatter och lansar lite blandat, 3 jetbikes. 3 scatter walkers och 2 mongofalkar.

Uppdrag: Hålla objektiv, 1 i respektive deployment samt killpoints efter deras tabell. Man fick även poäng på objektiv efter runda 3.

Axel vinner slaget om vem som börjar och han går först och parkerar hela sin armé i ett hörn på sitt objektiv som ligger strax bredvid en ruin. En falk ställer sig långt ut på den andra kanten. Jag parkerar mittemot på mitt objektiv i en ruin. Eldrad joinar WG's. Reservar jetbikes och outflankar mina warwalkers som förmodligen bara skulle gå sönder av alla hans scatter lasrar i första rundan. Jag matchar hans falk på kanten med en prisma (Jag vill ju vara långt bort från hans lansar och andra drakar men blir så illa tvungen att möta en falk med innehåll för att uppnå detta.)

Jag försöker seiza men så blev det inte.

Runda 1: Axel kör fram sin falk som står mittemot mig 12" längs kanten och gömmer den för större delen av min armé bakom en byggnad och lyckas precis ta sig förbi min veil of tears på harlequins och lägger en plasma blast på dem men bara 2 dör som tur är. Hans andra falk kör flat out rakt emot min prisma. Han riktar in resten av armén på mina Wraithguards. Jag räknar lite snabbt på vad han kan ställa till med och han kan sänka hälften av dom. Men när röken lagt sig så har bara 1!!! dött och några guardians ur min scatter enhet. Han pushar fram harlequins med Eldrad samt Avataren. Han slår ganska högt på run men går inte hela sträckan i rädsla för att jag kan ta ett steg framåt och blåsa bort dem. Så han spelar rätt smart där (och i resten av matchen med dom).

Jag börjar min runda ganska så glad över att inget dött nästan och det skulle bli ännu bättre! Min plan va att på nåt sätt få stopp på hans falk som kommer rakt emot mig då framförallt bilen kan ställa till med problem på mitt objektiv. Jag flyttar fram Harlequins som en liten försäkring om jag inte får stopp på den med min lans som är guidad och Avataren som tar ett kliv framåt för att kasta sitt svärd.
Min prisma som blir trängd av drakar på den andra flanken kör flat out förbi hans falk och parkerar med baken ut mot kortsidan. Den andra prisman är shaken så jag kör flatout längsmed min kant för att få igång en cover save (jag vet att det bästa dom kan göra i denna matchen är att hålla sig vid liv för att sedan tankshocka och dryga sig på hans objektiv). Resten av min armé gräver ner sig i skyttegravarna och försöker potshotta warwalkers. Avataren och min lans total failar mot hans falk (träffar med lansen men inget händer), Avataren slår som vanligt en 1a på att träffa. Min andra lans och scatter laser försöker få till nåt mot hans WW's som står väl i cover med fortune på sig. Lansen gör inget men sen så har vi ju styrka 6 bössan! 3 träff, 1 pen, 2 glancing. Han savear pen men 2 glancing går in och wreckar 2st! Helt sjukt men ja ja, lite flyt måste jag nog ha mot detta motstånd. Harlequins spottar i nävarna och ger sig på falken och sänker den! 5a och en 6a på tabellen så den blir wreckad!. Helt sjukt, hade hoppats på en immobilised som bäst.

Runda 2: Då jag fått stopp på en falk och större delen av hans WW's så känner han sig tvingad att chansa lite framåt med sina harlequins så han sätter full fart framåt och slår en 5a på fleet också (Eldrad som är lite för skröplig går med ett gäng guardians istället). Hans falk åker upp för att borda min prisma men då han slår lite dåligt på tabellen vad resultatet blir så får jag bara shaken på den. Han ser till att hålla min andra prisma shaken också med lite random skytte från hans linjer. Hans Drakar som klivit ur sin falk vill hämnas och knäpper 4! Harlequins då jag inte kan savea 4+ cover. Jetbikes kikar fram och blåser bort de andra 2. Men dom hade gjort sitt endå i denna matchen så jag e int bitter. Mina scatter guardians får lite uppmärksamhet denna rundan och bara 4st återstår när röken lagt sig. Hans harlequins avvaktar en runda till trots allt och placerar sig på lagomt jobbigt avstånd så jag troligen inte når dom med nån massiv eld.

Min runda 2 blir ganska tråkig, jag flyttar tillbaka mina linjer för att undvika Harlequins och Avataren. Min Avatar flyttar bakåt också lite offside för att countercharga. Mina Walkers och en jetbike enhet kommer in. WW's kommer på fel sida så dom blåser bort hans drakar som precis försökt mörda min prisma. Men jag är ganska långt ifrån hans linjer som jag vill braka in i med dom så det är inte ett optimalt ställe att befinna sig på. Jetbikes skjuter ihjäl en harlequin! och backar sedan undan igen. En av prismorna parkerar sig mitt på bordet bakom en byggnad och lägger ett potshot på hans falk men inget händer. Den andra kör fullt mot hans linjer för att förbereda tankshocks på hans guardians som snart inte är fearless då Avataren drar ifrån dom.

Runda 3: Nu får jag smaka på min egen medicin när det kommer till att ha lite flyt. Harlequins har inga som helst problem med fleet så han kommer att kunna charga mina linjer hur han vill i princip. (Hade ställt upp en liten vägg med guardians men han slår alldeles för bra så han kan slinka förbi dem även om han inte skulle få bort tillräckligt med guardians på sitt skytte). Han flyttar fram Eldrad och Avatar fullt nu också så dom kommer också komma in nästa runda. Det blir ju lite chansspel från båda sidor när det är veil of tears och fleet inblandat men han vinner det ställningskriget och det avgör matchen till hans fördel skall det visa sig. Han skjuter bort lite guardians och håller båda min prismor shakeade. Harlequins multi chargar WG's, Avatar och 2 guardian enheter. Att han skulle ha ihjäl en hög med gubbar va föga förvånande men det som avgjorde va att jag bara fick ihjäl 1!!! Harlequin i gengäld så jag tar massor av wounds på fearless saves. Avataren tar bara 1 och WG's tar bara 1 också (dom hade fortune på sig) men guardians slaktas av dessa saves + att han slog det mesta på dem. Han kör fram sina jetbikes för att ev ta mitt objektiv.

I min runda så tankshockar jag bort 1 av 2 guardian enheter så de flyr av bordet. Min andra jetbike enhet kommer in och det enda vettiga stället att ha dem på innebär lite chansning men med ganska bra odds till min fördel. Kör 12" in rakt mot hans drakar och tänker att inte många kommer stå kvar efter 3 twinnade katapulter och en cannon men icke sa nicke, träffar 2 katapult skott och han savear dem. Min andra prisma hänger kvar i mitten. Warwalkers knallar in mot hans linjer och skjuter bort några guardians som dock står kvar. Mina jetbikes skjuter och assaultar hans jetbikes men inget händer, 1 av hans dog av skytte tror jag. I närstriden som följer så dödar han inte så mycket men han vägrar också att dö själv!!.. Förbannade 5+ med fortune! Funkar ju aldrig för mig men som Axel sa "Jag har tränat på att slå 5+". (Jag måste följa hans råd och träna också). Han kör hit'n run med dem och studsar iväg. Tror dom är 4-5st kvar nu. Han håller sitt objektiv och mitt blir contestat så 2-0 till Axel efter runda 3.

Runda 4: Nu brakar Avataren in i gröten i min fina lilla ruin också. Eldrad ser sin chans att vara hjälte och går in mot jetbike fighten med sina guardians i släptåg. Harlequins radar upp sig för en charge igen. Jag har med mina consolidates försökt backa men slog alldeles för dåligt så han kommer nå med allt igen utan problem. Han fortsätter med att hålla min prismor shakeade med hjälp av falken och guardians. Eldrad och guardians chargar mina jetbikes och dom dör såklart. Avataren och Harlequins chargar min Avatar, Eldrad och de få WG's med Warlock som är kvar. Harlequins får bara med sig WG's då warlock savear med fortune. Avataren tar ett wound. Jag sätter 3! wounds på hans Avatar (fortune funkar bara på 5+ för Axel, inte 3+/4+). Blir mer eller mindre en draw så där står vi. Inte mycket händer i min runda 4, Prismor burnar omkring shaken och letar nya mål att shocka. Slåss lite men inte mycket händer med fortune igång på allt viktigt på båda sidor. De få harlequins (om inte bara 1) drar iväg och consolideringen innebär att Avatar, Eldrad, Warlock står mot Eldrad och Avatar. Jag sänker hans Avatar men Eldrad håller kvar mig så jag kan vare sig ta objektivet med min Warlock eller contesta för den delen.

Runda 5: Han positionerar sig på mitt objektiv med guardians och jetbikes och jag har inte mycket som kan få bort dem förutom en prisma. Jag försöker tankshocka hans guardians som sitter på hans hemma objektiv men här gör jag en jättemiss och kör alldeles för långt så jag inte contestar och han tar sina Ld tests (Jag har inte tankshockat så mycket sista tiden och va helt säker på att de modeller man kör igenom står kvar dit dom måste flyttas men så funkar det ju inte). Så han kommer hålla sitt eget i slutet på matchen också. Händer inget i närstriden. Jag försöker skjuta på hans bikes och guardians med prisman men scattrar iväg och träffar nada. Vi avslutar matchen då tiden börjar rinna ut. Troligen hade inte mycket mer hänt vid fler turer. Hans överlevande drakar som gömt sig hade kunnat få ner min prisma som huserade vid hans objektiv men om det hade misslyckats (jag hade 4+ save på den)så hade jag rättat till mitt misstag och parkerat på hans objektiv istället så det kanske hade vart mer till nackdel för Axel att köra en till runda. På killpoints hade det inte gjort nån skillnad om han fått ner den.

Draw på killpoints men 6-0 på objektiven till Axel så 16-4 slutade matchen till Axel. Stooooora matchvinnare blev hans Harlequins som inte bara dödade halva min armé utan också såg till att låsa upp allting i flera rundor. Små detaljer kan avgöra väldigt mycket fick jag lära mig i alla fall och att det kan vara värt att chansa.

En liten notering som inte nämns i texten nån gång är ju alla tärningar vi slog för psychic tests....... Blev en hel del perils men Eldrads kan ju det här med att ta bort dem med sina 3+ hjälmar och rustning.

Grymt trevlig och bra motståndare! :)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Eldrad vs Eldrad Fantasia

Inlägg av Izin »

Tack för matchen!

Peace
17,83

Skriv svar