Defcon 2012

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Defcon 2012

Inlägg av Desertlord »

Tänkte här för första gången passa på att skriva min första Battle Report och känns extra kul nu med tanke på min bästa placering någonsin i en stor turnering. Har spelat samma lista nu ett flertal gånger och vet att den är väldigt bra med mycket AV, schysst shooting och Lysander med Nators i Raider. Samtidigt som jag kan störa motståndaren med Ironcladen i Podden och eventuellt Stormen i första rundan.


Min lista:


- HQ -
1x Lysander 200 pts


- ELITE -
5x Assault Teminators 200 pts
- 5x Thunderhammer and Stormshield

1x Ironclad Dreadnought 170 pts
- 1x Drop Pod / w Storm Bolter



- TROOPS -
10x Tacticals 225 pts
- 1x Combi-Melta
- 1x Melta Gun
- 1x Missile Launcher
- 1x Razor Back /w Twin-Linked Heavy Bolter

10x Tacticals 215 pts
- 1x Melta Gun
- 1x Missile Launcher
- 1x Razor Back /w Twin-Linked Heavy Bolter

5x Scouts 75 pts
- 5x Close Combat Weapons



- FAST ATTACK -
1x Attack Bike 50 pts
- 1x Multi Melta

1x Attack Bike 50 pts
- 1x Multi Melta

1x Land Speeder Storm 65 pts
- 1x Multi Melta


- HEAVY SUPPORT -
1x Predator 120 pts
- 1x Auto Cannon
- 2x Las Cannons

1x Predator 120 pts
- 1x Auto Cannon
- 2x Las Cannons

1x Land Raider 260 pts
- 1x Multi Melta


Match 1

Motståndare: Matti Siirtola; Orcs

Mission; Quarters och tre objektiv


Stenhård lista med dubbla Battle Wagons, Mongobikers och massor av orcs.


Terrängen ser bra ut och bra line of sight till allt. Jag vinner börjaslaget och ställer om mina pjäser offensivt beredd att knäcka båda hans Battlewagons direkt med all shooting, dimpa Ironclad och scoutmova Stormen för att plocka så mycket Bikers som möjligt.


Självklart blir jag sceisad och får allt i knät. Jag offrar hela flanken och låter honom döda allt som jag hade där och flyttar bort. Vinner en runda där och får sedan stopp på båda Battlewagons samtidigt i min runda ett. Runda två så dödar han allt jag lämnat bakom mig men som sagt båda bilarna nere för honom och jag chargar ner alla orcs som ramlat ut samtidigt som jag offrar min Land Raider så att han inte kan göra en ny charge med sina Bikers i sin runda tre.


Resten av matchen är bara ett evigt smart manövrerande där jag offrar något till hans Bikers samtidigt som jag dödar resten av hans lista. I runda sex ser det så bra ut att jag håller på att vinna då jag har två Quarters och och ingen har något objektiv men en runda sju så får Matti en chans till och lyckas med att döda en squad Tacticals till och pushar och vinner det sekundära.


Allt som allt får jag det primära och Matti sekundära o Killpoints. Nöjd med en draw med tanke på hur det fortlöpte och Matti var en grymt trevlig spelare och vi hade riktigt roligt när vi spela.


Match 2

Motståndare; Mikael Andersson, Tyranids

Mission; Massa objektiv och Occupation


Bra mission för mig då jag bestämde mig sent för Ironcladen i Pod och att se till att köpa Raidern på Heavy så att jag räkna den till alla Occupation uppdrag. Men den passar ju Micke klart bättre med typ en miljon outflankande Stealers och mammor som spawnar gaunts.


En djup suck och tänker vilken jävla otur att möta Micke på detta mission då han näst intill har en autowin direkt. Ja ja bara att blunda och spela. Outflankar självklart Stormen och Scouts som tur nog kommer in sent.


Hela matchen är bara ett stort blurr som går ut på hur mycket rending Lyset o gänget kan ta innan de slutligen dör. Men det var så pass länge att jag kunde flytta en väldigt massa modeller in i hans planhalva också. Runda fem eller sex drar jag en chansning och contestar två objektiv och norpar det sista objektivet till mig själv och matchen tar slut. En vinst självklart på att matchen tar slut men ändå.


Sjukt nöjd med denna match också men man får bra möjligheter när man har sista rundan. Men jag kände lite nu att ska de här matcherna under hela turneringen fortsätta är det ju helt galet. Micke är som vanligt lugn och sansad när han spelar och vi hade vädligt trevligt dessutom gillar jag hans 1 edition tyranids.


Match 3

Motståndare; Johan Thulin, IG

Mission; Massa objektiv och Quarters


Johan meddelar mig att han är väldigt ny i spelet och lite osäker på spelet. Han spelar en riktigt snygg men inte optad Forgeworld IG lista. Jag vinner slaget om att få börja och ger honom en pissig Quarter att ställa upp i. Ser här att jag kan vinna detta stort och ställer upp offensivt för att pusha honom i sin Quarter. Han ställer upp sin lite defensivt självklart men riktigt bra faktsiskt där han gör det trångt för min Pod och dessutom reservar en Chembil, Rough Riders och lite folk.


Runda ett och han sceisar mig självklart och aha ytterligare en galen match. Han ber om ursäkt och gör lite bra moves med sina meltabilar så att min Raider snabbt blir hotad och skjuter sönder Stormen och mina razorbacks. Lite uppförsbacke direkt då de byggnadeer som han åker med sina bilar till var ju där jag ville ha mina Attack Bikes o Stormen. Skit samma full fart framåt med allt och droppa Poden ivägen för hans egna meltabil och offra Ironcladen för att ge Raidern det han behövde för att komma fram. Runda två börjar också bra för Johan då han slår in det han behöver och clensar bort nästan allt jag hade på den flanken. Min runda två och jag splittar Lyset och Nators för så mycket kill som möjligt och sedan all shooting jag har innan äntligen chembilen dör. Runda tre och matchen står och väger men många bra moves från mig får det att se riktigt bra ut nu och jag i princip har en 9-0 nu. Anticlimax är när Lyset dödar Pasks bil och den exploderar och nästan alla IG runt omkring flyr. Jag vallar dessa av plan och contestar den Quarter och objektiv han har kvar och jag vinner med 9-0.


Äntligen en match som gick som det var tänkt trots att han fick börja och Johan och jag hade en trevlig match med lite snack om väder o vind och jag hoppas få träffa honom igen.


Match 4

Motståndare; Erik Aronsson, Orcs

Mission; Occupation och 4 objektiv


Erik Aronsson, visste vem det var då hans lag spöa oss i sista matchen på BSK vilket resulterade i en sämre placering för oss och en tredje plats till dem tror jag det var. Även han en stenhård lista med två Battlewagons, fält, typ 30 Lootas och Ghaskul ( hur stavas det). Han väljer mig att börja och jag ställer upp lite förståndigt för komma skall. Han trycker upp båda sina Battlewagons i ett hörn som gör det svårt för mig att huvudtaket nå honom med något alls. Sedan gör han det som kostar honom matchen då han deployar 20 Lootas ensamna mellan två stora line of sight blockers som vi kommit överens om att de ska vara impasable terrain och sedan deployar han 30 boys i andra hörnet där jag placerat min Raider. Jag börjar och pushar hela min lista mot hans 30 boys och kastar poden mitt framför hans Lootas.


Efter typ tre rundor och hans Lootas är döda tillsammans med 30 boys o lite bikes förstår han tidigt att det är kört dumpar av Ghaskul och sticker med resten av listan mot att norpa det primära objektivet istället. Ghaskkul dödar Irroncladenoch dör i nästa shooting. Vi ligger lika i runda 5 både på primära och det sekundära men jag har fortfarande en Pred som inte har hunnit in i hans deployment än men matchen tar tyvärr slut där och helt lika men han har sämre komp och jag vinner killpoint.


En rolig match och Erik är väldigt trevlig att spela mot så tack Erik och hoppas att vi spelar igen snart.


Match 5

Motståndare; Håkan Karlsson, Marines

Mission; Occupation och massa objektiv


Har spelat upp mig till en bra placering och får nu möta Håkan. Aj aj aj,

Han spelaren spegelvänd lista mot mig med undantaget att han har Typhooner och Libbe där jag har Preddar och Lyset. Det här kommer att bli stenhårt och jag vet att släpper jag en millimeter mot honom kommer han att äga mig totalt då han är jävligt duktig på spelet och i synnerhet med marines, dessutom med Nullzone så blir man ju inte extra sugen att springa utanför raidern med mina Nators.


Jag vinner slaget om vem som får bestämma vem som ska börja och låter honom göra det. Han liksom jag är rädd för våra varandras Podar så han reservar Raidern och ställer upp en 10 Tactical med Rhino. Hans runda är som sagt ganska händelselös och min runda ett är lika händelselös den med då jag fejlar alla Night Fight. Jag vill verkligen att han ska plöja in i min deeployment och jag har redan tanken att offra min Raider därnere för att låsa honom med mina Nators för att kunna avancera på primära och sekundära. Hans runda två och han har chansen att poppa min Raider med sina Attack Bikes men det är det värt för att låsa honom här. Han missar naturligtsvis och jag får chargen på typ 4 kill points i min runda två och tar den självklart.


Håkan fejlar sin shooting rakt igenom hela matchen men det gör jag med faktiskt och det enda som verkligen skiljer Håkan och mig är att Lyset, Nators och mina Tactical som är värda guld i närstrid då de får allt Håkan kastar på dem bara att studsa och Lyset vinner allt trots Nullzone igång.


Slutligen har jag dödat allt för honom utan Ironcladen o Raidern medan hans övriga modeller är på flykt efter failade Leaderships. Jag vinner stort igen men väldigt tråkigt att det var på detta sätt då men tärningsgudarna var vekligen på min sida. En match som kunde ha slutat hursom och Håkan liksom alla andra jag spelat mot är lika trevlig att spela mot som att dricka öl med.


Match 6

Motståndare; Thomas Christiansen, Space Wolves

Mission; 5 objectives och Quarters


Nu är det spännande då jag ligger trea inför sista matchen och kanske till och med kan gå hela vägen om jag tar full pott igen. Får då möta en ganska standard SW-lista utan Scouter vilket fick mig på bättre humör då de kan ställa till lite problem för mig säkert. Thomas har jag träffat tidigare i Nrk på mini-touren och är säkert en bra spelare eftersom han ligger precis bakom mig i tabellen.


Han väljer att börja och placerar mig inte i en för allt dålig Quarter faktiskt där jag kan gömma en Razor helt vilket var bra då den bilen sedan kan tjuvrusa både på ett objektiv och en Quarter direkt när jag vill. Jag har tidigt bestämt mig för att gå ALL IN för vinst så jag reservar min andra Razor, båda Attack Bikes, outflankar det som kan outflanka och placerar Raidern så långt fram jag kan. Tanken är att hålla honom så sysselsatt som möjligt i sin Quarter och den han siktar på att sedan.


Han börjar och får faktiskt resultat på båda mina Preds och Raidern i sin shooting samtidigt som han avancerar med sina dundervargar. Min runda ett ganska händelselös förutom min Clad som landar bra mitt i smeten och jag backar mina Preddar.


Runda två och han blir sugen på att charga min Raider med sina dundervargar och han smäller den och skakar mina bilar igen med lite snygg Shooting. Ingen fara på taket och mina Nators chargar hans vargar, mina reserver kommer in och Ironcladen chargar. Det blir en bra utdelning på detta och hans dundervargar flyr.


Runda tre och fyra och det börjar bli lite spännande då det utbytts kill points och massa moves för att säkra de missions som finns att spela om också. I runda fem så har jag Primära, vi har draw på sekundära och jag tror det var ganska nära lika även på Kill points. Det blir en runda sex och Thomas reparerar det primära men jag norpar då sekundära och Killpoints och då vinner på det istället.


Jag hade ganska bra kontroll på matchen rakt igenom men hade Thomas slagit lite bättre resultat på mina bilar i runda ett så kunde detta svängt till hans fördel väldigt tidigt. Tack Thomas för en match där båda gick för vinst och sådana matcher är alltid de roligaste att spela och hoppas få spela en lika spännande match mot dig en annan gång.


Sammanslaget en andra för mig plats med David som vinnare (naturligtsvis) utan att tappa en enda poäng. Men enormt skönt trots en lite knackig inledning på detta och tack alla för bra matcher. Om jag har skrivit fel någonstans här så rätta gärna för jag orkarinte läsa igenom allt detta innan jag publicerar.


//F
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Defcon 2012

Inlägg av Ancalagon »

Förbaskade papperssköldar mina fega vargkräk fick tag på! ;) Kul rapporter och kul match mot dig :)

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Defcon 2012

Inlägg av Andy Grey »

Intressant läsning! Bra och kul, ännu mer detaljer nästa gång :).

Ja det finns lite småfel i texten men de stör inte mig i alla fall.

Grattis till placeringen och lycka till i kommande turneringar!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Defcon 2012

Inlägg av Gonka Koff »

Jag har glömt att gratulera dig!

Grymt bra spelat, och vilken fantastiskt läcker armé du hittat på!

Tack för rapporterna!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Lord_of_Slaanesh
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 sep 2009, 07:34

Re: Defcon 2012

Inlägg av Lord_of_Slaanesh »

Kul läsning, särskilt när jag själv är med på ett hörn. Du "glömde" ju bort tio rending i första combatrundan på "Lyset och gänget" annars hade nog slaget sett annorlunda ut. ;)

Skriv svar