Gamers Weekend - Bjorn åker till banjoland

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Gamers Weekend - Bjorn åker till banjoland

Inlägg av Jimmy Johansson »

Slängde ihop en battle report till TOKs forum, så kan ju lika gärna lägga upp den här.

Bjorn
Thunderlord (claw, sköld och 2+) + 10 Fenrisian Wolves
3x Dreads (1 med Asscan +fist, 2 x Autocannons)
5x Blood Claws (2 med PW, annars inga trix)
7x Razorbacks (4 TL-Las, 1 TL-MM, 2 TL-HB)
2x Long fangs ( 4 ML i varje)

Inleder turneringen med att möta Patrik Thorén - Orks

Kontrollera quarters och kill points.

Ghazgull i lootad bil, 2x 30 boys, grots, 5 meganobs i truck 2 enheter med 3 koptas + lite annat. Inget skytte utöver 3 rokkits, jag känner mig rätt säker på denna matchen direkt.

Putte får första runda, chargar 2 bilar med sina deffkoptas och förstör en, den andra har inget vapen kvar. Annars händer inte mycket.
Min runda inleds med att en av mina autodreads skjuter på Ghazgulls bil som sprängs! Deffkoptas dör också.
Händer väldigt lite i Puttes andra runda, Ghazgull går solo.
Min dread som sprängde bilen skjuter in 2 wounds på Ghaz! I övrigt skjuter jag lite orker här och där.
Kommandos kommer in och chargar sönder en bil, dom dör i min runda av Bloodclaws. Jag fortsätter att skjuta lite orks, min hjältedread avslutar Ghaz genom att ta hans 2 sista wounds också! Min lord chargar in i en stor enhet boys och står kvar där. Putte misslyckas med att charga in mer på min lord, men får in en 30 enhet från reserven. Jag dakkar massa orks och spöar upp dom sista gubbarna i närstrid.
Nu får putte in sina meganobs som gör slarvsylta av min lord. Det tar slut i runda 6 tror jag och då har jag en enhet bloodclaws som outscorar grots i en quarter och jag håller en till. Putte håller inga. Jag vinner killpoints med max.

22-2 före komp, 21-3 efter

Hans Bogg - Grey Knights

Bogg spelar med 4 Psyback, en dread, Grand Masters, 2 enheter purgation squads,10 terminators.

Kontrollera Objektiv som rör på sig och vi skall döda dyraste hq, dyraste enhet, billigaste enhet.

Jag förlorar tärningen om vem som börjar igen (Tack Bjorn....), ställer upp illa så att han får skjuta psycannons/stormbolters på mig och jag förlorar 4 bilar. Det här ser inte bra ut. Jag går framåt lite med min lord och Bjorn i sällskap. Resten av armén skjuter en massa. Jag dödar 2 Grandmasters, 2bilar och lite purgation. Jag har nu tagit 2 av dom enheterna jag skulle döda, så det känns bra! Bogg skjuter lite och tar väl nån bil till, han går även framåt med sina terminators. Jag får in min MM-bil från reserv och glider in för att döda dreaden som infiltrerade långt fram tack vare grand masters. Jag lyckas bara plocka en arm och bilen dör nästa runda (en av enheterna han skulle ta). Han forstätter avancera med terminators och skjuter lite till. Min runda tre kommer och jag går fram med Bjorn och min lord för att charga terminators, dakkar en massa på dom först och det står kvar 2 efter närstriden. Dreaden som tog min bil fortsätter att härja på min långsida och har nu chargat en enhet blood claws. I närstridsrundan i bogg turn står det en kille kvar, men min lord kan inte nå honom så han är fri och går mot strike squads. Boggs dread står kvar i närstrid så jag kan inte skjuta honom. Lorden kommer att plocka en enhet men blir chargad av halberds och dör. Tack var bjorn så lyckas whipa bogg bortsett från den fega dreaden som gömt sig i närstrid i 3-4 rundor och plockat en bil, en enhet blood claws och sedan long fangs. Konstaterar bittert att den dreaden har räddat 4 poäng för Bogg...

19-5 före komp, 17-7 efter

Per Sturesson - Eldar

Per spelar maxkomp footdar med 3 maxade enhter firedragons, wraith guars, asurmen och eldrad, resten spelar mindre roll.

Dawn of war
Kontrollera objektiv (finns 4st), komma över till motståndarens deployment med scoring.

Jag lyckas börja och ställer ut 2 razors på mittlinjen för att lysa lampor i sällskap med bjorn. Han deployar wraithguards med eldrad och guardian bakom. Jag lyser upp wraithguards och skjuter bort 6 stycken. Sedan är det inte någon jättespännande match, jag har rätt mycket tungt skytte som funkar dåligt mot en sån här lista så jag skjuter inte ens bort en enhet i rundan och min lord står länge och slåss mot wraithguards och Dire avengers med defen och fortune. Det tar slut i 5:e rundan och det blir mer eller mindre draw tack vare det, men Per snor mycket poäng på komp.

13-11 före komp, 6,5-17,5 efter

Egge - Tyranids

Objektiv, Killpoints

Svarmlord med 2 vakter, 2 hiveguards, ickescoringe Tervigon, Tyrannofex, Mawloc, 2 Lictors, 4 Shrikes,Prime och massa gaunts.

Får första rundan och efter den är klar är egge redo att ge upp. Jag dödar hive guards, 4 wounds på Svarmlord, 1 död livvakt, 2 wounds på prime + lite gaunts. I runda 2 chargar egge min lord och hans vargar med en shrike och massa gaunts. Mina småvargar överaskar och jag vinner men dom är fearless. Jag kommer nog ut i hans runda. Mawloc kommer in och dödar en bil, sedan dödar jag den, bjorn och en assdread går framåt på en flanken och röjer upp. När vi skall börja runda fem slår vi en tärning för att se om det blir en till, blir det en till så erkänner egge att det blir wipe. Det blir det kommer bli en runda till och vi skakar han och går mot bastun.

22-2 före komp, 18,5-5,5 efter

Efter lite uppdatering så inser jag att jag nog ligger topp 3 igen och att det verkar som att jag kommer få möta ranking 2:an David Gustavsson som inte tappade ett poäng under Defcon. Lite lagom nervös inför den matchupen

David Gustavsson - Grey Knights

Librarian, 20 Terminators med kit, 2 Razorbacks, 3 Autodreads (en med psybolt) 5+10 Strike Strike squads.

Vi rullar en etta för att börja bägge två och jag är snabb på att använda Bjorns reroll. Jag har första rundan och ställer upp ganska balanserat så mitt skytte ser det mesta, men klantar mig återigen mot Psybolt/Stormbolters.

Händer inte speciellt mycket första rundan på något håll. Någon bil går sönder på bägge sidor och jag tappar 3 missiler.Eller jo förrsten min lord tappar massa vargar och måste slå moral, 11! Som tur är så står han inom 6" från Bjorn och får slå om. Han klarar och jag pustar ut. Jag börjar alltmer satsa på att skjuta bort terminators och i runda tre har David bara kvar 2 killar från den första gruppen (2x Psycannnons). David blir rädd för Bjorn och min lord som bägge gör en kanonmatch och savar bort allt farligt. I runda 4 fortsätter jag med att skjuta en massa på den stora enheten med terminators och får ner dom till 3+ libbe. Min lord chargar och dödar alla utom libben som står kvar. Min lord blir nu chargad av en dread som skall låsa fast honom eftersom jag bara har wolfclaw. En enhet bloodclaws som står på ett objektiv blir chargade i runda 5, dom dör men bjon står redo för charge och kontestar. I runda 6 chargar bjorn in i Strikequaden med hjälp av blood claws och plockar bort dom. David skjuter bort en av mina enheter på objetivet med sina 2 Psycannons, mnen kan inte göra något åt den andra. Dreaden gör ett wound på min lord som failar moral och springer ur närstriden. Det forstätter till Davids missnöje och han har nu bara kvar dreaden som var i närstrid med min lord, 1 gubbe till en strike squad, 1 halv dread och 2 terminators. Bjorn tar han om terminators med sin underbara Psycannon, lorden som regroupar tar han om den ensamma killen och lite missiler och lasrar tar bort resten, WHIPE!

22-2 före komp, 19-5 efter

Jag slutar på en andraplats 3,5 poäng under Sturesson.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Gamers Weekend - Bjorn åker till banjoland

Inlägg av daskad »

Rolig läsning och grattis igen till SM
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Det bästa i vår match var att Jimmy offrade sina Heavybolter backar för att lysa upp mig. De skjuter ju lika hårt som 3 laser backar mot nästan hela min arme.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re:

Inlägg av Jimmy Johansson »

LillePer skrev:Det bästa i vår match var att Jimmy offrade sina Heavybolter backar för att lysa upp mig. De skjuter ju lika hårt som 3 laser backar mot nästan hela min arme.
Jo, lite tankevurpa med vilka bilar som stod långt fram där ja :P
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Skriv svar