Att bli stompad av necrons igen :)

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Truant »

Vill först tacka Ancalagon för input i min andra tråd men känner att den här passar mer under battle reports, försöker göra lite förändringar och testar lite nya saker för att se vad som kan krävas.

Då var man tillbaka igen efter ytterligare en match mot necrons!

2500pts necrons vs. 1250 IG + 1250 SM (två separata arméer men vi spelar som att de är battle borthers)

Översikt på listor:
IG
CCS - Lascannon, melta, officer
Primaris psyker (psycic shriek + puppet master) <- åker med veterans

Veterans, 3 melta, shotguns, chimera
PCS - 3 flamers (i vendetta)
Inf sq, AC, GL, kraks
Inf sq, AC, GL, kraks
HWY - lascannons

Vendetta

Leman russ, multi-melta sponsors (vill bara testa dem och se om det funkar)
Manticore
Basilisk


SM:
Librarian , termie - SS (psycic shriek, puppet master)
6 sterguards, 2xheavy flamers, 4 combi-melta, drop-pod
10 Tacticals, flamers, lascannon Drop-pod (flamer + 4 i pod)
10 tacticals, Multi-melta, meltagun, combimelta, drop-pod
10 tacticals, plasma, lascannon

"tappa namn vad humlan heter" Stormtalon?
Landspeeder, 2x multi-melta



Necrons:
Overlord, command barge, solar pusle
Destroyer lord, mindshackle scarabs med 3 wraiths (alla med whip)

15 warriors + cryptek med Harp of dissonance
9 warriors + Cryptec - eldrich lance i Ghost Arc

Nightscythe - 10 warriors + lord
Nightscythe - 10 warriors + cryptek (okänd utrustning som aldrig användes)

C'than shard med firewarrior och nåt till som aldrig användes
6 Scarabs
Tomb spider

Triarch stalker

Annihilation barge
Monolith


Vår plan:
Droppa libben i fienden deployment för att köra puppet master eller shriek beroende på vad som behövs och bara hålla sig vid liv
Droppa Multi-melta + melta + combi-melta i ryggen på ett fordon för att få bort quantum shielding
Droppa sternguards för att ta över ett av hans objektiv och använda muren av drop-pods som skydd

Övriga armén håller sig tillbaka, och bombar mot allt som kommer anstormandes.

Vendetta och den andra drop podden skickar ner ytterligare objective grabbers sent i matchen.


Vi körde Hammer and Anvil och Crusade med 4 objektiv.
Vi kör med mysterious objectives men vanlig terräng.

Deployment- Necron pushar ganska hårt framåt med Destoyer lord + wraiths, triarch stalker, scarabs, annihilation barge, C'tan shard längst fram.
Spyder bakom scarabs, arc lite längre bak för att manövrera kring ett objektiv och stora warriorenheten planterad på andra objektivet.

Necron får första turen men med så kort räckvidd blir resultatet endast en wreckad chimera (tappar dock ett searchlight) och 5 döda gaurdsmen + 2 marines

Allied 1st turn.
2 drop pods dimper ner (den med flamer + 4 marines kvar i reserv) och med hjälp av terräng placerar vi dem exakt där vi vill, sternguards hoppar ut för att slå ut warriorenheten på objektiv, librarian hoppar ut med 5 marines för att dra en puppet master på stalkern och resterande meltor i ryggen på annihilation barge.

Med night fight blir vi begränsade till att lysa upp mål och skjuta allt vi kan på dem.
När röken lagt sig efter första shooting är resultatet: Stalkern drar in en pen i röven på bargen och den tappar därmed sin Quantum shielding, men överlever 2 multi-melta skott.
Vi lyser upp command barge + annihilation barge.

Command barge blir stunned, tar 1 hullpoint, samt lorden tar 1 wound.
Annihilation barge dör av 4 lascannons, basilisk och lite till.
multi-meltan dör ar c'tans förmåga
Sternguards dödar alla utom 1 warrior, vilket gör att 4 reser sig igen (men cryptek dör)

Våra drop pods gör en riktigt bra start och blockar av ett objektiv helt och hållet vilket gör att han måste detikera sin C'tan resten av matchen att rensa upp, men vi hoppas på att wounda sönder honom.

Necron runda 2.
ingen flygare eller monolithen kommer in.
Scaraberna ger sig på en 8 manna tacticalenhet....dödar 6st och tar bara 3 wounds själva, marinesen faller tillbaka.
Destoyer lorden hamnar i knät på oss men han väljer att ge sig på Leman russen (förstår inte varför eftersom han spränger den och hamnar sen i det öppna).
Bargen rusar fram och gör processen kort med våran Landspeeder.
vår melta-squad i hans deployment rensas av C'tan (ytterligare en melta dör när den ska snap-shotta C'tanen...)


Allied turn 2, solar pulse aktiveras, night fight alltså.
Storm talon kommer in, drop pod och vendetta fortfarande i reserv.

Eftersom det är night fight och den enda searhcligth vi har kvar är manticore väljer vi att inte använda denna utan skickar en raket på scaraberna som poffas av 3st dödsmissiler.
Stormtalon parkerar framför bargen och skjuter den i småbitar, lorden hoppar av och klarar sina coversaves från 1 lascannon och en plasma.

I övrigt öppnar:
4 tactial marines + lascannon
inf sq med greande launcher + autocannon (inom 12")
inf sq med grenade launcher + autocannon (inom 12")
CCS med melta och lascannon (inom 12")
3 lascannons
veteran squad med shotguns, 3 melta och ett psycic shriek (inom 12")

Allt detta på Destoyer lord + 3 wraiths.
Resultat: 1 wraith dör, 1 wound på lorden

Vi drar psycic shriek på C'than men han klarar 3st 4+ saves.


Necrons runda 3,
en nightscythe kommer in.
Lorden rusar fram och tar en inf, squad
Destroyer lord + wraiths tar manticore + CCS.

C'tan rör sig bak och assaultar sternguards.

I slutet av rundan står både min inf sq och min CCS så inget kan skjuta på hans lords nästa runda.

Allied runda 4:
Vendettan anländer och gör processen väldigt kort med nightscythen.
I övrigt händer inte mycket, Basilisken drar en glancing på Ghost Arc, librarian drar en psycic shriek på C'tan men kommer inte över 10.

Necrons runda 5,
nightscythe och monolith anländer.
lorden dör av overwatch eld :)
Destroyer lord moppar upp HWY Lascannons, nyanlända nightscythen dumpar 15 warriors på ett av hans objetiv och monolithen spyr ut 10 warriors i våran deployment.

Allied runda 5,
Vi inser att vår motståndare glömt hoppa ur sin ghost arc och håller därmed bara 1 objetiv, vi satsar helt enkelt allt på ett kort att slå ut hans warriorenhet på objetivet och springa med 2 trupper mot våra två objektiv och hoppas att matchen tar slut.
Vi får inte ihjäl hela warriorenheten som står....
(Slutar matchen här blir det 8-6 till oss)

Och matchen fortsätter till runda 6, eftersom jag nu gått in i hover med min vendetta brevid C'tan + spider samt att övrigra trupper som finns kvar står i det öppna väljer vi att sluta slaget. Det är en ren mop-up kvar för necrons.

Resultat i döda necrons:
2/3 av en warriorenhet
1/3 av en warriorenhet
1 Lord + Barge
1 Annihilation barge
8 scarab swarms
1 wraith
1 hull point på chost arcen

Vi hade troligen haft kvar 5 tactical marines och 1 drop pod efter runda 6.


Åter igen en total mop-up av necrons.
Visst slog han bra saves med sina wraiths (klarade väl 8-10 melta/lascannon saves) men summarum är fortfarande:
i 3 Turns slogs necrons med 1700pts på bordet mot våra 2250
i turn 4 slogs necrons med 2000pts mot våra 2400
först i turn 5 kommer hela Necron armén in när slaget redan för länge sedan är avgjort.

1700pts necrons gör slarvsylta av våra 2250pts vilket är det som känns så sjukt tungt.

Hoppas iallafall det är lite kul läsning!
Vi får se när första vinsten kommer mot necrons...en sak är säker, vendettorna är så löjligt bra att jag verkligen borde bygga ihop min andra.
Men de är så sjukt bra att det känns trist att spela med 2st.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Ancalagon »

Vet inte om ni tänkte på det, men PCS kan inte åka i Vendettan från början. Med en Infantry platoon måste hela platoonen starta i reserv, och kommer in tillsammans. Om PCS ska komma in i Vendettan måste de alltså komma in från reserves i samma turn som flygaren, medan resten av platoonen då måste gå in på brädet samtidigt.

Jag skulle skippa basilisken mot fler kroppar på bordet och skippa primaris mot något annat (mer autocannons :p).
Att han också kommer åt din Leman Russ redan runda 2 och kan banka sönder den känns också sådär. Skippa close-range MM (även om du nu bara ville testa dem :p). Jag skulle nog kört den med Battle Cannon plus lascannon och skippa sponsons för att spara poäng.

Känns som om listorna tillsammans behöver en ordentlig counter-assault enhet som kan puckla ordentligt i närstrid. SM har flera val som nog skulle kunna sätta stopp för hans stomping i närstrid.

Edit: Annars väldigt trevlig läsning, även om nu Imperiet fick bita i gräset :) Bilder nästa gång!

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Truant »

Tack för detaljen om PCS, det har du helt rätt i.
Och tack för peppningen! :)

Angående att komma åt leman russen så finns det inte så mycket alternativ,
destroyer lorden och wraith går 12" + D6" run, med en run på 5" tar han sig 29" + 2D6 charge på 2 rundor.....
När man spelar på kortsidan finns det ingenstans man kan ställa sig så han inte kan charga.
(Var tvungen att ha tillgång till russens searchlight p.g.a. nightfight)
Russen använde bara battle cannon ändå, jag kommer däremot alltid köpa bolter sponsors...att minska weapon destroyed från 50% till 25% tycker jag är värt att ta

Så jag känner inte att jag "ställde russen fel"

Ville testa och se vad man kan göra med psykern, puppet master är sjukt bra och shriek kan ta ut vadsomhelst....förutom att vår motståndare ignorerade detta och hade tur....

Ja, vi får ta och sätta ihop hårdare listor. (vi var två på imperie-sidan) Vi spelar lite snällare än vår necronspelare....

Till nästa gång kommer det bli att testa en blobba för att binda upp honom och troligen en enhet SS termies (de gillar dock inte mindshackle scarabs)


Nästa gång blir det bilder också!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Ancalagon »

Det man kan göra är screena leman russen med en infantry squad i just denna match-up. Ställ ut dom så brett isär som möjligt, så att han inte kan landa någonstans inom 1" från en gubbe utan måste assaulta infantry först. Om han ser att han inte kommer åt den från början kommer han med största sannolikhet inte ens försöka, och måste hitta nåt annat att börja bråka med ;)

Ja sponsons är nästan alltid värt det. Enda gången jag inte skulle ta det är vid backfield duty då Lascannon och battle cannon har bättre range. Det är dock inte så ofta man blir pennad med AV14 så att risken för just weapon destroyed är ändå ganska liten. Oftast är det nog glance-wrecking som gäller. Men självklart kan det bli sådana resultat också :)

Det är helt rätt att testa idéer och kombinationer man tror kommer fungera. Det är ju det spelet handlar om ju, och som skapar variation i ens egen lista :) IG, speciellt foot guard och hybrids är dock fastslaget svårspelat nu i 6e. Det är svårt att hitta vad som faktiskt funkar.

Jag kommer testa en del udda builds och enheter framöver som jag tror kommer funka ganska bra, men det återstår att se. Det kanske blir platt fall det med :)

Olov
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 jul 2010, 17:43

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Olov »

Angående en PCS som börjar i en Vendetta har du faktiskt fel Ancalagon.

Så här står det i IG FAQn: "In addition, when making a reserve or outflanking roll, roll once for the whole infantry platoon. Any units in reserve that are embarked upon a non-dedicated transport are instead rolled for separately."

Så det går hur bra som helst att börja med sin PCS i Vendettan! ;)

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Ancalagon »

Olov skrev:Angående en PCS som börjar i en Vendetta har du faktiskt fel Ancalagon.

Så här står det i IG FAQn: "In addition, when making a reserve or outflanking roll, roll once for the whole infantry platoon. Any units in reserve that are embarked upon a non-dedicated transport are instead rolled for separately."

Så det går hur bra som helst att börja med sin PCS i Vendettan! ;)
Va fan, det har du ju helt rätt i :)

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Truant »

Då var det dags för mig att skapa en ny armé till nästa omgång av vår lilla kampanj.

1500pts, inga special characters, inga allies eller fortifications (försöker ändra på det men än så länge är jag nerröstad)

Mitt problem som vanligt är såklart vår necronspelare :)
Matchen förra veckan mot SM hade kunnat sluta en draw om partiet tagit slut turn 5 för SM hade en ensam space marine som contestade ett objective, matchen tog inte slut och SM blev wipad.

Necron såg ut som följande:
Destroyer Lord + 3 wraiths (enhet jag har sjukt mycket problem med)
9 warriors i Arc
10 warriors i Ostbåge
10 warriors i Ostbåge

Triarch stalker
Annihilation barge
Annihilation barge
6 swarms
1 spider

Necronspelaren spelar alltid på att tabla fienden, sällan han har mer än 1 troop kvar på planen, denna armé har ju "ovanligt mycket troops" med 3 val.
Dock tenderar Necron att konstant lyckas med att wipa ut fienden.

Funderar på hur jag ska bygga en armé mot något sådant.
Jag har några begränsningar på grund av modeller:
Max 1 Vendetta
Max 1 Hellhound
Max 2 Leman russ (en standard och en demolisher/executioner)
1 Manticore
1 Basilisk
2 Griffons
2 Chimeror

Jag funderar på att köra:
Lord commisar - PF, meltabombs

PCS 2 flamers (i Vendetta)
4 inf sq, flamers, troligen autocannons, 1 commisar, 1-2 kraks
5 power axes

1 veteran squad, 3 meltaguns, shotguns, chimera

1 hellhound, multimelta
1 Vendetta

1 Manticore
1 Basilisk

Blir lite poäng över, tankar kring detta?
Kan man tackla necrons med en jätteblobba, jag måste ju fokusera direkt på alla telsavapen och arc'en för att stoppa de tusen skott som kommer. Samt triarch stalkern som annars twin-linkar mot min blobba.

Eller ska jag bygga armén på något helt annat sätt?

(funderar på att bara köra helt defensivt och spela med 2 storm troopers + vendetta och astropath för att hänga i egen deployment så länge jag kan och blåsa sönder hans fordon i ryggen)

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Truant »

Då var det dags igen!
(var beredd på wall of text)
Gjorde slut på batteriet till telefonen så det fick inte bli några bilder som tänkt :(
nästa gång så!

Kampanjen är igång och IG skulle ge sig an Necrons igen!!!

Följande IG-arme:
Lord commisar, PF, meltabombs
Primaris Psyker (med meltavets)

Stormtroopers, 2xmelta
Stormtroopers, 2xmelta

PCS - 1 flamer (i vendetta)

Inf sq, AC, flamer, power axe
Inf sq, AC, flamer, power axe
Inf Sq, AC, flamer, power axe
Inf Sq, meltagun
Commisar, Power axe

Veterans, 3xmelta
Chimera - HHF

Veterans, 3xplasma
Chimera - HHF

Vendetta

Manticore - HHF
Griffon - HHF
Griffon - HHF

Mot anstormande necrons

Necron overlord, 2+save, res orb, warscythe, mindshackle scarabs (med lychguards)

Harbringer of despair - abyssal staff (med deathmarks)
Harbringer of destruction - Eldrich lance, solar pulse (med immotrals tesla)
Harbringer of Storm - lightning field och Voltaic staff (med warriors)
Harbringer of Transmorfigation - Tremorstave (med immortals gauss)

5 lychguards - sköldar
5 deathmarks
Night Scythe

8 warriors + ghost arc
8 immortals, gauss
7 immortals, tesla

6 scarab swarms

annihilation barge
annihilation barge

Extra (kampanj-bonus)

Tomb spyder, fabrication claw-array, gloom prism



En väldigt annorlunda necron-arme mot tidigare och plötsligt kändes det som om man faktiskt kunde vinna mot necrons!
Mina tankar kring taktik var: öppna ghost arcen med manticoran och blås bort warriors med griffons
Storm troopers riktar in sig på varsin annihilation barge
Vendettan sänker night scythen

blobban gör tills 40-man (nästan inga templates hos motståndaren) och ger sig in i närstrid med lychguards och övrigt bös som kommer fram.

Veteranerna försöker så gott de kan att skjuta ut fienden innan de går in och slåss i närstrid och granaterna ska förhoppningsvis kunna ta hand om spindeln.
Hålla sig i chimerorna så länge som det går, vilket troligen bara än 1 runda.


Sen självklart anpassa spelet beroende på hur det går.

Mission: The emperor's will
Deployment: Dawn of war

Med denna setup blir det helt sonika: döda den andre. Klarar du det vinner du på objektiven.

Terrängen var rätt öppen med låga ruiner (area terrain) väldigt lite LoS-block vilket känns som en mardröm för mig med artilleri.
Men kunde ändå placera artilleri i lite cover men inga chimeror.

Jag bad till gudarna om en FnP som warlord trait....men så lycklig var jag inte denna gång :D blev en 4'a på personal och bonus VP om du vinner en challange!!! (som om det går mot mindshackle scarabs...) Necrons fick Master of offense (furious charge when in enemy deployment).

Necrons väljer att sätta sitt objetiv långt fram i i mitten vilket tvingar ut mitt objektiv på min högersida, necronarmén vill pusha hårt framåt vilket jag verkligen inte vill göra.
Necron deployment (vänster till höger)
Annihlation barge, spider + scarabs, immortals (tesla) ghost arc, lychguards, annihilation barge, immortals (gauss)
Reserves: Night scythe med deathmarks

IG deployment (vänster till höger)
Griffon (nere i hörnet), chimera (melta + psyker), griffon, manticore, chimera (plasma), Blobba (med lord commisar)
Reserves: stormtroopers, stormtroopers, Vendetta (PCS)
Båda storm troopers deepstrikar


Jag försöker seiga men misslyckas.
Det blir INTE night fight från början.

Necron turn 1:
en swarm bajsas fram, hela armén rör sig framåt.
Swarmsen tar sig långt fram i mittenbyggnaden med en 6" run.
Sen brakar skyttet loss......och förvånande nog klarar sig min armé bättre än förväntat
Plasmachimeran blir wrecked och de hoppar ut, 2 veterans dör av vidare eldgivning.
Meltachimeran klarar sig med bara 1 HP skada.
Manticore får 1 pen som klarar sin coversave (står nästan helt täckt)
Griffon i mitten tar 1 HP

blobban förlorar 8 pers.

IG turn 1. Solar pulse - night fighting
Jag väljer att röra mig svagt framåt, meltachimeran åker upp nära scaraberna

Motståndaren har placerat sina crypteks rätt långt fram i enheterna (de är ju inte så stora) så redan efter 1 förlust är de längst fram.
Manticoran börjar med en missil på ghost arcen (med searchlights), 1 missil, hit....1+2 på pen, ingen skada.

blobban tar ner 4 gaussimortals samt dess cryptek!
En griffon siktar in sig på cryptek i immortals tesla och gör 2 wounds efter save och sänker därmed en cryptek + 1 immortal
plasmavetsen rusar fram till inom 12" från lychguards och vräker ut het plasmaeld!....4 hits och 1 hot.
av de 4 woundar 2st...som båda klarar saven, medan en plasma bränner ihjäl sig själv :(

Meltachimeran kör heavy flamer på swarmsen (+searchlight) och bränner bort 2 baser.
Meltavetsen blåser vidare på scaraberna och dödar 2 baser, dock gör psycic shriek inga wounds.
Då väljer andra griffon att skjuta på scaraberna, scattar men väljer att re-rolla och träffar.
ytterligare 2 baser dör och endast en bas återstår.

Kändes som en helt okej början, nu väntar man bara på turn 2.

Necrons Turn2:
båda (!?) cryptek reser på sig samt immortal tesla och 1 av gauss.
Night scythen kommer in och åker rakt mot manticore.

Den ensamma scarabbasen backar lite för att ansluta sig till spindeln.
Lychguards pressar framåt mot plasmavets.
ghost arc och gaussimmortals rör sig framåt.

Sen brakar helvetet lös.
meltavetschimeran åker på 6 HP skador men blir bara wrecked.
Bakre griffon exploderar
Manticore åker på en glancing och en pen som blir immobilised (och klarar sig!)
blobban förlorar ytterligare 6 pers.

Lychgaurds assaultar plasmavets, som drar en get's hot (som dör) och en plasmaträff, denna studsar tillbaka och träffar en stackars guardsmen i huvudet.

IG turn 2.
Samtliga reserver anländer, storm troopers droppar ner bakom varsin annihilation, en av dem scattrar så de hamnar mot sidan (men inom 6")
Vendettan kommer in på fel sida och får skjuta på night scythen i sidan.

Mina meltavets går fram mot lychgaurds, likaså går min blobba framåt mot dem och ställer sig riktigt nära (jag får ta bounces)
psykern lämnar meltavets och ställer sig ensam bakom chimeran för att dra en puppet master på annihilation barge.

då var det dags för mig att skjuta.
Manticore drar en missil på ghost arc, blir 1st. träffar den (scattrar lite), slår en pen hit!....jink savas.
vendettan drar in 2 träffar med lasrarna...1 pen, 1 glancing, båda savas med jink.
puppet master på bargen resulterar i att 2 immortal tesla dör
storm troopers till vänster missar båda sina meltaskott.
storm troopers till häger träffar båda, 2 pen varav en klarar jink. men pen blir en 4'a och den exploderar.
I explosionen dör en immortal (gauss) och 1 storm trooper.

Sen skjuter blobban på lychguards, 3 flamers, 6 pistoler och 1 melta.
med 16 hits drar jag in 4 wounds, varav 2 missar!
därefter skjuter griffon på dem och drar in 3 wounds varav 2 missar!
det är nu bara 1 lycguard + overlord kvar och meltavets skjuter som galningar med shotguns och melta.
det slutar med att 2 meltawounds går in och han missar sin 4++.
Kvar står lorden ensam och blir assaultad av vets + blobba.

lorden har inte en chans mot anstormningen (jag refusar challange) och han tokdör.

Necron turn 3.
Lorden reser på sig och ställer sig mot manticore.
En swarm bajsas fram och de är nu 2st.
Nightscythen vänder 90 grader och jag har flyttat in min vendetta fel vilket gör att han fortfarande kan se stjärtfenan när han går 18" (borde kontrollerat noggrannare)
Deathmarks hoppar ut framför blobban (som de förövrigt markat).

ghost arcen fortsätter framåt och behåller sina killar i.
gaussimmortals fortsätter sitt traskande mot mitt objektiv.

Night scythen försöker sänka vendettan men får bara in 1 pen som blir shaken, ghost arcen likaså men har för svårt att träffa + jink.
killarna i ghost arcen gör processen kort med psykern.
Tesla drar då iväg sina skott och får en träff med harbringer, 1 pen som går igenom och vendettan får locked velocity (27")
Annihilation skjuter ut alla utom 1 melta från storm troopers.
Gaussimmortals gör processen kort med andra stormtroopersquaden.

deathmarks regnar eld över blobban som förlorar ytterligare 6 pers och är nu nere på 3 AC, 2 flamers, 1 melta, 3 seargents med Power axe, commisar + lord commisar
Lorden chargar då blobban medan scaraberna chargar manticore.

blobban gör processen kort med lorden (igen) medan scaraberna wreckar manticore.


IG turn 3.
den ensamma stormtroopern väljer att bara fly 2" så han kan fortfarande skjuta på annihilation bargen.
veteranerna i mitten går fram mot deathmarks vilket blobban gör likaså.
vendettan väljer att flyga av brädet.
i shootingface så dödar veterans 2 deathmarks och chargar först, vilket gör att overwatch kommer mot dem (så blobban slipper), sen drar blobban in i dem.
griffon skjuter på swarms men scattrar av brädet.

väl i assault tar min lord commisar och går upp mot cryptek, gör processen kort med honom (extra vp!!). Veteranderna sänker 1 deathmark, sen kommer mina 16 poweraxe attacker mot 2 deathmarks som är kvar.....
1 dör....
*suck*
enheten står, vilket iof får mig att klara mig från en runda skytte.

Necron 4.
cryptek reser på sig....samt en deathguard.
Sen reser sig lorden på sig ytterligare en gång.
Nightscythe drar också av brädet.

Telsa immortals skjuter ut sista storm troopern, annihilation barge försöker ta griffon igen men misslyckas även denna gång.
gaussimmortals är nästan framme vid mitt objektiv.

sen kommer assault:
Veterans och blobba är i strid med deathmarks.
Spindeln chargar veterans
swarms chargar blobba
lord chargar blobba

när dammet lagt sig har alla AC dött, alla flamers dött, meltagun död samt 1 sergeant. 1 veteran dör också.
Men båda deathmarks dör, cryptek, 2 wounds på spider, 4 wounds på swarms och en död lord gör att jag bara förlorar med 1 och båda enheterna står.

Striden blir nu två strider eftersom enda enheten som band ihop dem (deathmarks) är utrotad.

IG turn 4.

Vendettan kommer in och parkerar precis bakom ghost arcen.
PCS grav chutar ner bakom (annars kommer de tokdö när vendettan störtar nästa runda)
i övrigt har jag ingen movement.

vendettan blåser ghost arcen åt h****e (äntligen!) och i den våldsamma explosionen dör 4 warriors (!!), griffon spär på detta med ytterligare 3 och det står en ensam cryptek + warrior kvar.
PCS försöker då skjuta ut dem men misslyckas.

Väl i närstriden så gör blobban slut på swarms men kvar är bara 1 sergant, 1 commisar och lord commisar. med en 6" consolidate kastar de sig in i skydd.
veteranerna misslyckas med att ha ihjäl spindel med 1 wound (granater) men står då bara 1 dör.

Necron 5.
av warriors reser sig bara 1 och lorden är äntligen helt död (tack för det!)
night scythen kommer in i röven på vendettan och utgången är självklar, vendettan störtar till marken.
warriors + cryptek går upp mot veterans.
annihilation barge vräker ut sina skott mot min "blobba" (av 3 pers), för många träffar, för många sår....inte ens cover räcker då och enheten blir förintad.
teslaimmortals förintar PCS.

warriors assaultar veterans som försöker slå ihjäl spindeln (kraks) men misslyckas...det gör att de förlorar striden för mycket och blir nersprugna.

Kvar finns en ensam griffon när det är dags för IG turn 5.

Jag försöker skjuta ut immortals på ett objektiv, inge händer, matchen fortsätter till turn 6 och IG blir wipad.




Det som kändes så bra från början gick som det brukar, var lite tungt med ett öppet bräde och necron får första turen utan night fight, men blobban fungerade så sjukt bra så den ska bli kul att spela lite fler matcher med, kanske lite overkill att ha en extra commisar, men när man väl investerar så mycket poäng vill man gärna vara säker på att behålla stubborn.

när man väl räknar ihop det så lyckades jag den här gången döda:
Lychguard
Deathmarks
1 cryptek
1 overlord
swarms
annihilation barge
ghost arc

vilket ändå är en 900-950pts av 1500, så det kändes som jag faktiskt hade en chans om det kunde gått lite bättre turn 1 och 2 eller att crypteks inte hade rest på sig så förbannat mycket.

kul att läsa?
Något jag ska tänka på?

Några tips till hur jag ska hantera honom.....

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av katzenjammer »

Jag har inga tips tyvärr, men jag gillar läsningen.

Får jag bara fråga om gubbsen som droppade från vendettan: varför väntade du så länge med dem? Berodde det på att du var tvungen att manöverera en massa med flyget så att du inte fick droppa dem tidigare?
Flesh is a design fault

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Att bli stompad av necrons igen :)

Inlägg av Truant »

katzenjammer skrev:varför väntade du så länge med dem? Berodde det på att du var tvungen att manöverera en massa med flyget så att du inte fick droppa dem tidigare?

Tack så mycket, kommer fortsätta skriva och ska få in bilder.
Vi har dock precis gjort om spelbrädet så det är tyvärr inte målat längre :/

Angående vendettan så hoppade de bara ut för att han lyckades skada den så mycket, normalt klarar den sig väldigt länge och PCS squadden ska helst vara kvar i vendettan så länge de bara kan för att sen objective-grabba där det behövs. På planen är de bara kanonmat.

Sen just i den här matchen så var jag ju tvungen att flyga av turn 3 pga locked velocity samt att jag vart stunnad (missade nog att skriva det)

Skriv svar