Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Serpent »

Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!
Woop! Woop! It's the sound dat they fear!
*


*Parafras på KRS-Ones hit Sound of da Police.


Fancy Fanatic är alltid ett trevligt arrangemang. Förra året var det solospel, i år spelade man i par. Jag och Asplund parade ihop oss och skapade listor under temat "Dyra krattor" (med möjlighet till lite hjältedåd).

Kvällen innan turneringen tillbringades hos Asplunds kompis som bodde ca 500 meter från lokalen det skulle spelas i. Mystiskt brädspel spelades, visade sig vara askul och av någon anledning vann undertecknad. Jag fattade ingenting... :?

På morgonen inser Asplund att han glömt tio flygkritters till sina Cthulunider. Det får bli att bygga om listan, och en Hive Guard och någon extra Genestealer får det bli.


Jag:
Lvl 3 Chaos Sorcerer
Jump Pack, Gift, 4+ invo.

2x10 CSM, ena med dubbla plasmor, andra med dubbla meltor

8 Raptors, flamer, melta, chef med klor och Gift (som jag aldrig kom ihåg att slå för)

8 Havocs, 2 Autos 2 Raketer.

Asplund:
Parasiten

Deahleaper

Hive Guard

10 Termagants

Tervigon

5(?)+1 Genestealers

Harpy (spelets absolut sämsta flygande pryl, alla kategorier).
Fancy 001.jpg
Fancy 001.jpg (149.99 KiB) Visad 2508 gånger
Kallt på väg till spellokalen.

Nåväl! Första matchen lottades, och vi ställs mot en Ork/Necron&Chaos kombo. Det är ett konstigt uppdrag med fem studsande bollar som rör sig om någon går in i dem eller skjuter på dem. Två poäng per boll, du får poängen om bollen befinner sig på motståndarens planhalva när slaget är slut.
Fancy 002.jpg
Fancy 002.jpg (93.14 KiB) Visad 2508 gånger
Klädda för en gentlemannamässig turnering! Classy!

Jag får Necroner&Chaos. Med asmycket knatter. Han väljer att ta andra rundan, och jag får egentligen inte död på något ordentligt. Jag lyckas hålla en boll på hans sida. På andra bordet har Asplund mött en stenhård Orklista (BW med Lootas & KFF, Boss med Meganobs i trukk, etc) och vevat upp den. Höjdpunkterna är bland annat när Tervigonen rammar Bossens Trukk, spränger den på första smällen och Boss och Meganobs blir pinnade. Eller att Asplunds Skräckhund dyker upp i varje runda och sparkar över en boll, varpå den försvinner. Harpyn kommer in och blir utpangad.

Det slutar 12-8 till oss, tack vare min uppoffring att få kvar en bolljävel på motståndarens sida. :roll:

Andra rundan. Vi får möta den oheliga alliansen Gråknektar och Slaanesh! Och nu ska vi hålla quarters i runda tre och hålla mitten i slutet. Jag får möta Grey Knights med bara termosar - en trollis, fem Paladiner och 2x5 Termosar. Ay! Asplund möter en mängd gubbar och en Defiler.

Jag lyckas få helt rätt Warlord Trait i den här matchen - slå om mot Imperial SM. Najs! Och det hjälper i början. Tre av fem termosar i ena gruppen dör av Boltereld i första rundan. Och i den andra dör det fler gubbar när jag får skjuta plasmor på dem. Men sen tar 2+saven över. Min ena Champ i en vanlig squad blir matchens lirare när han lyckas claima/contesta till sig en quarter. Den vinner vi dock ganska stort (8-0). I slutet har Asplund återigen dundrat över sin motståndare, medan jag mest har lyckats dö. Men en vinst igen! Harpyan kom in, sköt ett skott och blev sönderpangad.

Runda tre, och nu är det knasmission Alabama! Ett vortex på varje bord som scattrar, det som rörs åker över på andra bordet. Killpoints. Jag får möta en Deathwing/Ravenwinglista, Asplund möter Orker med ett flygplan. Och Warbikes i drivor. Det verkar dock fungera rätt bra för honom, han dödar mycket och har det ganska soft. Kanske för att fem Warbikers dyker upp i min deployment... :shock: Och sen äter de upp två enheter. På min sida har jag lyckats utplåna en enhet RW Bikers och som tack för det lyckats tappa alla Raptors och min trollis. Sen kommer ovan nämnda Orker in. Efter lite hemligt (och särdeles manligt) gömmande från mina sista gubbar lyckas jag med att inte förlora med så mycket. Det visar sig vara lyckat. Asplund har nämligen lyckats utplåna Orkerna, och Harpyan överlever! Den har dessutom slagit en del på Orkplanet, som vägrade komma in under flera rundor. Våväl, stor vinst till oss!

Mat intas. Den innehåller bland annat rödbetor med Chevré. Ost...

Och mer av den varan blir det! Vi ska spela sista rundan, och på något sätt ligger vi tvåa. Ettorna ligger dock 9 poäng före oss... Och jädrar, vilka listor. En DE med tre Ravagers, tre Venoms, baronen och tio skuttmuppar. Sedan en SW med 2+3 TWC, trollis, Long Fangs, två enheter GH och en Lone Wolf i termie armour. Aj, aj, aj... Sa jag att vi dessutom är ganska dragna?

Men lyckan ler lite mot oss! Jag slår fram Terrify på spellsen, och den blir en riktig game winner. Asplund lyckas få Stealth i ruiner, och det visar sig också riktigt nyttigt.

Upplägg: alla fyra på samma bord, paren tvärs emot varandra och målet är att kontrollera mitten. Den som har mer scoring inom 6" än vad motståndaren har denial när en av motståndarnas turn är slut vinner.

De får bestämma uppställning, DE på samma halva som Chtuluniderna. Illa. Mina killar mot vargarna. Kan gå. Genestealers infiltrerar in sig nära objektivet, trygga i en väldigt fin ruin.

Jag får börja. Jag inleder med att skjuta bort tillräcklig med Fangs för att de ska slå Ld, vilket de missar. DE skjuter in en massa wounds på Tervigonen, men den överlever tack vare lite Cover Save-magi. Han lyckas dock att immobilisera en av sina Ravagers. Tervigonen bajsar ut sex stycken Termaganter och blir steril på kuppen. Här nånstans tappar Asplund fokus...

För att sammanfatta resten: Harpyn kommer in och lyckas hålla upp hela DE-armén i två rundor innan den, helt oskadd tar sig in i mitten. Asplund försöker varje runda flytta sina Genestealers, men blir stoppad av mig. Mina grabbar och vargarna fastnar i ställningskrig, där jag dock lyckas skrämma av ytterligare en enhet - GH med en trollis! Asplund dricker öl och pratar skala på sin Tervigon med norrlänningar, avbruten då och då av utropet: "Asplund! Nu skjuter han på dig igen!" Asplund tar då upp några tärningar, klarar saves och fortsätter dricka öl. Och prata rollspelsminnen från Call of Cthulu.

Runda fyra och allt kan avgöras. Asplunds Genestealers står färdiga att ta sig in, och springer in, tillsammans med två Termagants. Innan har någon DE haft skottläge, och skjuter då bort...min sista Raptor? :? Parasiten har visat sig vara rätt bra på att förvandla Grey Hunters till svärmar, och eftersom ingen av hans gubbar har en sportmössa att komma in i mitten så blir det 20-0 till oss. Matchens lirare: den annars ganska kassa Harpyn, som slalomade genom två rundors DE-skytte och knäckte en massa enheter på vägen. Tack vare den så stod mörkalverna still i sitt hörn istället för att susa in i mitten och vara till besvär.

Vinst i landets coolaste turnering! Med prischampagne! Inte dumt...
Fancy 004.jpg
Fancy 004.jpg (110.7 KiB) Visad 2508 gånger
Gärna pokal (pytteliten), men först en rejäl champagne!
Senast redigerad av 1 Serpent, redigerad totalt 27 gånger.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Lottomannen »

Jäkligt kul läsning. Mer sånt! :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Asplund »

Det var otroligt ball turnering, och väldigt bra summerat måste jag säga :-)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Mortarion »

Grattis!

Kul läsning.

Karaghul
Inlägg: 172
Blev medlem: 02 dec 2012, 18:10

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Karaghul »

Grattis till er båda, och tack för en mycket rolig läsning.


Bara som konstruktiv kritik: Det skulle ha varit lite smidigare att läsa om du haft lite mer "luft" i texten, kanske ha mellanrum mellan texterna tillhörande varje separata match, men som sagt, mycket trevlig läsning hur som helst!
Senast redigerad av 1 Karaghul, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Serpent »

Bumpelibump! Bilder blev det också!

Sen får vi se om jag orkar redigera så att det blir mer läsvänligt. :twisted:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Asplund »

Får återigen be om ursäkt till dig, och våra motståndare för mitt bristande deltagande sista matchen.

Dom där mörka ölen satt där dom skulle. Framför mig såg jag bara Venoms och bakom mig satt en Lovecraft-nörd så det blev lite som det blev :-)

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av Serpent »

Det gjorde det bara mer episkt! Att du, på fyllan och diskuterandes Cthulu, dodgar lika mycket skott som skulle fått en hel armé att ligga ned och gråta. Med en hand...

Dessutom var du ju aktiv. Så fort vi kom till din movement ville du ju springa ut ur skydd med dina Deep Ones. ;)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Woop! Woop! It's the sound of the Harpy!

Inlägg av NilssonHarHund »

Kul läsning/bilder. Kan man få en närbild på pokalen? Nu förstår jag förresten äntligen Asplunds kommentar på stridshammaren om att pokalen fick plats med nöd och näppe i väskorna på väg hem.

Hade som plan att komma förbi och följa spektaklet på plats, men låg istället hemma i sängen och hostade lungorna ur mig. :( Men nästa Fancy. Då jävlar.

Skriv svar