Kompelikomp
Moderator: DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompelikomp
Hårda listor är kul, men dom hör inte hemma på kompat, då det är just det man vill motverka
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Kompelikomp
@Flogger
Varför så mkt syra på senare tid?
@Elevatorlake
Mallen är färmst utvecklad för att försöka skapar ett så balanserat turneringsklimat som möjligt på en nivå där majoriteten av spelets alla modeller går att använda. Då är det svårt att få in wraithknighs. Jag har själv många gånger varit sugen på wraithhost men knighten gör den ospelbar med mall-komp.
Jag tycker inte din lista känns som "arg-ost", jag tycker den är fluffig. Hårdare än det som brukar byggas med mallen men mjukare än generellt okompat. Så den faller lite mellan 2 lådor.
Som tidigare nämt, om du vill boka spelkväll med någon och han frågar "vilken nivå? vilken komp? osv." så skulle jag nog rekommendera att ni använder easy-komp eller att du helt enkelt visar vad du vill spela och ber honom matcha det med ngt som ger en intressant match. Eller att nu utformar ett scenario/uppdrag som gynnar den med mjukare lista.
Är det för turneringar du tänker så tillhör tyvärr WK en av de enheter som gravt kommer i kläm pga sin egen awesomness och att folk generellt blir rädda för den.
Varför så mkt syra på senare tid?
@Elevatorlake
Mallen är färmst utvecklad för att försöka skapar ett så balanserat turneringsklimat som möjligt på en nivå där majoriteten av spelets alla modeller går att använda. Då är det svårt att få in wraithknighs. Jag har själv många gånger varit sugen på wraithhost men knighten gör den ospelbar med mall-komp.
Jag tycker inte din lista känns som "arg-ost", jag tycker den är fluffig. Hårdare än det som brukar byggas med mallen men mjukare än generellt okompat. Så den faller lite mellan 2 lådor.
Som tidigare nämt, om du vill boka spelkväll med någon och han frågar "vilken nivå? vilken komp? osv." så skulle jag nog rekommendera att ni använder easy-komp eller att du helt enkelt visar vad du vill spela och ber honom matcha det med ngt som ger en intressant match. Eller att nu utformar ett scenario/uppdrag som gynnar den med mjukare lista.
Är det för turneringar du tänker så tillhör tyvärr WK en av de enheter som gravt kommer i kläm pga sin egen awesomness och att folk generellt blir rädda för den.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Kompelikomp
Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
- Ort: Umeå
Re: Kompelikomp
En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Re: Kompelikomp
Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
I ditt exempel så kostar Wraithknighten ju typ 300 poäng. Hade den kostat 400 hade den nog haft ungefär samma komp men isåfall varit mer "kompeffektiv" (komp per poäng).
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
- Ort: Umeå
Re: Kompelikomp
En lord of skulls måste vara hyfsat kompeffektiv dåfauh skrev:Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
I ditt exempel så kostar Wraithknighten ju typ 300 poäng. Hade den kostat 400 hade den nog haft ungefär samma komp men isåfall varit mer "kompeffektiv" (komp per poäng).
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompelikomp
Generellt kompas saker för hur bra dom är på bordet, men sen är det klart att det spelar in om dom är kraftigt underprisade så som en WK eller överprisade som mutliators.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015