Det du säger är inte nödvändigtvis sant. Saker som kompar bra i necrons kanske helt enkelt inte passar metat på högkomp (även fast enheterna i sig kompar rätt). Det är också oftast så att högkompslistorna med bra codexar blir ganska krystade och därav lider lite av sten/sax/påse-syndromet.fauh skrev:Men då alla spelar på samma komp borde det inte påverka väl? Kompen är väl till för att "alla ska vara lika". Om necrons verkar svaga på högkomp men starka på lågkomp så kanske man borde kompa de hårda enheterna mer och de mjuka mjukare? Vet inte helt hundra hur man ska fixa det men kompen är väl till för att just låta alla lagen vara med och kriga?LillePer skrev:Necrons har det svårt eftersom mycket i codexen är väldigt bra. Det gör att de kompnivåer som ofta spelas på kompade turneringar är svåra för necrons att uppnå. Vad jag menar är att den övre halvan av kompskalan används väldigt mycket mer frekvent än den undre halvan. Jag tror necrons skulle spelas mer om gränsen låg på ca komp 5.
Kompmallen v1.55
Moderator: DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompmallen v1.55
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Kompmallen v1.55
Det var det jag sa i min första post också - dock så vet jag inte om jag köper det helt hundra för högkompsmetat är ju ett konstruerat sådant baserat på vad som är mjukt i andra codexar. Så om necrons är dåliga i högkompat så är det ju för att det är gjort så. Jag menar inte att det är avsiktligt gjort av någon men snarare en effekt av vad som kompar bra för sin poäng i andra codexar.DHettNeck skrev:Det du säger är inte nödvändigtvis sant. Saker som kompar bra i necrons kanske helt enkelt inte passar metat på högkomp (även fast enheterna i sig kompar rätt). Det är också oftast så att högkompslistorna med bra codexar blir ganska krystade och därav lider lite av sten/sax/påse-syndromet.fauh skrev:Men då alla spelar på samma komp borde det inte påverka väl? Kompen är väl till för att "alla ska vara lika". Om necrons verkar svaga på högkomp men starka på lågkomp så kanske man borde kompa de hårda enheterna mer och de mjuka mjukare? Vet inte helt hundra hur man ska fixa det men kompen är väl till för att just låta alla lagen vara med och kriga?LillePer skrev:Necrons har det svårt eftersom mycket i codexen är väldigt bra. Det gör att de kompnivåer som ofta spelas på kompade turneringar är svåra för necrons att uppnå. Vad jag menar är att den övre halvan av kompskalan används väldigt mycket mer frekvent än den undre halvan. Jag tror necrons skulle spelas mer om gränsen låg på ca komp 5.
Hade kunnat vara intressant att försöka få fram data på resultat per codex eller något sådant för att hitta generella tendenser men det kanske blir missvisande data hur man än gör. Summa kardemumma så är väl min poäng att om kompen är tänkt att det ska vara en extra balansering av codexar mot varandra för att gw är ganska dåliga på balansering så borde den väl rimligtvis vara giltig oavsett kompnivå?
Komp 15 eldar borde rimligtvis vara lika hårda som komp 15 necrons som borde vara lika hårda som komp 15 csm. Komp 5 necrons borde vara lika hårda som komp 5 eldar osv.
Sorry om det låter som jag är salty men jag tycker ni som jobbar med mallen gör ett skitbra jobb och sitter ivrigt och väntar på nästa version
Re: Kompmallen v1.55
Absolut är det väl lika hårt, men folk kanske inte vill spela trökiga spamlistor som bara kör deathmarks eller vad det nu är som kompar bra per poäng.
Ja' än't bittä'!
Re: Kompmallen v1.55
Jag tycker du har en poäng, men samtidigt handlar det om att det finns "bra" komp 15-listor och "dåliga" komp 15-listor. Bara för att två listor kompar samma sak betyder det inte att de är lika hårda. Kompen sker ju på unitbasis, och om man har dålig synergi eller tar val som ger en väldigt ensidig lista (exempelvis fyller ut sin komp med bara ghost arks) kan man inte jämföra det med en lista som är "komp-optimerad". Det är omöjligt att bygga ett system där alla listors komp återspeglar listans hårdhet. Kompen är som jag ser det främst till för att balansera units som är för bra jämfört med vad de kostar etc.fauh skrev:Komp 15 eldar borde rimligtvis vara lika hårda som komp 15 necrons som borde vara lika hårda som komp 15 csm. Komp 5 necrons borde vara lika hårda som komp 5 eldar osv.
Det fanns flera stabila necron-listor på TTT exempelvis. Jag tror att det främst handlar om att det tar ett tag att komma in i mallen och se vad som funkar bra i komp-metat. Jag tycker att det är väldigt vanligt att många klagar på att just deras armé är för hårt kompad, och om alla känner så är nog mallen ungefär där den bör vara
Mikael Ek
Re: Kompmallen v1.55
Ja, Necrons ligger väl spontant rätt bra. Både destroyer cults och flayed ones tycker jag dyker upp väldigt ofta och ingetdera är särskilt kul att hantera i komp.
Re: Kompmallen v1.55
Inte för att stressa eller så men när kommer nästa kompmallsversion? Börjar dra ihop sig med list-inskicket till Tokspelen!
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 05 feb 2016, 13:09
Re: Kompmallen v1.55
Hej alla, är ny här.
Jag såg att ni diskutera necron kompen.
Själv har jag just börjat med 40k igen. Så jag har inte någon erfarenhet av 40k turneringar.
Men undra om inte immortals är lite väl hårt kompade. Samma med warrios.
Jag förstår att dom är bra i formationer men inte lika bra i en CAD.
Så varför drar ni inte ned minuset på dom lite , men har extra minus i formation / special character.
Sen angående olika komp på listor. En kompar 10 den andra 14
Det brukar va ganska stor skillnad på dom i styrka. Ni kanske borde föra in som ni hade i fantasy kompen.
Att han / hon som är 3 eller 4 points snällare lista kan välja bort ett 2nd darri mission för motståndare.
Typ att han / hon inte kan få first blood eller line breaker. Antingen säger man det till motståndaren eller så skriver man ner det. Sen på slutet av matchen visar man det.
Bara en tanke. Då har han / hon som har snällare lista ett litet plus.
/Dennis
Jag såg att ni diskutera necron kompen.
Själv har jag just börjat med 40k igen. Så jag har inte någon erfarenhet av 40k turneringar.
Men undra om inte immortals är lite väl hårt kompade. Samma med warrios.
Jag förstår att dom är bra i formationer men inte lika bra i en CAD.
Så varför drar ni inte ned minuset på dom lite , men har extra minus i formation / special character.
Sen angående olika komp på listor. En kompar 10 den andra 14
Det brukar va ganska stor skillnad på dom i styrka. Ni kanske borde föra in som ni hade i fantasy kompen.
Att han / hon som är 3 eller 4 points snällare lista kan välja bort ett 2nd darri mission för motståndare.
Typ att han / hon inte kan få first blood eller line breaker. Antingen säger man det till motståndaren eller så skriver man ner det. Sen på slutet av matchen visar man det.
Bara en tanke. Då har han / hon som har snällare lista ett litet plus.
/Dennis
Re: Kompmallen v1.55
Hej Dennis och välkommen!dempaattack skrev:Hej alla, är ny här.
Jag såg att ni diskutera necron kompen.
Själv har jag just börjat med 40k igen. Så jag har inte någon erfarenhet av 40k turneringar.
Men undra om inte immortals är lite väl hårt kompade. Samma med warrios.
Jag förstår att dom är bra i formationer men inte lika bra i en CAD.
Så varför drar ni inte ned minuset på dom lite , men har extra minus i formation / special character.
Sen angående olika komp på listor. En kompar 10 den andra 14
Det brukar va ganska stor skillnad på dom i styrka. Ni kanske borde föra in som ni hade i fantasy kompen.
Att han / hon som är 3 eller 4 points snällare lista kan välja bort ett 2nd darri mission för motståndare.
Typ att han / hon inte kan få first blood eller line breaker. Antingen säger man det till motståndaren eller så skriver man ner det. Sen på slutet av matchen visar man det.
Bara en tanke. Då har han / hon som har snällare lista ett litet plus.
/Dennis
Hur kompen slår är upp till arrangörerna. Förslaget i mallen är -1 vp till den med lägre komp och +1 vp för den med högre komp per kompnivå. Generellt så spelas det dock att det ger -1 BP och +1 BP per nivå.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Kompmallen v1.55
Vill bara lufta min tanke i det hela...
Min syn på komp är inte att den skall fixa alla världens orättvisor, utan snarare att den skall jämna ut toppar och dala till en så jämn nivå som möjligt. Kan man begära mer?
Så långt som vi kommit nu med mallen så känns det som att saker som missions, utseende på bord, vem som får första/sista rundan har större inverkan på matchen än vilka codexar som spelar mot varandra.
Visst är vissa codexar bättre än andra på vissa nivåre. Låt oss ta neconfallet i högkomp-meta.
Mobilitet är viktigt, necrons har BARA bra transporter/snabba enheter som kompar därefter. Andra codexar har mer valmöjligheter och kan ta in mobiliteten på det viset vilket kommer ge crons en nackdel i det läget. OM mission:et som spelas är tiltat till att snabba arméer har fördela så kommer crons naturligt att ha det svårt.
På samma sätt kommer de har fördelar där missionet går ut på att stå pall för massa stryk samtidigt som andra codexar, låt säga astra, har problem att pusha bort dem.
Herren tar och herren ger
Vårt bästa scenario är troligen det läget där alla är lika missnöjda
Min syn på komp är inte att den skall fixa alla världens orättvisor, utan snarare att den skall jämna ut toppar och dala till en så jämn nivå som möjligt. Kan man begära mer?
Så långt som vi kommit nu med mallen så känns det som att saker som missions, utseende på bord, vem som får första/sista rundan har större inverkan på matchen än vilka codexar som spelar mot varandra.
Visst är vissa codexar bättre än andra på vissa nivåre. Låt oss ta neconfallet i högkomp-meta.
Mobilitet är viktigt, necrons har BARA bra transporter/snabba enheter som kompar därefter. Andra codexar har mer valmöjligheter och kan ta in mobiliteten på det viset vilket kommer ge crons en nackdel i det läget. OM mission:et som spelas är tiltat till att snabba arméer har fördela så kommer crons naturligt att ha det svårt.
På samma sätt kommer de har fördelar där missionet går ut på att stå pall för massa stryk samtidigt som andra codexar, låt säga astra, har problem att pusha bort dem.
Herren tar och herren ger
Vårt bästa scenario är troligen det läget där alla är lika missnöjda
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!