Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Det jag försöker få fram är snarare "ingen spelar codex a för det är en no-brainer att spela codex b eller c istället" det blir per definition "gräset är grönare på andra sidan".

Och det jag visade på är att 3 raiders kompar som en Ghost ark. Just nu så verkar det ju som att kompmallen menar att en Ghost ark är lika jobbig att hantera som 3 raiders.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Spell Familiar »

refabricated skrev: Det kanske känns lite konstigt och orättvist när man står på sin sida staketet och kolla hur grönt grannen har det. Men då skall du veta att grannen bor i en rutten lada, medans du själva har en snygg villa :D
Som CSM-spelar kan jag bara drömma om att en dag kunna bo i en rutten lada. Omgiven av någon form av gräs och inte bara hundbajsdoftande maskrosfält.

Skämt åsido. Obalanser i sig är konstanta i min mening. Spelet hade inte varit särskilt kul utan dem. Just nu ligger Eldar, SM och Necrons på topp och det är ju kul för dem. CSM, Nids och Orcs ligger i botten och sånt är livet.
Kompmallen gör vad den kan för att balansera upp det värsta men det är som att trampa vatten.

Tycker Olof sätter saken på sin spets med att jämföra inom codexen istället för att leta efter var MC är billigare/effektivare i någon annans.
Hade jag gjort det är det lätt att bli bitter. Roligare att bara köra sin grej och försöka bli bättre som spelare. För det är min bestämda uppfattning att spelarens förmåga överväger codexens brister i stor del. Om man lirar en usel codex behöver man vara svinbra om man ska vinna mot en bra spelare med en bra codex.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Spell Familiar skrev:
refabricated skrev: Det kanske känns lite konstigt och orättvist när man står på sin sida staketet och kolla hur grönt grannen har det. Men då skall du veta att grannen bor i en rutten lada, medans du själva har en snygg villa :D
Som CSM-spelar kan jag bara drömma om att en dag kunna bo i en rutten lada. Omgiven av någon form av gräs och inte bara hundbajsdoftande maskrosfält.

Skämt åsido. Obalanser i sig är konstanta i min mening. Spelet hade inte varit särskilt kul utan dem. Just nu ligger Eldar, SM och Necrons på topp och det är ju kul för dem. CSM, Nids och Orcs ligger i botten och sånt är livet.
Kompmallen gör vad den kan för att balansera upp det värsta men det är som att trampa vatten.

Tycker Olof sätter saken på sin spets med att jämföra inom codexen istället för att leta efter var MC är billigare/effektivare i någon annans.
Hade jag gjort det är det lätt att bli bitter. Roligare att bara köra sin grej och försöka bli bättre som spelare. För det är min bestämda uppfattning att spelarens förmåga överväger codexens brister i stor del. Om man lirar en usel codex behöver man vara svinbra om man ska vinna mot en bra spelare med en bra codex.
"Eldar, SM och Necrons på topp" inte i kompat klimat iallafall, kolla bara hur det gick för Necrons senast. Och i okompat så ligger väl både demoner och Admech/skitarii (war convocation) högre än de gamla plåtburkarna om jag inte fattat fe. Skulle vilja påstå att necrons ligger strax över mitten och inte alls Top 3 men de som är intresserade av okompat kanske kan fylla i hur metat ser ut där.

Jag är helt med på att spelarkvalité trumfar codexstyrka men när vi diskuterar just kompen är det väl relevant att ta upp just kompen. Jag vidhåller att jag tycker att necrons är för hårt strypta som det är i mallen och det baserat på turneringsresultat. Jag blir jättegärna övertygad om motsatsen och diskuterar gärna friskt vidare men kanske via PM med Herr Svensson isåfall så andra också kan göra sin röst hörd. Jag inser att jag börjar låta lite gnällig och bitter och att jag förmodligen börjar gå kompmallsgruppen på nerverna med mina fiskande efter komplättnader.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Spell Familiar »

Och det är helt ok att vara bitter och gnällig och till och med gå kompmallsgruppen på nerverna. Vi ska väl ha ett öppet klimat.
Att Necrons inte placerade sig lika bra på GC som vore önskat kan ha tusen anledningar men jag tvivlar på att det berodde på att Ghost Arcen och Toombspidern var så orättvist hårt kompade.

Kanske kan köpa att kompmallen är hård mot necros kopplat till deras oflexibilitet. Att du faktiskt bara har en flygare som DedTp till dina imortals och att dina troops har paralyserande lite flexibilitet.

Men ett AV13, med möjlighet till ObSec, open-toped, jinkande fordon med 2 skjutvapen som båda kan skada allt är stenhårt. Det kommer du inte ifrån.

Även din minsta lilla pisswarrior har en FnP som inte går att instadöda bort. Dina största T7 biffar kan kliva rakt igenom en solid LoS-blocker.

Till och med det sämsta du har i listan är användbart.

Necrons är hårda och kan vinna mot allt.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Konfa »

Ber på förhand om ursäkt om jag failade min google-fu, men finns det planer på att få in GS-kulten i mallen?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av refabricated »

Den skall med, så vitt jag vet. Och jag är ju med och skriver mallen :D

Kan inte lova den kommer med i kommande släpp, men försöka skall vi.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Konfa »

Härligt! Vore gött att få med kulten på någon turnering framöver.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Spell Familiar »

+1 på det.

GSC är ascoolt
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Newyn »

kastelan robots
-2 for each heavy phosphor blaster
gäller det båda varianterna som de kan ta?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

Newyn skrev:kastelan robots
-2 for each heavy phosphor blaster
gäller det båda varianterna som de kan ta?
Japp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar