Kompmallen v1.55 - Beta

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

Olof skrev:Straffas jag om jag tar t ex 2 cadar från samma bok?
Enligt rådande wording verkar det så.

Tycker helt klart att detta är en jävligt dum idé. Man straffar all sorts alliering (är detta verkligen det man vill?) Och man straffar även de nyare böckerna som är tänkta att spelas med en kombination av formationer. Harlequins / skitarii och admech blir ju onödigt straffade av de här.

Vill man komma åt "cherry picking" så straffa sakerna som folk tar istället. Speciellt om det är vissa formationer som är smidiga att alliera in. Men att man blir straffad för flera detachments inom sin egen bok eller för att man tagit en formation ifrån sin egen bok känns föråldrat. Vi är trots allt inte i 5th längre.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

LillePer skrev:Kanske, en del sådana formationer kompar redan hårt nog. Det vi vill komma ifrån är att man tar massa detachments med "det billigaste" och kommer undan med det.
Detta är nog lättast genom att knipa de formationerna som är bovarna eller lägga minus på spam. Ett enkelt sätt är ju att sätta ett minus på "each unit after the third" då kan man fortfarande maxa inom en CAD t.ex men att ta flera detachments kommer då att resultera i ytterligare minus. Tror det är det bästa sättet att knipa åt spsmmandet bättre än att bara dra detachments över en kam. Det är för generella straff och det stävja kreativitet i listor. Det sista man vill ha är väl att precis som aTT okompad vara låter vissa böcker och speciella listor i dessa böcker vara med och slåss att kompat blir samma sak men bara lägre powerlevel eftersom allt som är lite "out there" kompas ner i marken för att det finns visa listor / böcker som kan bryta det. Kompa de sakerna istället.

Annars blir det lite som att istället för att kompa eldar jet bikes så kompar man "Units that can move 12" have 4 T and have a 3+ armor save"

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Olof »

Jag håller med om att det blir tråkigt om man straffar all sorts alliering/multipla detachments. Bättre att straffa körsbären direkt som folk har sagt.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Hylander »

En liten fundering.

När allieringsbestraffningen, som innan fanns, togs blev borttagen så infördes väl straff för just vilka allierngar som skulle kompa (WS i SM mallen tex). Jag antar att man nu då tar bort detta då alleringsberstraffningar blir allmän igen.

Vissa codexar känns starka sedan TTT (runt komp 15) så som: Eldar, Dark Eldar, Orker och Tau. Dessa behöver inga alleringar och ändå är det just där ni sätter in stöten. Finner det lite udda.

FÖ så vill jag nog hålla med MFL ang Ghostkeelen, speciellt när den har sin formation.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:...
Vissa codexar känns starka sedan TTT (runt komp 15) så som: Eldar, Dark Eldar, Orker och Tau. Dessa behöver inga alleringar och ändå är det just där ni sätter in stöten. Finner det lite udda.
+1, vill även peka på min kommentar tidigare om att kompmallen mer pekar mot att enbart vissa böcker kommer att ha chans att vinna kompmallsturneringar - likt hur okompat ser ut just nu. Bara att det är olika böcker (eller som i eldar och taus fall både och)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Kul med mycket input om kompen, ska försöka förklara lite hur vi tänkt och svara på frågor.

Anledningen till att vi la till ett alliestraff igen är för att det är på tok för bra att få plocka russin ur olika codexar, men också att köra multipla detachments med samma codex. Det är ju generellt strikt bättre att ha flera detachments än ett, och detta måste kompa.

Så ni som inte är nöjda, vad tycker ni att det finns för alternativ?
Röde skrev:(Och jag inser att det här lät gnälligt, men det är som du skrev ang. Easy Comp en del generella minus som slår lite fel ibland. IMO.)
Halvar skrev:Det kommer slå väldigt hårt mot de, på turneringar, överrepresenterade harlequins. Man kommer bara kunna ta den stora formationen i princip.
Absolut, det stämmer. Vissa av dom mindre codexarna skulle kunna få några obligatoriska enheter lättade en del i komp för att kompensera kanske. Förslag på vilka mottages gärna.
MFL skrev:Tycker ni skall omvärdera optimised stealth cadre rätt kraftigt. Med tanke på hur stryp allt med ignore cover är för övriga codexar så borde nog Wall of mirrors ge -30 rakt av. Att få ignore cover, +1 BS och ALLTID träffa i rumpan på fordon är "rätt" bra.
Dessutom är det ju en formation som innehåller units som många väljer oavsett, så ingen "skatt" genom att behöva ta skräptrupper för att få regeln. -20 rakt av utan extra för ghostkeels?

Ghostkeels i sig bör dock kompa ytterligare 2-3 imho
Vi kan absolut kompa stealth cadre mer, men att säga att den inte har några tax-units stämmer ju inte. Stealthsuits är verkligen en tax som man aldrig skulle ta om man inte var tvingad till det.
Sen är det ju klart att det måste kompa olika mycket med olika många ghostkeels, det är ju dom som tjänar på formationen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev: ...Anledningen till att vi la till ett alliestraff igen är för att det är på tok för bra att få plocka russin ur olika codexar, men också att köra multipla detachments med samma codex. Det är ju generellt strikt bättre att ha flera detachments än ett, och detta måste kompa.

Så ni som inte är nöjda, vad tycker ni att det finns för alternativ?
kompa russinen eller kompa formationer som är problematiska - vill man komma åt att man tar flera CAD så kompa isåfall det (även om jag inte gillar det) - samt att kompa alliering men att kompa att man tog en extra formation inom sin bok är rent utsagt korkat. Ändra så att man inte straffas av att ta formationer som har samma faction som sin primary så blir JAG nöjd iallafall - sen tycker jag inte att allieringsminuset är så lajbans heller men just nu så tycker jag mallen pekar mer och mer mot ett stagnerande metagame. Trodde tanken var att röra runt i grytan lite efter TTT? Det gör INTE det här.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Problemet är dock att många av russinen inte blir russin förens man plockat dom ur kakan, så man kan inte på ett rättvist sätt kompa dom i sina respektive mallar.

Huruvida man tycker det är fluffigt eller gillar det spelar ingen roll, blir listan bättre av att ha fler än ett detachments, oavsett om dom är samma faction eller inte, så måste det kompa mer.

Vart har du fått det ifrån att det skulle "röras om i metat"? Mallen siktar enbart på att så rättvist som möjligt kompa olika listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Röde »

@ DHettNeck.

Ang. snällare komp för obligatoriska enheter.

Lätta på Skitarii Rangers till -4 och ge dem likt Vanguards minus för varannan gubbe utöver 5.

Sänk Dominus till -6.

Varför kompa Electro Priests? Kommer någon spela såna som det är nu?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Trulsante »

Jag säger detsamma om en del av systrarnas enheter... Att dom inte ens behöver komp för att ingen spelar t.ex. celestians eller repentias.

Hursomhelst, hur går snacket kring t.ex. pinion strike force? Eller får jag vänta tills jag får läsa 1.6 :)

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar