Kompmallen v1.45

Moderator: DHettNeck

Gonka Koff

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Gonka Koff »

refabricated skrev:Om vi ser det hela som transporter som fyller typ fyller samma funktion, typ tål lika mkt och typ kompar lika mkt så är det väl inte så konstigt?
Jag fattar inte hur du som är så bra på att räkna kan skriva sådär? Rhinos kompar ungefär 2,5 ggr så mycket som raiders per poäng.

Det är ungefär samma kompskillnad som mellan Raptors och Wraiths, som också "typ fyller samma funktion", alltså skillnaden mellan en av de sämsta och en av de bästa inom sin klass.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Håller med lil p här. Rhinos kan gott tappa ett poäng i komp.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Räkna i all ära, men jag anser att det blir en aning skevt när man kollar på väldigt dyra eller väldigt billiga modeller.
Matten är mer ett stöd för att lättare kunna jämnföra 2 olika enheter, snarare än världens sanning och bibel.

För en enhet som kostar 100pts och motsvarar 6,6% av en arme så kan det vara signifikant att räkna poäng per komp.
Men för en modell som kostar 35-40pts och är 2,3-2,6% av armen så är det mkt mindre signifikant.
(1500pts totalt)

I dessa fallen tittar jag mer på vad modellen är värd för armen. Skall vi nu jämnföra rhino med riader så ser jag 2 transporter, snarlik tålighet, olika bra på olika saker. De bör kompa ungefär likvärdigt. Vilket de gör, typ 3-8 på båda beroende på kit och var den e köpt.
Och det tycker jag de är värda oavsett vad de kostar i poäng. En Rhinojävel tillför ~3-8 i kompvärde till SIN armè i min bok. En raider gör samma sak för SIN armé.

Det är för övrigt precis av denna anledning man INTE skall och kan jämnföra enheter mellan codexar. De är inte likvärdiga, rhino från csm -> lojalist undantagen.
En raider som SM kan åka med skulle lätt kunna kompa bra mer än den gör för DE, fyll den med sternguards och combiflamers för att ta ett exempel.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

mtz

Inlägg av mtz »

Kan ju byta ut siffrorna om dom är så likvärdiga. En rhino för -3 ,-4 om den e obj secure. Å en raider utan bling till -4, -6 om den e obj secure. Om det är så likvärdigt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

En sak ni alla missar är att det inte är relevant att räkna på tomma transporter, på samma sätt som det inte är relevant att räkna på enskilda uppgrades. Man måste räkna med hela enheten för att få en rättvis bild, det inkluderar enheten som transporten transporterar.

Nu vet jag inte hur siffrorna blir om man gör det, men att inte göra det gör det helt omöjligt att jämföra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

refabricated skrev:Det är för övrigt precis av denna anledning man INTE skall och kan jämnföra enheter mellan codexar. De är inte likvärdiga, rhino från csm -> lojalist undantagen.
Faaaaaaast... missar jag något nu? Hur ska man kunna balansera kompkostnad för spelets enheter om man inte jämför dom med så gott som likvärdiga enheter från andra codex? Den här raider--rhino-debatten är väl ett ypperligt exempel på när man faktiskt måste se över codexgränserna för att säkerställa ett rättvist kompvärde, eller?

Jag förstår att enheterna har olika uppgifter för den armén de köps till, men att säga att raiders är rätt av sämre stämmer ju inte på långa vägar! I ett spel som kretsar kring att hålla sig mobil för att ta / deny:a objektiv är ju en fast, skimmer sjumilakliv bättre än en puttrande metahl bawks. Och dat 3+ coversave varsomhelst på banan... det går inte av för hackor!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag säger inte att man inte kan jämföra, jag säger att man måste jämföra en kaka mot en kaka och inte bara russin mot russin ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Jag antar att jag inte förstår det högre syftet med en kompmall om man inte får jämföra codexar. Är det inte samma spel?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Det som är grejen är att manninte kan jämföra lösrykta bitar med varandra utan att tänka på vad dom gör i respektive arme.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Mjae, så värst lösryckt är det väl inte? I samtalet går att utläsa:

jämförelser i movement
jämförelser i förmåga att trolla bort glance:ings- och penetrating hits
jämförelser i tålighet
jämförelser i poängkostnad
jämförelser i transportationsförmåga
jämförelser i skytte (i förhållande till movement)
jämförelser i vilka enheter som åker med
jämförelser i enheters tålighet
jämförelser i enheters tålighet om bilen goes ka-boom
jämförelser i open-topped och icke open-topped
jämförelser i statistik huruvida enheten håller för s4-skytte
jämförelser i statistik huruvida enheten håller för s5-skytte
jämförelser i komp sett till egentlig poängkostnad
jämförelser i vad enheten är tänkt att göra i armén

Ni fattar poängen hoppas jag ;)

Så:

Hur ska man formulera sig för att det inte ska bli lösryckt egentligen?
Vilka bitar måste falla på plats innan en villighet att överväga en ändring i kompen kan komma att vara aktuell?

*edit för övrigt anser jag (och Hylander) att ändringar i kompmallen inte bör vara lättnader, ty då sker lätt inflation
Senast redigerad av 1 Trulsante, redigerad totalt 29 gånger.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar