Vad mer vill du höra? Kan svårligen komma med svar eller konkreta innan nått beslut är taget.
Kompmallen v1.45
Moderator: DHettNeck
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: Kompmallen v1.45
Vi har vid fler tillfällen skrivit att vi håller på att disskutera 
Vad mer vill du höra? Kan svårligen komma med svar eller konkreta innan nått beslut är taget.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
-
Gonka Koff
Jag tror att alla är ense om att en Raider är generellt bättre än en rhino, -om man fantiserar ihop nåt "genomsnittligt" som sitter däri (det är inte heller speciellt konstigt eftersom den kostar dubbelt så mycket).
Därför tycker jag att det är fel att en SM/CSM-lista tappar komp genom att stoppa in sina gubbar i rhinos, medans en DE-spelare tjänar komp på att stoppa dom i Raiders. (Detta förutsatt att resten av armén är kompneutral)
Jag tror inte på resonemanget att man inte bör räkna kompvärde på billiga saker, -tittar man på slutresultatet består det ändå likförbannat av alla de siffror man adderat ihop. I fallet transporter så köper man dessutom ofta mer än en, så det blir en del poäng och ofta en väldigt stor del av kompkakan. Det är inte alls orimligt att råka konstruera en armélista vars komp till hälften består av rhinos & AVP.
För övrigt så kompar ju redan passagerarna som sitter i transporten som om de hade en transport, -annars skulle väl inte en melta i en Tac/CSM squad kosta 2 i komp? Så det är inte alls så att en Rhino ska kompa lite extra för att det kan sitta gubbar däri som tjänar lite extra på att åka transport.
Därför tycker jag att det är fel att en SM/CSM-lista tappar komp genom att stoppa in sina gubbar i rhinos, medans en DE-spelare tjänar komp på att stoppa dom i Raiders. (Detta förutsatt att resten av armén är kompneutral)
Jag tror inte på resonemanget att man inte bör räkna kompvärde på billiga saker, -tittar man på slutresultatet består det ändå likförbannat av alla de siffror man adderat ihop. I fallet transporter så köper man dessutom ofta mer än en, så det blir en del poäng och ofta en väldigt stor del av kompkakan. Det är inte alls orimligt att råka konstruera en armélista vars komp till hälften består av rhinos & AVP.
För övrigt så kompar ju redan passagerarna som sitter i transporten som om de hade en transport, -annars skulle väl inte en melta i en Tac/CSM squad kosta 2 i komp? Så det är inte alls så att en Rhino ska kompa lite extra för att det kan sitta gubbar däri som tjänar lite extra på att åka transport.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jaja, jag läste inte allt i tråden och det var mer som svar på det Tröger skrev om att man inte bör jämföra utan att ha hela bilden.refabricated skrev:Vi har vid fler tillfällen skrivit att vi håller på att disskutera
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Jag kräver copyright på den du!Trulsante skrev: *edit för övrigt anser jag att ändringar i kompmallen inte bör vara lättnader, ty då sker lätt inflation
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Men va faaa-aaan! Ändrar igen!Hylander skrev:Jag kräver copyright på den du!Trulsante skrev: *edit för övrigt anser jag att ändringar i kompmallen inte bör vara lättnader, ty då sker lätt inflation
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Dreadnoughts i SM
Dreadnought -5 AVP3
Each additional Dreadnought -5 AVP3
Kompar 2 dreads 10 och AVP6 eller 15 och AVP6?
Dreadnought -5 AVP3
Each additional Dreadnought -5 AVP3
Kompar 2 dreads 10 och AVP6 eller 15 och AVP6?
Det är nog för att de går att köpa i units.
och då kompar de i båda fallen 10 samt 6 AVP
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Det jag tänkte ocksåHylander skrev:Det är nog för att de går att köpa i units.
Ännu en kompmalls diskussion. Pratade lite med Olof ang. Illuminor Szares ifrån necron boken och han hade för sig att han gav +1 reanimation protocols till units inom 6" ifrån Szares men det är modeller inom 6" ifrån Szares. Vet ej om de andra i kompmallsgruppen varit medvetna om det eller om man också skummat igenom och tänkt units. Om så är fallet så kanske hans grundkomp gå upp något men tappa eskalerande minus för antalet units?
Det det är typ samma problematiska forumlering som det är för Etherals. Det som står är att han ger +1 till alla modeller i enheter inom 6"; det är bara GW som väljer att skriva det lite krångligt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"