Beta v1.0

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

Det finns grönt gräs på andra sidan minussträcket med... Kanske är detta första saken som hamnar där.
Modellerna i sig skall kompa en del då de är bra och har tillgång till bra prylar/relger/spells med mkt synergi. Det kommer vi aldrig undan.

Dock så tappar de en hel del på att inte kunna joina enheter, ngt som också måste representeras. Som jag sa, jag återkommer och håll hoppet/humöret uppe. Kom också gärna med förslag på hur kompen kan påverkas. Ju fler som jagar lösningar desto lättare är det att hitta någon.
Dock så har vi sagt att vi skall köra på diktatorspåret iaf fram till Gothcon. Det går snabbare att leverera en mall på det viset. Alla kommer inte bli nöjda, men de flesta kommer hitta saker de gillar. Men för mkt input kan man aldrig få.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Beta v1.0

Inlägg av fauh »

Xenomorph skrev:Ni har missat att Necrons har en 3+ save(4+ och 5+ =3+) eller bättre även utan formationer.
håller delvis med här. Stora skillnader är väl mot just Ap4 vapen där 3+ är mycket bättre.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Beta v1.0

Inlägg av Flogger »

fauh skrev:
Xenomorph skrev:Ni har missat att Necrons har en 3+ save(4+ och 5+ =3+) eller bättre även utan formationer.
håller delvis med här. Stora skillnader är väl mot just Ap4 vapen där 3+ är mycket bättre.
AP4 är dock inte så jättevanligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Beta v1.0

Inlägg av fauh »

Heavy Bolter, Heavy Flamer, och Assault Cannon är AP4 i shooting. Sen är det kanske inte jättevanliga vapen men det finns en hel del. Sen är nästan allt som är bättre dubbla styrkan så då blir det helt plötsligt 6+ saves istället. Förutom Pweapons i melee men är necrons i melee är de inte glada ändå.

Tycker det finns en viss problematik med att sätta en modelltaxa på necrons för det finns väldigt dåligt med alternativ. En necron lista kommer alltid ha MINST 24 st warriors och förmodligen mer medan du kan komma undan med 10 tacticals med dina Space Marines. Jag tycker Necrons gubbar kompas hårt redan som det är. Det är -12 komp för en min. squad och spelar man en decurion så kostar stiger kostnaden ganska rejält (-15 komp per min. squad)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Beta v1.0

Inlägg av Halvar »

fauh skrev: En necron lista kommer alltid ha MINST 24 st warriors och förmodligen mer medan du kan komma undan med 10 tacticals med dina Space Marines.
minimum är väl ändå 2x5 immortals, 5 immortals + 10 warriors eller 2x10 warriors?
spelar man decurion så ska man straffas mer, och därmed basta.
Ja' än't bittä'!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Beta v1.0

Inlägg av fauh »

Halvar skrev:
fauh skrev: En necron lista kommer alltid ha MINST 24 st warriors och förmodligen mer medan du kan komma undan med 10 tacticals med dina Space Marines.
minimum är väl ändå 2x5 immortals, 5 immortals + 10 warriors eller 2x10 warriors?
spelar man decurion så ska man straffas mer, och därmed basta.
Du har helt rätt. Decurion är ruskigt kraftfullt och är därför ganska hårt kompat. Sen har du ju helt rätt med Immortals (dock är de ganska hårt kompade också)

MFL
Inlägg: 204
Blev medlem: 12 jan 2013, 21:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av MFL »

Illuminor Szeras har -2 per unit in army. Räknas även ICs in?
Mattias Lindeberg

Xenomorph
Inlägg: 70
Blev medlem: 21 sep 2012, 18:01

Re: Beta v1.0

Inlägg av Xenomorph »

fauh skrev:
Xenomorph skrev:Ni har missat att Necrons har en 3+ save(4+ och 5+ =3+) eller bättre även utan formationer.
håller delvis med här. Stora skillnader är väl mot just Ap4 vapen där 3+ är mycket bättre.

Heavy Bolter, Heavy Flamer, och Assault Cannon är AP4 i shooting. Sen är det kanske inte jättevanliga vapen men det finns en hel del. Sen är nästan allt som är bättre dubbla styrkan så då blir det helt plötsligt 6+ saves istället. Förutom Pweapons i melee men är necrons i melee är de inte glada ändå.

Tycker det finns en viss problematik med att sätta en modelltaxa på necrons för det finns väldigt dåligt med alternativ. En necron lista kommer alltid ha MINST 24 st warriors och förmodligen mer medan du kan komma undan med 10 tacticals med dina Space Marines. Jag tycker Necrons gubbar kompas hårt redan som det är. Det är -12 komp för en min. squad och spelar man en decurion så kostar stiger kostnaden ganska rejält (-15 komp per min. squad)
Du glömmer bort att reanimation protocol stackar med cover, så AP4 är faktiskt ingen big deal. Samma gäller inte för stackars Marines mot AP 3 vapen. Instant death vapen är irrelevant då det är ineffektivt mot trupper som warriors och marines, men även då 6+ save är bättre än ingen save för en marine mot en missil. Jag tar nog hellre 4+ och reanimation över 3+ pågrund av dessa anledningar.

En minimum squad Necron warriors kompar samma per poäng en som en naken marines 5:a. Och då kan inte Marines glansa sönder Land Raiders med sina bolters.

Space marines har inte speciellt mycket alternativ heller och ärligt talat är det inte ett argument , om space marines lägger 1000 poäng på 3+ save, och Necrons lägger samma mängd so lovar jag att Necrons är svårare att döda då det är generellt mer poängeffektiva.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

MFL skrev:Illuminor Szeras har -2 per unit in army. Räknas även ICs in?
Det skall det inte göras. Kommer förtydligas.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar