Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av LillePer »

De tankar som kommit fram under Gothcon 2015 får ni gärna dela med er av här. Vad kompar för hårt/snällt osv.
En hel del saker har vi redan koll på och vet att vi ska fixa, men all information är bra information.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Excessus »

HQ för demoner: Exalted flamer of Tzeentch, kompar ingenting vad jag kan se. Ap3 S5 torrent flamer eller d3 S9 Ap2 skott på en sak som är tåligare än en tzeentch-herald för 50p? Visst, bägge skotten är heavy, men så dålig är den inte att den kompar 0 för 50p...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av LillePer »

Den kompar -3 men ligger inte under de vanliga enheterna då den inte finnns i codexen. Den hamnade sist i dokumentet med Gothconspecifika saker.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Excessus »

LillePer skrev:Den kompar -3 men ligger inte under de vanliga enheterna då den inte finnns i codexen. Den hamnade sist i dokumentet med Gothconspecifika saker.
Okej, men varför räknas den som Gothcon specifik då den kan användas alltid?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av fauh »

Necron Destroyers tror jag var kriminellt underskattade.

Jämförelse

10 Necron Warriors 130 pt -12 Komp


10 Wounds
T4
4+ Save
24" Rapid Fire S4AP5

vs

4 Necron Destroyers 160pt -13 Komp
8 Wounds
T5
3+ Save
24" Assault 2 S5AP3
Jet Pack Infantry
Preferred Enemy

Jag skulle nog säga att om man inte vill ge Destroyers mer komp så iallafall putta upp kompen på Destroyer Culten för där kan man få en hel jävla massa Destroyers utanför en CAD (vilket annars är ett problem eftersom Destroyers käkar upp värdefulla Fast Attack slots)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Flogger »

Angående demonerna:

Exalted Flamer ska ligga på -4

Burning Chariot ska ligga på -4

Sedan skulle jag rekommendera:

Every 10 models that can move 12" in the movement phase -2


Då tror jag demonerna ligger ganska bra. Har en hel del tankar om nidsen men jag och Kosh sätter ihop en lista med tankar typ imorn.
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 5 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Joakim »

Excessus skrev:
LillePer skrev:Den kompar -3 men ligger inte under de vanliga enheterna då den inte finnns i codexen. Den hamnade sist i dokumentet med Gothconspecifika saker.
Okej, men varför räknas den som Gothcon specifik då den kan användas alltid?

Saker som kom upp sent som inte är infasat. Skall diskutera GC specifik och se hur de skall kompa och vart de skall läggas in.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Excessus skrev:
LillePer skrev:Den kompar -3 men ligger inte under de vanliga enheterna då den inte finnns i codexen. Den hamnade sist i dokumentet med Gothconspecifika saker.
Okej, men varför räknas den som Gothcon specifik då den kan användas alltid?
För att INGET utanför codexarna är med i mallen just nu.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Gonka Koff »

Jag spelade 14 destroyers, och kan hålla med om att dom kan kompa lite till, -speciellt i en D Cult. De är lite svåra att bedöma eftersom de är tokbra mot 3+infanteri, men däremot inte så värst heta mot horder och demoner.

Straffa Kulten med -1 per modell istället för -4 för allt. Sedan kan grundkostnaden per enhet ökas med nåt steg.

En liten "nackdel" med Kulten som inalliering är att man måste ta med en rätt dyr DLord som vill slåss, men han kan bara joina gubbar som absolut inte vill slåss.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av petrus »

Hej

Jag har en misstanke om att samtliga kompgruppsmedlemmar är både bättre 40k spelare än mig och förmodligen bättre Tyranidspelare än mig så ta mina åsikter med en ordentlig nypa salt.

Tyranider står sida 22 men är på sida 55
THE REAPER OF OBLITERAX är i praktiken en lash whip och bonesword, ger man dessa minus skall man ge även reapern minus.
Är verkligen primen värd -8, speciellt utan bonesword?
Jag tror ni straffar små gaunts lite för hårt, kompen uppmuntrar verkligen att köpa mellan mellanstora tyranider just nu eftersom kompstraffet blir lägre per poäng spenderat.
Jag hade funderat på att sänka straffet lite för cronen då det är tyranidernas enda antiflygar enhet, bättre att sätta ett hårdare straff om tyranid spelaren spammar massa flygare.

Skriv svar