Lite beräkningar på V1.2

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av Hylander »

Excessus skrev: Tar hellre kultister än CSM ändå, så man får lite poäng över till saker som faktiskt gör nåt på slagfältet. Utan alla specialregler som SM tacticals har så är CSM mindre användbara, hade definitivt betalat 1p per modell(som GW tydligen tycker det är värt) för Chapter Tactics, And they shall know no fear och Combat Squads!

Är SM tacticals bättre än CSM "tacticals" poäng för poäng?
Jag anser att tacticals är klart bättre än CSM killarna som enhet (i kompen kan det diskuteras).

Min poäng är dock:

En 5a CSM skall kompa mer per poäng än en 10a. Detta då två femmor är bättre än en tia.

Sedan handlar min post främst om tacticals jämfört men ALLA andra enheter men hur de ligger just jämfört med CSM uttalar jag mig inte specifikt om. CSM talar jag om extra då det är saker jag funnit i och med min analys av kostnaderna inom varje codex.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av Olof »

Jag anser också att tacticals kompar för mkt. Speciellt om man dristar sig till att köpa gear typ missile och flamer. Kan känna att specialvapnen är för tungt kompade. Tänker att flaimer borde ligga -0,5, melta -1 och kanske plasma -1,5.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av Excessus »

En 5a CSM skall kompa mer per poäng än en 10a. Detta då två femmor är bättre än en tia.
Ok, då missförstod jag. Jag håller med om att två 5:or CSM ska kompa mer än en 10:a, och definitivt ska två 10:or kompa mer än en 20:a!
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av Hylander »

Excessus skrev:
En 5a CSM skall kompa mer per poäng än en 10a. Detta då två femmor är bättre än en tia.
Ok, då missförstod jag. Jag håller med om att två 5:or CSM ska kompa mer än en 10:a, och definitivt ska två 10:or kompa mer än en 20:a!
Götta !

Då sitter i samma båt. :D
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av fauh »

Har tänkte på exakt detta också, spec när t.ex. vissa troop choices (tacticals och necron warriors speciellt) får feta minus för sin transports som jag känner är väldigt nödvändiga i Maelstrom.

Jag kommer dra ett exempel från Necron codexen för att jag spelar necrons.

10 Necron Warriors 130 -12
Ghost Ark 105 -17 AVP4

Lägg sedan till penalties för Decurion och Reclamation Legion om man spelar det eller minuset för antalet Ob-Sec modeller med Reanimation protocols och man kommer snabbt upp i en enhet som förvisso är väldigt bra men som kompar ohyggligt mycket.

Problemet blir såldedes att man inte kan ta troops för de är för dyra utan att man uppmuntras att maxa de andra FOC-slotsen vilket leder till ganska spammiga listor.

Jag vet inte hur man ska lösa det men det finns solklart problem med att necrons troops kompar så hårt. Jag vet inte hur det gick för necron spelarna på gothcon så det kanske är befogat men det tål kanske att hålla koll på hur bra de verkar på pappret jämfört med hur bra de faktiskt presterar.

Det är bara mina $0.02

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av DHettNeck »

Necrons är ett problem ja, men har man bara två troops och båda är riktigt bra är det svårt att göra något annat. Kickern kom 5:a på Gothcon med 2*ghost arks iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:Necrons är ett problem ja, men har man bara två troops och båda är riktigt bra är det svårt att göra något annat. Kickern kom 5:a på Gothcon med 2*ghost arks iaf.
Ok, skönt att höra att ni håller koll på dem iallafall. Har lite problem med att bygga listor över 15 komp på 1750 till en-dags turneringen i Varberg utan att det bara blir att man spammar deathmarks :P

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av DHettNeck »

Så är det när man spelar spelets kanske bästa codex ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Så är det när man spelar spelets kanske bästa codex ;)
Snart näst bästa...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lite beräkningar på V1.2

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:Så är det när man spelar spelets kanske bästa codex ;)
Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Skriv svar