Sida 1 av 7

Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 01 aug 2016, 19:58
av DHettNeck
Så. Här kommer v1.74 - Beta

Det som har gjorts är kompjusteringar på saker som kompat för bra dom senaste turneringarna. Även nya Waaagh Ghazghkull är nu inne.

Har vi missat något?

Kompmallen_v1.74 - Beta

Ej inlagt
*Ändringar pga GWs FAQ Drafts - Dessa kommer vägas in när dom spikas.
*Genestealer Cult - Kommer när dom får sitt eget codex
*Death Watch - Kommer när dom får sitt eget codex
*Death from the Skies - Här måste folk tycka till. Är detta något vi vill spela med på turneringar?
*Några av de nya start collecting formationerna.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 01 aug 2016, 20:03
av Pipkin
Death from the skies? Nej!

Det behövs inte 15-30 minuter mer per match. Så mycket spelglädje ger det inte spelet.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 01 aug 2016, 20:05
av DHettNeck
Pipkin skrev:Death from the skies? Nej!

Det behövs inte 15-30 minuter mer per match. Så mycket spelglädje ger det inte spelet.
Lite så känner jag också. Vissa fliers kan få en del fördelar, men många blir nerfade av att tappa skyfire.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 01 aug 2016, 23:12
av Laughing God
Lite Harlequin funderingar.

Undrar om ni kan kolla lite på Phantasmancy och dess klass 3 innan ni spikar v1.74?
Har lite svårt att se Phantasmancy lika effektiv som Runes of Fortune, Malefic eller Divination tex.
Guide, Doom, Fortune, en Eldritch Storm med Apoc blast, re-roll to hit, overwatch på full BS, 4+ inv save, ignore cover mm och gratis demoner är några spells som jag personligen tycker väger tyngre än en spell som ger stealth och shroud, en primaris som kan vara bra och en omvänd invisibility som bara påverkar en fiende enhet.
Några spells låter bra på papper men jag är verkligen inte imponerad. Skulle Phantasmacy kunna prövas av er i kompmallsgruppen som klass 2 istället?

Sedan undrar jag om ni kan ta en titt till på Death Jestern. Han är en T3, 2 wounds kille med 33% chans att klara sig från ett wound.
Hans förmåga är ingen jätte gamechanger och många armeer har tillgång till befäl och andra LD på både 9 och 10 vilket är allt som behövs för ett snittslag på 2D6.
Han har inget närstridsvapen och han hotar inte fordon eller 2+ units något märkbart. Om han får skjuta i 5 turns så får han tex in 2st bladestorm skott. och det krävs bara 5st Boltgun träffar för att göra 2,19999 i wound på honom = död.
En komplättnad till 5 hade inte varit en jättestor skillnad och det finns redan straffkomp för mer än 2st.
Som jämförelse med ett annat exempel jag mötte för inte så länge sedan så har vi Kataphron Destroyers med Heavy Grav Cannon. De kompar 7pts/st, dvs samma som en Death Jester, och är dessutom 5pts billigare än Death Jestern. De går inte bara att buffa med både BS5 och annat skoj, de skjuter dessutom lite hårdare och är lite tåligare.

Jag hoppas mina knapptryckningar inte resulterat i en negativ ton för det är inte min avsikt. Det är bara lite funderingar efter en del spelande med rymdclowner. :)

/J

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 08:25
av Nora
Noterade att Kustom Force Field sänkts för Big Mek men inte för Morkanaut, är det en avsiktligt eller skall den sänkas även för denna modellen?

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 08:41
av fauh
Runic armor på Wolf priest och Rune priest ska kanske kompa mer om de är på en icke infantry modell? Förslag-3 (-2 if infantry)

Köpa fenrisian wolves till sinaturen hq val? De är billiga ablative wounds.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 09:03
av DHettNeck
Nora skrev:Noterade att Kustom Force Field sänkts för Big Mek men inte för Morkanaut, är det en avsiktligt eller skall den sänkas även för denna modellen?
Det är mest en miss, fixar till det innan spikning.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 09:05
av DHettNeck
Laughing God skrev:Lite Harlequin funderingar.

Undrar om ni kan kolla lite på Phantasmancy och dess klass 3 innan ni spikar v1.74?

Sedan undrar jag om ni kan ta en titt till på Death Jestern.
Vi kan kolla på det. Phantasmancy har framförallt spellen som sätter en av motståndarens enheter i reserv, denna är mycket anledningen till class3.

Death Jestern känns riktigt bra, speciellt i vissa matchupps, men vi tittar på honom igen.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 09:34
av Olof
Hej, bra jobb, kommentarer:

Nurgleprins till kaos kompar 2 MCP, samma prins till dämoner kompar 1 MCP. Typo eller intention?

Efterlyser komplättnad på GUO. Det är sjukt svårt att komma till med 6" move och ingen run. Mycket poäng för en pjäs som förvisso är svår att döda men som aldrig kommer in i närstrid. Minska lite på kompen på greater rewards så tror jag den kan bli spelbar igen. Förslag -5. Kommer fortf vara rätt mkt kompstraff för en level I med två greater. Det är 230 poäng som kompar -30 med sämsta magiskolan, C2. På gränsen till spelbart redan där pga dess statiska natur...

OBS: Greater deamons kan inte ha C1-skolorna så de är förvirrande att skriva ut komp för.

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Postat: 02 aug 2016, 09:41
av DHettNeck
Nurgleprins till kaos kompar 2 MCP, samma prins till dämoner kompar 1 MCP. Typo eller intention?
Det är en miss, fixar det.
Efterlyser komplättnad på GUO. Det är sjukt svårt att komma till med 6" move och ingen run. Mycket poäng för en pjäs som förvisso är svår att döda men som aldrig kommer in i närstrid. Minska lite på kompen på greater rewards så tror jag den kan bli spelbar igen. Förslag -5. Kommer fortf vara rätt mkt kompstraff för en level I med två greater. Det är 230 poäng som kompar -30 med sämsta magiskolan, C2. På gränsen till spelbart redan där pga dess statiska natur...
Vi tar oss en titt på den.
OBS: Greater deamons kan inte ha C1-skolorna så de är förvirrande att skriva ut komp för.
Detta gäller för många. Det är utskrivet för att vara enhetligt och att framtidssäkra lite ifall man flyttar på någon magiskola till en annan klass.