Easy Comp 1.0

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Gonka Koff »

Jag har kollat igenom mallen nu igen och funderat på de senaste posterna angående ETC-listor. Det slår mig att mallen är utformad som gamla LBK-mallen i dess första staium, dvs ett försök att blo av med de flesta av de kända powerlist/abuse/broken listorna.
Jag tror mallen fyller ett bra syfte och funkar helt ok så länge man håller sig på komp 0, -det går att bygga snorhårda listor ändå. Redan på komp 1 kan man bygga top notch turboballelistor. Därför tycker jag det blir en onödigt komplicerad diskussion om man ska jämföra komp 3 och komp 6- listor med den här mallen. Den är långt ifrån så mogen ännu.
Om jag fick bestämma skulle jag ändra lite i Eldar, låt dom ha 15 scatterbikes. Och Tau, -skippa markerlightminuset. Jag tror att det mer kommer spegla en lagom nedtonad "worst of " än de nuvarande straffen, som kommer generera totalt annorlunda listor än det "globala" metat.
Sen tycker jag att allies-straffet borde bort, det stoppar nu tyvärr en mängd coola nya typer av arméer, typ skitarii, mechankcus, lotd, knights samt en del sköningar med CSM. Jag menar, ni har ju ändå straffat de hårdaste enheterna i sig, det är ju exakt dom man vill alliera in jöe.

Jag är skitglad att ni jobbar på med det här, det är toppen att ha två kompsystem att variera med.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

Tilåts FW i denna mallen? Och jag kan spela Sentry pylons utan komp? Eller på komp1 med zandrek?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Lillen »

refabricated skrev:Tilåts FW i denna mallen? Och jag kan spela Sentry pylons utan komp? Eller på komp1 med zandrek?
Om du kollar under imperial armor delen hittar du sentry pylons med deathrays.

Ja vi tillåter de FW böcker som vi nämner i början av dokumentet. Och vi planerar att utöka det till fler i framtiden.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av DHettNeck »

1 Each Eldar Reverent Titan (a total of Comp 2 per Titan due to the general comp for Titans)
Är inte detta sjukt lite för den?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Desertlord »

Håller med Gonka.

Släpp markerlights på Tau

Vet inte heller utan lämnar det hellre till någon annan som vet bättre men necrons kommer var hårda på komp 1
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Flogger »

Håller med om att Necrons kommer vara mongo på komp 0-1 jämfört med flera andra arméer.

Skulle även flytta FMC kompen 1 steg, så 3st är ok på komp 0.


Sedan skulle jag ta bort kompen på tzeentch heralder, den är helt onödig. Förstår den faktiskt inte alls. Lägg till: (IF screamers, Exalted Reward and Kairos)
Då förstår jag den mer.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av kraftman »

Jag håller med Flogger om FMC och dessutom så tycker jag att Harpies inte borde räknas till FMC alls..

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Röde »

Håller inte med Flogger om FMC.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av leidstedt »

Röde skrev:Håller inte med Flogger om FMC.
+1

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Lillen »

Tackar alla för inputs och förslag.

Vi ger er version 1.5 som ni kan finna här:

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 26#p201515

Skriv svar