Easy Comp 1.0

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Halvar »

Etc hit och etc dit. Etc är en lagturnering där man kan premiera vissa sten-sax-påse-ödla-spock listor.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:Etc hit och etc dit. Etc är en lagturnering där man kan premiera vissa sten-sax-påse-ödla-spock listor.
Vad har det med saken att göra? Det är iaf de hårdaste listorna du kan hitta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:
Halvar skrev:Etc hit och etc dit. Etc är en lagturnering där man kan premiera vissa sten-sax-påse-ödla-spock listor.
Vad har det med saken att göra? Det är iaf de hårdaste listorna du kan hitta.
Att kompa rakt av mot etc-listor ger kanske inte en rättvis bild. Åtminstone inte i den "vanliga" kompmallen. I en sådan här mall är det lättare (missade att det var från den här mallen eftersom jag vanligtvos inte läser i den här tråden) men vissa enheters svagheter blir ändå inte särskilt stora svagheter då man kan halvt räkna med att slippa möta dess kontring.
Ja' än't bittä'!

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av kraftman »

Jag håller med om att man kan ha ETC-listorna i åtanke när man gör en kompmall, men det gäller ju även att kompa lagom mycket så att folk inte undviker vissa codexar.

Att Necronspindlar kompar lite för snällt kan jag hålla med om. Demoner har jag inte så bra koll på och Eldar har så mycket bra saker så det är svårt att kompa rättvist.
Lictors of shame fanns väl inte ens med på några ETC-listor !?

Efter att ha testat nya Ravenwing så tycker jag nog faktiskt att Ravenwing support squadron borde kompa 1. 2+ jink med RR är jobbigt särskilt om någon tar med flera såna formationer..trots att jag själv är sugen på att spela den.

Sen kanske man borde kompa antalet grav-cannons nu när tom tacticals kan ta dom..!?
Även antalet Dreadknights ?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

Klart ETC:s listor ser lite annorlunda ut. Eller?
De flesta är faktiskt helt vanliga turneringslistor, väldigt få är viktade för att matchas på ett visst sätt. Hur som haver så är det en massa bra listor byggda av en massa bra spelare. Bara det borde rättfärdiga att man kollar mallen mot dem. Jag säger inte att man skall bygga mallen utifrån dessa listor(Som i många fall är sämre än rena turneringslistor) men det gör inte ont att känna av läget.

Om utgångspunkten är att komp 3 skall vara ost och komp 4 överjävligt så kan man fundera på om Necron och eldar ligger rätt efter att kollat vad de svenska listorna kompar.

Per - CD: 4
Pär - SM/BA: 3
Kicker - Eldar: 6
Daniel - Necron/CD: 7
Jimmy - Ork/Necron: 5
Jocke - GK/SM: 3
Tröger - Tau/Tau: 4
Olof - Inq/Eldar: 13

3*3 Spindlar + 1*x scarabs kompar btw 3.

Det andra alternativet är att man bygg en mall på magkänsla, tröskar den i ett antal turneringar och efter resultaten av dessa vikta om mallen. Imo så tar det en massa tid i onödan.
Via etc-listorna har ni en massa listor som ni kan känna av läget mot. Är ju inte mkt svårare än att mallskaparna sätter sig i nån timme och tittar på listor.
- Kolla lista utan mall i åtanke: "Denna känns som att den skall kompa 3." --> räkan ut kompen på listan och så korrigera mallen därefter.

Kan väl klämma in följande med, vad tycker jag våra etc-listor skall kompa?
Per - CD: 4 - En vanlig best of demoner lista. 3-4 känns väl rimligt. Jävligt bra men det finns svagheter.
Pär - SM/BA: 3 - Podcentar, inte mer eller mindre. Ligger nog bra där den är.
Kicker - Eldar: 6 - Imo så borde inte denna kompa mer än 4ish. Finns många saker som bara mördar scatterbike-spamm.
Daniel - Necron/CD: 7 - Ligger väl 1-2 pinnar gör högt i mallen atm. men det mest pga. demonallieringen som inte är optimal. Men orikan i sig borde kanske kompa 1.
Jimmy - Ork/Necron: 5 - Ligger imo bra i mallen, men orikan borde kosta det 5e kompet, inte ork allieringen.
Jocke - GK/SM: 3 - Standard draigo-cent-stjärna. Borde väl i förhållande till de andra listorna i detta gänget kompa 3-4.
Tröger - Tau/Tau: 4 - 3-4 känns väl rimligt. Tau är inte ens bra längre.
Olof - Inq/Eldar: 13 - Listan är dum-i-huvet-bra och borde inte spelas i kompat(hur milda restriktionerna än är). Men 13? Vad blir det i wraithknights? 5st? 7-8 är väl rimligare.
Senast redigerad av 2 refabricated, redigerad totalt 23 gång.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av XecrNist »

Att 3*3 Spindlar + 1*x scarabs kompar 3 förutsätter väl att man läser det som att det är enskilda, och inte units, med spindlar som kompar. Jag hoppas sättet du har läst det på är rätt och sättet jag har läst på är fel sätt, annars är det lite tråkigt.
Senast redigerad av 1 XecrNist, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

Jag förutsätter att man spelar med aegis.
4e enheten kostar 1, 6e 1 och 8e 1. Så 8 enheter == 3 i komp.
Och har man ingen aegis så känns det inte alls lika farligt.

Iaf så jag läser det.

När jag ändå är igång och rantar. Lite förändringsförslag:

Necrons:
1 Orikan the diviner

Eldar:
1 Windriderhost
1 Every aspect host after the first that include warp spiders
1 Every 5th Jetbike with Scatterlaser/Shuriken cannon after the 9th. (10st =1, 15 =2, 20 = 3 osv)
1 Every 3rd unit of warpspiders
1 Each Wraithknight (additional 1 on each after the 1st)
1 Every 6th weapon with strength D
Count each Mastery level on Jetbike as 2 Mastery levels
Count the The spirit stone of Anath'lan as 3 Mastery Levels
All Allies are considered Battle Brothers for Comp purpose (so Comp 1 no matter the allegiance)

Min cp-lista skulle då braka in på 7 i komp och ligga typ dubbelt över vad någon kompad turnering kommer tillåta.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 23 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Pärssi »

Tack för input Olof, vi ser inte din konstruktiva input som ranting, tvärtom. :wub:

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av benmannen »

keiko76 skrev:Är det jag som missar något?

Hur många poäng börjar man på?
Hur var det man använde mallen?
Jag undrade detsamma. Det vore nog bra med instruktioner om hur den faktiskt ska användas i dokumentet.

Gör det enklare för en nybörjare och alla slipper jaga frågor och svar på sajten :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Konfa »

Med tanke på att många val som gör mycket skada har kompats, borde inte ex. decurionen, som ger en tålighetsbonus över brädet, kompas för att undvika att den blir väldigt hård i omgivningen?

Skriv svar