Easy Comp 1.0

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Denkan »

Lillen skrev:Man börjar på noll. Sen för varje sak man uppfyller tar man 1 i komp.

T.ex en ork lista med fler enheter bikes i en lista med zhadsnark tar 1 i komp straff. Vilket ger listan komp 1.

Exempel två: en eldar lista tar två Wraithknights vilket ger 1 för första och 2 för andra så att listan får komp 3.
Sen är det ju TO som väljer vilken maxkomp man ska ligga på under den turnering man anordnar. Ju högre komptröskel desto ostigaste blir det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av keiko76 »

Just det så var det, så komp mellan 1-4 typ så 2-3 är mellanmjölk?

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Lillen »

Vi har baserat denna mall mer mellan 0-3. Så noll snällast och 3 är nästan okompat.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

Lillen skrev:Vi har baserat denna mall mer mellan 0-3. Så noll snällast och 3 är nästan okompat.
Hah!

Min Lincon/Wettcon lista kompar ju 12...
Har jag gett er skrämselhicka?

Nog för att warpspiders är bra, men kom igen?
---------------
Låt oss anta att jag spelar warhost(vette fåglarna om de skall kompa, men det är upp till er). Sedan tar jag ett shrine med 3*5 spindlar => 3 i komp på 15 modeller.

Spindlar blir brutna vid 7+ish enheter. Då skall de inte få vara med och spela. Mindre än så så finns det tillräckligt mkt annat att jobba mot att de tappar lite effekt. Kommer efter ETC lägga en lång post i min miniblogg här på forumet om spindellistan och varför skiten är så cp.
Men 3 enheter är inte ost, det är bra. Men det inte lika bra som 2 wraithknights.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av leidstedt »

Vad kompar din lista i den andra kompmallen?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

Ingen aning om nån exakt siffra. Men jag är rätt säker på att den inte går att spela där heller.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av kraftman »

Ser bra ut !


När kommer version 1.5 ?

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av XecrNist »

Jag tycker mallen ser relativt bra ut. Däremot undrar jag varför demoner kompas så pass hårt som de gör?

Exempelvis landar 2 tzeentchheralder och 1 enhet screamers på komp 1, visserligen bra och billigt men utan FW och exalted reward är det, i mitt tycke, inte så mkt att hänga i julgranen.

Jämför det, förutsatt att jag har läst rätt, med Necrons som kan spela 1 enhet scarabs, 3x3 spyders och 2 enheter wraiths på komp 1 eller Nids som kan spela, så som jag läser, en Lictorshame-lista på komp 1.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av Allain »

Jag tycker också att Necrons och Tyranids kommer undan för lätt i nuvarande kompmall. Exempel: Wraiths med Destroyer Lord och Orikan kompar inget alls. Håller också med Tobias om att Lictorshame måste kompa mer än 1.

Jag tycker nog att man även kan släppa lite på markerlight-kompen till Tau. ETC-Tau kompar 3 och personligen tycker jag nog inte att de är 3-bra, speciellt inte med tanke på att en Draigo-star-lista kompar 3, och då är det inklusive schablonkompen för BB.

Man kan även fundera på Eldar lite. Roberts ETC-lista kompar 6, och SÅ bra är den inte i jämförelse. Visst är scatterbikes läskiga, men de straffas lite väl hårt jämfört med mycket annat i mallen. Känns nästan som att de får psykologiskt straff snarare än rent speltekniskt. Tycker inte heller att Craftworld Warhost borde kompa i sig. I så fall är det lika rimligt att straffa Decurion. Man kan komma åt Olofs spindellista på andra sätt, vilket jag gissar är tanken. I övrigt tycker jag att Eldar-kompen ligger ganska bra. Ev. skulle man kunna straffa om man spelar fler än ett aspect host detachment, och då ta bort straffet på Craftworld Warhost.

Astra kan gott straffas om de har fler än 160 infanterister. Det är riktigt segt för vissa arméer att ta hand om.

Jag förstår inte heller varför man straffar 20 flesh hounds till KDK, det känns inte speciellt läskigt.

Det är min input i alla fall. Ska bli kul att testa nästa helg!
Mikael Ek

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.0

Inlägg av refabricated »

+1 På allt vad Mikael sa.

Ett bra sätt att kontrollera er mall är att ta och räkna komp på lite ETC-listor.
- Sverige, Tyskland, Polen, Wales, Italien, Ryssland, Frankrike & Spanien skulle jag rekommendera.

Sedan är det bara att se om ni tycker siffrorna ni får fram känns vettiga.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar