Weakend resolve + psychic schriek

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
John_F

Weakend resolve + psychic schriek

Inlägg av John_F »

Enligt topic, på papperet så ser ju denna kombination väldigt trevlig ut men börjarman räkna på det så blir det ganska mkt poäng. 150 cirka för en psyker battle squad med chimera och sen 70 för en primaris eller minst 150 för en sorcerer. Blir det för dyrt? För stor osäkerhet (deny the witch, BS3 osv)?

Nån som har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
Papa D

Re: Weakend resolve + psychic schriek

Inlägg av Papa D »

Jag laborerar med det, jag tycker inte det är för dyrt. Jag vill ha primaris i alla fall, för han e cool och man får 2 spells, så man kan få in en najs second spell och man vill ha battle psykers i allafall för att dom är bra.

Jag upplever att man kan spela med en skön 6+1 för 80p. Tycker att dom är givna i alla Ig listor jag gör, inte "bra" för dn kombon utan för allt dom kan göra + den kombon.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Primarisen har iofs bs4 ;)

Och numera kan man inte kasta Weaken resolve ut ur en chimera så det är ett "onödigt" inköp. Man kan däremot kasta powers även fast man är gone to ground så bara att sätta dem i bra cover och kasta sig ner. Däremot kan psychic shriek kastas ur fordon med fire point så kan kanske vara värt att ha chimera för primarisen istället?

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Neth_Oni skrev:Primarisen har iofs bs4 ;)

Och numera kan man inte kasta Weaken resolve ut ur en chimera så det är ett "onödigt" inköp. Man kan däremot kasta powers även fast man är gone to ground så bara att sätta dem i bra cover och kasta sig ner. Däremot kan psychic shriek kastas ur fordon med fire point så kan kanske vara värt att ha chimera för primarisen istället?
Kan inte hitta nåt i FAQ om weaken resolve, förutom att man får slänga den in i närstrid. Och det står i codexen att den används i shooting phase. Var hittar du att man inte får slänga den ur en fire point? Och är det en witchfire eller är det en malediction?

Truant

Inlägg av Truant »

Precis som de andra säger så är en chimera för PBS inte lika bra längre då de inte kan kasta ur den.
(det måste vara en witchfire eller annat psycic shooting attack för att få skjutas ut ur chimeran, ska leta upp FAQ'n om det. Det är mer "det måste stå att du får kasta ut för att få göra det" så bevisningen ligger på psycic abilitien än tvärtom)

Då chimeran kostar nästan lika mycket som en 6+1 och man ofta har plats kvar på elite slots så tycker jag personligen 2st 6+1'or är bättre än en enhet i chimera.
Sen vill man gärna bumpa upp dem till 8+1 så de kan ta 1-2 förluster (och att vara 9 är fint ur panikperspektiv).

Något som ofta glöms bort är att weaken resolve inte bara är en killer med psycic shriek, den fungerar så otroligt bra med annat i listan.

1. pinning, att få ner en fiende-enhet i början av skyttefasen är guld värt så man kan koncentrera eld på annat.
Det räcker oftast med en ensam mortar för att pinna en enhet som fått weaken-resolve, sen skadar det inte att droppa en griffon-kula i huvudet på dem :D

2. panic, 25% förluster är enkelt att få på enheter och med Ld 2-3 är man inte så kaxig längre. Samma sak här som tidigare, du kan med minimala attacker försätta en stor enhet ur funktion och därmed fokusera elden på annat.

Jag brukar köra min psyker i en veteran chimera med meltaguns, just för att psykern ska framåt men vill gärna ha lite skydd.

Nackdelen med psycic shriek är just att du måste comitta din psyker innan du vet om det fungerar, en enda deny the witch och kombon tappar sin "killer"
(det är trots allt 31% att man lyckas med en deny the witch mot 2 psycic abilities) så jag skulle mer spela med shriek som ett komplement till vad PBS'en kan göra tillsammans med resten av armén.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Truant skrev:Precis som de andra säger så är en chimera för PBS inte lika bra längre då de inte kan kasta ur den.
(det måste vara en witchfire eller annat psycic shooting attack för att få skjutas ut ur chimeran, ska leta upp FAQ'n om det. Det är mer "det måste stå att du får kasta ut för att få göra det" så bevisningen ligger på psycic abilitien än tvärtom)

Då chimeran kostar nästan lika mycket som en 6+1 och man ofta har plats kvar på elite slots så tycker jag personligen 2st 6+1'or är bättre än en enhet i chimera.
Sen vill man gärna bumpa upp dem till 8+1 så de kan ta 1-2 förluster (och att vara 9 är fint ur panikperspektiv).

Något som ofta glöms bort är att weaken resolve inte bara är en killer med psycic shriek, den fungerar så otroligt bra med annat i
Tack för bra tips! Jag kommer nog spela med IG som allies till min CSM arme. En sorcerer på bike eller
steed som röjer runt midfield och sen primaris och PBS i backfield. Och ni är helt hundra på att man får slänga weakent trots att man är go to ground?

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Misstänker att det är detta stycket ur regelboks-FAQen:

Q: Can Psykers use a Transport’s Fire Point(s) to manifest powers
that require line of sight whilst still embarked? (p78)
A: No. Note, however, that witchfire powers specifically allow
you to do so and are the one exception to this rule.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Och ni är helt hundra på att man får slänga weakent trots att man är go to ground?
Sidan 67, andra stycket, första raden: Svar ja ;)

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Behöver man slå för att träffa med weakend resolve?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är ingen witchfire, så nej.
Alexander Merinen

Skriv svar