Dark Vengeance obalanserat?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
globox85

Dark Vengeance obalanserat?

Inlägg av globox85 »

Tja! Jag är ganska ny till hela grejen med Warhammer, men jag fick Dark Vengeance i julklapp av en Warhammer-intresserad kompis och sedan dess har det rullat på. Idag spelade jag en match med mig själv och använde följande:
  • Dark Angels
  • Company Master
  • Librarian
  • Deathwing Terminator Squad
  • Tactical Squad + Rhino (Enda modellen som inte följde med i Dark Vengeance)
  • Ravenwing Squadron
(Sammanlagt 20 modeller)
  • Chaos Space Marines
  • Chaos Lord
  • En grupp Chosen
  • Två grupper Chaos Cultists
(Sammanlagt 27 modeller. Använde ej Helbrute på grund av att jag inte har orkat sätta ihop den än)

Sen satte jag igång att spela. Jag är som sagt var ganska ny och har inte 100% koll på reglerna, men det gick åt helvete för Chaos hela tiden. När matchen var över hade alla 27 CSM dött. En på Dark Angel-sidan hade dött. Är det jag som spelar tokigt eller är Dark Vengeance så fruktansvärt obalanserat?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Dark Vengeance obalanserat?

Inlägg av Zurken »

Om du tar bort hellbruten (vilket är det starkaste chaos har) och sätter in en rhino (vilket gör tacticals mycket bättre), ja då blir det väldigt obalanserat. Sen är Dark Vengence ganska starkt viktat åt Dark Angel sidan till att börja med, speciellt om man inte spelar med tillräckligt med terräng. Antal modeller i en armé är ett dåligt riktmärka på styrka. En Chaos Cultist är värd ynka 4p, medan en maffig Deathwing Terminator är värd 44p.

Men att startboxen är obalanserad är ganska orelevant, i "riktiga" 40k matcher har båda sidor fler modeller. Om du tänkt skapa en ny armé utgör Dark Angels biten av boxen en bättre grund till en hel armé än vad Chaos biten gör. Dock är det lättare att konvertera Dark Angels modellerna till chaos marines än tvärtom.
Alexander Merinen

globox85

Re: Dark Vengeance obalanserat?

Inlägg av globox85 »

Tack så mycket för svar!

Jo, jag ska sätta ihop min Helbrute snart och se om det kanske blir lite bättre då. Det verkar faktiskt väldigt riktat mot Dark Angels, för när jag har kört annars (några uppdrag i häftet som följde med + ingen Rhino) så har de nästan alltid vunnit. Det är dessutom de jag satsar på mest och jag bygger ut armén så gott min ekonomi tillåter.

Skriv svar