Hjälp Brad att välja nästa armé

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Brad

Inlägg av Brad »

(Ja, det är en "vad ska bli nästa projekt"-tråd...)

Efter ett kortare äventyr med ett historiskt figurspel så känner jag nu återigen suget efter att ge mig in i det 40:e årtusendet. Men vad ska jag välja för armé? Har sen tidigare en IG och en BT så nu tänkte jag att det var dags att vända ryggen åt kejsaren och ge mig ut i galaxens utkanter. Kan också tillägga att jag målar fruktansvärt långsamt vilket innebär att jag kommer att få leva med mitt beslut ett tag... De alternativ som finns är: Tau, Orks och Chaos marines.

Mina funderingar:

Tau:
Nytt codex (snart), Inte så jätteviktigt kke eftersom jag iaf inte brukar bry mig särskilt mycket om att spela för att vinna men det är ju kul att ha ett codex som är "up to date". Nya modeller på väg. Men hur kul är modelleringsbiten? Battlesuits är häftiga men hur roliga är de att bygga/måla? Båtarna är jag inte heller så förtjust i... Men Tau har funnits med mig i tankarna ända sen jag började med 40K. Det stod mellan dem, Orks och IG när jag skulle välja första armé. Gillar att skjuta saker och det är dom ju bra på.

Orks:
Hur kan man inte älska orkerna? Här känns det nästan som att det kan bli för mycket modellerande. Det går ju att konvertera i oändlighet... Dessutom känns det som att det kan bli jobbigt att måla alla detaljer. Imperiets fordon är bra på det sättet att de är en låda (dvs relativt lättmålade) medan Orkserna har hur mycket skrymslen, vrår och detaljer som helst på sina. Det får nog ses som både ett plus och ett minus, kul att konvertera men det tar en jäkla tid... Sen räknas väl Orkerna som en hordarmé och jag är inte jättesugen på att måla horder. Tyckte att det var jobbigt nog att måla guardsmen. Iofs så går det väl att göra orksisarna så pass individuella att det inte blir att måla samma sak om och om igen, men då kommer det ju som sagt att ta en jäkla tid istället.

CSM:
Vet inte riktigt varför jag kommit in på dem. Har eg. aldrig gillat chaos. Men modellerna är coola och jag gillar demoner. (För det går väl att blanda in lite demoner?) Vill dock inte spela rena demoner för marines och kultister är coola. Gillar inte deras fordon (saker med ben) och flygare.

Hur nya codex är är egentligen ganska oviktigt för när jag är klar med armén så kommer nya att ha blivit gamla och gamla kommer att ha blivit uppdaterade. Det är mest relevant för listbyggandet och således vilka modeller som ska målas.

Det blev långt. Har ni orkat läsa hela vägen hit så kke ni har lust att lämna en kommentar? (även om det bara är ett "For the greater good!", "Green is best!" eller "Death to the false emperor!" så mottas det tacksamt.)
Senast redigerad av 1 Brad, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Om du nu inte målar så snabbt och det är din 3e armé. Så skulle jag säga tau. De kan man nog göra mycket med.

Användarvisningsbild
kombat

Re: Hjälp Brad att välja nästa armé

Inlägg av kombat »

Jag tror du kommer gilla Tau med.

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

I 6th edition så får man ha allierade. Kan du inte bestämma dig eller om det börjar bli tråkigt halvvägs så går det att byta arme. Då kan du få två små armeer (säg 750-1500p) för variation i byggandet, målandet och spelandet. Sedan kan du göra en större sammansatt arme om du får lust att spela större slag :D

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Känns som att Tau kommer bli kul för dig. Du kan ju enkelt kombinera dem med dina nuvarande arméer med allies reglerna.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Måla långsamt + ha en horde-armé är sällan en bra combo, så jag skulle strukit orkerna av den anledningen.

Att börja en armé samtidigt som det kommer ny codex och en rad nya modeller tror jag skulle vara kul, och om du gillar att skjuta så är ju Tau ett klockrent val.

NordOrk

Inlägg av NordOrk »

Doc Sniksnak skrev:I 6th edition så får man ha allierade. Kan du inte bestämma dig eller om det börjar bli tråkigt halvvägs så går det att byta arme. Då kan du få två små armeer (säg 750-1500p) för variation i byggandet, målandet och spelandet. Sedan kan du göra en större sammansatt arme om du får lust att spela större slag :D
Som nybörjare har jag lite undringar runt detta (ursäkta om jag kapar tråden lite.) Är det under vissa förutsättnignar man kan ha allies och kan man blanda vilak armer man vill? Måste man då också ha minst en HQ och 2 troops från vardera armé?
Waaaaa.........gghhhh!

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Se Allied matris i regelboken, sida 114 om jag kommer ihåg rätt.

Nej man kan inte alliera som man vill, finns regler för det i regelboken.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Precis som Papa säger så läs i regelboken. Det beskrivs tydligt där. Dels vilka arméer du kan alliera och hur stor den allierade armén får vara.

NordOrk

Inlägg av NordOrk »

Nice. Då kan man jag ju välja en annan armé om jag blir less på att måla orks och ändå ha använding av dem :D
Waaaaa.........gghhhh!

Skriv svar