Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Lottomannen »

Det är ju mer rakryggat att säga att man skiter fullständigt i de regler och lagar som gäller piratkopiering och handlar det billigaste man hittar. Det är ju iaf ärligt.
Allt annat är hyckleri. Fine, köp kopior, ladda ner film och spel, planka på bussen.
Men ha åtminstone så mycket ryggrad att du inte försöker gömma dig bakom ideologiska "läs: Piratpartiet" eller ekonomiska ursäkter.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

"Som alla vet är fel..." Är ju också lite udda.

Piratkopiering fel? Var står det? Menar du moraliskt eller juridiskt? Om juridiskt, är detta en lag som är ålderdomlig i ett samhälle som idag? Troligen.
Copyright? Är det verkligen något som med dagens lagstiftning är vettigt? Troligen inte. Den behöver skrivas om.

Lagar som är ålderdomliga och inte hör hemma i ett modernt samhälle är dömda till att brytas/ignoreras. Precis som det varit genom tiderna (aga har varit lagligt, homosexualtitet har varit olagligt), lagar förändras med samhället men i och med den sinnessjuka teknologiska utveckligen människan gjort hinner lagarna inte med, uppenbarligen.

Förövrigt så är det inte stöld att ladda ner en film eller att köpa en modell från Kina. Pengar stjäls inte från någon och inkomst går inte förlorad då de som köpte denna produkt inte skulle köpt den från GW oavsett så att argumentera för att man "stjäl" eller begår brott är absurt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Xeed »

Flogger skrev:"Som alla vet är fel..." Är ju också lite udda.

1. Piratkopiering fel? Var står det? Menar du moraliskt eller juridiskt? Om juridiskt, är detta en lag som är ålderdomlig i ett samhälle som idag? Troligen.
2. Copyright? Är det verkligen något som med dagens lagstiftning är vettigt? Troligen inte. Den behöver skrivas om.

3. Lagar som är ålderdomliga och inte hör hemma i ett modernt samhälle är dömda till att brytas/ignoreras. Precis som det varit genom tiderna (aga har varit lagligt, homosexualtitet har varit olagligt), lagar förändras med samhället men i och med den sinnessjuka teknologiska utveckligen människan gjort hinner lagarna inte med, uppenbarligen.

4. Förövrigt så är det inte stöld att ladda ner en film eller att köpa en modell från Kina. Pengar stjäls inte från någon och inkomst går inte förlorad då de som köpte denna produkt inte skulle köpt den från GW oavsett så att argumentera för att man "stjäl" eller begår brott är absurt.
1. Juridiskt och moraliskt fel utan tvekan. Var det står? Ja du kan ju kika i lagboken? men det vet du ju redan så vi kanske kan se den kommentaren som aningen ogrundad.

2. Copyright, ja självklart varför inte? Jag tycker att människor som utvecklar bra idéer skall kunna tjäna pengar på det. Det är fritt att ge ut sina alster UTAN copyright OM man vill det.

3. Referens till aga och homosexualitet är ju helt galna... det handlar om männskligarättigheter att du tar det som exempel är ju inte klokt.

4. Vanligt och mycket fel argument. Du menar alltså på fullaste allvar att ingen av de som köper från Kina hade handlat från GW/FW istället. Vad gäller musiken så är det inte heller nån männskligrättighet att du skall få ta del av den musik som en artist skapat. Visst det är inte stöld i den bemärkelsen att du stjäl en fysisk skiva men som jag ser det stjäl du någons arbete.

En fråga till dig Flogger:
OM vi nu tar bort upphovsrätt, copyright etc kan du då förklara för mig hur artister, konstnärer, uppfinnare etc skall tjäna pengar?


Slutsats:
Om du vill ha en vara så får du helt enkelt betala för den. Dina argument håller inte. Om du vill förändra lagar så är det fritt fram att engagera sig politiskt och faktiskt göra något. (Det kanske du redan gör det har jag ingen aning om). Jag tycker bara att det är intressant att allting helt plötsligt skall vara mer eller mindre gratis bara för att man kan skicka det över Internet. Du måste ju ändå beakta att logistikkostnaderna kanske inte är det största posten i en varas pris. Som jag skrev tidigare det är ju inte som hindrar nån från att ge sina saker gratis om man vill. Jag ser som du redan förstått inget fel i att man får betalat för det man skapar oavsett om det är IP eller fysiska prylar.

Jag vill avsluta med att säga att jag gillar VERKLIGEN inte hur musik/filmindustrin beter sig just nu. Jag tycker tex att kassettavgifter är helt galet. Så ja det finns mycket som jag också vill ändra. Men att ha det som argument håller inte. Jag har också kopierat massor innan tjänster som tex Spotify. Jag kan också säga att det handlade om att jag inte vill betala för det, vilket givetvis var fel.

Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Rasmus »

Nu tycker jag folk får läsa originalposten igen för att hitta trådens ämne. Det är alltså inte om rätt och fel, det handlar om folks erfarenheter av själva köpen. Om man vill berätta hur man bröt ihop och bölade i fosterställning hela eftermiddagen när insikten om vad man gjort slår en så antar jag att det på sätt och vis hör till, men det tillför inte vidare mycket.

Vill man diskutera etik och moral kring ämnet kanske det kan göras en separat tråd? Själv känner jag förvisso att jag fått gott om svar för att göra mina val på innan sidnumret slog över till 2, så det gör inte så mycket personligen, men andra kanske vill läsa tråden framöver.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av n00bn »

Man kan inte anta att folk har råd att välja med plånboken. Det är inte hederligt av GW att en spelbar armé kostar runt 10000 kr och pushar den till ungdomar/studenter med sjukt risig ekonomi. Eller att det kommer skitdyra jättegubbar alla måste ha. Detta är ingen produktionsfråga. Man hade likväl kunna designa spelet så att en fullgod spelupplevelse fås av några lådor gubbar.

Det är lite som datorspelen där man kan göra mikrotransaktioner medan man spelar. So i stort sett är allt fel oavsett hur man tittar på det. Det bästa blir ju då att avstå helt och det näst bästa är att skita i vem som säljer.

Edit: Jag köpte lite av någon kines och det var bra. Det var han som hade cool cast or not.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Xeed »

n00bn skrev:Man kan inte anta att folk har råd att välja med plånboken. Det är inte hederligt av GW att en spelbar armé kostar runt 10000 kr och pushar den till ungdomar/studenter med sjukt risig ekonomi. Eller att det kommer skitdyra jättegubbar alla måste ha. Detta är ingen produktionsfråga. Man hade likväl kunna designa spelet så att en fullgod spelupplevelse fås av några lådor gubbar.

Det är lite som datorspelen där man kan göra mikrotransaktioner medan man spelar. So i stort sett är allt fel oavsett hur man tittar på det. Det bästa blir ju då att avstå helt och det näst bästa är att skita i vem som säljer.

Edit: Jag köpte lite av någon kines och det var bra. Det var han som hade cool cast or not.
Andra alternativ är ju inte alltid billigare om man ser till pris/modell och options i lådan. så är det då GW som tar överpris?
Vill man spela spel med färre modeller så finns det ju alternativ. Tex Warmachine?
Jag tror inte att så många är intresserade av att göra om 40k till ett skirmish spel.

Jag tycker också att det är dyrt. Men jag har inte kunskapen att bedöma hur mycket det kostar för GW och hur mycket som är ren vinst. Så jag vet inte om det är fördyrt så att säga. Nån kanske har lust att lusläsa deras ekonomiska rapporter? Jag orkar inte det iaf :P

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av n00bn »

Xeed skrev: Andra alternativ är ju inte alltid billigare om man ser till pris/modell och options i lådan. så är det då GW som tar överpris?
Vill man spela spel med färre modeller så finns det ju alternativ. Tex Warmachine?
Jag tror inte att så många är intresserade av att göra om 40k till ett skirmish spel.

Jag tycker också att det är dyrt. Men jag har inte kunskapen att bedöma hur mycket det kostar för GW och hur mycket som är ren vinst. Så jag vet inte om det är fördyrt så att säga. Nån kanske har lust att lusläsa deras ekonomiska rapporter? Jag orkar inte det iaf :P
Jag tycker att vi är lite låsta i produktionen och utvecklingskostnader. Det är inte det jag syftar på. Bra att du tog upp warmachine för jag kan redogöra lite bättre vad jag tänkte med att ta det som exempel. Styrkan i Warmachine är att man kan spela en rätt intensiv och klurig match på 15 poäng. Det blir mycket spel för pengarna även med gubbar 10 gubbar och två jacks på grund av gubbarna interagerar på så många olika sätt. Nu är jag rätt rostig på 40k, men att spela på tex. 500 poäng gick inte särskilt bra när jag höll på med det. Det var 1500 poäng minst för att spela och detta blir i sig mycket dyrt om man ska spela lite. Detta är på grund av att man har tänkt till i speldesignen. Warmachine gubbarna rent hobbymässigt är epic fail. Jag vill också passa på att krossa myten att warmachine är ett spel med få gubbar. En turnering kan på tex. 50 poäng och tre listor är inte ovanligt och det blir riktigt mycket gubbar. Jag vet att många warmachine spelare försöker luras och locka folk på det sättet på grund av deras moraliskt tvivelaktiga personlighetsdrag.

Förresten, när du i början säger andra alternativ, menar du då andra figurspel?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Xeed »

Ja,

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Alltså handlar det enligt dig Xeed bara om att det är moraliskt fel. Din världsbild säger att copyright är bra, piratkopiering är dåligt.

Som någon citerade från tullen så bryr de sig inte om piratkopierade grejer för eget bruk, alltså är det inte olagligt att köpa dessa produkter från Kina/Ryssland.

Detta handlar enbart om moral/etik, inte om något annat. Tycker man detta är fel så hoppas jag man aldrig kör för fort eller går mot röd gubbe o.s.v. Då det finns väldigt många olagliga saker som egentligen är "fel"'som folk ständigt gör, oavsett pirat eller ej.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Xeed
Inlägg: 300
Blev medlem: 02 maj 2011, 16:12
Ort: Göteborg

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Xeed »

tullens inställning till piratkopior är ju rätt tydlig om man läser lite artiklar på deras hemsida. Att dom inte tar privatpersoner handlar förmodligen om att de "handlat i god tro", resurser etc andra länder tex Italien, Frankrike är mycket hårdare.

Jag känner dock att denna diskussionen inte kommer leda någonstans. Jag väljer därför att sluta kommentera i tråden nu.

Vi får helt enkelt enas om att vi är oense. ;-)

Skriv svar