Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Doc Sniksnak »

Det är alltid roligt (eller tragiskt) att läsa en tråd där det diskuteras mellan hjärntvättade kapitalistlakejer (samhällsbyggare) och idealistiska revolutionärer (parasiter).

Antingen tycker man att saker och ideer kan och bör ägas eller att de ska delas fritt för alla att ta del av. Jamen vänta nu, det här är en gammal ideologisk diskussion som jag känner igen ifrån något annat ställe. Jag vet viken sida av staketet jag står på, men alla måste ju bestämma sig själva för vilken typ av samhälle de vill skapa och leva i.

Tidigare tog jag upp jämförelsen med läkemedelsföretag, bara för att visa ett extremt exempel på vad ignorerande av immateriell äganderätt i förlängningen kan leda till. Inga nya mediciner utvecklas och du eller någon närstående kommer inte att kunna få den vård ni behöver i framtiden. Å andra sidan blir de mediciner som redan är utvecklade billigare.

Vill man ta ett exempel som ligger närmare till hands så kan man jämföra med Ture T som äger ett tryckeri. Han läser en bok om en riddare som heter Arn, inser att det kommer bli en kioskvältare, men att Piratförlaget, som ger ut och säljer boken för 200 SEK, är alldeles för dyra. Istället trycker Ture upp boken och säljer den för 50 SEK på postorder. Rätt eller fel?

Ture T skulle ju faktiskt kunna skriva och trycka en egen bok om riddaren Bern, en slags svensk James Bond på medeltiden som åker runt i Europa och träffar historiska personer och sedan tar sig tillbaks till Sverige och dess vagga Uppsala där han är med om att skapa nationalstaten Sverige. Rätt eller fel?

Gjuta kopior av GWs modeller. Rätt eller fel?
Skapa nya modeller eller bitz som kallas space knights eller melting guns. Rätt eller fel?

Svensk och internationell lag har svar på dessa frågor. Har du?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Röde »

Jag målar tavlor ibland...

Du köper ett original av mig. Du väljer att göra kopior och sälja. Fine, det är ju numera din tavla.

Jag målar tavlor ibland...

Du går förbi en av mina utställningar och tar en högupplöst bild av dem. Du väljer att göra kopior och sälja. Nä du j*vel.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:Jag målar tavlor ibland...

Du köper ett original av mig. Du väljer att göra kopior och sälja. Fine, det är ju numera din tavla
Precis så går det till. Någon i Kina köper en flyrant, gjuter av bitarna och gör en kopia, sedan säljer den.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Röde »

Flogger skrev:
Röde skrev:Jag målar tavlor ibland...

Du köper ett original av mig. Du väljer att göra kopior och sälja. Fine, det är ju numera din tavla
Precis så går det till. Någon i Kina köper en flyrant, gjuter av bitarna och gör en kopia, sedan säljer den.
Fast de har ju inte köpt "originalet" utan en kopia...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Flogger skrev:
Röde skrev:Jag målar tavlor ibland...

Du köper ett original av mig. Du väljer att göra kopior och sälja. Fine, det är ju numera din tavla
Precis så går det till. Någon i Kina köper en flyrant, gjuter av bitarna och gör en kopia, sedan säljer den.
Fast de har ju inte köpt "originalet" utan en kopia...
Någonstans har ju någon köpt ett original för att kunna kopiera den?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av daskad »

Fast originalet är den allra första som GW skulpterade och gjorde formen av, den har de nog inte köpt.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

elaktomte
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 jan 2014, 23:53

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av elaktomte »

Röde skrev:
Flogger skrev:
Röde skrev:Jag målar tavlor ibland...

Du köper ett original av mig. Du väljer att göra kopior och sälja. Fine, det är ju numera din tavla
Precis så går det till. Någon i Kina köper en flyrant, gjuter av bitarna och gör en kopia, sedan säljer den.
Fast de har ju inte köpt "originalet" utan en kopia...

Jag ger mig fan på att brödet man köper i affären också är en kopia. Någonstans är måste det ju finnas ett originalbröd...

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ancalagon »

elaktomte skrev: Jag ger mig fan på att brödet man köper i affären också är en kopia. Någonstans är måste det ju finnas ett originalbröd...
One Bread To Rule Them All~

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Fast kom ihåg att det är helt befängt av någon annan att baka ett eget bröd som ser likadant ut och sälja det, tror Antipiratbyrån har något att säga till om där.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:Fast kom ihåg att det är helt befängt av någon annan att baka ett eget bröd som ser likadant ut och sälja det, tror Antipiratbyrån har något att säga till om där.
Ja, tänk så mycket pengar skogaholmsbröd förlorat på skolklasser som säljer egna frallor för att åka på skolresa :(

Skriv svar