Tips på bra schackklocka?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

schackklocka verkar vara nya grejen.

Ngn som har tips på en bra prisvärd klocka?

Hittat följande som ser intressant ut :
https://gammongames.se/schack/schackklo ... ilver.html

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av the godfather »

Vi warmachinespelare är vana vid schackklockor.

Weighted dice kommer till gothcon.
Köp en av dem. De har en liknande denna, och en mindre smidigare
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Kaptenen »

Hur spelar man med schack-klocka?
Deploy och movement verkar rakt och enkelt, men hur klockar man i psychic, shoot och assault när motståndaren ska vara med och rulla saves och ha koll på sina saves och stats?

Skulle vilja prova att spela så, men vet inte hur det fungerar i praktiken.

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

Kaptenen skrev:Hur spelar man med schack-klocka?
Deploy och movement verkar rakt och enkelt, men hur klockar man i psychic, shoot och assault när motståndaren ska vara med och rulla saves och ha koll på sina saves och stats?

Skulle vilja prova att spela så, men vet inte hur det fungerar i praktiken.

När motståndaren rullar massor tärningar skulle jag slå över så att dennes tid går. Samma sak om han ska fundera länge eller liknande.


Kolla denna länk.
https://www.frontlinegaming.org/2018/03 ... urnaments/

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av refabricated »

Finns appar för allt :)

Funkar oväntat smidigt och det är lätt att ställa in precis så som man vill ha det. Personligen så gillar jag 1s 'grace' per drag.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nora »

Hur är tanken att en schackklocka skall användas? Jag förstår att en stor sak är att komma åt slow-play, men hur funkar det i praktiken. Antar att det finns en förståelse för att vissa listor tar längre tid på sig än andra, men är principen att man får halva tiden var? Vad händer när tiden tar slut för en spelare?

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Niklas malmborg »

Nora skrev:Hur är tanken att en schackklocka skall användas? Jag förstår att en stor sak är att komma åt slow-play, men hur funkar det i praktiken. Antar att det finns en förståelse för att vissa listor tar längre tid på sig än andra, men är principen att man får halva tiden var? Vad händer när tiden tar slut för en spelare?
foxen postade länk ovan till FLG sidan som beskriver reglerna för användning

men ja man får halva tiden var, och tar din tid slut så får du inte göra annat än att slå saves och moralslag mer eller mindre
när ingen spelare har mer än 10 minuter kvar på sin tid så är man i sin sista runda (dvs får inte börja en ny runda)

förståelse för att vissa listor tar längre tid än andra finns inte, det är lika för båda.


personligen gillar jag att spela med schackklocka, men jag gillar att spela speedchess och liknande också, antar att jag gillar stressen

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

Nora skrev:Hur är tanken att en schackklocka skall användas? Jag förstår att en stor sak är att komma åt slow-play, men hur funkar det i praktiken. Antar att det finns en förståelse för att vissa listor tar längre tid på sig än andra, men är principen att man får halva tiden var? Vad händer när tiden tar slut för en spelare?

Är tveksam till att motspelaren ska få mindre tid än mig bara för att jag spelar en lista som tar längre tid.
Känns inte schysst alls. (jag spelar ändå IG).

Har inte testat klocka än men ska införskaffa och testa. Ser potential i det då det är ett problem imo att matcher inte spelas klart.

Så tråkigt när man knappt hinner förbi runda 2-3.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Kaptenen »

Vi testade igår och det var en riktigt bra upplevelse!!

Halva tiden var, vilket började ticka när deployment började.
På ena sidan en Ork-horde, på andra sidan Dark Angels.
Orkerna fick först, och efter hans fjärde runda hade han använt sina 90 minuter.
Dark Angels hade använt 60 min på sina 4 rundor.

Hade vi spelat utan klocka så hade matchen tagit slut efter runda 5, pga tiden, och Orkerna hade vunnit på poäng, men även använt 60% av speltiden.

Nu körde vi med klocka och Dark Angels kunde köra runda 5, 6 och 7 inom sina 90 minuter, där Orkerna bara fick rulla när de blev aktiverade av Dark Angels, dvs rulla saves i skytte, slå tillbaka och rulla saves i närstrid och rulla moralslag.
I Orkernas runda fick de bara plocka poäng på de objekriv de ännu höll.

Efter 90+90 minuters spel så hade Dark Angels vänt och vunnit.
7 rundor klara på under 3 timmar.
Orkspelaren tyckte det var fullt rättvist, han hade inte varit tillräckligt snabb i sina rundor och det ska inte motståndaren behöva straffas för.

Från väldigt frågande har jag nu blivit väldigt positivt inställd till klocka och delad speltid! :D
Tumme upp!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av RUNE »

Spontant är det nog inget format jag känner tilltalar mig personligen. Men då det verkar vara för turneringar så visst.
Men som jag förstod reglerna det länkades i ovan så kan jag alltså slå till klockan (så att motståndarens tid går) när han ska ta saves.
Skulle jag ha en chans i en turnering med schackklockor så hade jag fått slå till klockan så fort motståndaren hade tvekat, smuttat på sin kaffe eller tappat en tärning.
Jag försöker inte på något sätt maska när jag är på turnering men av låt oss säga tjugo matcher så har jag spelat klart en möjligen. Ofta beror det på en swipe.
Så jag vet inte. Det blir onekligen ytterligare ett tävlingsmoment att kunna hålla reda på sin tid. Kanske t.o.m. vara en anledning att utforma sin armé så att den blir tidseffektiv.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar