Tävlingsinriktade turneringsregler

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av tue »

Mina kommentarer

Swich och lottning helt ok.

Målning:
Det som slår mig direkt här är att du lägger till målning så det påverkar lottningen i dom sista matcherna, något som faktiskt ger dom som inte målat så bra en fördel i dom sista matcherna.
Det kan vara en turneringstekniskt fördel att med detta systemet spela med en arme som har lägre målning för att få lättare motstånd i dom sista matcherna, så man då möter personer med lägre totala victorypoints men med hög målning.
Eftersom du i texten skrive ratt man kan ta bort bonudpoängen ser jag inte poängen med att överhuvudtaget blanda in målningspoäng i lottningen.

Komp:
Den kompförändringstabell du har kan funka så länge kompen inte är subjektiv den spelare som lämnar in en lista måste ha en väldigt bra ide om vad hans armee kommer att få i komp så man kan göra ett medvetet val att ta en "lätt" lista och också så att spelare med "hårda" listor vet vad som anses ge hög komp.
Det måste finnas väldigt nogranna riktlinjer om vad ger vilken komp så att inga "överaskningar" sker kompmässigt för att just den arme man valt ger massiv minuskomp för att just den varianten har kompbedömmaren en gång mött och spelat mot och fått storstryk.

Missions:
1. jag skulle ändra det till 4 objectives ett i varje quarter med 300p för varje då för vissa armeer finns det överhuvudtaget ingen chans att dom någonsin kommer att kunna ta med än max 3 objectives.
pga av extremt dyra troopschoices. alternativt utöka poängen man får för varje levande enhet till tex 100p över hälften 50 lever, max 800p
2. ser ut som ett kul mission ska prova det nästa gång jag spelar.
3. ganska standard mission men dom behövs också, förmodligen det jag skulle använda som första match.
4. menar du att det finns 2 objectives i din deploymentzone, förmodar det men står ingenstans, ananrs ett bra mission som ger defensiv armeer en fördel.
Också i detta samt i mission 5 skriver du modifierad nightfight men du skriver ingenstans vad du menar med detta, finna många olika varianter på modiferad nightfight.
5. kul mission som tvingar dels spelarna att ta sig in i motsåndarens deployement dels att se till at hans enheter överlever.
det som jag undrar över då det inte finns någon skillnad på skadade respektive hela enheter menar du att om enheten lever så ger den pts*3 oberoende hur många modeller som finns kvar i enheten, i mitt tyckebör det vara skillnad på skadade och ickeskadade enheter.
6. quarters är quarters

tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av tue »

Elrik skrev:Jag tycker inte att man ska använda gamla 4 ed regler som vp för att avgöra vem som vinner.. det ska ju avgöras på missions i 5 ed. vp är ju bara tie-breaker..
Håller inte med, kopierar direkt från regelboken från victorypoints när det gäller beräknande av vp.
This may also be useful in tournaments where the organisers need a better spread of results among the players, so some finer degree of victory may be useful.

Användarvisningsbild
Elrik
Inlägg: 228
Blev medlem: 06 okt 2008, 01:52
Ort: Banjoland

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av Elrik »

tue skrev:
Elrik skrev:Jag tycker inte att man ska använda gamla 4 ed regler som vp för att avgöra vem som vinner.. det ska ju avgöras på missions i 5 ed. vp är ju bara tie-breaker..
Håller inte med, kopierar direkt från regelboken från victorypoints när det gäller beräknande av vp.
This may also be useful in tournaments where the organisers need a better spread of results among the players, so some finer degree of victory may be useful.
Oj, jag får läsa lite noggrannare..
"Dom kallar mig Gud."

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av Mortarion »

EDIT: Never mind...

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av Izin »

Det ser bra ut! med lite finslipning som nämnts tidigare i tråden så lär det bli toppen.
17,83

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av imp »

Angående sieze the initiative så tycker jag det ska användas. Tycker inte det är kul att det är 100% säkert vem som ska börja, redan före deployment. Jag anser alltså att man antingen använder de nya deployment reglerna, med sieze the initative, eller så får man använda de gamla.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av fjugin »

imp skrev:Angående sieze the initiative så tycker jag det ska användas. Tycker inte det är kul att det är 100% säkert vem som ska börja, redan före deployment. Jag anser alltså att man antingen använder de nya deployment reglerna, med sieze the initative, eller så får man använda de gamla.
Sieze the initative är en skräpregel!
Det är inte alltid man vill ha den, men i vissa fall kan man vinna oerhört mycket på en 6+ rull. Tycker inte den som (förmodligen) vunnit slaget om vem som deployar först förtjänar den fördelen.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av speedfreek »

fjugin skrev:Tycker inte den som (förmodligen) vunnit slaget om vem som deployar först förtjänar den fördelen.
Nu har du väl ändå fått det mesta om bakfoten?

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av Delirium »

Imp har rätt.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Tävlingsinriktade turneringsregler

Inlägg av Jocke Rapp »

speedfreek skrev:
fjugin skrev:Tycker inte den som (förmodligen) vunnit slaget om vem som deployar först förtjänar den fördelen.
Nu har du väl ändå fått det mesta om bakfoten?
Nej, han menar att den som vunnit slaget och tvingat sin motståndare att deploya hela sin armé först inte dessutom ska få en chans att ta första rundan också.

Skriv svar