Space Wolves som inte är grå

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
kvarntobben

Re: Space Wolves som inte är grå

Inlägg av kvarntobben »

Bengtsson den yngre skrev:Jag tycker folk verkar vara ganska liberala i avseende på vad de möter. personligen tycker jag att det går någon slags gräns vid att man spelar med en armé målad i ett chapters färger men med ett annat chapters regler.

Det kommer dock inte att hindra mig från att snart göra det på en turnering nära dig :twisted: . Sen får jag väl ta att känna mig lite lam...

Visst men säg det till alla som spelar de nya space marines att dom måste måla om sina om dom ska ha en salamander commander
o spelar med ultramarines färger eller

eller legion of the damned o kommer med rosa figurer eller använder commanders för ett annat chapter till sitt eget trots att den karaktären är till ett annat chapter detta e otroligt fel o borde inte vara tillåtet

det är ungefär som o använda belial till space-wolves

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker att det skall tydligt visa vilka regler man använder. Space wolfs använder en del space wolf markeringar och jag tycker man kan använda dem och sedan måla i andra färger. Det är ok. Det är inte ok att ha Blood angels markeringar på grey hunters.

I grund tycker jag att man kan spela lite hur som men om man inte spelar efter vad sakerna ser ut att vara så ligger mer ansvar på spelaren att se till att påminna motståndaren att de där blood claws figurerna han tänker charga faktiskt är ett death company. Det skall inte ge en taktisk fördel att ha en armé som är felmålad så att motståndaren kan bli lurad. Sedan tycker jag man skall vara konsekvent. Spelar man space wolfs skall de inte plötsligt bli vanliga marines nästa turnering. Sådant hatar jag.

Men om det är rosa space wolfs en turnering och nästa gång jag möter dem fortfarande space wolfs så tycker jag det är helt ok.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

hansson

Inlägg av hansson »

Tycker inte det gör någonting alls vilken färg armén är målad i. Så länge man får klart för sig innan matchen vad som är vad. Det är som att möta en tungt konverterad armé; så länge som motståndaren är tydlig med vad som gäller är det inga problem. Det är, när allt kommer omkring, inte så svårt att komma ihåg vilka enheter som är vad. Kan man komma ihåg alla stats för lagen i fråga ska ovanstående inte ställa till med några bekymmer.

Med det sagt kan det se lite knasigt ut med rosa Nurgle eller gula ultramarines.

kvarntobben

Inlägg av kvarntobben »

hansson skrev:Tycker inte det gör någonting alls vilken färg armén är målad i. Så länge man får klart för sig innan matchen vad som är vad. Det är som att möta en tungt konverterad armé; så länge som motståndaren är tydlig med vad som gäller är det inga problem. Det är, när allt kommer omkring, inte så svårt att komma ihåg vilka enheter som är vad. Kan man komma ihåg alla stats för lagen i fråga ska ovanstående inte ställa till med några bekymmer.

Med det sagt kan det se lite knasigt ut med rosa Nurgle eller gula ultramarines.
Tycker bara det att ska man ha en viss karaktär så får man måla efter det chapter som den karaktären e ifrån

Använder man vulkan så ska hela armén vara målad som salamanders , e inte ok o ha en rosa armé.

För då bör ja kunna använda allt nytt som kommit till spacemarines efter att min kodex kom.
Isåfall bör ja kunna ha en dreadnought med hurricane bolters.
Det känns bara dumt att vissa ska vara begränsade till enheter medans andra inte klarar av o måla figurerna i rätt chapters färger.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Count as FTW!

Så länge man är konsekvent ett helt slag (alla fistar är klor, alla scouter är marines) så är det inte jättesvårt att förstå rätt.

Sen tycker det är viktigt med wysiwyg på turnering, men vilken färg gubbarna har är mer en (dålig) smaksak.

hansson

Inlägg av hansson »

O ja, modellerna måste naturligtvis ha korrekt utrustning. WYSIWYG gäller fortfarande.

Lazarus

Inlägg av Lazarus »

kvarntobben skrev:
hansson skrev:Tycker inte det gör någonting alls vilken färg armén är målad i. Så länge man får klart för sig innan matchen vad som är vad. Det är som att möta en tungt konverterad armé; så länge som motståndaren är tydlig med vad som gäller är det inga problem. Det är, när allt kommer omkring, inte så svårt att komma ihåg vilka enheter som är vad. Kan man komma ihåg alla stats för lagen i fråga ska ovanstående inte ställa till med några bekymmer.

Tycker bara det att ska man ha en viss karaktär så får man måla efter det chapter som den karaktären e ifrån

Använder man vulkan så ska hela armén vara målad som salamanders , e inte ok o ha en rosa armé.

För då bör ja kunna använda allt nytt som kommit till spacemarines efter att min kodex kom.
Isåfall bör ja kunna ha en dreadnought med hurricane bolters.
Det känns bara dumt att vissa ska vara begränsade till enheter medans andra inte klarar av o måla figurerna i rätt chapters färger.

Du får göra skillnad på att köra en counts as armé, att tex ha svarta och röda marines och spela med lysander som i så fall får heta tex Lys-anders och komma från norrland.

Om en person spelar sitt DIY chapter med spacewolves regler men använder Dark angels modeller så är det fortfarande enbart space wolves regler som skall användas.

Men det du hakar upp dig på är att du tror folk blandar codexar, vilket de inte gör.
De spelar inte med marines som använder SW regler och använder ironbreaker. För SW kan inte ha den.

Att man skulle vara tvungen att måla hela sin armé som karaktären kräver så skulle det döda hobbyn, det skulle betyda att man inte kan använda karaktärer som ändrar om ens lista bara för att man inte vill spela ett standard chapter. Det har INGET att göra med att man inte kan måla de färgerna som karaktärens chapter har.

Och förstår inte alls ditt resonemang om att det är dumt att alla inte har allt ifrån allas codexar..
Du vill ha ironbreaker dread, hur ofta belägrar spacewolves ett "fort" eller liknande gämfört med tex Imperial fist?
Typ aldrig? Känns det inte lite knas fluffmässigt då att ge ett chapter som aldrig belägrar utrustning för att belägra?

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Viktigaste att man påpekar innan och om det behövs under match.

Vill någon ha rosa, gul eller konverterade figurer så har det ingen betydelse, bara man tydligt ser vad det är. Speciellt dom farliga sakerna!
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Jag är konservativ.
Dvs, nästan alla i den här tråden har fel, och bör få stryk.

Det blir alldeles för mycket "Oh, nu har det kommit en ny marine codex! Mina Ultramarines, som förr var Black Templars, och sen blev Blood Angels, och lite Dark Angels, och sen Marines igen pga den nya häftiga codexen med Lysander ska nu vara Space Wolves för det är så jävla häftigt att alltid kunna spela med den bästa codexen".

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

1. Stor del av denna hobby handlar om ett utlopp för kreativitet för mig, därför har jag en tungt konverterad orklista, håller på med en traitor IG lista där varje modell är konverterad och det är därför mina marines och terminators är svart/röda. Jag tyckte om colour schemet, gillade kontrasten.

2. Jag spelar ett strategiskt krigsspel, för mig är det roligare att möta en fint målad blå blood angels arme än en fult målad röd blood angel arme. Det viktigaste är att det är wysiwyg, och att man inte konverterat saker strategiskt till sin fördel, typ liggande assault marines för att de lättare får cover än stående.

3. Jag tycker det är idiotiskt att äga 5 olikt målade space marine armeér för att man vill spela med olika characterer eller olika codexar. Dels för att de är dyrt, för j***la trist att måla skiten, och fruktansvärt onödigt för att du vill testspela med twinlinkade meltor och flamers. Tycker synd om alla kids utan jobb som måste kämpa för att få ihop en armé.

Mina 5 cent

/P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar