Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Vill ni köpa och gjuta själva gör det, det är inte det jag säger. Man ska bara vara medveten om vad man gör när man köper det.

När jag höll på så var det jävligt många moralkärringar som spottade ur sig det ena eller andra om hur fel det var.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Katarsis »

Ohman skrev:Hur menar du med lagliga gråzoner?

Drog och vapenhandel, vad är parallelen med plagiat från kina/ryssland?
IP-lagarna är ganska veka i t.ex. Kina och Ryssland, och det är först när vi som svenskar försöker ta in en piratkopierad vara in i Sverige som detta blir olagligt. Det beror på vart man bor och för oss svenskar hur man för in varan i Sverige.

Jag försökte avväpna (fniss) situationen lite med min slutkommentar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LeMalque
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 apr 2014, 19:11

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av LeMalque »

Hej,
Jag fick en sändning från Kina i föra veckan och jag måste säga att kvalitén var outstanding!

Minst lika bra som FW, om inte bättre, faktiskt. Om detta sedan är moraliskt rätt eller fel är en annan fråga, men kvalitén var det inget fel på.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ancalagon »

Ohman skrev:
Ancalagon skrev:
Ohman skrev:De här "recasters" tjänar riktigt bra pengar på det de gör, du stödjer en olaglig orginisation....
Ohman skrev: För jag har provat varenda en nästan(3-5st har jag inte brytt mig om) så jag vet vad jag pratar om.

fniss ;)
Fint bidrag till tråden, ett tips är när du själv säljer plagiat är att göra det klart till köparen så den kan ta ställning till det, istället för att få reda på det när man packar upp paketet och blir bemött med en dålig ursäkt om att du inte har packat upp sakerna från den förra säljaren....

Meningen ovan är även ytterligare en viktig del i plagiaten som kommer ut i cirkulation. Folk drabbas av det ovetande, man räknar ut ett begagnat pris på retail saker som sedan visar sig vara plagiat. Då har det ju inte samma värde heller.


Fniss tillbaka på dig :)
Jag tänkte egentligen inte bemöta detta men eftersom det blev personligt så väljer jag nog att göra det ändå. Efter att du köpte armén av mig som du pratar om så ringde du mig och hävdade att en del av sakerna var kopior. Eftersom jag själv inte köpt dem själv från FW kunde jag inte vara säker på min sak, men du verkade säker på din så jag köpte det och återbetalade det du tyckte var rimligt. Samtidigt försökte du också hävda att andra större modeller som du köpt minsann också var kopior men där visste jag att det var FW original eftersom dessa hade jag egenhändigt beställt.

Sen såg jag ingen information om det du nu visste var kopior när du själv sedan sålde samma armé vidare. Man kanske ska ta det lugnt med anklagelser när man själv gör precis det man anklagar någon för, så sent som för några dagar sen, där du la upp ett FW- pris för grejer, men direkt typ halverade priset när någon påpekade att det såg ut som kopior.

Att dessutom svära över "moralkärringar" i nästan samma mening som man själv talar om för alla hur fel det är att köpa kopior känns som lite dubbelmoral.


För att gå tillbaka OT (För såna här trådar kommer alltid skapa "drama") och släppa just detta:

Bestäm själv vad du vill göra.

Antingen:

1. Köp från FW själv där du vet vad du får (no-questions-asked-return policy, snabb leverans).
2. Köp begagnat, och om det är viktigt att det är FW original se till att vara säker.
3. Gör research (som Katarsis mfl skriver) om de säljare du tycker verkar rimliga, och testa en beställning.

Det är bara du som kan bestämma om det är moraliskt rätt eller inte, men du får garanterat räkna med att folk ska försöka tvinga på dig sin åsikt i frågan :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Kort och gott, ja, det finns sjukt bra ryska/kinesiska kopior att köpa på diverse sidor.

Det finns också sjukt mycket bajsiga figurer att köpa, hur undviker man det? Man frågar på ställen som t.ex. Detta forum.

Sedan om det är fler gifter i resin från olika ställen eller inte är ganska mycket strunt samma, vi vet att man inte ska borra i resin utan ansiktsmask (även FW resin) och fler problem än så kan jag inte tänka mig kommer uppstå.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Ancalagon skrev: Jag tänkte egentligen inte bemöta detta men eftersom det blev personligt så väljer jag nog att göra det ändå. Efter att du köpte armén av mig som du pratar om så ringde du mig och hävdade att en del av sakerna var kopior. Eftersom jag själv inte köpt dem själv från FW kunde jag inte vara säker på min sak, men du verkade säker på din så jag köpte det och återbetalade det du tyckte var rimligt. Samtidigt försökte du också hävda att andra större modeller som du köpt minsann också var kopior men där visste jag att det var FW original eftersom dessa hade jag egenhändigt beställt.

Sen såg jag ingen information om det du nu visste var kopior när du själv sedan sålde samma armé vidare. Man kanske ska ta det lugnt med anklagelser när man själv gör precis det man anklagar någon för, så sent som för några dagar sen, där du la upp ett FW- pris för grejer, men direkt typ halverade priset när någon påpekade att det såg ut som kopior.

Att dessutom svära över "moralkärringar" i nästan samma mening som man själv talar om för alla hur fel det är att köpa kopior känns som lite dubbelmoral.
Så du kan inte se skillnad på en noname zip påse med gult resin eller en retail fw zip påse med korrekt resin och gjuttags? Då ska du nog fråga forumet om vilka figurer du har innan du börjar sälja sakerna.

Meka dredden var ju primad och washad kraftigt, klart man blir orolig för kopior om allt annat FW stuff var kopior.

Alla som har handlat av mig har haft full information om vad det är. 1300/2=650kr. För din information så såldes de för 1000kr exkl. frakt så det är väl inte halva priset direkt? Snacka inte i sådant du inte vet, det ser inte bra ut ;)

Haha, du skulle bara veta vilka PM jag har fått när jag frågade om plagiat, nu är det helt OK med andra ord att prata om det och köpa det. Det var det inte för 2 år sedan kan jag lova dig. Hot och dylika anklagelser är ju inte så rolig att bli utsatt för.


OnT: Flogger summerade det bra, använd skallen :)

elaktomte
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 jan 2014, 23:53

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av elaktomte »

Känner att salthalten är ganska hög i tråden.

elaktomte
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 jan 2014, 23:53

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av elaktomte »

Förstår inte varför det är sån moralpanik om man beställer replikor av figurer. Får ni samma moralpanik när ni kollar på nerladdade filmer?

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Du kan väl inte jämföra en nerladdad film mot att betala för plagiat?

Du vill inte köpa The.Hobbit.The.Desolation.Of.Smaug.2013.720p.BluRay.DTS.x264-PublicHD för 135kr? Det är halva priset av vad den kostar i butiken...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Ohman skrev:Du kan väl inte jämföra en nerladdad film mot att betala för plagiat?

Du vill inte köpa The.Hobbit.The.Desolation.Of.Smaug.2013.720p.BluRay.DTS.x264-PublicHD för 135kr? Det är halva priset av vad den kostar i butiken...
Argumentet är detsamma. Moraliska argument håller inte. Ekonomiska argument håller. Jag har nog gett GW 100.000-200.000kr senaste tio åren, utan problem. Om jag sedan köper piratfigurer för 5000kr någon gång, kommer det påverka deras ekonomiska situation? Nej, för alternativet är att jag inte köper dem alls, inte åker på lika många turneringar, inte sprider info om spelet och hur skoj det är, inte introducerar nya spelare o.s.v.

Precis som med nerladdning av film finns det inga argument för att det missgynnar filmindustrin utan snarare tvärtom, de som laddar ner mest film köper också mest film.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar