Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Angående schackklocka så har jag funderat en del på det innan jag kastade ur mig kommentaren. Då tänkte jag att varje spelare får MER än halva tiden till sitt förfogande. Sedan har man kvar de tidigare begränsningarna med typ "inga nya turns när det är 20 minuter kvar". Säg att matchen har budgeterat 3 timmar (180 minuter) totalt. Då får varje spelare omkring 100 minuter. En seg spelare kan klart använda upp all sin tid och då tvinga ner motståndaren på 80 minuter, men om det blir problem är det två långsamma spelare så då spelar det ingen roll - straffa dem bägge!
Skulle en spelare få slut på tid föreslår jag att denne får 5 minuter på sig till varje turn som kommer. Då gäller det att spela snabbt och man skulle inte kunna tänka över alla moves. Det är straffet för att tagit ut all sin tid. Tänk även på att motståndaren får slå saves på ens egen tid, men allt sådant skall ske med "vettig hastighet". Börjar spelaren fibbla allt för mycket med wound allocation mm så slår man över schackklockan på hans egen tid.
Eller varför inte en match där varje spelare har 5 minuter för varje turn? Combat-40k!
Skulle en spelare få slut på tid föreslår jag att denne får 5 minuter på sig till varje turn som kommer. Då gäller det att spela snabbt och man skulle inte kunna tänka över alla moves. Det är straffet för att tagit ut all sin tid. Tänk även på att motståndaren får slå saves på ens egen tid, men allt sådant skall ske med "vettig hastighet". Börjar spelaren fibbla allt för mycket med wound allocation mm så slår man över schackklockan på hans egen tid.
Eller varför inte en match där varje spelare har 5 minuter för varje turn? Combat-40k!
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
5min per turn finns det inte tid för förklarningar och regeldiskutioner. Det gäller att båda är rätt "pålästa" på spelet också, så man inte behöver förklara "det har är marines, de har BS 4 så de träffar på 3+ och deras bolters är S 4 så mot ditt T 3 så ska jag slå 3+ för att wounda" varje gång.
Det skulle klart vara kul att testa, gärna på lite mindre poäng. Det skulle säkert blir helt galet och roligt![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Det skulle klart vara kul att testa, gärna på lite mindre poäng. Det skulle säkert blir helt galet och roligt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Alexander Merinen
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
att ge dem mer tid ger ju lite samma effekt som det är nu med 'oändlig' tid.
man kan maska så att motståndaren får mindre tid.
hårddrar man det kan man ju göra så att man spelar snabbt i början och hoppas motståndaren tar sin tid, för att mot slutet ta mer och mer tid på sig så att motståndaren inte får använda sin tid.
då tror jag mer på att man får mindre än totaltoden så man försöker vara effektiv och tänka igenom sin runda ordentligt under tiden motståndaren gör sina drag.
då kan man inte tvinga motståndaren att 'få slut på tid' för man kommer själv få det innan matchtiden är slut.
man kan maska så att motståndaren får mindre tid.
hårddrar man det kan man ju göra så att man spelar snabbt i början och hoppas motståndaren tar sin tid, för att mot slutet ta mer och mer tid på sig så att motståndaren inte får använda sin tid.
då tror jag mer på att man får mindre än totaltoden så man försöker vara effektiv och tänka igenom sin runda ordentligt under tiden motståndaren gör sina drag.
då kan man inte tvinga motståndaren att 'få slut på tid' för man kommer själv få det innan matchtiden är slut.
- black templars @ time of ending -
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
En av de bästa lösningarna på att spela mot en - avsiktligt - långsam spelare är att efter att ha spelat i normalt tempo kunna växla över till att spela snabbt som vinden i de sista en-två turnsen och lyckas wrong-foota motspelaren. Då finns inte så mycket figurer kvar att maska med, och blir mer och mer uppenbart vad motståndaren håller på med.
Jag vill minnas att en spelare eller två har sagt när det var 25 minuter kvar att "Sådär, nu är det för sent att börja på en ny turn, va?" med ett tonläge som implicerar att de medvetet siktat på att inte hinna längre än turn fyra. Mitt svar tenderar att vara "Min turn är klar på tre minuter, så det ska nog inte vara något problem." Sedan skjuter man sönder det som syns, lämnar över turnen till motståndaren. Med 22 minuter kvar innan deadline. Done and done!
Vad gäller schackklockor så borde det åtminstone gälla deployment också. Ibland tar det verkligen sjukt lång tid för mig att ställa upp mina gubbar... Men jag är negativ till idén med schackklockor eftersom det skulle ge mechade arméer ännu mer fördelar (betydligt snabbare att spela med).
Jag vill minnas att en spelare eller två har sagt när det var 25 minuter kvar att "Sådär, nu är det för sent att börja på en ny turn, va?" med ett tonläge som implicerar att de medvetet siktat på att inte hinna längre än turn fyra. Mitt svar tenderar att vara "Min turn är klar på tre minuter, så det ska nog inte vara något problem." Sedan skjuter man sönder det som syns, lämnar över turnen till motståndaren. Med 22 minuter kvar innan deadline. Done and done!
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Vad gäller schackklockor så borde det åtminstone gälla deployment också. Ibland tar det verkligen sjukt lång tid för mig att ställa upp mina gubbar... Men jag är negativ till idén med schackklockor eftersom det skulle ge mechade arméer ännu mer fördelar (betydligt snabbare att spela med).
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Och vad ska man göra när båda spelarna har slut på tid, men det fortfarande finns matchtid kvar?paintner skrev:ska man dela tiden på det viset eller låta dem få mindre än totaltiden /
2 för att motivera ett mer 'planerat spel'.
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
I normalt schack har man väl tex 1h för de första 40 dragen, sen relativt mindre tid för nästa intervall drag. På samma sätt skulle man ju kunna ge en viss tid för de första tre rundorna, relativt kortare tid för nästa två och sen tid per runda.
Och visst vore det lättare att spela vissa typer av listor på tid. Men, och detta är ett viktigt men i min mening, om man bygger en slö-spelad fotslogger lista och inte tränar upp sin movement-fu så kommer det gå ut över ens motståndare även om man inte ens försöker maska!
Och visst vore det lättare att spela vissa typer av listor på tid. Men, och detta är ett viktigt men i min mening, om man bygger en slö-spelad fotslogger lista och inte tränar upp sin movement-fu så kommer det gå ut över ens motståndare även om man inte ens försöker maska!
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Jag är nog inne på att Schackklockor kan fungera.
Om det finns tre timmar till speltid så räknar man med 15 minuter genom gång och slag för att sätta upp på bordet och sedan 15 minuter som någon faktiskt kan få utnyttja extra vilket ger 2,5 timmar kvar d v s 1 timme och 15 minuter till var spelare. Om en sen spelare går över tiden med 15 minuter är det helt ok - det ger en viss flexibilitet för att vissa arméer faktiskt tar längre tid att spela med. Men för varje 5 minuter som man tar av motspelaren så får man -1 i turneringspoäng och ger motståndaren +1. Är det dessutom samma spelare som har sista rundan som slöar så får han -3 i slutet för detta och +3 för motståndaren. Det gör att folk spelar klart snabbare tror jag.
Ett alternativt spelsätt som jag tittat på är att spelarna måste anmäla varje match som inte spelas klart genom att låta tärningen slås och att den visar att spelet är slut. Första gången det händer så är det ett misstag. Andra gången du inte spelar klart en match så får samtliga dina motspelare +1 i turneringspoäng och du får -1 för varje match. D v s totalt -2 och dina motståndare +1 var. Nästa gång det händer så får du -2 för varje match som du inte har gjort klart. D v s -6 och motståndarna får +2 var. Du får också extra -1 för varje motståndare som du har lyckats spela klart och dessa motståndare får +1 för att motståndaren antagligen måste ha tagit igen din nedslöade tid. Så om du är sen tre matcher så blir det totalt -8 för dig.
Sedan -12 och +3 till var spelare (plus +2 till den spelaren som lyckades hinna klart matchen och ytterligare -2 till dig och sist -20 och +5 till var motspelare.
Detta kräver att folk faktiskt rapporterar in sina fel men samtidigt så tror jag folk faktiskt gör det när det faktiskt påverkar turneringen. Eller om man tydligt ber om det.
Om det finns tre timmar till speltid så räknar man med 15 minuter genom gång och slag för att sätta upp på bordet och sedan 15 minuter som någon faktiskt kan få utnyttja extra vilket ger 2,5 timmar kvar d v s 1 timme och 15 minuter till var spelare. Om en sen spelare går över tiden med 15 minuter är det helt ok - det ger en viss flexibilitet för att vissa arméer faktiskt tar längre tid att spela med. Men för varje 5 minuter som man tar av motspelaren så får man -1 i turneringspoäng och ger motståndaren +1. Är det dessutom samma spelare som har sista rundan som slöar så får han -3 i slutet för detta och +3 för motståndaren. Det gör att folk spelar klart snabbare tror jag.
Ett alternativt spelsätt som jag tittat på är att spelarna måste anmäla varje match som inte spelas klart genom att låta tärningen slås och att den visar att spelet är slut. Första gången det händer så är det ett misstag. Andra gången du inte spelar klart en match så får samtliga dina motspelare +1 i turneringspoäng och du får -1 för varje match. D v s totalt -2 och dina motståndare +1 var. Nästa gång det händer så får du -2 för varje match som du inte har gjort klart. D v s -6 och motståndarna får +2 var. Du får också extra -1 för varje motståndare som du har lyckats spela klart och dessa motståndare får +1 för att motståndaren antagligen måste ha tagit igen din nedslöade tid. Så om du är sen tre matcher så blir det totalt -8 för dig.
Sedan -12 och +3 till var spelare (plus +2 till den spelaren som lyckades hinna klart matchen och ytterligare -2 till dig och sist -20 och +5 till var motspelare.
Detta kräver att folk faktiskt rapporterar in sina fel men samtidigt så tror jag folk faktiskt gör det när det faktiskt påverkar turneringen. Eller om man tydligt ber om det.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
- Inlägg: 997
- Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Den stora nackdelen är ju att det tar betydligt längre tid att spela horder än helmech. Att sätta ut 150 orker tar tid, att flytta 150 orker tar också tid, det har inte med maskning att göra. Jag tycker i så fall att tiden man får på sig borde på nåt sätt justeras efter antal modeller varje spelare har och huruvida dom sitter i transporter eller inte.
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
setupen kanske bör gå under en 'allmän tid' i så fall.
problemet med klocka på det viset är ju att det drabbar olika mkt. har du en hord så blir et mer tärningar = mer tid att slå osv. och du straffas för din typ av armé som det påpekats.
men tål nog att tänkas på. kanske ett system där man har 1minut 'gratis' innan varje turn så man får se över spelbordet innan tiden går igång. så spelare A börjar och när han är klar får man 1min att se över allt och ev. diskutera, sedan börjar tiden för spelare B som gör det den ska, sedan 1 minut igen osv.
tror dock det är bättre med en totalpott. 1h 15min per spelare och sedan ha något system för kvarvarande tid.
säg att det är runda 4 och person A har slut på sin tid, då får han använda hälften av kvarvarande tid till runda 5, men inte mer än det. skulle det bli 7 rundor får han helt enkelt inte flytta sina modeller för han tagit för mycket tid.
då har man fått hälften av totaltiden och sumpat den.
problemet med klocka på det viset är ju att det drabbar olika mkt. har du en hord så blir et mer tärningar = mer tid att slå osv. och du straffas för din typ av armé som det påpekats.
men tål nog att tänkas på. kanske ett system där man har 1minut 'gratis' innan varje turn så man får se över spelbordet innan tiden går igång. så spelare A börjar och när han är klar får man 1min att se över allt och ev. diskutera, sedan börjar tiden för spelare B som gör det den ska, sedan 1 minut igen osv.
tror dock det är bättre med en totalpott. 1h 15min per spelare och sedan ha något system för kvarvarande tid.
säg att det är runda 4 och person A har slut på sin tid, då får han använda hälften av kvarvarande tid till runda 5, men inte mer än det. skulle det bli 7 rundor får han helt enkelt inte flytta sina modeller för han tagit för mycket tid.
då har man fått hälften av totaltiden och sumpat den.
- black templars @ time of ending -