Jag tyckte snarare att den var ganska dålig. Resonemanget var GW är dåliga på att balansera saker med poäng, så poäng gör ingen nytta. Men utan poäng på saker skulle ju det ju inte gå att spela spelet alls. Regeln: du får ställa upp som många modeller som du får plats med är ju mil sämre som balansverktyg än poäng.NIB skrev:Jag är rätt sugen på att testa. Bra artikel på BolS - http://www.belloflostsouls.net/2015/07/ ... oints.html
Age of Sigmar?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Age of Sigmar?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- Lottomannen
Tog mig friheten att ändra lite därDHettNeck skrev:Jag tyckte snarare att den var ganska dålig. Resonemanget var GW är dåliga på att balansera saker med poäng, så poäng gör ingen nytta. Men utan poäng på saker skulle ju det ju inte gå att spela spelet alls. Regeln: du får ställa upp som många modeller som du får råd med är ju mil sämre som balansverktyg än poäng.NIB skrev:Jag är rätt sugen på att testa. Bra artikel på BolS - http://www.belloflostsouls.net/2015/07/ ... oints.html
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Jag har aldrig varit sugen på Fantasy, men blev ganska sugen nu efter att ha läst folk synpunkter i kombination med snygga nya modeller. Kanske inte i turneringssammanhang men som mysspel.
Så de har väckt ett litet sug hos någon i alla fall.
Ett problem jag sett med 40k är att i princip är lönlöst att lära upp kompisar som inte redan verkar ha ett brinnande intresse för spel. Tröskeln att komma in i reglerna är i princip för stor, IMO. X-wing å andra sidan har varit superlätt och de flesta får direkt positiva känslor i och med Star Wars-temat. Kanske att AoS kan fylla en liknande funktion.
Så de har väckt ett litet sug hos någon i alla fall.
Ett problem jag sett med 40k är att i princip är lönlöst att lära upp kompisar som inte redan verkar ha ett brinnande intresse för spel. Tröskeln att komma in i reglerna är i princip för stor, IMO. X-wing å andra sidan har varit superlätt och de flesta får direkt positiva känslor i och med Star Wars-temat. Kanske att AoS kan fylla en liknande funktion.
Jag blev sugen på att dricka kall öl och rulla AoS-tärning med en polare, inte på att tävla i AoS 
På det sättet fyllde artikeln precis sitt syfte.
På det sättet fyllde artikeln precis sitt syfte.
Med tanke på vilken satsning detta verkar vara från GW, så får man anta att dom inte bara låta det gå helt kasst. Jag tror att det kommer bygga vidare med mer avancerade regler. Faktumet att det är ett enkelt insteg är ju bara en fördel. Spelet har ju inte varit ute sålänge så vi kan väl ge dem en chans?
Hear, hear! Kanske AoS-stuk på 40k som komplement till befintliga kunde vara nåt? Ett 40k man kan lira med barnen och polarna?frigobben skrev:Ett problem jag sett med 40k är att i princip är lönlöst att lära upp kompisar som inte redan verkar ha ett brinnande intresse för spel. Tröskeln att komma in i reglerna är i princip för stor, IMO.
Skickat från min iPhone med Tapatalkoø
Om det inte kommer fler regler så blir det ju bara ett beer and pretzel spel.
Som det är just nu har jag inte sett en enda battle report (eller liknande) där man inte gått in och gjort massa houserules för att få någon form av balans.
Som det är just nu har jag inte sett en enda battle report (eller liknande) där man inte gått in och gjort massa houserules för att få någon form av balans.
- NilssonHarHund
Fast 40k fungerar ju inte heller och har nog aldrig fungerat som något annat än beer and pretzels.
Turneringar har alltid varit ett sätt för mig att träffa gamla bekanta, lära känna nya och rulla lite tärning. Inte för att utse en vinnare. En och annan gång har det vatit med bitter eftersmak när det slagit fel om den gemensamma meningen med spelet.
Turneringar har alltid varit ett sätt för mig att träffa gamla bekanta, lära känna nya och rulla lite tärning. Inte för att utse en vinnare. En och annan gång har det vatit med bitter eftersmak när det slagit fel om den gemensamma meningen med spelet.
-
Elevatorlake
Finns inte ryktena kvar att det kommer avancerade regler till hösten? Det vore ju en bra lösning för alla om det finns nybörjaregler och avancerade regler som använder samma modeller. Då kan man köra introhammer i början och sedan gå över till fullskalig nerdhammer när man släppt alla hämningar 
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Den uppmärksamme har sett att det stuvats om bland terrängen på GWs sida. Nu är AoS-specifik terräng släppt:
http://bit.ly/1HFOpJS
http://bit.ly/1HFOpJS