Avhopp och hur man löser det?
Avhopp och hur man löser det?
Vi har fortfarande problemet av att det blir många avhopp på turneringar. Wettcon har förlorat 10 deltagare på en vecka och det är inte enda turneringen som tappar.
Bindande anmälan tror jag definitivt skulle hjälpa, men man kan inte bara ha bindande utan att det finns några konsekvenser för vad som händer om man inte betalar ändå. Hur skulle folk tycka om att alla turneringens arrangörer hade en gemensam lista på avhoppare där de personer som är med på listan inte får anmäla sig till en ny turnering innan den föregående är betalad.
Detta tror jag verkligen skulle hjälpa Sveriges turneringsscen. En anmälningsavgift på 100-450kr borde alla som är med i denna hobbyn ha råd med, annars ska man inte anmäla sig till turneringen i första hand.
Bara mina tankar och åsikter
Bindande anmälan tror jag definitivt skulle hjälpa, men man kan inte bara ha bindande utan att det finns några konsekvenser för vad som händer om man inte betalar ändå. Hur skulle folk tycka om att alla turneringens arrangörer hade en gemensam lista på avhoppare där de personer som är med på listan inte får anmäla sig till en ny turnering innan den föregående är betalad.
Detta tror jag verkligen skulle hjälpa Sveriges turneringsscen. En anmälningsavgift på 100-450kr borde alla som är med i denna hobbyn ha råd med, annars ska man inte anmäla sig till turneringen i första hand.
Bara mina tankar och åsikter
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Avhopp och hur man löser det?
Steg 1. Ta inte bara paypal
Steg 2. Tycker man att det är ett problem kan man göra som Umeå och ta betalt innan man hamnar på anmälningslistan. Om någon då hoppar av iaf så påverkar det inte turneringen ekonomiskt iaf.
Steg 2. Tycker man att det är ett problem kan man göra som Umeå och ta betalt innan man hamnar på anmälningslistan. Om någon då hoppar av iaf så påverkar det inte turneringen ekonomiskt iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41
Re: Avhopp och hur man löser det?
Jag håller absolut med dig, har följt Wettcon-tråden nu i dagarna och det är trist att det blir så. Jag skrev i en tidigare tråd att jag ansåg att anmälningsavgiften skulle man vara tvungen att betala även vid avhopp. Ser man till hobbyn eller kanske mer direkt på turneringsbiten av hobbyn är anmälningsavgift en liten del i jämförelse med resor, boende och mat. Herregud, en 100kr avgift räcker till en pizza och en läsk och inte så mycket mer än så. Skulle man vara tvungen att hoppa av har du "sparat" boende, mat och resa så den hundralappen borde inte svida nämnvärt.
Samtidigt måste vi förstå att föreningarna inte har resurser till att anordna saker och sedan inte få betalt. Det är trist att folk hoppar av rent spelmässigt, men ekonomiskt är det i vissa fall oförsvarbart.
Listan med avhoppare tror jag är en bra, om än svåradministrerad, idé. Det är inte enkelt att få in turneringsresultat och skulle man hamna på listan, och sedan göra rätt för sig är det fortfarande så att någon måste kontrollera att betalning mottagits och sedan meddela till administratör av avhoppsdagboken. Skulle kanske kunna fungera om man fick 2 strikes eller något liknande. Är du då i situationen att du ej betalat till 2 turneringar så har du till större del dig själv att skylla. Även om jag tycker att man för tusan borde kunna betala för sig. Rör sig om 5min på internetbanken.
Samtidigt måste vi förstå att föreningarna inte har resurser till att anordna saker och sedan inte få betalt. Det är trist att folk hoppar av rent spelmässigt, men ekonomiskt är det i vissa fall oförsvarbart.
Listan med avhoppare tror jag är en bra, om än svåradministrerad, idé. Det är inte enkelt att få in turneringsresultat och skulle man hamna på listan, och sedan göra rätt för sig är det fortfarande så att någon måste kontrollera att betalning mottagits och sedan meddela till administratör av avhoppsdagboken. Skulle kanske kunna fungera om man fick 2 strikes eller något liknande. Är du då i situationen att du ej betalat till 2 turneringar så har du till större del dig själv att skylla. Även om jag tycker att man för tusan borde kunna betala för sig. Rör sig om 5min på internetbanken.
Re: Avhopp och hur man löser det?
Det skulle isånnafall vara 1 person som sköter listan, och alla arrangörer rapporterar in avhopp och när personen betalat till denne.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Re: Avhopp och hur man löser det?
Jag har nämnt det tidigare, men folk har bara tyckt det vara fascistiska metoder då, kräv betalning samt listinskick före anmälan.
Använd inte Paypal eller dylikt, en del personer har inte råd med att pengar återbetalas till deras konto. (som tur är gäller det dock inte mig längre)
Använd istället någon smartare lösning, som tex den som skrev i forumet först får första tjing på platsen om vederbörande betalar in anmälningsavgiften samma dag (annan tidsrymd är också möjlig). Detta gör att man kan se i realtid om man kommer att få plats i turneringen eller ej.
Inte bara slipper man många avhopp, man ger dem som anmäler sig samma chans att träna och bygga sin lista inför eventet.
När man annonserar en turnering borde man åtminstone kunna sätta ett datum för när tex mission (när andra regler blir tillgängliga bör också sättas datum på) blir tillgängliga. Detta datum kan dock vara efter sista anmälningsdag bara så länge alla får informationen samtidigt.
Använd inte Paypal eller dylikt, en del personer har inte råd med att pengar återbetalas till deras konto. (som tur är gäller det dock inte mig längre)
Använd istället någon smartare lösning, som tex den som skrev i forumet först får första tjing på platsen om vederbörande betalar in anmälningsavgiften samma dag (annan tidsrymd är också möjlig). Detta gör att man kan se i realtid om man kommer att få plats i turneringen eller ej.
Inte bara slipper man många avhopp, man ger dem som anmäler sig samma chans att träna och bygga sin lista inför eventet.
När man annonserar en turnering borde man åtminstone kunna sätta ett datum för när tex mission (när andra regler blir tillgängliga bör också sättas datum på) blir tillgängliga. Detta datum kan dock vara efter sista anmälningsdag bara så länge alla får informationen samtidigt.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Re: Avhopp och hur man löser det?
Jag förstår inte problemet. Du är anmäld när du betalt. Drar du dig ur efter datum X så får du inte pengarna tillbaks. Klart.
Nu har jag inte varit med på 40k-tävlingar, men alla träningsläger jag varit på har fungerat så. Anmäl dig, sen betala så får du din plats.
Nu har jag inte varit med på 40k-tävlingar, men alla träningsläger jag varit på har fungerat så. Anmäl dig, sen betala så får du din plats.
- Pappersbåt
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 26 mar 2012, 19:20
- Ort: Halmstad
Re: Avhopp och hur man löser det?
The Svenska40Policedaskad skrev:Det skulle isånnafall vara 1 person som sköter listan, och alla arrangörer rapporterar in avhopp och när personen betalat till denne.
Jag tror det blir svårt med någon form av lista. Dels för att folk inte kanske tycker det är så trevligt för deras del, dels för att kanske PUL kommer och ställer lite krav på hur man sköter sånt
Jag tror på idén kring förbetalning och att en administrationsavgift tas ut om man avanmäler sig så man inte får tillbaka hela beloppet (då tänker jag på turneringar som kostar 500-600kr).
Turneringar som kostar någon hundralapp är ju inte så mycket att jiddra om menar jag (min personliga åsikt).
Det är ändå mycket planering och tid som går åt för att arrangera, vilket har talats mycket om tidigare.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
- bolterochkniv
- Inlägg: 591
- Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17
Re: Avhopp och hur man löser det?
tycker man borde kunna betala en summa för anmälan, och sedan resten på plats, som någon typ av deposition.
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
Re: Avhopp och hur man löser det?
Ibland är det inte pengarna som bara är problemet för en arrangör.
Ett exempel:
Ta en turnering som har 30 platser. De fylls snabbt och det skapas en reservlista.
Vissa spelare som skulle vilja åka kan inte då och det kommer förfrågningar om att utöka antalet platser.
1. Arrangören kanske inte kan öka och då kommer ju vissa att inte kunna komma och bokar annat. Dessa spelare tappas och turneringen kanske inte når sina 30 spelare trots reserver.
2. Arrangören öka platserna med vad det innebär (ny lokal, bygger/hyr in mer terräng, köper på sig mer kaffe/godis osv). Anmälningarna fortsätter och ca 40 skall komma. Bara få dagar innan börjar det droppa för att folk bara "paxat" plats utifall att eller inte har koll på sina liv (mao 40k kommer inte före allt vilket jag inte fattar..). Nu har arr gjort extra jobb och även kanske begärt in lite tjänster från andra helt i onödan.
Pengar är ju en del men det jag som arrangör stört mig mest på är ovanstående punkter.
Ett exempel:
Ta en turnering som har 30 platser. De fylls snabbt och det skapas en reservlista.
Vissa spelare som skulle vilja åka kan inte då och det kommer förfrågningar om att utöka antalet platser.
1. Arrangören kanske inte kan öka och då kommer ju vissa att inte kunna komma och bokar annat. Dessa spelare tappas och turneringen kanske inte når sina 30 spelare trots reserver.
2. Arrangören öka platserna med vad det innebär (ny lokal, bygger/hyr in mer terräng, köper på sig mer kaffe/godis osv). Anmälningarna fortsätter och ca 40 skall komma. Bara få dagar innan börjar det droppa för att folk bara "paxat" plats utifall att eller inte har koll på sina liv (mao 40k kommer inte före allt vilket jag inte fattar..). Nu har arr gjort extra jobb och även kanske begärt in lite tjänster från andra helt i onödan.
Pengar är ju en del men det jag som arrangör stört mig mest på är ovanstående punkter.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Re: Avhopp och hur man löser det?
Först och främst kan du inte använda dig av PayPal om du har prick hos kronokalle, går du sedan på soc för att du är arbetslös, så får du minskade pengar för de ser återbetalningar som en inkomst.xedric skrev:Jag förstår inte problemet. Du är anmäld när du betalt. Drar du dig ur efter datum X så får du inte pengarna tillbaks. Klart.
Nu har jag inte varit med på 40k-tävlingar, men alla träningsläger jag varit på har fungerat så. Anmäl dig, sen betala så får du din plats.
Visst skulle det funka med en preliminär anmälningslista som bara sätter ordningen på vilka som får första tjing, sen betala in. Problemet med detta är att en anmälnings runda 2 och kanske t.o.m runda 3 kan krävas.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó