Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Den som anser att kopiering är stöld har en liten annorlunda världsbild. Inget fel med det, vet att visa tycker kopiering är stöld. Antar att ni aldrig laddat ner ett codex?

Eller ännu värre, tagit med en penna hem från jobbet? Ett block kanske? För det är stöld på riktigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av lurräven »

Kul att den här tråden ploppar upp lite då och då med en massa off-topic.

Min erfarenhet är att om man är villig att lägga ner tid och möda på att spåra ned recasters så hittar man de stabila och kommunikativa vilka tenderar till att hålla FWs kvalitet. Det finns en subreddit samt gamla /tg-trådar där det finns en hel del reviews av recasters.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Den som anser att kopiering är stöld har en liten annorlunda världsbild. Inget fel med det, vet att visa tycker kopiering är stöld. Antar att ni aldrig laddat ner ett codex?
Det är (för mig iaf) en gråskala. Att ladda ner ett codex som jag aldrig skulle köpt (köper alla för de arméer jag spelar) är ingen förlust för GW, men att köpa billigare modeller av en tredje part är förmodligen en förlust för GW då jag troligen skulle köpt dom därifrån annars.

Jag ser också en viss skillnad på att någon annan tjänar pengar på att sälja GWs saker, jag hade förmodligen inte laddat ner en codex av en piratsite för 100:-, då det av nån anledning känns mer fishy än att hämta det gratis.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av leidstedt »

Fantasy dog pga dåliga försäljningssiffror.

Jag gillar 40k och kan därför köper jag 40k modeller. Man bör väl köpa det man vill ha mer av eller?

@Flogger moderna skolor har inte ens pennor förutom till Nationella prov... ;)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Nurgle »

Dags för popcorn och länsfåtöljen igen...

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Kaptenen »

Flogger skrev:Den som anser att kopiering är stöld har en liten annorlunda världsbild. Inget fel med det, vet att visa tycker kopiering är stöld. Antar att ni aldrig laddat ner ett codex?
Fast att kopiera någon annans design och sedan sälja kopiorna är per definition stöld, säljaren har inte rätt att sälja den designen då det inte är deras egen.
Varje box med modeller GW säljer har texten: "The exclusive copyright on the model designs and components within this box is the property of Games Workshop"

Att köpa kopian är inte stöld, men det är att stödja den illegala marknaden, det är ju att köpa stulna saker.
Jag kanske är en gammaldags moralgubbe, men jag laddar inte ner film eller musik och köper inte olagliga kopior, jag tycker inte att det är rätt och det är även vad vi lär barnen här hemma: Vill vi ha något så betalar vi för oss.
Vi har inte råd med allt och ofta får vi vänta tills vi sparat klart, men det är en del av tjusningen: att spara för att kunna köpa något, även om det går att plocka från nätet när som helst. Det känns bra när man når fram till målet och kan köpa!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Elevatorlake »

Att debattera sådant här på internet är väl egentligen bland det meningslösaste man kan göra eftersom folk bara blir på dåligt humör och man kommer ingen vart men här kommer vad jag tycker ändå; intellektuella rättigheter är till för att respekteras (enligt lag till och med) men när piratkopiering uppstår i större skala är det ofta ett tecken på för stor skillnad mellan upplevt värde av produkten och det pris den betingar. Om det finns ett billigare fullgott alternativ finns det naturligtvis alltid folk som kommer ta det men jag tror ändå den stora massan skiljer på rätt och fel och så länge skillnaden i pris inte är alltför stor kommer de hålla sig till det lagliga alternativet. GW har all rätt att ta så mycket betalt de vill för sina produkter, det har man som innehavarare av intellektuella rättigheter, men man måste samtidigt ha ett öra mot backen och höra vad ens kunder tycker om upplevt värde och vilja/förmåga att betala det begärda priset. Jag tror helt klart GW är farligt nära den gränsen med sin nuvarande prissättning, kanske till och med på "fel" sida, om man vill behålla sin kunder och framförallt locka till sig nya, yngre förmågor också.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ismeno »

Det är redan åt skogen för dyrt! Jämför GW's produkter med högkvalitativa byggsatser så ser man snabbt att något är väldigt fel. Man får inte vad man betalar för. Jag är en man i medelåldern och tjänar hyggligt, men inte en chans att jag tänker betala vad GW kräver. Och när sedan modellmängden i en armé tredubblats (minst)sedan spelet skapades blir det än mer irriterande. Lägg till att reglerna ändras hela tiden och att regelböcker och tillbehör pumpas ut i rasande takt och kostar skjortan. Vet ärligt talat inte vilken målgrupp GW tänkt sig. Söner till oljeshejkar?
Senast redigerad av 1 Ismeno, redigerad totalt 19 gånger.

Smurftomten
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jan 2013, 17:06

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Smurftomten »

Dock försvarar inte argumentet att "gw tar för mycket för sina saker" att man köper kopior och stödjer en illegal verksamhet. Då får man antingen spara pengar som Kaptenen sa eller börja med ett nytt spel eller annan hobby.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ismeno »

Smurftomten skrev:Dock försvarar inte argumentet att "gw tar för mycket för sina saker" att man köper kopior och stödjer en illegal verksamhet. Då får man antingen spara pengar som Kaptenen sa eller börja med ett nytt spel eller annan hobby.
Du kollar aldrig på nerladdad film heller? Eller lyssnar på kopierad musik?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar