Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Papa D »

Hej alla vänner och nördar jag ännu inte lärt känna!

Jag har spelat kompetativt ett par år nu och har märkt en tydlig trend, svea rör sig mer och mer bort från okompat och vi sitter i dag i en sits där alla turneringar i svea har restriktioner och komp på ett eller annat sätt. Jag antar att vi gör detta för att vi tycker det är roligare? För att GW hittar på trasigheter som dom releasar i hög takt och därför väljer vi ett snällare spel som mindre handlar om listbygge (tror vi) och mer om spelarskicklighet. Jag respekterar detta och vill egentligen inte "förstöra" för någon. Men jag känner som ETC spelare (får se om jag får vara med något mer, med tanke på min ranking) att det saknas ett format för övning i svea i dag. Det finns INGEN turnering där man kan spela sin etc lista över huvudtaget.

Så min ide, önskan, förfrågan är främst till turneringsarrangörer men också en frågan om överseende och engagemang till alla turneringspelare.

Skulle vi kunna dela upp turneringsåret lite, juli tom dec kör vi komp och snäll mys. Jan-juni kör vi lite hårdare? Jag förstår att Gothcon aldrig kommer bli hårt men något i denna stil skulle uppskattas:

Gamersweekend - hårt??
Defcon - Ren ITC
Lincon - ETC format eller ren ITC
Fantasia Vår - ETC

Utöver det om intresse finns skulle det vara schysst med rena okompat/ETC format under våren på dessa platser:
1 gbg/VBG
1 Sthlm/Uppsala
1 Jönköping

Ideen som ni alla förstår är att tillsammans som land hjälpa vårt stackars landslag lite så vi inte hamnar efter i meta och så vi hinner öva och få intryck av resten av landets duktiga spelare, detta skulle också ge möjligheter för kaptenen att hitta nya förmågor, för just nu tror jag det är svårt att väga hur duktig en topp5 spelare med bara kompvinster är mot en topp 20 spelare med bara okomp vinster.

Är detta något communityt skulle kunna ställa sig bakom eller skulle alla dessa turneringar bli 20 manna turneringar?

Mvh

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av testuser »

För min egen del hade jag väldigt gärna åkt på mer "hårda" turneringar och det hade nog som du säger varit bra om folket i ETC-laget får mer träning av det med..

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Elevatorlake »

Hur stor är skillnaden på etc och itc?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av DHettNeck »

Elevatorlake skrev:Hur stor är skillnaden på etc och itc?
Det är rellativt stora skillnader i regler och restriktioner, men framförallt stora skillnader på missions.

Dock är det ju mer lika än okompat och en kompmalls-turnering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Papa D »

För min del spelar etc/itc/okompat mindre roll - gav mest förslag, för att visa på variation även i hårt klimat.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Jony »

Låter som en sund och god plan för variationen samt för ETC landslaget som får fler tränings tillfällen. Sen samtidigt kunna få fler idéer på okompade listor och finna personer som är duktiga i okompat klimat.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Flogger »

Som spelare tycker jag ETC är helt åt helvete faktiskt. Det är inte längre okompat då kaptenerna själva sätter restriktioner (jag antar utefter deras egna lags listor) som är helt skeva samt hittar på helt egna regler som ska passa dem bättre. Men det är bara min spelaråsikt.

Som arrangör däremot tycker jag ETC är svårt då upplägget aldrig spikas förrän typ Maj. Så om man arrangerar en etc-turnering på hösten kan upplägget vara helt annorlunda till våren. Sedan kvarstår problemet att flera människor inte verkar vilja åka på okompade turneringar i samma grad som kompade.

Jag skulle kunna tänka mig att arrangera en 1850-turnering helt utan restriktioner, bara kom och lek liksom. Problemet är att om jag gör det med typ 16-20 platser finns risken att det kommer 6-8 pers bara, och då är det inte riktigt värt mödan liksom.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Papa D »

Håller med Flogger - vi behöver communityt bakom oss för att detta ska fungera, det är meningslöst om ingen vill spela för då kan man lika bra träffas 4 personer å köra lite training. Jag förstår om vissa inte tycker det är kul att vädra sina bra gubbar, men kan man få ihop ett gäng så skulle det vara guld värt. Sen är det kanske inte "samma" spel som kompat, men det finns enormt intressanta utmaningar i att bygga take all comers listor i okompat. Och så länge det är bra stämning kommer det ju vara kul! Dessutom finns det massor av kombinationer som ännu är otestade och detta borde locka folks kreativitet.

I Finland spelar man bara "ETC" format, man spelar förra årets regler tills de nya är ute. Jag efterfrågar egentligen variation och lite känsla av att få Svea som land på pall! Vi är bra nog!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Ceasar »

Jag är helt för ETC eller ITC, personligen gillar jag ITC mera då jag tycker W-D-L systemet är bra mycket roligare. Samt att det tillåter FW. O snälla kom inte dragandes med att FW är brutet, det finns bra mycket mer brutna saker i vanliga codexarna nu...

Största anledningen till detta är att jag är sjukt trött på att köpa gubbar för en jäkla massa pengar som sedan kompas bort.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Svenska turneringar ett förslag från ETC spelare.

Inlägg av Ancalagon »

Varför arrangerar inte ETC laget sina egna turneringar med exakt de förutsättningarna de vill i den stad de vill ha det?

Skriv svar