Black Library Live 2016

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Hallå!
Tänkte kolla om där är någon härifrån som tänkt åka till Nottingham nu till helgen?
Jag och Systerniklas är sjukt pepp på att åka, det är inte helt lätt att ta sig dit från Sverige om man inte är villig att betala tiotusentals kronor för flygbiljetter.
Vi siktar på Birmingham som basläger, tar tåg upp till Nottingham på lördag morgon och sen tillbaka till Birmingham på kvällen igen.

Blir nästan lite sådär fjantigt pipskrikig av att få träffa Aaron Dembsky-Bowden, Aurelian, Betrayer, First Heretic håller ju absolut toppklass i HH-serien, och sen en ny bok om herr Kejsare ovanpå det. Och Nick Kyme's Salamanderböcker som är mycket bättre än jag först trott.

Plus att gå in i FW-butiken och köpa ett par exclusives...

Det är lite av en barndomsdröm att åka till Nottingham faktiskt, är det någon som varit där tidigare?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av Ancalagon »

Jag har varit där två gånger. Första gången var på jobbintervju för en herrans massa år sen. Då fick jag en tur "behind the scenes" Andra gången var för några år sen. Det är absolut en skön atmosfär där. Däremot har jag inte varit där på något event egentligen.

Vill minnas att vi flög till london och sedan tågade. Men det var egentligen mer som lite semester och att se lite mer av landet (som för övrigt är ganska fult, iallafall husen :p).

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Nämen, anställningsintervju! Vad var det du sökte och hur gick det?

Ja vi kör en kort helg däröver, billigast möjliga tänkte vi, utan att behöva sova i en gränd eller på en busshållplats. Det ska bli oerhört coolt att lyssna på föredrag och faktiskt se sig om på Warhammer world. Såg att priserna i deras pub inte var värre än på någon annan pub, hade nästan natt mig disneyland-priser.

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av Leffegnu »

Ni får gärna ta lite bilder och återberätta; det här måste vara många GW-följares dröm resan ni gör :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Ask and ye shall recieve... :)

Resan blev billigast möjliga ur personekonomisynpunkt, men knappast miljövänlig eller speciellt logisk.
Malmö - Köpehamn - Frankfurt - Birmingham (bodde på hotell där) - Nottingham - Birmingham - Frankfurt - Köpenhamn - Malmö.

Men till det som är intressant:

Rhino i "full size" utanför ingången till Warhammer World. Svårt nerskalad, får inte plats 10 arga marines i en sån.

Bild

Väl inne i bygget så möttes vi av GW's personal, väldigt trevliga utan att vara "säljiga" och påfrestande som folk lätt blir i den typen av industri.
Vi tog oss snabbt in i utställningsdelen och var, till vår egen förvåning, helt ensamma där. Förmodligen har väl de flesta besökarna varit där tillräckligt många gånger redan, men det kändes lite märkligt.

Först ut var figurer och dioraman från GW's ungdom, det var sjukt häftigt att se det man sett i kodexar och White Dwarfs sen man var en liten skit.

Space Hulk med Deathwing och Genestealers (även om jag måste säga att BoBos bygge är oändligt mycket mer imponerande, och går dessutom att spela i sen när det är klart):

Bild

Azrael i The Rock, är det dörren till Luthers cell? Fanns med i Angels of Death-codex, 2nd edition.

Bild

Eller vad sägs om det här magnifika, legendariska mästerverket:

Bild

Eller det här gamla! Kan det vara från 2nd edition WHFB? Har bara sett den i en riktigt gammal WD:

Bild
Senast redigerad av 1 stormshaft, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Sen var det den huvudsakliga utställningen, med blandade dioraman och nya figurer. Det var en rätt cool känsla att titta på figurerna som (förmodligen) är exakt de figurer som används på GWs hemsidor, i battle reports och allt möjligt.

Bild

Bild

Bild

Sen kom vi till Istvaan V, när Iron Hands brakar rakt in i Emperor's Children. Otroligt välregisserat, detaljerat och välplanerat.

Bild

Högst upp i det dioramat, på en klippa slåss alltså Fulgrim mot Manus, väl skyddade av Phoenix Guard som håller Järnhänderna stången.

Bild


World Eaters som samlar ihop sina trupper och fordon, tankar och laddar om vapnen. Galet, galet snyggt. Och grymt häftig användning av diverse delar för att bygga schysst terräng:

Bild

Bild

En sån jävla massa tanks och trupper att man skulle kunna tro att det är en ordentligt tilltagen Epic-armé. Men icke, det är 40k, all of it.

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 stormshaft, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Rymdvargarna (jösses vad namnen blir lama på svenska) som blir anfallna av tyraniderna.

Bild

Bild

Blev imponerad av alla små "hemligheter" och detaljer som fanns i alla diorama, från Genestealers som krälar och simmar i ravinerna i det dioramat ovan, till någon som hoppat ut ur en sån Arvus och springer med en skum låda för att lämna över den till Imperial Fists som står och vaktar bakom uppvisningsmarschen i bilderna från förra inlägget.


Ytterligare en klassisk bild som blivit till liv, Last stand on Rynns world, framsidan på både Rogue Trader-boken och 2nd Edition-regelboken:

Bild

Sen hade de en rätt häftig skapelse som för tankarna till kylslaget och lerigt krig:

Bild

Sen var där ett diorama som påminde "lite grann" om en viss krigsfilm:

Bild
Senast redigerad av 1 stormshaft, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Men överlägset häftigast var deras jättediorama, Ultramarines anfalls av Khorne-styrkor.

Stort nog för att behöva två våningar för att bevittna, och med så sjukt mycket detaljer så det var omöjligt att hinna se allt, hur länge man än stod och tittade. Det är den ökända utställningen med gömd Assassin och tävlingen kring den (den som hittar den får en gratis Assassin i butiken (nej vi hittade inte den)).

Bild

Ungefär mitt i bilden här under står där en Warhound som blir träffad i huvudet av en fallande drop pod.

Bild

En Reaver som avfyrar missiler mot en Warlord Titan.

Bild

Ett sjukt högt bygge:

Bild

Titan-krig:

Bild

An'ggrath the Unbound mot en liten liten liten Calgar slåss högst uppe i ena tornet:

Bild

Skitmånga Landspeeders som jagar/jagas av en drös Heldrakes:

Bild

En av demonhögarna som stormade in längs flankerna, tror vi räknade ihop till 9 Bloodthirsters + An'ggrath. Vi struntade i att räkna Bloodletters:

Bild

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av stormshaft »

Men!
Vi såg även till att träffa författare! Aaron Dembsky-Bowden-kön var helt sjukt lång. Alla som ville hann inte få signering första gången han stod till förfogande. Och inte heller andra gången hann alla få, så han ställde upp en tredje gång för att alla skulle få en liten kråka av honom i sin bok.

Lite synd att vissa var svårt starstruck och tog med sig 9-10 böcker de ville ha signerade av samma människa. Lite synd.

Men jag hann få Betrayer (bästa boken jag läst hittills i serien?) och Master of Mankind (påstås av Laurie Goulding vara en av de absolut bästa av allihop).


Bild

Plus att jag fick träffa Gav Thorpe, det var rätt coolt, han har ändå varit med i princip lika länge som jag läst WD och kodexar. Plus att han signerade sin nya bok Angels of Caliban, och ställde upp på ett riktigt foto (den tjocke skallige figuren till vänster är jag):

Bild

Hela stället var väldigt välinrett, snyggt och ordentligt planerat med utställningen bakom butikerna och sen ett stort rum att hålla turneringar i med många snygga spelbord (jag ÄLSKAR city fight), sen var Bugmans Bar finare än jag trott.
Utsmyckat med deras artwork på väggarna och mycket detaljer och grejor på väggar, fönster och tak i typiskt fantasy-tema. Nice.
Bugmans egen öl var ganska hyfsad, kanske lyfts betyget något av att vi faktiskt var på plats och drack den. Deras burgare var väl inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Bild

Jag gick bara på ett seminarium (missade två pga hunger och sen stod vi i kö för boksignering), där fick Guy Haley (skrivit Pharos bland annat), Nick Kyme (Salamanders-böckerna), Gav Thorpe (Corax och Dark Angels i huvudsak) och John French (Praetorian of Dorn bland annat) svara på lite frågor om sina böcker och prata lite om hur framtiden ser ut i Horus Heresy-serien (egentligen det enda GW-universum jag är intresserad av).
Det blev lite knöligt eftersom publiken som inte läst ikapp inte ville spoilas av det som sker i Praetorian of Dorn (MÄKTIGT är det iaf för er som inte hunnit läsa), plus att flera av böckerna bara varit ute ett väldigt kort tag.
Mest spänning blev det i rummet när någon frågade Laurie Goulding om de vet hur många böcker som finns kvar att skriva innan Siege of Terra ska börja avhandlas.
Han stod först och kliade sig i ansiktet och publiken skanderade "TELL US, TELL US, TELL US", sen berättade han att han inte ville ge ett exakt nummer till oss, men de själva vet. Och sen öppnade han munnen igen och berättade att förutom de böcker som skrivs i detta nu så är det tre böcker till. Så jag gissar på 8-10 böcker till innan de börjar med Siege of Terra.
Hur som helst så skulle vi få reda på det tidigt nästa år, då ska de gå ut och prata mer om framtiden för HH-serien i bokform.

Jag och Niklas passade givetvis på att besöka Forge Worlds egen butik. Lite smalt utbud men det var pga platsbrist, så de hade bara sina blisters och det allra senaste, vi frågade inte efter några större lådor eftersom vi inte hade plats nog att få ner mer i väskorna ändå. Men jag skulle gissa att det går att beställa i förväg och hämta upp det på plats i butiken om man skulle vilja.

En stor eloge ges till personalen, alla var vänliga, trevliga och verkade genuint nyfikna. Kan ha berott lite på att vi åkte hela vägen från Sweden till Nottingham bara för det här, det var väldigt lätt att snacka med folk i allmänhet.

Jag skulle definitivt tipsa alla som har möjlighet att åka på deras sånna här "konvent" på Warhammer World att göra det. Utställningen är fantastisk att bevittna, att få se gamla dioraman och figurer och få njuta av deras enorma byggen var en riktigt häftig upplevelse, det togs jäääääävligt många foto kan jag säga, och då är vi ändå inte jätteintresserade av att spela AoS mer än att vi stod och "oooh'ade" och aaah'ade" över modellerna och byggena.

Sen drack vi öl. Så ofta vi kunde. Och provade många olika burgare på många olika ställen. Hoppas ni tyckte det var kul att se och läsa. :)

Bild

Plus att vi som var där fick veta en liten överraskning från GW. De kommer göra detta även nästa år vid samma tid, och alla vi som köpt biljetter kommer får specialinbjudan till den träffen. Så om vi kommer åka dit igen? Ja fy fan vad vi ska åka dit igen nästa år.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Black Library Live 2016

Inlägg av Elevatorlake »

Kul att ni åkte, att du tog bilder och att du orkar lägga ut de här för oss alla lata själar som inte åkte att beskåda! :)

Jag har, säkert som många andra här, varit lite småsugen att åka iväg på något event men aldrig tagit mig iväg. Jag skulle nog åka på en av FWs open days men oavsett vad man åker på får man ju se lokalerna, alla dioramor osv. Måste ha varit fett!

Kollade ni på borden man kan boka för att spela på? Det där cities of death-bordet som finns där håller på att bli en demon (förlåt, daemon) för mig, jag måste bara se det live någon gång :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar