Nybörjarturneringar?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Nybörjarturneringar?

Inlägg av Nurgle »

Satt och chattade med en kompis som frågade om bra turneringar som inte spelar så jättemycket. Nu är jag långtifrån den mest rutinerade spelaren men kan ändå bedöma att det finns en risk att bli ångvältad i många turneringar jag varit på, på grund av bristande list-optimering, för lite träningsmatcher och inte kunna listan som ett rinnande vatten och hur den lirar mot andra arméer. Då fick jag en idé:

Vad sägs om en turnering för nybörjare? Där de som spelar får ha kört säg max 3 turneringar de senaste tre åren?

Med inga eller få och väldigt enkla restriktioner som kapar topparna från de allra galnaste kombosarna, så att man kan ta sin armé man ägnat månader - eller år - av kärlek att måla upp och få se den på slagfältet, utan att behöva tänka så mycket.

Målgrupp:
- De som ägnar mycket tid åt att måla fantastiska arméer men spelar såpass sällan att de helt enkelt inte har tillräcklig koll på regler och optimala listor för att hävda sig på en vanlig turnering med "the usual suspects".
- De som spelar arméer som suger i dagens meta och därför skiter i att åka på turnering.
- De som inte spelat på många år men nu börjat hitta tillbaka till hobbyn och har fullt upp med att lära sig nya codexen/regelboken/metat.
- De som spelat en del och sneglat på turneringar men dragit sig för det av rädsla för storsmisk eller ågren över kompmallar.

Visst skulle det kunna vara något som körs av GW. Å andra sidan kan det ju vara bra för turnerings-Sverige med en "riktig" turnering, där nya spelare får mersmak av vad det innebär.

Vad tror du? Hiss eller diss? Bra eller anus? Tankar, idéer - vad tror du?

Uhnis
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 apr 2014, 09:58
Ort: Vaggeryd

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av Uhnis »

Låter som en lysande ide för att locka nytt folk till turnerings spelen.

Och kanske blir lite mer mys faktor på det :D
GoB'are

Robin Uhnegård

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av Asphyxate »

Tror detta är en superbra idé och är gärna med när jag målat en lista som jag faktiskt får fielda enligt reglerna. Tyvärr kan man inte fielda enbart massa HQs xD.

Berga8
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 okt 2015, 15:09

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av Berga8 »

+1

Jag själv är sugen på turneringar och börjar närma mig att åka på någon. Dock så kräver det att man någorlunda accepterat att ta på sig en skämskudde då man ligger ljusår efter de duktiga spelarna när det gäller listor, regler och taktik.

Nu tror jag visserligen att den generella duktiga spelare i detta spel har ganska stort överseende och är trevliga mot "nybörjare". Men det hade inte skadat med en turnering där nybörjare spelade mot varandra med någon/några rutinerade var domare och lite av "kontrollanter". Personligen hade jag lätt kunnat avvara en slant för den typen av support.

genocidest
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 apr 2014, 18:39

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av genocidest »

Kan inte annat än att stämma in i kören. Ska på min första turnering nu om en vecka i västerås men det hade definitivt varit ett enklare kliv om det funnits något sånt här att börja med. Nu är inte jag särskilt blyg av mig men vet om andra som på grund av prestationsångestens press förmodligen aldrig kommer ta sig iväg på en turnering även om de kanske velat. Det jag personligen tycker känns svårast är tidsbegränsningen på matcherna, för vet att det inte går i många knop när jag lirar med polarna och man ska kolla upp hur i helvete det var tankshock fungerade nu igen, eller stomp, eller nått av alla förbaskade tables som det ska rullas på!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av fauh »

Personligen så vet jag ej hur givande det hade varit för nybörjare att åka på en "nybörjarturnering" där man inte riktigt har någon att lära sig av. Då finns nog risken att man spelar sina nybörjarturneringar och inget annat för man vågar ändå inte åka på en "riktig" turnering.

Bra turneringar för nybörjare är alla stora turneringar som Gothcon eller TTT där stämningen är kanon och det är så många spelare att det ändå är så låg risk att man blir överkörd i alla matcher.

Dock har jag länge propsat lite på att lotta på ranking första matchen så blir det inte lika skevt om man möter en etc spelare eller en komplett nyburgare som köper powrfist och plasma pistol till sin devastator sergant (eller hur Nisse? ;-) )

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av leidstedt »

Allt beror väl på din inställning skulle jag säga. Vill du spela turnering och inte vill vinna den så är det väl bara att åka. Skit i listan eller om du inte kan alla regler. Det är kul att spela.

Alla turneringar är bra turneringar att börja med. Alltid lär man sig något.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av refabricated »

Jag är väl ngt av en veteran nu, men alla har vi börjat någonstans. Jag tog mig iväg på turneringar så fort jag bara fick höra om dem. Mkt smörj blev det med, men iom swissen så hamnade man efter ett par matcher(om inte direkt) mot motstånd som passade mig rätt bra. Sedan efter matcherna så damsög jag motståndaren på kommentarer så gott det gick. Vissa gav mer(lilleper & hylander är bra exempel), andra mindre.

För mig var vägen i på turneringar just att spela turneringar. Det finns ingen 'gräns' man måste komma över för att ha kul på dem. Kanske åker man på duktigt med spö, men då fick iaf jag med mig bra med feedback till nästa tillfälle. Ibland delar man ut spö och då kanske man själv får frågan om hjälp.

Enklast restriktioner är väl okompat(som har oförtjänt dåmigt rykte). Eller ITC/LITC som spelas mkt i linköpingstraken men som också malmöborna verkar ha nappat på.

Vill någon sedan ha kommentarer på listor så pm:a gärna mig. Jag tar mig alltid tid att hjälpa folk in i turneringsvärlden eftersom den gett mig så mkt glädje.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av Yabob »

Har själv funderat på samma sak. Återväxten på turneringsscenen känns mikroskopisk. Det är samma spelare turnering efter turnering.

Det var ett stort steg att börja spela turneringar när jag gjorde min första för sisådär 14 år sen. Idag är steget ännu större.

Å andra sidan var turneringarna mycket större och hade mycket fler fluffspelare på den tiden, så då funkade ju swissen bättre än idag när majoriteten ofta är erfaren och spelar hårda listor.

Har haft en tanke på om man inte på konvent som exempelvis LinCon skulle köra en lite mjukare turnering för nybörjare/fluffspelare vid sidan av den vanliga. Då kan man kanske få tillbaka fluffspelarna till konventen och introducera en ny generation (som kanske är närmare 20 än 30) till turneringsspel utan att skrämma bort dem med idel 20-0 i runda 3. Sen är det ju förstås en praktisk fråga om utrymme och liknande också.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Nybörjarturneringar?

Inlägg av Lottomannen »

Jag har varit på två turneringar på de fem år jag varit aktiv sen jag började att spela igen. Gamers Weekend hos M-Wolf i Kinna och Warcon i Varberg. Warcon hade en riktig ostsingel, men annars var det snäll-komp.
Jag kan ärligt säga att jag tvivlar starkt på att jag hade haft lika roligt om jag bara spelat med spelare på samma nivå som jag själv. Det är just mixen som gör att man tar åt sig ny kunskap, och kanske (om man har tur) kan förmedla lite också. Så mitt råd hade varit att åka iväg, och skulle du bli utslagen tidigt i någon match (det har hänt mig i en enda) så mys runt, titta på när folk spelar och försök absorbera målningstips och speltid så mycket det går.
Det är väldigt, väldigt roligt :)
Senast redigerad av 1 Lottomannen, redigerad totalt 26 gånger.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar