T-röd och finecast?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

T-röd och finecast?

Inlägg av Nurgle »

Kunde inte hålla fingrarna borta från hobbyn så tog bort lite färg från en bunt begagnade modeller.

En av delarna upptäckte jag var i finecast. Den blev helt mjuk av ett dygn i t-röd. Som ett slags gummi. Undrar om finecasten reagerat på något sätt med t-röd för den verkar inte stelna och luktar fortsatt t-sprit fortfarande, två dagar senare.

Nån som råkat göra samma sak? Är det bara att slänga eller kommer det gå tillbaka till fastare form tids nog?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: T-röd och finecast?

Inlägg av Halvar »

Jag hade lite hawk resin i bromsvätska förra året och den blev dålig, mjuk. Och den förblev så länge, men sen kollade jag efter någon månad igen och då var den hård igen. Nu kollade jag inte mellan så det kanske gick lite snabbare, vad vet jag.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: T-röd och finecast?

Inlägg av Ancalagon »

Testa att slänga delarna i isvatten och se om de stelnar igen.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: T-röd och finecast?

Inlägg av kelaino »

Låter som att T-röd har krupit in i fincaste:n och fungerar som mjukmedel. Att de luktar T-röd tyder på att det fortfarande avdunstar i alla fall, då borde figgen tids nog återfå hårdheten. Släng inte figgen, låt stå istället, kan ta ett tag, som Halvar är inne på.

Isvatten, eller vatten i allmänhet, kan också vara värt att testa, kanske "drar ut" t-röd ur figgen, i alla fall till del.

Avstå från värme pga smältrisken, det kan vara så att smältpunkten går ner med den inlösta t-röden.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: T-röd och finecast?

Inlägg av Nurgle »

Ok tackar! Då får den vila till sig med lite isvaksbad & allmän spa-feeling :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: T-röd och finecast?

Inlägg av Nurgle »

Kan meddela att resinet låg i vattenbad några dagar och sedan för torkning och nu är den hård igen.

Skriv svar